Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 850 ggr
Sims3horzien
11/3/16, 8:14 AM

Feber osv

Hej! Sen i måndags har jag haft feber. Har också hosta både typ slem och rethosta?? Första natten med feber så typ yrade jag och kräktes lite av det. Andra natten yrade jag bara lite men kräktes inte. Inatt så yrade jag typ ingenting. Men det som jag oroar mig över är att hjärtat slår lite snabbare än vanligt ibland. Inte så mycket hårdare. Farligt? (Är 12 år)

Annons:
Sindri
11/3/16, 8:18 AM
#1

Du har rimligtvis någon förälder som är ansvarig för din hälsa och kan avgöra om du bör söka vård.
Man kan ringa Vårdguiden på 1177 och fråga, det kostar ingenting.

Sims3horzien
11/3/16, 8:24 AM
#2

Mammas pojkvän är barnläkare. Kanske kan prata med honom men just nu är han i London och kommer om en vecka. Är hos pappa just nu och han är inte bäst på sådanthär..

Aleya
11/3/16, 8:47 AM
#3

Men du är ju ändå så pass stor att du kan förmedla din oro till din pappa och han kan boka eventuell tid hos vc. Annars ringer du 1177 och frågar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sims3horzien
11/3/16, 8:53 AM
#4

Så det är farligt?

Sindri
11/3/16, 9:09 AM
#5

Det kan ingen här säga. Att en ung frisk person får hjärtklappning vid feber är inte farligt, men ingen här kan ju undersöka dig och se hela bilden. Det kan kännas som om hjärtat slår snabbare fast det inte är så.

Din pappa kan väl åtminstone prata med Vårdguiden. Säg åt honom att du ligger och oroar dig.

Kom också ihåg att dricka mycket om du har feber - att bli uttorkad är inte bra. Du kan också behöva lite salttillskott om du svettas mycket av febern.

Feber i sig är inte farligt, det är ett sätt för kroppen att slåss mot viruset du antagligen har. De flesta virus dör vid ca 40 grader.
Har man hög feber länge och känner sig påverkad av det skall man också ringa Vårdguiden 1177.

Sims3horzien
11/3/16, 9:16 AM
#6

Ska nog prata med pappa..

Annons:
Aleya
11/3/16, 9:36 AM
#7

#4 skrev aldrig nått om farligt. Bara att om du känner som du gör så säg till din pappa. Jag är ingen läkare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sims3horzien
11/4/16, 8:55 AM
#8

Hej. Sen igår och idag så har det börjat ömma typ nedanför bröstkorgen typ mellan revbenen. Är det lunginflammation? Är superrädd nu.. (Mamma har typ pratat med sin pojkvän)

Sindri
11/4/16, 10:18 AM
#9

Men vi är ingen vårdcentral, du måste fråga någon som vet och kan. Som kan fråga de rätta frågorna och tolka dina svar. Du kan själv ringa 1177 om din pappa inte klarar av en sån enkel sak.

Sims3horzien
11/4/16, 10:20 AM
#10

Men vi har redan kontaktat.. (mammas pojkvän är barnläkare) Bara undrar själv..

Sindri
11/4/16, 11:34 AM
#11

Men han kan kanske inte undersöka dig om han är bortrest? Om du ringer 1177 får du prata med en sjuksköterska, hon kommer att fråga dig en massa saker och du svarar så gott du kan om hur det känns, var det gör ont etc. Sedan säger hon vad hon tror, eller att du bör åka in och undersökas.

Det är mycket bättre att du själv pratar med någon som vet och kan och som kan lugna dig. Det känns väldigt onödigt att du skall behöva vara rädd.

Sims3horzien
11/4/16, 11:56 AM
#12

Så nu har vi ringt och jag har inte lunginflammation utan bara feber och hosta.

Sims3horzien
11/4/16, 11:56 AM
#13

Så nu har vi ringt och jag har inte lunginflammation utan bara feber och hosta.

Annons:
Sindri
11/4/16, 3:15 PM
#14

Skönt att höra. Hoppas du är lugn nu och koncentrerar dig på att bli bra igen.  😃 Drick och vila mycket!

Upp till toppen
Annons: