Annons:
Etikettövrigt
Läst 686 ggr
[ylva.f]
2016-11-18 18:01

Järnbrist och lågt hemoglobin

För inte så länge sedan tog jag blodprov där läkaren konstaterade att jag har järnbrist och ett lågt hb på 103 ungefär. Jag har nu börjat med järntabletter, jag har hållt på med det i kanske en vecka och jag har lite frågor om biverkningar av det här. För det första så har jag i några dagars tid känt mej dåsig och typ trög i huvudet och lite yr ibland och jättetrött. Jag vet att man kan ha det är om man har järnbrist och lågt hb, men jag hade inte de här symptomen före jag började med tillskott utan det är först efteråt. Kan det vara så att symptomen på lågt hb och järnbrist kommit nu i efterhand, kan det vara nån biverkning av järntabletterna eller beror det på något helt annat? Sen så har jag också fått mörkare bajs vilket jag också har läst att kan vara en biverkning på järntillskott. Men eftersom det också kan bero på någon blödning i tarmen eller magen så undrar jag ifall det här är någonting som jag borde kolla upp? Mår ju annars bra, inga smärtor i magen eller så.

Annons:
Scorpio97
2016-11-18 18:09
#1

Jag tycker du ska kontakta läkaren/sjukhuset som du var hos, eller vårdguiden (1177). 1177 kan man ringa dygnet runt och man får prata med en sjuksköterska. Dom kan svara på dina frågor, och förmodligen ge lite bättre råd än random människa på internet :)

Jag blev också tröttare precis när jag hade börjat med järntabletter men det vart bättre efter någon vecka. Märkte inte av att jag fick mörkare bajs, men om det började precis när du började med tabletterna och det står att det är en biverkning är det förmodligen ingen fara. Men det är ju bättre att prata om det med en utbildad människa som kan ge bättre råd och som kan säga om du ändå bör kolla upp det.


//Jessie

[Giiisella]
2016-11-18 18:11
#2

Troligen beror symtomen på ditt låga hb eller något annat, tror inte att jäntabletter ger sådana symtom, aldrig hört om det i alla fall! Men du kan ju alltid kolla fass. Och det är ju som sagt helt normalt att avföringen blir mörkare, så har det kommit i samband med att du började med järntabletterna så är det helt lugnt.

[Devya]
2016-11-18 18:23
#3

Min avföring blir alltjämt mörk då jag tar järntabletter så just det är inte alls kontigt.

smellcaramell
2016-11-19 00:38
#4

Varnar redan nu för att jag rätt ingående beskriver detaljer om min avföring i tredje stycket för de som är känsliga. Jag har aldrig blivit trött/dåsig efter att jag tagit järntabletter, däremot brukar jag ta mina när jag känner att jag är trött, dåsig och är/håller på att bli förkyld och då brukar dessa symptom minskas redan efter ett par dagar. Sedan är det helt normalt att avföringen blir mörkare när man tar järntabletter, min blir nästan helt svart trots att jag tar tabletterna i samband med måltid och tillsammans med apelsinjuice. Jag kan inte ta järntabletten "bara sådär" då jag får extremt ont i magen och blir väldigt lös om jag inte tar de i samband med en större måltid(oftast middag, ibland lunch).

Upp till toppen
Annons: