Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 789 ggr
LeeKnow
12/6/16, 11:17 AM

Vilket gymnasium

Behöver lite tips här. Är en väldigt blyg person som är väldigt obekväm i sociala situationer. Min plan har alltid varit att ändra det i gymnasiet och tvinga mig själv att vara någon annan och därmed få en nystart. Den ena skolan trivs jag så ***** bra på. Både lärare och elever är sjukt snälla, här får man verkligen vara sig själv. Skolan är en ganska populär skola i en stad jag är bekväm i. Går även många bekanta/ barndomsvänner här, vilket jag gillar. Problemet är att här ska min "vän" gå. Han har tänkt göra precis som jag, dvs dissa mig. Men vi går fortfarande i samma klass, så, dels så slipper jag honom inte helt och dels så vågar jag inte fixa den nystart jag vill ha.. Här är även rum+stallplats till ponnyn ganska dyrt. inte heller säkert att jag kommer kunan fortsätta travträna min ponny. Den andra skolan trivs jag inte jättebra på. Får inga bra vibbar från lärare och de flesta elever är inte så jättemycket bättre. Skolan ligger i en stad som jag inte är jättebekväm i. Men här får jag verkligen en nystart då inte många från min byhåla börjar där. Här är det billigare att ha med ponnyn, men är inte säker på att totalpris för rum+stallplats är billigare än den första skolan. Här kan jag utan problem fortsätta träna ponnyn. Vilket skulle ni valt? Linje är redan bestämt. Är inte säker men skulle tippa på att första skolan är bättre rent utbildningsmässigt.. Tack för svar! (osäker på vilken grupp jag skulle lägga't i)

Annons:
Thotis90
12/6/16, 11:27 AM
#1

Jag hade garanterat valt den första skolan då jag tycker att det är viktigt att trivas både på skolan, med lärare och elever - vilket du verkar göra. 

/Hon som gick 4 program på gymnasiet…

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

iskogen
12/6/16, 11:40 AM
#2

Det beror på hur pass mycket du vill pressa dig till en hårdstart, men jag värdesätter trivsel och trygghet mer än andra "praktiska saker". Jag är också blyg och har svårt att vara så social och rolig som andra, vilket lett till att jag har få vänner tyvärr. Men jag är så himla tacksam att jag valde detta gymnasiet. Först kändes det sådär, men efter andra besöket kändes det helt klart "hemtrevligast" och tryggast miljö här. Jag ogillar när det märks att skolan är stor i form av stora utrymmen och många trappor - det gör att det känns så opersonligt. Här är det lågt till tak och alla program har egna områden vilket känns hur tryggt som helst. 

Så… Välj det du vinner på i längden. Du kanske mår bättre och får bättre betyg på den första skolan där du trivs bäst. Så jag tycker du ska ta den. Men jag vill inte välja åt dig.

Btw, du får gärna PMa om du vill snacka med någon som också är blyg osv. Väldigt OT men ja

Kadoor
12/6/16, 5:21 PM
#3

Du ska ju aldrig behöva ändra dig själv och din personlighet, men att jobba på sin blyghet är ju alltid ett plus! Om du väljer den första behöver du verkligen inte prata med din f.d. vän, enligt mina erfarenheter brukar man inte prata så mycket med de förutom i sin umgängeskrets. Sen beror det ju på klasskemin och så vidare.

Det handlar även lite om prioriteringar. Är det viktigare för dig att få travträna din häst, eller att utbildningen är bättre? Eller t.ex. att du trivs och att du får bra resultat i skolan(du behöver inte högsta betyg i allt, men att du ändå klarar alla kurser osv), eller att du får en väldigt hård omstart som kanske blir alldeles för jobbig? Det är bara 2 exempel såklart, men om jag utgår från mig själv så hade jag aldrig klarat att börja helt om på en stor skola. Men vi alla är ju individer. 

 Sen tror jag även att man får bättre resultat i skolan om man väljer en man är trygg med, jag själv valde en helt underbar gymnasieskola där jag stortrivs. Därför gick det så mycket bättre för mig i skolan! Dessutom tror jag att om du trivs där du går, så kommer det gå ännu bättre när det handlar om att lära känna nya människor etc. (Nu skriver jag utifrån mina egna erfarenheter och hur jag upplever det, kan ju vara individuellt också) Så jag tror det bästa är att försöka prioritera lite, samt fundera på vad som känns säkrast. Som blyg tror jag personligen att det är bäst att välja ett ställe där man är som tryggast. Bara för att du känner några på ett ställe betyder det inte heller att du inte kan få en omstart.

Ingen kan ju välja åt dig, men hoppas att du fick lite hjälp på traven.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

LeeKnow
12/7/16, 9:24 AM
#4

#2 Det är naturbruksskolor båda 2 så de är ganska stora, om man tänker i yta ;) Tror jag vinner mer på första skolan som du sa, lär få högre betyg här och inte vara lika stressad och må dåligt. #3 Det är tyvärr inte så enkelt.. :( Vi kanske inte pratar längre. Men bara vetskapen om att han är där drar bak mig.. Asså.. Utbildningen väger väl tyngst i det här, men jag kan ändå inte strunta i ponnyn helt. Dock så finns det en 50/50 chans att jag kan träna ponnyn på första skolan, isåfall blir det ju det självklara valet.. Ja jag lär få bättre resultat och må jättemyclet bättre på den första skolan men mitt sociala liv lär inte gå så bra :(

[134643]
12/7/16, 1:23 PM
#5

Jag skulle också välja att trivas med själva utbildningen och skolan i första hand. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att den enda killen du känner sedan tidigare kommer att vara något större problem. Bryr du dig om vad 1 människa du inte behöver ha kontakt med tänker kommer du nog bry dig om vad de 20 andra främlingarna i din klass tycker också. Så jag skulle inte välja utifrån just det. Det är jättebra att du vill jobba med din blyghet, men det är nog enklast att göra när du är på en plats du trivs. Gymnasiet brukar vara relativt enkelt att lära känna nytt folk på, speciellt om du ska bo där också. Finns det ingen möjlighet att åka iväg på träningar med hästen eller liknande? När får du svar på om det är möjligt för dig att fortsätta träna eller inte?

ljungensjenka
12/8/16, 7:58 AM
#6

Jag tänkte precis som du inför mitt val (går i tvåan nu), ville & behövde en omstart. Velade väldigt mycket fram och tillbaks med både program och skola. Ville gå på en liten skola och hamna i en klass helt utan folk från min by. Slutade med att jag valde en av Sveriges största skolor (~2500 elever) som väldigt många från min by går på, hamnade till och med i samla klass som 3 stycken som jag gått med i årskurs 2-5. Självklart tyckte jag att det var jobbigt men efter ett tag insåg jag att det gick att ändra sig ändå. Innan var jag osäker & blyg men är nu (oftast) jättesocial, stormtrivs på skolan + att jag hittat två otroligt viktiga personer, min pojkvän och min bästa vän. Kände ingen av dem för 1,5år sedan och nu hade jag aldrig klarat mig utan dem. Så mitt tips är att välja den skola som känns bäst i hjärtat. Låter lite dumt men det är jätteviktigt att man trivs. På sättet du beskriver skolorna så verkar det som att du vill gå på den första men vill slippa en person. Gör vad du vill! Strunta i honom! En enda person ska inte få hindra dig från vad DU vill, även om det är svårt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: