Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1414 ggr
Vindvin
12/19/16, 8:19 PM

Vikt (x)

Hej Jag undrar bara om min vikt är "normal" för min ålder och längd eller om jag borde äta mindre/mer. Jag är snart tretton år gammal, är 1,54 lång och väger 34 kg. Hoppas jag får bra o ärliga svar;-)

Annons:
iskogen
12/19/16, 10:05 PM
#1

För att inte vara den som säger "du ska inte tänka på vikt på grund av din ålder" (även om det stämmer) så känner jag spontant att det låter lite lite. Men om du trivs så och mår bra fysiskt så är det inget att tänka på. Vad säger skolsystern?

Vindvin
12/19/16, 10:38 PM
#2

Okej, tack:-) Skolsystern har jag inte varit hos på ett tag… Senaste gången sa hon också att jag vägde lite lite, men att jag hade ökat ganska bra i vikt till skillnad från tidigare.

Linn Is The New
12/19/16, 10:41 PM
#3

"Äta mindre/mer" 

För och främst, hur gammal är du? Nu låter jag som en gammal surtant från dom djupa skogarna men jag har sett alldeles för många trådar där unga tjejer och killar frågar om deras vikt är normal och hur dom skulle kunna fixa den ännu bättre. Tänk inte på den, du skulle säkert kunna lägga på dig lite. Ät så mycket du vill, och rör på dig så ska du se att det blir jätte bra. Jag tycker bara det är läskigt att se hur det är med vikthetsen sjunker ner i dom lägre åldrarna.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Honestyisdead
12/19/16, 10:45 PM
#4

#3 Ts skrev "snart tretton".

Ts bäst är att prata med skolsyster om du är orolig. Du ska definitivt inte äta mindre.

[Lukasgraham]
12/20/16, 1:48 AM
#5

Jag tycker inte det är mycket.

Sen är det helt upp till dig. Ät hur mycket du vill, så mycket som du själv känner för, så du mår bra och håller dig frisk. Du är fin som du är. 

Det är bara du själv som vet, men jag tycker verkligen inte du ska äta mindre!

Man ska äta nog mycket så man orkar med dagen och mår bra både mentalt och fysiskt. 

Jag vet själv hur det är att äta för lite, jag har haft tendens att äta för lite och haft problem med det och det har bara slutat med att jag fått må dåligt och bara bli helt slut i huvudet. 

Som sagt: Glöm inte att du är fin precis som du är <3 

[rumelle]
12/20/16, 5:42 AM
#6

Ja, din vikt låter lite låg men så länge du känner att du mår bra och äter och får i dig det du behöver så är vad du väger inte så viktigt i din ålder. Allas kroppar ser olika ut och du har stora förändringar framför dig med puberteten innan du har fått din vuxna kropp. 
Jag var överviktig när jag  var 13-14 år men det jämnade ut sig under puberteten och jag fick en normal vikt i förhållande till min längd. Hade klasskamrater som var spinkigt smala i högstadiet men som fick mer former under gymnasiet. Så hur du ser ut nu definierar inte hur du kommer att se ut när du har vuxit färdigt.

Annons:
Vindvin
12/20/16, 7:22 AM
#7

Okej tack för alla svar! Tack för att ni lägger er tid på att skriva för min skull:-) Jag ska inte tänka lika mycket på min vikt men jag ska försöka äta mer. Tack igen till alla bra svar!

Mysan_
12/20/16, 7:27 AM
#8

Så länge du mår bra ska du inte tänka på din vikt 🙂
Jag är ungefär lika lång som du, dock äldre, och jag väger mycket mer än du, och jag är också helt normalviktig för min kropp, för alla är olika 🙂 Och du är absolut inte överviktig, då är du närmre underviktig. Men tänk inte på sånt, så länge du mår bra är det toppen. Du är säkert helt normalviktig för din kroppstyp 🙂

Vindvin
12/20/16, 8:08 AM
#9

#8 Okej, tack!:-)

kae
12/20/16, 10:21 PM
#10

Jag vet inte varför andra i tråden strör socker över det här. Du är gravt underviktig vilket är farligt, och om du går i tankar kring att äta ännu mindre och är fixerad vid din vikt lider du troligtvis av en ätstörning. Det kan dock ha att göra med att du inte gått igenom din pubertet och därför väger mindre, men en undervikt kan även skjuta upp din pubertet. Jag tycker du borde gå och träffa sjuksköterskan på din skola och se om hon tycker du är hälsosam.

Vindvin
12/20/16, 11:04 PM
#11

#10 Jag tror inte jag har en ätstörning jag frågade bara hur jag låg till i vikten i jämförelse med åldern och längden så att jag kunde försöka äta mer eller mindre för att följa normalvikten så bra som möjligt:-) Och nu vet jag att jag ska försöka äta mer mat och det ska jag:-) Ätstörning tror jag som sagt att det inte beror på:-)

kae
12/20/16, 11:22 PM
#12

#11, absolut. Menar inte att det beror på en ätstörning, bara en tes. Det var bara en bekräftelse om du haft sådana tankar :) Du kanske helt enkelt är naturligt smal och därför rekommenderar jag dig att träffa en professionell inom ämnet som ser om du lider av din undervikt eller ej :)

Mysan_
12/21/16, 7:06 AM
#13

Jag känner en 13-årig tjej som är några cm längre än dig, och väger lika mycket. Hon mår jättebra, hon har alltid varit smal, trots att hon äter mycket och äter godis väldigt ofta. Vissa har bara svårare att gå upp i vikt, och det innebär inte att man mår dåligt eller att man har en ätstörning. Tjejen jag känner är jättepigg och aktiv, och mår hur bra som helst helt enkelt. Tänk inte på din vikt TS, så länge du mår bra i övrigt är det jättebra. 🙂 Du och tjejen jag känner kommer säkert ändras med puberteten. Det gjorde jag, när jag var mindre var jag smal som ett skelett. Idag, efter puberteten, är jag helt normalviktig 🙂

Annons:
Vindvin
12/21/16, 7:29 AM
#14

#12 Okej, tack:) #13 Ja, det kan nog variera lite:) Jag mår ganska bra med den här vikten men jag skulle nog ändå vilja lägga på mig lite så att jag inte behöver bära flera kilo kläder för att inte frysa;)

vendelay
12/21/16, 11:20 AM
#15

#10 Det går inte att säga så utifrån det du läser här. Jag var hälsosam och åt normalt och rörde mig normalt men vägde "alldeles för lite" när jag var i yngre tonåren. Skolsyster ringde till och med hem för hon ansåg att jag var "för smal" och mamma visste inte vad hon skulle svara, för jag åt ju som en häst. Det fick mig dock att skämmas och må ganska dåligt över min kropp. Jag var hälsosam och när jag slutade växa kom resten ikapp.

Undervikt enligt BMI innebär inte alltid att personen är ohälsosam. Speciellt inte när personen är i en period i livet när ämnesomsättningen är så hög och kroppen ska växa och bli lång.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: