Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 872 ggr
Whippet
12/22/16, 10:45 AM

Era tankar om samhällsvetenskaps programmet

Hej! Jag ska snart söka in på gymnasium, det som känns mest rätt är samhälle. Då ett av mina favorit ämnen i skolan är SO. Jag har läst att det finns 3 olika inriktningar: samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller medier, information och kommunikat Det som låter mest intressant är ju samhällsvetenskap. Det jag undrar är om någon här går eller har gått på den linjen som kanske kan förklara hur det är och om ni har några tankar om det, t.ex om ni tycker den är bra/dålig. Jag har funderat på Olympiaskolan i Helsingborg, enligt en sida behövde man 204 meritpoäng. Och jag har 212 p. (Någon som gått på den skolan, eller någon annan i Hbg som är bättre?) Tycker ni att 212 p är ett bra "betyg" ? Jag har nästan ingen koll på det här så uppskattar all hjälp jag kan få, ha en fortsatt bra dag :))

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
OlgaMaria
12/22/16, 10:55 AM
#1

Samhällsvetenskapsprogrammet är högskoleförberedande så det är alltid en fördel ifall du har en tanke om vad du vill göra sen. Om man inte vill plugga vidare har man inte någon direkt fördel i arbetslivet av detta program. Finns ju en del yrkesförberedande program som kan ge en rejäl skjuts in i arbetslivet direkt efter gymnasiet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Whippet
12/22/16, 1:22 PM
#2

#1 Jag ska gå högskola/universitet efter gymnasiet :)

I'm out Vilar huvudet i handen

alehajo
12/22/16, 2:59 PM
#3

Något att tänka på är att 212 poäng är ganska lite över 204 poäng.
Dessutom kan det snabbt skifta i intagningspoäng beroende på hur bra de andra som söker är, man kan alltså inte säga att intagningspoängen i år också kommer att vara 204 poäng, den kan lika gärna vara 190 poäng, eller 225, det vet man inte förrän valet är gjort och ansökningarna sorterats. 

Om du verkligen vill komma in på den skolan kanske det är värt att satsa lite för att komma upp i merit så att du har lite mer marginaler ifall intagningspoängen skulle höjas i år

OlgaMaria
12/22/16, 3:25 PM
#4

Det är väl slutbetygen som gäller och ofta blir det lite högre än terminen innan ifall man sköter sig. Lärare brukar liksom sätta högre betyg efter hand. De vill hellre höja betyg på slutet istället för att sätta för högt och sen behöva sänka. Men kämpa på. Alltid bra att ha goda marginaler såklart.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[134643]
12/22/16, 6:57 PM
#5

Jag går Sam-media, jag vet inte vilka kurser du skulle läsa som jag inte gör, men jag trivs riktigt bra med mitt program i alla fall. De vanliga kurserna, som du också skulle läsa, är lite som högstadiet tycker jag. Om du har några tankar på vad du vill bli efteråt så kolla upp ifall du behöver lägga till några kurser för att plugga det. Angående meritpoängen är det svårt att säga. Det kan vara samma i år, lägre eller i värsta fall högre. Gör så mycket du bara kan under vårterminen :)

Inaarah
12/28/16, 3:11 PM
#6

Jag gick sam-sam på gymnasiet och trivdes väldigt bra med det! Det är ett brett program som jag upplevde väldigt allmänbildande - och det är ju såklart en fördel om du gillar samhällsvetenskap, och det verkar du ju göra. :) Programstrukturen kan skilja sig från skola till skola, men där jag gick kunde vi välja mellan olika programfördjupande ämnen och individuella val vilket gjorde att vi fick sätta vår egen prägel på programmet. På så sätt kunde en prova på andra, lite mer specifika, ämnen som antingen var roliga att läsa eller som gav meritpoäng. Om du vill plugga vidare på universitetet rekommenderar jag att läsa engelska 7 och matte 3b. Många universitetsutbildningar inom samhällsvetenskap eller ekonomi kräver just matten, och engelskan ger dig ett helt meritpoäng extra inför dina universitetsstudier. Jag pluggar på universitetet idag och min uppfattning är att min gymnasieutbildning har gett mig bra förkunskaper för att klara av de kurser jag läser. Till exempel har jag nu under hösten läst en kurs i statsvetenskap och där har jag varit väldigt tacksam för att jag läst så pass mycket historia som jag gjorde tack vare att jag gick sam-sam. Det samma gäller kursen i nationalekonomi, där jag är väldigt glad för att min gymnasieutbildning redan introducerat dessa ämnen. Så - kort och gott - jag är väldigt nöjd med mitt gymnasieval och jag tror det kan ge dig mycket inför framtiden. Speciellt om du är osäker på exakt vad du vill plugga till, men vill ha en bra utbildning och är intresserad av samhället. :)

Annons:
Whippet
12/28/16, 11:57 PM
#7

Oj hade räknat ut fel merit! Jag har 222,4 p, jag vet att jag kommer höja mig i de flesta ämnena då många lärare har sagt att jag kommer höja mig. Har nog lättare för de skriftliga nationella proven då jag kan visa vad jag går för där. #3 Tänkte jag också, men hade tydligen 222,4 ist för hade kollat fel, vill självklart höja mig och ska göra vad jag kan för att höja mig, jag hoppas verkligen inte att intagningspoängen är så höga detta året isf :) #4 Yes, man skickar inte sina hösttermins betyg nu i Februari, sen kollar de igenom och sen skickar man in sina slutbetyg i juni tror jag, Tack så mycket :) #5 Sam-media, vad gör man där? Har bara kollat upp Sam, kanske ska kolla upp de andra 2 också även om jag nästan är säker på att jag inte vill välja beteende. Har faktiskt ingen idé alls på vad jag vill bli, tänkte därför att samhälle kunde vara något för mig då jag gillar SO. :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
12/29/16, 12:05 AM
#8

#6 Waow låter ju jätte bra, får man fråga vilken gymnasieskola du gick på? Läste du också Engelska 7 och matte 3b, var det svårt? Jag har lite svårt för matten nämligen, hoppas jag får en mattelärare som lär ut bra, annars kommer jag få plugga på ordentligt på den punkten. Låter bra att det ger en mycket inför framtiden och att det funkar även när man inte vet vad man vill bli, har du tänkt på vad du vill arbeta med?

I'm out Vilar huvudet i handen

Inaarah
12/30/16, 3:03 PM
#9

#8: Gick på en kommunal gymnasieskola på västkusten, inget speciellt med den. :) engelska 7 tyckte jag inte alls var svår - det är ju en fortsättning på de tidigare engelskakurserna, så om man hänger med på dem är det helt lugnt. Matten var lite svårare, men det går helt okej. Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är svårt och inte. Min uppfattning var att matte 2 var "svårast", så att när man väl knäckt koden till den kursen så flöt matte 3 på ganska bra. Förhoppningsvis har du en bra lärare och då är det nog inga problem! Jag pluggar ekonomi och politik nu och kommer förmodligen (förhoppningsvis) jobba med det i framtiden!

Whippet
1/1/17, 1:26 AM
#10

#9 Har ingen som helst problem med engelskan som tur är, får hoppas att den går bra hahah. Jag brukar hänga med på matten när jag väl ha fattat grejen, men sånär det nog med de flesta man kan ju inte kunna allt sen innan om man inte har läst på eller pluggat till det. Spännande! Har kompisar som ska gå ekonomi linjen men inget för mig hahah, hoppas du får jobba som det i framtiden då, håller tummarna :)

I'm out Vilar huvudet i handen

nadilda
1/2/17, 4:59 PM
#11

#8 Jag kan inte uttala mig om samhälle eftersom jag läser natur, men tänkte svara på mattefrågan. Jag läser ju c istället för b, men de är väldigt lika. Jag har alltid hört att matte 3c är den lättaste mattekursen man läser på gymnasiet och nu efter snart fem kurser i matte kan jag inte annat än att hålla med. Klarar man 2 så klarar man 3!

Upp till toppen
Annons: