Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3494 ggr
blodörn
12/29/16, 4:18 PM

Får blåmärken

Jag har börjat få jättemycket blåmärken. Känns som att när jag vaknar varje dag så har jag nya. Det har varit så ett tag nu. Förut trodde jag att det var för att jag var sjuk; hade halsfluss så det gjorde jätteont när jag svalde och åt därför knappt något. Men nu mår jag bra igen och äter normalt, men får ändå massor med blåmärken. På ena armen har jag nio stycken. Vad kan detta bero på?

Do as you would be done by - And think for yourself

Annons:
Aleya
12/29/16, 4:19 PM
#1

Jag skulle gå till läkare och be dom kolla upp detta så att det inte är tecken på någon sjukdom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

punkmusic
12/29/16, 4:26 PM
#2

Äter du preventivmedel?

Maria
12/29/16, 4:27 PM
#3

Ja ett besök på vårdcentralen är inte fel för att kolla så att allt står rätt till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

greenseng
12/29/16, 5:41 PM
#4

  Kroppen har en egen koaguleringsteknik. Alltså ett sätt att stoppa blödningar. Vi har hela tiden småblödningar i kroppen men kroppen tar hand om dem omedelbart så vi märker vanligtvis inte av dem. Och skulle du sticka dig på någonting så börjar det blöda. Men det tar normalt inte speciellt lång tid innan blödningen stoppar.

Det finns något i blodet som kallas Trombocyter. Det är små, små saker som när det behövs klumpar ihop sig och orsakar att en blödning stoppar. Men det är en komplicerad process. Vissa läkemedel gör att effekten minskar.  Exempelvis läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra. Finns i exempelvis magnecyl. Äter du för många magnecyl så uppträder helt plötsligt en massa blåmärken.

Men det finns andra läkemedel också, exempelvis vissa p-piller vill jag minnas. Och det finns andra saker också som när vi får i oss för mycket så kan saker gå fel.

Du måste uppsöka en läkare och få detta utrett. Det är superviktigt. Och detta är allvar! Kanske är det inget viktigt eller att man hittar orsaken i exempelvis din diet eller mediciner du tar. Men det kan också vara något annat.

I sådana fall tar man ett enkelt blodprov till att börja med och mäter hur många trombocyter du har i blodet. Men kan också kolla blödningstiden exempelvis genom att sticka dig lätt i örsnibben och mäta hur länge det tar innan blödningen stannar. Man kommer också att mäta vissa enzymer du har i blodet.

Är det något allvarligt så brukar man fånga upp det direkt. Och har du av någon anledning trattat i dig för många alvedon exempelvis så kan din lever börjat ta skada och det kan leda till sådana här problem. Men först och främst är det en läkare som gäller här. De är bra just när det gäller sådana här saker och de tar det på fullt allvar.

Alltså en läkare omedelbart. Sådana här saker är definitivt inte att leka med. Får du exempelvis en blödning i hjärnan så är du tvärrökt! Så fundera inte mer. Kontakt med vårdcentral och läkare ögonaböj. Även om det visar sig att det inte är något farligt alls (vilket är vanligt) så tar man absolut inga risker här.

Och… var absolut ärlig och berätta även om du gjort något som du kanske inte vill berätta om. Droger osv. De är vana vid det mesta och kan hantera det. Dessutom har de en järnhård tystnadsplikt. Och de har sett mer än du kan drömma om.

Alltå… Läkare. Nu!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

blodörn
12/30/16, 1:49 PM
#5

Tack för svaren :) ska fixa tid hos läkare så snabbt som möjligt.

Do as you would be done by - And think for yourself

blodörn
12/30/16, 3:39 PM
#6

Tar btw inga tabletter förutom sertralin en gång om dagen.

Do as you would be done by - And think for yourself

Annons:
greenseng
12/30/16, 6:34 PM
#7

#6

  Sertralin kan minska antalet trombocyter. Det är en av dess biverkningar.  Så de kommer förmodligen att sätta ut (avsluta) denna medicin. Och kanske ersätta den med en bättre medicin.

Sertralin är ett så kallat SSRI-preparat. Och det är ganska otäcka saker. Förvånar mig att de skriver ut dem till en så ung människa. Det är definitivt inte rekommendabelt.   Förmodligen är ett enkelt äldre preparat som exempelvis Stesolid bättre.

Så antagligen är det Sertralin som är boven i dramat här. Du upplever just nu en av Sertralinets välkända biverkningar. Och det är en mycket farlig biverkan.

Jag förstår faktiskt inte hur de har tänkt här. SSRI-preparat har mycket dåligt rykte.
Det är en substans som borde ha förbjudits för länge sedan. Och till sist kommer det att förbjudas. Det är jag helt säker på. Det borde inte ens ha kommit ut. Antalet tragedier när det gäller detta preparat är egentligen hårresande.

Du borde ringa din läkare, eller egentligen vilkan läkare som helst och berätta om det här. Alltså att du tar Sertralin och börjat få en myckenhet av blåmärken. Om läkaren är värd sin legitimation så sätter han ut det omedelbart. Och eventuellt ersätter det med något annat. Och sedan får du en tid direkt.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

blodörn
12/30/16, 8:10 PM
#8

#7 Jag tar det mot ångest och det är många som sagt att Sertralin är det vanligaste de skriver ut till yngre personer.

Do as you would be done by - And think for yourself

Denna kommentar har tagits bort.
punkmusic
12/31/16, 9:17 AM
#10

# 9 samtidigt är stesolid otroligt (!) beroendeframkallande. 

Man brukar kombinera ex. sertralin med samtal och exempelvis KBT

oh-la
12/31/16, 10:13 AM
#11

Det kan inte ha varit en körtelfeber du haft? Körtelfeber kan nämligen påverka trombocyterna så man får blåmärken. Var det första min man sa (läkare) när jag läste inlägget. Sedan ska du absolut inte avsluta sertralin utan läkarhjälp, och att byta ut det mot stesolid, som är fruktansvärt beroendeframkallande låter inge vidare. Till på köpet tycker jag personligen att läkemedelsrådgivning från random tomte på nätet borde tas bort ur trådar helt. Det finns ingen här som kan ge läkemedelsrådgivning till en anonym okänd person på nätet. Det är rent av olämpligt! Man har ingen aning om vare sig sjukdomshistorik, sjukdomsbild eller vilka behandlingar som testats innan man valt att sätta in ett specifikt läkemedel. Läkemedel ska handhas och rekommenderas av de som kan, pratat med och bedömt ts. Stesolid är exempelvis direkt olämplig eller farlig vid vissa sjuldomsbilder, eller kombinerat med vissa diagnoser.

Maria
12/31/16, 10:45 AM
#12

#11 Jag håller med men låter det vara kvar här i tråden så att TS kan se att det finns olika åsikter. Mer eller mindre lämpliga.

Det TS ska göra är att ta kontakt med sin läkare och därifrån utreda vad det hela handlar o.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
12/31/16, 11:35 AM
#13

#12 fast detta är ju ett forum för tonåringar och inte hälsa. och att säga att då unga ska ta stesolid tycker jag är inte ok någonstans. Men det är ju jag det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
12/31/16, 11:40 AM
#14

#13 Ops, jag trodde tråden var inne på Hälsa🤫☺️ och då håller jag med dig fullkomligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
12/31/16, 11:42 AM
#15

#14 det gör inget. Vi tar alla fel ibland. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
12/31/16, 1:41 PM
#16

#9 du borde inte ge råd om vad ts ska ta då du inte är dennes läkare (om du ens har någon kunskap inom medicin) och dessutom råder till ett beroendeframkallande medel. Så lägg ner med att leka hjälte och ge farliga råd. Det var inte råd om medicinbyte ts ville ha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

blodörn
12/31/16, 2:00 PM
#17

Har pratat med min pappas fru och vi ska beställa tid till läkare, men fortsätter ta tabletterna tills jag pratat med läkare. #11 Smittar körtelfeber? För både min pappa och syster var också sjuka.

Do as you would be done by - And think for yourself

Aleya
12/31/16, 2:25 PM
#18

#17 körtelfeber (även kallad pussjukan) är en droppsmitta. Nu vet jag inte hur vanligt det är att äldre (som din pappa) blir smittade men det är vanligast bland unga. Så ja det kan ha smittat. Vanligast är via pussar. Läs mer här: http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kortelfeber/ Jag blev då ganska sjuk då jag hade det. Men alla är vi olika.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

greenseng
12/31/16, 7:38 PM
#19

  Oj vilken kalabalik det blev. Men plocka gärna bort mitt inlägg om ni tycker det är säkrast. Jag tar inte illa upp. Jag lovar!

Anledningen att jag nämnde stesolid är för att jag personligen tycker vad som helst är bättre än ett SSRI-preparat. Som jag ser det så är det oändligt mycket farligare än stesolid. Men det är helt min egen åsikt.

Visst… Stesolid kan vara  vanebildande om man hanterar det på fel sätt. Men då är det betydligt starkare doser det vanligtvis handlar om. Och intas ofta oregelbundet i tiden. Om man tar ett starkare preparat som är vanebildande så är det viktigt att det tas vid en exakt tid. Det mildrar just den vanebildande effekten.

Dessutom blir många människor så kallat "kickfixerade". Då vill de ha den där berusande känslan. Då ökar doseringen efter hand. Och då blir det naturligtvis besvärligt. Men vad det handlar om då är att de inte kan hantera preparatet.

Ångest är, som jag förstått det, ett extremt obehagligt tillstånd och jag tycker verkligen synd om dem som lider av detta. Många tröttnar till sist och då vet vi ju vart det barkar hän. Och många mediciner som lugnar ner detta är vanebildande. Framför allt om de hanteras på ett felaktigt sätt. Det går inte att komma ifrån. Men sådant går att hantera om man är försiktig när man till sist sätter ut medicinen.

Jag tycker att ångest påminner om smärta när man ser dess nedbrytande effekt. Och får man ingen riktig hjälp när det gäller detta så bryts man helt enkelt ned. Och att förindra detta är betydligt viktigare än att ställa upp på alla moralpredikanters tjafs. Jag måste också påminna grevskapet om att jag är inte alls intresserad av att hon skall ta någon medicin över huvud taget. Jag föreslog en mental behandling i första hand. Men om man inte vill eller har råd eller saknar kompetens att ge en sådan då får det väl bli medicin då. Men definitivt inte ett mordvapen som ett SSRI-preparat. Det har faktiskt hänt att de här preparaten kan skapa något som liknar en terrorist. Och att ge detta till ungdomar är, som jag ser det, extremt ansvarslöst.

Men… jag har ju nu upplyfts till en random tomte på nätet. Tackar, tackar. Mitt svar på detta är att hade jag varit yngre så hade en sådan behandling till sist skapat ett tillstånd som kallas ångest. Ni förfasar er över alla mobbare på nätet och i den reella verkligheten. Men vad är ni själva, om jag får fråga?

Jag blev helt förskräckt över den stackars flickans berättelse och försökte faktiskt hjälpa henne. Och om ni anstränger er lite och läser mitt inlägg så är faktiskt det enda jag säger är att ett preparat typ stesolid trots allt är bättre än det hon använder idag. Och det håller jag fast vid.

Men när hon behövde hjälp… Var var de flesta av er då?

Ärligt talat så äcklar personer som ni mig. Kanske inte alla men ändå. Det är just sådana som ni som skapar ett samhälle som gör att ungdomar får ångest.

Nu lämnar jag den här tråden. Och jag tänker inte önska er något gott nytt år. Det kan folk som ni trots allt inte få.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Aleya
12/31/16, 8:03 PM
#20

#19 man behöver inte ens hantera läkemedel på fel vis för att det ska bli vanebildande. Det är ju just det. Visst är ångest otrevligt. Men det finns andra läkemedel som man kan ta som inte skapar ett beroende för det, eller lära sig hantera det. Smärta? Hur kan du ens jämföra dessa två tillstånd? Vet du ens hur det är att leva med konstant smärta? Om inte så uttala dig inte eller jämför dessa två tillstånd. Du får tycka vad du vill. Men att säga åt folk när dom sitter och ger råd som kan förstöra andras liv när dom inte ens bett om det är bara dumt. För att DU tror att du funnit lösningen på problemet. Så tänk innan du skriver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
oh-la
1/1/17, 10:39 AM
#21

#19, stesolid ökar i vissa sammanhang risken för självmord, bland annat. Att ge råd om sådant här över nätet till någon du inte pratat med, baserat på två eller tre inlägg om blåmärken är fruktansvärt oansvarigt, rent av farligt! Du vet heller inte om ts har samtalskontakt, hur hennes behandling ser ut, anledning till insättande av ett specifikt läkemedel, hennes sjukdomsbild eller ens vad hon lider av. Tycker du då att det är att hjälpa att föreslå en annan tung behandling som potentiellt (beroende på sjukdomsbild) kan döda henne? Läkemedel och behandlingar ska lämnas åt de som vet vad dom snackar om. I dina inlägg tycker jag mig läsa in att du vare sig är sjukvårdspersonal med klinisk erfarenhet av läkemedlen, bara åsikter, eller ens själv lider av ångest. Nu taggade jag heller ingen i mitt inlägg, och skrev allmänt om läkemedelsrådgivning till främmande okända på nätet, men väljer du att ta åt dig av "random tomte" är det helt upp till dig. Däremot önskar jag dig ett gott nytt år och hoppas du får ett fint 2017! Meningsskiljaktigheter på nätet gör inte att jag önskar andra olycka i sin vardag. För egen del är jag ganska säker på att 2017 blir ett fantastiskt år, precis som året innan :)

Aleya
1/1/17, 10:59 AM
#22

#19 och lite tillägg. Det är inte mobbing som bedrivs emot dig. Du borde verkligen sluta kasta ord som du inte vet meningen av alls. Och sen undrar du var folk var då ts behövde hjälp, tja jag var en av dom första som svarade så jag har varit här sedan innan du klampade in i tråden och skulle leka doktor. Men vill du vara grinig så får du det. Det är ändå bara dig själv som det skadar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
1/8/17, 3:22 PM
#23

Ts, har du fått någon tid hos läkaren?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

blodörn
1/9/17, 2:11 PM
#24

#23 Ja, de kollade bara mina armar och sa sen att jag skulle sluta med medicinen och att jag ska få ny istället.

Do as you would be done by - And think for yourself

greenseng
1/9/17, 2:23 PM
#25

  #24

  Låter alldeles utmärkt. Hoppas du får en bra medicin den här gången.

Och… Sköt om dig! 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: