Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 950 ggr
[LittelInferno]
2016-12-30 00:18

Kan inte gå till skola..

Så en av mina vänner flyttade när 4;an slutade efter de flöt de mesta på till,

6;an då jag slutade gå till skolan så de blev 3-2 dagar i veckan och skyllde ifrån min på att jag va trött vilket jag inte var jag kände bara att jag inte hade en anledning att gå då jag hade glidit ifrån mina vänner efter att mina föräldrar tyckt att jag skulle börja i en IL klass (en klass på 1-8 pers istället för 15-30).

Så när 7;an kom slutade jag bara gå helt tills en lärare jag känt den förskolan började komma hem till mig en gång i veckan och ha med sig saker jag kunde göra hemma under den veckan vilket jag trivdes riktigt bra med för att jag visste att jag kunde lita på henne. 

Sen nu när 8;an börja tycke mina föräldrar att jag skulle börja på en ny skola vilket sluta med att jag sluta gå helt igen. Så folk började försöka motivera mig till att gå genom att säga att saker som "Du måste gå så du kan få betyg" eller "Du måste gå så du kan få ett jobb" vilket bara har slutat i att jag bara simpelt svara med "Jag räknar inte med att få jobb" eller "Jag får väll bli hemlös då…"  

Har provar prata med folk jag litar på och kurator men alla säger bara samma sak vilket är "Du måsta gå skolan för att få betyg/Jobb/komma in på högskola" osv så just nu står mitt liv bara still..

Annons:
Agafia
2016-12-30 00:31
#1

Vad är det som gör att du inte kan gå till skolan ?

greenseng
2016-12-30 00:44
#2

  Ta lite finmald vitpeppar och blås i ansiktet på dem. De flesta människor i den här världen är helt puckade. Men som jag ser det så har du intelligens till skillnad från vitpeppar-människorna som bara tror de har intelligens.

Men det är inte direkt enkelt att utnyttja sin intelligens om man av någon anledning inte känner för det.

Låt inte idioter ta över ditt liv. Ditt liv är ditt. Men ofta räcker envishet väldigt långt. Och saker förändras hela tiden. Det är därför världen går runt. Du är just nu inne i den värsta perioden i ditt liv. Men…

Ta det bara lugnt. Allt löser sig.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tjeja
2016-12-30 00:53
#3

Stor KRAM till dig LittelInferno! ❤️

Det viktigaste är ju faktiskt inte att gå till en fysisk skola, utan att du lär dig det man behöver och att du får betyg!

Det borde gå att lösa på annat sätt om skolan känns så fel för dig?

Tänker på som till exempel i USA där man kan välja "homeschooling"! Dvs att föräldrar eller en lärare tar ansvaret för att man lär sig allt som man ska enligt läroplanen. Så har man sin skola hemma helt enkelt.

Ungefär som du beskriver att du fick göra under en period. Skulle det vara så omöjligt att hjälpa dig att få göra igen liksom undrar jag? 

Sedan behöver du ju få kompisar och vänner som du trivs med och som är bra för dig på något vis också. Helst även några jämnåriga med dig. Det kan man ju få om man har något intresse som man tycker om och som man kan träffa andra som också gillar! det kan ju vara vad som helst egentligen. Allt ifrån ridning, hantverk, måla, läsa historia, någon annorlunda kultur, Cosplay, klättra till spela musik eller vad som helst egentligen!

Om du är deprimerad kan ju det svåraste kanske vara att få dig motiverad och känna lust att lära dig saker. Men som du beskriver det låter det inte som att du tycker det är tråkigt att lära dig saker utan mer som att det är just skolan och miljön där som du inte trivs med.

Det är för övrigt kommunens skyldighet att se till att du kan få grundskoleutbildning som alla andra även om du har svårt att vara i den vanliga skolmiljön! Du har rätt att få utbildning! Du är däremot INTE skyldig att gå till en viss skolbyggnad och en stor skolklass med klasskamrater du inte känner dig bekväm med. Skolan är skyldiga att förse dig med den hjälp du behöver för att du skall kunna lära dig allt som står i skolplanen om du vill det!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LittelInferno]
2016-12-30 01:48
#4

#1 de är de jag inte vet de är bara stop.

#2 Är lite för trött för att förstå men får läsa de igen i morgon och hoppas på att allt faller på plats då i alla dom där meningarna 😅

#3 Tack, Har sagt till mina föräldrar upprepade gånger att jag trivdes med att göra uppgifter hemma och kommit med motivationer till varför jag gillar de så som att jag kan lägga ut ett eget schema och att jag har nära till mina bästa vänner, (Vilket då bli mina 2 kaniner familjens katter och grannens 3 hästar dock trivs jag bättre med djur än människor för dom säger inte att man har fel hela tiden).  Men dom värkar vägra inse att jag inte trivs med att vara i nya skolan. Deprimerad tror jag inte jag är jag har inge problem med att äta och känner mig aldrig ledsen kom inte ens ihåg senaste jag grät. Och kommunen tvekar jag på kommer vara till nån hjälp, har varit där 3 gånger med mamma på möte (om man nu kan kalla 2 vuxna och 1 tonåring som dricker kaffe i en soffa ett möte) men dom säger antigen som alla andra att jag ska gå ditt för de här och de här eller ger förslag som är inlindat på nått sätt men ändå i slutet är "du måste gå hitt för det här"

Tjeja
2016-12-30 15:31
#5

Då kan du svara att "Nej, jag behöver inte gå till skolan för att lära mig! Med hjälp kan jag lära mig hemma! Nej jag behöver inte gå i en skolklass för att få betyg, jag kan göra samma prov som de andra gör ändå!" Kan du tänka dig att gå till skolan bara just för att skriva proven när dom är? Man kan få skriva i eget rum ensam utan andra elever eller bara få elever i samma rum. Säger du att du är villig att göra det om du får hjälp att läsa och lära dig det du ska hemma blir det svårt för dem att få säga nej till det. Som elev och barn har du rätt att få den hjälp du behöver från komunen så begär det! Var lite tuff! Om dina föräldrar inte lyssnar på dig så gör klart för de från kommunen och från skolan får höra vad du vill! Du är ju uppenbarligen en smart person som dessutom kan tala för dig själv. Kämpa på tills någon av de vuxna runt dig lyssnar på dig! Har du kontakt med någon på socialen? Prata med den personen om det också i så fall! Prata direkt med rektorn på den skola du tillhör. Prata med skolans kurator. Skriv till barnombudsmannen om inte rektor, komun eller socialen vill lyssna och hjälpa dig! Men börja med de kontakter på socialen och kommunen du har först. Sedan tar du ett steg i taget! Lycka till! Och fortsätt gärna berätta hur det går för dig! 🌸

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

iskogen
2017-01-01 22:18
#6

Jag hade det precis så när jag gick i 5-7:an för några år sedan… Du får gärna skriva till mig, jag pratar/lyssnar gärna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: