Annons:
Etikettövrigt
Läst 844 ggr
[Tilde]
1/6/17, 10:45 PM

Umeå

Om bara en vecka flyttar jag till Umeå! 😮 Undrar om det finns någon här som bor där eller har varit i stan och vet vad man borde se som ny där? Jag har aldrig varit i Umeå förut och har ingen aning om vad jag borde utforska mer än centrum och mitt eget område. Finns det något bra ställe att gå med hunden?

Hur länge brukar snön ligga kvar? I Västerås brukar den vara borta till slutet av mars/april oftast men jag tänker att den finns kvar betydligt längre i Umeå?? Hur kallt är det oftast om vintern och hur varmt om sommaren? Tänkte dock åka hem till Västerås under sommarlovet, men undrar av nyfikenhet. :) 

Har kollat på en hemsida och man ska kunna se norrsken tydligt där uppe tisdag den 17:e januari. 😍 Är det vanligt att kunna se norrsken i Umeå?

Berätta gärna något mer häftigt om staden! 😃

Annons:
Aleya
1/6/17, 11:32 PM
#1

Norrsken såg jag senast nyår. Innan det tror jag det var i oktober. Snön börjat smälta i mars och tempen ligger väl mellan -10 till just över -20. Det finns ju bl.a ett gitarrmuseum om du gillar det mitt i stan. Annars finns ett stort bibliotek, och lite annat att se på nere vid vattnet i centrum. Gå nere vid vattnet med hunden är min relommendering

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tilde]
1/6/17, 11:39 PM
#2

#1 Tack för tips! Det verkar jättefint vid älven så där vill jag absolut gå runt och se mig omkring. :) Norrsken är på min bucket list, så det blir spännande i så fall. 😃 Låter som snön ligger kvar som här nere då… trodde det skulle vara längre vinter där uppe haha :)

Aleya
1/6/17, 11:47 PM
#3

#2 nu menar jag smälta gällande snön. inte borta. Det är väl kanske i början av maj det är helt borta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[RC1393]
1/6/17, 11:53 PM
#4

#1 Är det redan i mars? Bor i grannstaden Lycksele (12 mil inåt landet) och där börjar det inte smälta förrän mitten av april, mars är en vintermånad hos oss. Snön är helt borta i slutet av maj, fast vi har haft snöklickar kvar in i juni några år också. 

Norrsken brukar högsäsong vara december-februari åtminstone inåt landet. Ibland flera kvällar på raken, det är bara ut och försöka hitta en mörk plats att titta på himlen från (så att inte ljusföroreningen stör). 

Finns en hel del fina gångvägar i Umeå med fin natur att ta med sig hunden att traska genom, det är egentligen bara att ta på sig skorna och ge sig ut. Något speciellt stråk för specifikt hundägare har jag ingen aning om.

Aleya
1/7/17, 12:22 AM
#5

#4 jag skrev att den börjar smälta inte är borta. ☺ Men det är ju på kusten så då börjar det tidigare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[RC1393]
1/7/17, 9:38 AM
#6

#5 Exakt vad jag läste också🙂 
Okej, att det skiljer så pass!

Annons:
Aleya
1/7/17, 9:47 AM
#7

#6 jopp det skiljer rejält. För i Kiruna(kanske nu extremt exempel) är väl mest expert på att ha snö kvar. Vet att dom haft dels snö kvar men även nederbörd av snö jäkligt nära midsommar. Och då har det ju varit strålande sol och grönt sedan länge vid kustbandet. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[RC1393]
1/7/17, 11:33 AM
#8

#7 Ja, Kiruna är ju inte direkt i närheten av hur det är hos oss heller. Midsommar för två år sedan snöade det dock men det var ju ett extremfall🤐

[Tilde]
1/7/17, 2:21 PM
#9

Oj oj! Tack för info båda! Då är snön alltså borta lagom till "sommaren" då. 😂 Intressant! Lär tillbringa sommarlovet här hemma i Västerås i alla fall, men intressant med snö i grannstaden in i juni… 🤐 Umeå verkar vara en jättefin stad dock som jag verkligen ser fram emot att utforska!

cissi_1993
1/9/17, 8:00 PM
#10

en bit utanför ligger norrbyskär man behöver dock en bil för att ta sig till färjan men är jätte fint där ute om man har tid och ork.

norrmjöles havsbad är fint också.

kärleksviken kan jag rekommendera också.

jag kommer från ett ställe söder om Umeå som du förstår :P

[Tilde]
1/12/17, 7:47 PM
#11

#10 Tack för dina rekommendationer! 🙂 Ska se om jag kan besöka dem.

Upp till toppen
Annons: