Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1302 ggr
Kaninhoppare
1/10/17, 9:19 AM

(X) Tröja som visar ärr

Det här kanske är en dum fråga, men men. Ibland behöver man väl svar även på dumma frågor. 

Det är så att jag beställt hem kläder nyss och en t-shirt jag har beställt hade tydligen väldigt korta ärmar, vilket gör att ärr på min överarm syns. De är fortfarande röda (är gamla dock). Jag är så sjukt obekväm med att folk ser sånt, men det råkar vara en tröja som jag tycker väldigt mycket om. Är rädd att bli sedd som svag, "uppmärksamhetssökande" osv. Jag ser ju självklart inte så på andra med ärr, men tänker att vissa som inte upplevt det själva kanske tänker annorlunda? 

Vad tänker ni när ni ser folk med ärr? Är det OK att ha tröjan ute bland folk? Tips på hur man slutar skämmas över sina ärr är också väldigt välkomna.

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
Sommarek
1/10/17, 9:23 AM
#1

En liten hemlighet: de flesta har fullt sjå med att oroa sig över hur de själva ser ut och tänker inte så mycket på andra.  ;)  Ha du de kläder du vill ha.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Wellcraft
1/10/17, 9:28 AM
#2

Jag har ärr över allt men har slutat tänka på dem. De är en del av mig, den jag var och den jag är. Folk ska ge fan i dem.
Har vilka tröjor jag än vill på mig, det borde du också ha.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[134643]
1/10/17, 9:28 AM
#3

Jag har själv ärr, och förstår hur du känner. Jag tror att det bästa är att helt enkelt ha på sig kortärmat ändå, med tiden blir det lättare tror jag. Tyvärr så händer det ju att man får frågor om det, så fundera innan över hur du vill reagera då. Antingen säger du helt enkelt sanningen, eller så säger du att du inte vill prata om det, eller så skämtar du. Jag brukar ibland säga att jag har haft sex med ett piggsvin när folk frågar. De vet att jag ljuger men de släpper det ofta sen. Så använd din T-shirt så mycket som möjligt skulle jag sägs, äg dina ärr och var stolt över dem! Det är nog vääldigt få människor som skulle se det som uppmärksamhetssökande. Om något så kanske du istället hjälper någon annan att våga visa och prata om sina egna ärr.

Jetaime
1/10/17, 9:37 AM
#4

Det är väldigt jobbigt i början, och frågor och blickar kan vara fruktansvärt hemskt, men efter ett tag tänker man inte på det längre. Jag vet inte när eller hur man slutar skämmas, men för min del, så här flera år efter, så tänker jag som sagt inte på det längre och har jag accepterat att det är som det är. Plus att ärren blekar ju med åren och syns mindre då (åtminstone ser man att dom inte är nya). Jag tycker absolut att du kan ha på dig den där tröjan ändå om du gillar den :) folk kan få tycka eller tänka vad dom vill.

Herveaux
1/10/17, 9:50 AM
#5

Jag har själv ärr, dom syns ganska väl, fast dom bleknat och är mer vita än röd/rosa numera. Dom är en del av min historia och person, jag döljer dom inte.

Jag har ganska sällan fått frågor om dem, oftast har jag och personen redan varit inne på ämnet psykisk ohälsa när dom nämner mer i förbifarten "Ja, jag har sett dina armar/dina ärr".

När jag ser någon annan med ärr så tänker jag "Hm, där har vi en till zebra-kompis. Undrar vad din historia är…" Jag är lite av en amatörpsykolog och älskar att lyssna och försöka hjälpa till att knyta upp knutar inom människor, men jag skulle aldrig fråga om såna saker utan att zebra-kompisen först har visat att det är okej eller att det är vad hen vill prata om.
Om ärren ser gamla och bleka ut så tänker jag ibland också "Jäklar vad starkt gjort av dig att orka kämpa vidare trots dina demoner. Hoppas du mår bra/bättre nu."

Att använda ordet "zebra" för folk som också skadar sig har jag fått från boken Zebraflickan av Sofia Åkerman. Ett numera sönderläst ex av boken har bott hemma hos mig sen den om ut 2004. Rekommenderas!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Vrilen
1/10/17, 8:33 PM
#6

Har också  på min underarm men det hindrar inte mig från att gå i T-shirt. Även fast dom är extremt bleka och knappt syns längre även fast dom bara är några månader gamla. Även när dom var helt nya gick jag till skolan i kortärmat. Ingen frågade nånting.

Låt inte dina ärr hindra dig från vilka kläder du vill bära! Efter ett tag kommer du vänja dig och se det som något som tillhör dig och din historia.

Annons:
Fåglen11
1/20/17, 9:35 PM
#7

Dina ärr är en del av dig! och de ska andra ge fan i! 

Jag har ärr över hela kroppen men kan utan problem gå i vilka kläder jag vill. 

Brukar tänka såhär "Skäms inte över dina ärr. De är bevis på att du var starkare än de som försökte besegra dig." 

När folk frågar mig och de e barn i närheten brukar jag svara att jag gått igenom en björnbärsbuske 😉

melonglass
1/20/17, 9:58 PM
#8

Jag har själv ärr och i början dolde jag också det. 
Den enda gången jag har undvikt/kommer att undvika att ha t-shirt är när jag jobbar på förskola. Jobbar som vikarie och barn utan filter frågar mycket och eftersom jag inte ens känner den riktiga personalen då jag kommer jobba på mycket olika ställen runt om i stan så blir det helt enkelt lättast just nu, bara för att undvika frågor från så små barn som gärna vill ha svar samtidigt som jag inte är bekväm med personalen.

Annars går jag hur jag vill, har slutat skämmas helt. Ett tips är att bara börja göra det. Jag var också rädd för att ses som svag och uppmärksamhetssökande men det släppte efter ett tag och jag lovar dig att det är otroligt skönt! 
Jag kommer troligtvis alltid ha relativt synliga ärr (från handleden upp till överarmen) och visst är det vissa som kollar på en konstigt eller som frågar saker, men jag tänker att om jag svarar på den här frågan kanske någon annan en dag kommer slippa för att de redan fått sina svar. :) Det brukar motivera mig rätt mycket!

Ärren är en del av din historia och det är inget att skämmas över!

[Tuulikki]
1/22/17, 7:25 PM
#9

Jag har ärr på både armar och lår och är dessutom tjock, så jag har jättelänge trott att folk tycker jag är ful och konstig och gud vet vad. Nu bryr jag mig inte längre, och har insett att ingen annan gör det heller. 

Min sambo har hela underarmen full av ärr - jag märke inte det förrän hans kompis PEKADE på dem, detta över ett halvår efter att vi träffats första gången. Vi gick dessutom i samma klass. Kanske talar för att jag är ouppmärksam, men då är jag nog inte ensam om det🙂 Folk ser mindre än man tror, men man är så medveten själv om sin kropp att man tror att alla ser allt.

Kaninhoppare
1/29/17, 12:00 PM
#10

Tack vare era peppande svar så vågade jag pröva. Det är väl så att alla är så upptagna med sig själva, men ibland behöver man bli lite påmind om det. Tack för hjälpen allihop! Det betyder mycket. :)

Medarbetare på Jättekanin

Vrilen
1/29/17, 6:07 PM
#11

Det var så lite så TS ❤️

någon2343
1/29/17, 6:09 PM
#12

Ett ärr på benet skulle inte få någon att kolla två gånger så varför ska ärren på armen?

tötenöten
1/30/17, 10:12 PM
#13

Jag har ärr på mina armar, och ska jag vara ärlig har jag aldrig ens märkt nån som stirrar. Ibalnd när man tar av sig långärmat kan man få en snabb blick på de, men det är helt naturligt nåt som människor gör och betyder inte på nåt sätt att någon är dömande. Rock that confidence och ha på dig tröjan du gillar!

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Lizelda
2/1/17, 1:54 AM
#14

Både armar och ben är sönderskurna på mig. De flesta på armarna har bleknat då jag gått över till att skära mig på benen men jag har aldrig någonsin känt ett behov av att gömma mina ärr. De är mina battle scars, de finns där för att jag kämpat för att överleva och de är en del av mig.

Mitt ex var tillsammans med mig i min första långa period av självskada och varje gång han såg mig gå runt med uppdragna ärmar så gick han och drog ner dem och jag har aldrig någonsin skämts så mycket som då. Min nuvarande pojkvän blir ledsen när han ser nya för att han känner att han inte gör mig tillräckligt lycklig men han rör vid dem och är stolt över mig när jag går i kläder där de syns.

Kör hårt! Tittar folk så räta på ryggen och ge dem något att titta på. Confidence is sexy as fuck 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: