Annons:
Etikettövrigt
Läst 2372 ggr
Duvethon
2017-01-12 19:23

Indraget CSN?

Hej!

Jag har en fundering gällande CSN, studiebidrag. Jag går tredje året på gymnasiet och har generellt sätt hög närvaro. Under hösten drabbades jag av panikångest, och var extremt stressad av skolan. Jag vågade inte vara i skolan för att jag var rädd av att få ångest, och de dagar som jag tog mig till skolan fick jag panikångest och var tvungen att åka hem då jag var rädd för en till panikångestattack. Jag fick under hösten uppsöka psykmottagning och vårdcentralen, fick utskrivet lugnande och jag blev som en zombie av de, vilket innebar att jag hade svårt att gå till skolan när jag tog medicinen (blev så trött att jag somnade, sov ca 15h av medicinen). Jag låg i sängen de flesta timmarna av dygnet och mådde extremt dåligt, hade ångest och kunde helt enkelt inte ta mig till skolan.

Nu till problemet: Idag fick jag reda på att skolan har anmält min frånvaro till CSN, då jag hade 2% frånvaro över gränsen. CSN kommer, som jag har förstått det, göra en utredning av detta. Jag behöver mitt CSN för att ha råd till busskort osv, därför vore det väldigt dumt om de drog in det. Kan jag lösa detta på något sätt? Går det att få intyg, nu i efterhand, till att jag mådde extremt dåligt under höstterminen? Min frånvaro var som högst under 4 veckor, jag har alltså inte skolkat eller liknande under terminen.

Tack på förhand

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Aaangelica
2017-01-12 19:29
#1

Vet inte hur det fungerar när man går i skolan men jag antar att det borde vara likadant eftersom det handlar om csn. Men jag pluggar på distans via högskola och får csn, skulle man må dåligt eller råka ut för något som gör att man inte kan plugga/hålla deadlinen för uppgifterna så kan man om man har ett intyg skicka det till csn så har dom möjlighet att utreda det och förmodligen ordna så man får sitt bidrag ändå. ☺

Fridaaaa
2017-01-12 19:33
#2

De måste ha in intyg för att inte dra in CSN

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Duvethon
2017-01-12 20:36
#3

#2 Jo, det förstår jag. Frågan är om jag kan skicka intyg nu i

efterhand? Och hur får jag ett intyg, ska jag ta kontakt med den läkaren som jag träffat, och vad ska jag säga? Kan man få intyg för panikångest?

Mvh

Det handlar alltså inte om att jag inte kan vara i skolan nu, det handlar om att jag har haft hög frånvaro och att jag inte vill bli av med CSN nu.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

KentHjärta
2017-01-12 20:50
#4

Din mentor kan dra in förfrågan på indraget csn om du har ett intyg/anledning till varför de ej ska dra ditt csn. Sålänge de inte har dragit det ännu så kan din mentor alltså skicka efter att det inte ska dras. 

Så är det för mig på min skola iallafall!

Aaangelica
2017-01-12 20:54
#5

Det ska gå att skicka i efterhand. Då kontaktar du din läkar och ber dem ordna ett intyg ☺

Katarina97
2017-01-12 23:57
#6

Det ska gå i efterhand. Även om de redan dragit in det så kan du få pengarna tillbaka i efterhand om du har intyg, det är iaf vad min skola har sagt till mig. Så om du går till vårdcentralen eller psykmottagningen som du fick hjälp på  under den perioden så borde det inte vara några problem. Det bästa är väl om du skickar ett mejl till din lärare och frågar. 

Jag tycker förövrigt att det är dåligt att dom inte varnar eleverna innan dom anmäler till csn, de har gjort likadant på min skola men jag tycker att det är fel.

Annons:
melonglass
2017-01-13 00:20
#7

Där jag gick gymnasiet (tog studenten förra året, alltså inte så länge sen) pratade de med eleven någon % innan man hamnade i riskzonen för indraget CSN så jag tycker detta låter väldigt orättvist. Har dock upptäckt att det finns många som inte får någon förvarning, utan bara får veta om att det skickats till CSN.

Har du haft bra kontakt med din mentor/huvudlärare eller vad man kallar det? För mig var det viktigt att ha mycket kontakt med min mentor så hon hela tiden kunde förstå varför jag var borta och så visste min mentor om mina diagnoser (lider också av panikångest men även adhd) och fick se mina kallelser jag fick till läkaren etc. Så ett tips är att försöka vara öppen så lärarna kan förstå. 

Det borde i alla fall gå att fixa intyg om du nu har kontakt med en läkare! Fixa det så fort du kan så borde det inte vara någon fara.

Calcifer
2017-01-13 15:40
#8

Ring CSN, så kommer de skicka ut rätt papper till dig som du ska fylla i, eller så ger de dig svart på vitt vad som behövs av t:ex läkare etc. Det är klart det går att göra i efterhand, så länge du kan styrka hur det var då. T:ex intyg från läkare och liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Duvethon
2017-01-13 19:16
#9

Jag har pratat med min mentor idag och fick förklarat för mig att det inte är min mentor som har anmält min frånvaro till CSN, utan att systemet har skickat in det automatiskt då det nått frånvarogränsen.

#7 Ja, jag har ändå relativt bra kontakt med min mentor. Jag har alltid informerat hen om varför jag inte är i skolan, så hen är medveten om detta.  Har även varit öppen med lärarna om problemet då jag inte vill att det ska påverka skolan, har försökt arbeta hemifrån och lyckats bibehålla mina betyg.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

melonglass
2017-01-14 00:28
#10

Jättebra! :) Låter som att det du behöver göra är att ha kontakt med CSN och få läkarintyg så borde det vara fixat!

Duvethon
2017-01-17 18:46
#11

Jag ringde vårdcentralen idag och det går tydligen inte att få intyg nu i efterhand eftersom att jag inte var sjukskriven? Jag ifrågasatte det men hon menade på att det är så. Känns så fruktansvärt hopplöst… någon som vet vart jag ska vända mig?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Calcifer
2017-01-17 18:57
#12

Du ska ändå kunna få papper på att du varit där och fått medicin. Jag tycker du ska boka en tid så du får träffa någon öga mot öga och kan förklara situationen. Det är inte alltid det går att få ett officiellt intyg iom att du inte var sjukskriven, däremot bör du kunna få t:ex utdrag ur journalen där anteckningar finns om att du fått medicin x och att du sökte för x, etc. Och CSN bör du ändå kontakta för att få konkret svar på vad som behövs eller vad du kan göra för att åtgärda det om det finns något. Är väldigt krångligt ibland med myndigheter eftersom de går efter generella regler och är det något man specifikt behöver få komma undan deras riktlinjer brukar det finnas blanketter eller intyg eller liknande att få. Sen om det godkänns eller inte är ju en annan sak, men du bör i alla fall kunna försöka.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Duvethon
2017-01-17 19:27
#13

#12 Tack för svar! Hur ska jag få tag på journal? De verkar tyvärr inte vara tillmötesgående på den vårdcentralen.

Jag är beroende av mitt studiebidrag och kommer inte kunna ta mig till skolan utan busskort. Jag kommer alltså behöva arbeta och det är tråkigt nu när det är ett halvår kvar till studenten. Är så oerhört ledsen nu när allt hade börjat gå bra och må bättre, så sker detta..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Calcifer
2017-01-17 19:30
#14

#13 Om jag inte missminner mig ska den gå att beställa via mina vårdkontakter. Annars har du rätt att kräva kopia på din journal, däremot brukar man behöva betala för att de ska skriva ut den på papper, typ 2 kr sidan eller nåt sånt. Men som sagt, du ska ha rätt att få kopior på den då det är DIN journal. Om du varit hos psykiatrin som du nämnde i första inlägget, kan du kontakta dem istället, förklara läget, och se vad de säger?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Lukasgraham]
2017-01-17 23:56
#15

Ja de kan dra in ditt CSN. När jag var borta så blev jag tvungen att ordna sjukintyg relativt fort enligt min mentor, före frånvaron blivit så hög. Men om du snabbar dig med sjukintyget så kanske det löser sig.

Lycka till ❤️

[Melbun]
2017-01-18 13:55
#16

Fick hoppa av högskola efter 6 mån. CSN nekade mig pengar efteråt för de tyckte jag skulle läsa ikapp x antal kurser innan de ville ge mig pengar. Tyckte det var konstigt eftersom jag hade klarat min kvot för csn och dessutom hade meddelat om studieavbrott i tid. Bad min läkare skriva ett personligt brev i stil med "namn och personnummer har under den här perioden ej kunnat fullgöra sina studier pga sjukdom". Fick ihop med detta skriva ett eget brev till csn om hur sjukdomen hade påverkat mina studier. Pratade med csn och det var så de ville ha det. Går absolut att få "intyg" i efterhand

Duvethon
2017-01-18 21:36
#17

#16 Om det går att få intyg i efterhand, vart ska jag vända mig eftersom att de faktiskt nekade och sa att det inte går?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2017-01-18 21:37
#18

#16 Undrar även hur du fick kontakt med din läkare? Jag har träffat två olika läkare vid två olika tillfällen, en på psyk och en på vårdcentralen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Calcifer
2017-01-18 21:43
#19

#18 Eftersom det faktiskt häller psykiska problem tycker jag att du ska ringa dit och fråga. Säg när du var där, förklara varför du var där, och berätta att CSN nu krånglar och fråga om den läkare du träffade kan ge någon form av intyg (även om det är ett personligt brev snarare än en officiell blankett) om att du faktiskt mått dåligt.

Det är inte alltid det är så lätt med CSN, jag bråkar med dem själv för tillfället eftersom de vill ha 23 000 av mig i år trots att jag går på fk och lever på existensminimum. Men att prova skadar inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Melbun]
2017-01-18 21:51
#20

#17 Du kan nog prata med antingen den på psyk eller på vc och se om någon av dem kan skriva ett liknande brev. Det är nog bara att ringa dit och fråga efter den personen som du har träffat personligen och varit mest inblandad i din behandling. 

Pratade med csn och frågade sen min läkare om hon kunde skriva ett brev och styrka att jag inte fixade mina studier pga sjukdom. Kan säga att jag läste en ht och hoppade av i januari. Min vän vars mamma råkade ut för cancer höstas förra året fixade inte heller skolan vilket är väldigt förståeligt. Hon bad sin psykolog om att skriva ett intyg åt henne så att hon kunde få ut csn.

Annons:
Duvethon
2017-01-19 16:25
#21

Jag har nu ringt psyk och de sa att de inte kunde skriva ett intyg eftersom att jag träffade en sjuksköterska och inte en läkare. Ska ringa vc när telefontiden öppnar och be om att få träffa den läkaren som skrev ut medicinen till mig. Tråkigt att det ska vara så krångligt bara.

#20 Min förälder fick en stroke förra året och min frånvaro var väldigt hög då med men fick trots det behålla CSN. Har hört att det har blivit hårdare med frånvaron nu..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Calcifer
2017-01-19 16:59
#22

#21 Hoppas att de på VC kan hjälpa i så fall.

Det finns solskenshistorier, jag har själv fått hjälp i liknande situationer. Men jag har också blivit nekad det och fick innan jag kunde åka till Japan kravet om att ta igen 11,5 poäng för att få mer CSN trots att jag hade blivit sjukskriven och hade flera intyg från läkare, sköterskor, kuratorer, etc. De struntade i att jag hade faktiska skäl som jag kunde styrka utan fick ändå läsa två distanskurser för att få ihop det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Duvethon
2017-01-19 18:48
#23

Har nu fått svar på vårdcentralen - av någon anledning kan jag inte kontakta min läkare då besöket var på en jourcentral och för att de inte har fastanställda? Det de kunde göra var att ge mig en kopia på de anteckningar som fördes under besöket. Får hoppas att det räcker. Vad tror ni?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Calcifer
2017-01-19 18:53
#24

#23 Det skadar inte att försöka. Har du pratat med CSN?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: