Annons:
Etikettövrigt
Läst 787 ggr
Cokeisen
2017-01-15 16:04

Boka Hotell Vid 13 Års Ålder?

Hej, jag är är en tjej som snart fyller 13 år och nyss blivit förelskad i den nya serien "Skam" som många andra i min ålder. Efter att ha sett den serien så har jag själv genom Google Översätt lärt mig prata norska o har pratat med mina föreldrar om att få åka själv till Norge i en vecka efter att ha samlat ihop egna pengar till, buss, mat, och lärt mig språket fullt ut. Frågan är då hur jag ska boka hotell, då jag inte ens vet om det går att boka hotell under 18. Är det ens lagligt? Andra förslag är vandrarhem (vet inte om det är åldersgräns heller) men jag känner mig obekväm med om jag skulle behöva dela rum med någon okänd/främmande :/ Är denna idé helt omöjlig, eller finns det några sätt att kunna stanna i Norge ett tag, ensam under ungefär mindre än en vecka?

Annons:
Åsa S
2017-01-15 16:38
#1

Eftersom man ju inte får ingå affärsavtal när man är under 18år vilket det ju är både när man köper biljett och bokar hotell så lär du få vänta ett bra tag till på att åka själv.

+De allra flesta hotell har nog minst 18års åldersgräns utan målsman men det finns ju även hotell/vandrarhem som kräver att man är 20år och det kan nog finnas de som kräver man är ännu äldre alt. tar ut en deposition från de som är under en viss ålder för att täcka ev. skador.

+Inga normala föräldrar lär släppa iväg en 13åring ensam till ett annat land.

Majaa12
2017-01-15 20:23
#2

Tycker inte att du borde åka själv över huvudtaget. Tror inte ens att du får det för dina föräldrar? Vad som helst kan hända och åker du bort har du ingen du känner i närheten.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

vendelay
2017-01-15 21:39
#3

Du skriver att du har pratat med dina föräldrar. Menar du att de går med på att släppa iväg dig till ett annat land? Nog för att jag var förbannad på mina föräldrar när jag var 12 år och inte fick åka till Stockholm (från Örebro) utan vuxna över dagen men nu förstår jag ju varför.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lizelda
2017-01-15 21:48
#4

Ta det lugnt nu folket, jag var inte ens tolv första gången jag flög ner till Holland själv och det gick alldeles utmärkt. Jag bodde hos en kvinna när jag var där men flög ner själv, bytte både flyg och tåg innan jag mötte upp henne. Kan inte uttala mig om TS men åldern är verkligen inte avgörande.

När jag var i Italien i somras så fick jag lämna en kopia av min mors pass eftersom jag inte var myndig då men sen gick det bra :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Littlepig]
2017-01-15 23:12
#5

Nej, tror inte det är möjligt. Bor du hos någon du känner är det mer troligt men ensam i ett annat land, omyndig, utan körkort.. vad skulle du göra i Norge liksom? :) avråder dig starkt för att åka, vad som helst kan hända och dina föräldrar kommer vara miltals ifrån för att kunna ingripa. Eller någon annan du känner öht.

Cokeisen
2017-01-16 15:19
#6

Idén var ju att vänta tills jag fyller tretton, eller i några år så jag kan hinna åka själv på lite annat o bevisa att jag klarar av att vara ensam. Jag är väldigt äventyrlig av mig och önskar mest av allt att komma ifrån denna lilla tråkiga stad jag lever i. Men en annan idé var att på ett sommarlov om några år isåfall kanske bo hos en familj i Norge samtidigt som jag kan sommarjobba där uppe. Är det någon som vet om den idén skulle funka?? :/

Annons:
Anonym3131
2017-01-16 23:46
#7

Ehh.. Nu är du bara 13 och kanske inte tänkt på hur många idioter det faktiskt finns i världen, jag rekommenderar att du isåfall åker dit med dina föräldrar. Hur dina föräldrar tillåtet detta förstår jag inte men Nej jag tycker verkligen inte att du ska åka dit själv.

Calcifer
2017-01-17 00:04
#8

Att resa själv, just resebiten, tycker jag inte är så konstig egentligen. Jag har flugit många gånger och ibland har det varit ensamma barn på planet, som då får eskort och hjälp av flygpersonalen. Däremot att sen inte ha något konkret mål när du kommer fram mer än att du vill vara där? Bo på hotell? Livsfarligt och helt befängt! Se efter om du kan skaffa t:ex en brevkompis i Norge, brevväxla i några år och lär känna dem ordentligt, så kanske du sommaren när du är 15-16 kan åka dit och bo hos dem. Jag åkte väl buss från Norrland till Stockholm (ca 8-9 timmar) första gången när jag var 9, tror jag. Men då satte mamma mig på bussen här, och mormor väntade på mig i Stockholm precis när jag klev av. Så som sagt, själva resan i sig är väl inte konstig, men att bara åka dit på nån nöjestripp låter orimligt och farligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: