Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 878 ggr
Whippet
2017-01-27 19:43

Gymnasieval

Hej

Vad har ni valt för gymnasium? 

Jag själv tvekar så himla mycket just nu vet inte om jag ska gå samhälle (vilket alla säger är skit tråkigt?) eller om jag ska gå på något annat. Har tänkt på IT gymnasium men får ägna helgen åt att läsa på. 

Skulle varit kul att se vad ni alla andra ska välja eller funderar på att välja :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Anonym783
2017-01-27 20:04
#1

Min bror går samhälle, inte alls tråkigt. Du kan ju även välja både samhälle samhälle och samhälle beteende. IT linjer vet jag inte så mkt om

Hakuna Matata.

Whippet
2017-01-27 20:11
#2

#1 Vet du vilken inriktning han går på? Finns ju samhällsvetenskap, beteende och media.

I'm out Vilar huvudet i handen

[134643]
2017-01-27 20:14
#3

Jag går samhäll-media och älskar det! 😍 Men mycket beror på skolan tycker jag, så välj en skola du trivs på så trivs du säkert med linjen också 🙂

Vikan
2017-01-27 20:14
#4

Valde förra året och valde då samhälle, inriktningen får vi till i tvåan (vill välja beteende) men så långt har det ändå varit riktigt kul

Anonym783
2017-01-27 20:50
#5

#2 beteende

Hakuna Matata.

Jojaton
2017-01-27 22:36
#6

Anledningen till att jag tror många tycker att samhälle verkar tråkigt är för att det liknar högstadiet väldigt mycket, man läser ungefär samma ämnen och får inga "nya, roliga" kurser som om man tex skulle välja estet, bygg eller hotell & restaurang. Men är man inte intresserad av musik är det ju inte så roligt att gå estet-musik heller. Går du samhälle får du en bred utbildning där du får med dig mycket gratis om du vill plugga vidare sen. Sen är inte gymnasievalet på liv och död - nu tog jag studenten för fem år sen, men jag jobbar inte alls med media (som var mitt val) och kommer troligtvis aldrig göra det heller. Men jag lärde mig jättemycket på medialektionerna som jag har nytta av både privat och på jobb så det var inte bortkastat ändå :) Lycka till med valet, det kommer nog bli bra oavsett vad du väljer :)

Johanna - Instagram

Annons:
JuliaMG
2017-01-28 11:10
#7

När jag valde program förra året valde jag mellan att gå Samhälle Beteende eller Media och Natur. I slutändan sökte jag och kom in på Natur, men jag tror absolut inte att Samhälle är ett dåligt program. Ibland ångrar jag faktiskt lite (just nu när jag tänker på det - ganska mycket XD) att jag inte sökte till Samhälle istället och antingen satsade på beteendevetenskap med psykologi och filosofi och sånt intressant, eller media och faktiskt utbildade mig lite mer till journalist som jag faktist verkligen vill bli! Jag tror det är en väldigt roligt utbildning faktiskt, där du har lite mer "frihet" än på t.ex. natur. Samtidigt så får vi ju göra en massa skoj på natur också, utflykter och undersökningar och sånt, men nu när jag kommit allt mer in på att vilja bli journalist eller resande fotograf så har jag börjat ångra mig en aning. Men jag vet ju inte heller hur det är på samhälle, jag spekulerar bara. Men välj det som du själv känner är rätt så löser det sig, det lovar jag! :D <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

JuliaMG
2017-01-28 11:14
#8

Jag vet inte vilka gymnasium som finns där du bor, men själv går jag på Mikael Elias. Självklart är det väll olika från stad till stad, men jag gillar skolans koncept. Teoretiska spelen, nobeltävlingarna, praktiska övningar, relativt liten friskola där "alla är som en familj" osv. Jag tror att det är väldigt viktigt att man trivs med som skola också, så om du har Mikael Elias där du bor skulle jag rekommendera att du kollade in skolan iaf, det kanske är något som passar dig också! XD <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Whippet
2017-01-28 21:35
#9

#3 Är media något du vill arbeta som senare i livet också? Jag har ju missat alla öppet-hus här där jag bor så jag hoppas jag väljer rätt hahah. 

#4 Brukar man inte välja inriktningen direkt, första året? Eller är det jag som missuppfattat det. 😛

#5 Ja precis! Man utbildar ju sig senare på universitet eller högskola. Om jag nu väljer samhälle och jag senare tänker att jag vill bli t.ex läkare, har jag svårare att komma in på ett universitet/högskola än de som valt Naturvetenskap?

#6 Vad synd att du tänkte att du valde fel, hoppas du får arbeta som journalist när du blir äldre iaf! 🙂 Jag själv suger på både matte och NO så natur är ju inget för mig hahahah. Bor i Helsingborg och ska gå på gymnasium där också. Fanns tyvärr inte Mikael Elias, lät ju sjukt spännande :(

I'm out Vilar huvudet i handen

Vikan
2017-01-28 22:06
#10

#9 tror det kan variera från skola till skola, men där jag går så sökter man in med program och inriktning så att de får ett hum om hur många som söker till inriktningarna. Sedan gör man det riktiga valet nu på vårterminen i ettan. Så alla läser samma ämnen, även psykologi, trots att vi senare kommer välja olika

Jarleswärd
2017-01-28 23:36
#11

Jag tycker att teknik är det mest självklara valet. Men om du säger att matte och de naturvetenskapliga kurserna inte är något för dej, så är kanske inte det lika självklart. Dock kan jag säg såhär, det är mycket bättre att välja något man blir godkänd i och får bra betyg i än att man väljer t.ex. Natur eller teknik och bli underkänd i de. Då kommer man ju verkligen ingenstans. Om du känner att samhälle passar dig. Välj det! Jag har många kompisar som älskar det :)

[134643]
2017-01-29 08:33
#12

#9 Nej, media är absolut inget jag vill jobba med senare i livet :) Samhäll, oavsett vilket linje, ger dig en riktigt bra grund att stå på för att läsa vidare. Media-ämnena tar inte ens upp speciellt mycket tid under de 3 åren, för mig var de bara ett skönt avbrott från de lite tyngre kurserna. Helt ärligt skulle jag säga att inriktningen inte spelar någon roll alls, mer än att du såklart ska trivas med ämnena när du läser dem :)

Anonym783
2017-01-29 10:58
#13

#9 det är jag faktiskt inte helt säker på. Du kan ju alltid läsa på komvux ett år för att få behörighet. Natur är dock inte att rekommendera om du inte ör särskilt intresserad i No ämnena. Men gillar du dem o tycker dem ör roliga så go for it. Så ja du kan nog bli läkare. Är det vad du vill plugga vidare med?

Hakuna Matata.

Annons:
Whippet
2017-01-29 13:24
#14

#10 Jaha, jag tror att på den skola jag vill komma in på väljer man inriktningen direkt men det variera nog från skola till skola som du säger. 

#11 Jag tänkte att jag ville gå Teknik innan men när jag pratade med Syo sa hon att det var ju mycket matte och då jag har svårt för matte så fick jag tänka om. Ja exakt jag tycker ju att SO är det som är roligaste och intressantast i skolan, och även det jag har bäst betyg i, låter jätte bra att många gillar linjen. :) 

#12 Ja samhälle är ju en bred linje, jag har läst vad man kan bli efter samhälle spelar det då alltså ingen roll? för jag vet inte alls vad jag vill arbeta med än, inget av de där alternativen är jag intresserad av. 

#13 Hahah nej jag vill inte bli läkare bara ett exempel :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Anonym783
2017-01-29 22:27
#15

#14 men om du tycker att so ämnena är jättekul så kan samhälle verkligen vara något för dig. Linjen är såpass bred att du kan bli otroligt många olika saker

Hakuna Matata.

Crazy_petartist
2017-01-30 21:02
#16

Natur Samhälle! Själva linjen kanske inte direkt är det roligaste, inte för mig i alla fall, men skolan jag går på är jättebra och jag trivs med mina klasskompisar så det jämnar ut sig hah. Välj det du brinner för!

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Whippet
2017-02-08 01:22
#17

Har valt nu och det blev samhäll som första och andra val och sedan Teknik som tredje val, tycker att det känns bra och jag hoppas jag kommer in på något bara hahaha, tack för hjälpen alla <3

I'm out Vilar huvudet i handen

Anonym783
2017-02-08 06:42
#18

#17 låter som bra val! Lycka till ❤️

Hakuna Matata.

Whippet
2017-02-08 13:52
#19

#18 Tack så mycket ❤️

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: