Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 1253 ggr
swapp
1/30/17, 2:33 PM

Tipsa mig om mellanmål

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vad man kan äta till mellanmål.

Det ska vara vegetariskt, nyttigt och billigt. :)

Annons:
[Tuulikki]
1/30/17, 2:48 PM
#1

Naturella nötter
Torkad frukt (en del socker men ändå bättre en t.ex godis)
Grekisk yoghurt med tillbehör (om man äter mjölkprodukter)
Grönsaksstavar som man doppar i hummus
Minimorötter

Snuffles
1/30/17, 5:49 PM
#2

Fruktsallad, havregurt eller soygurt (oatly och alpro har såna där små portionsförpackningar!!). Någon bar med nötter och dadlar? Smoothies.

hundtok
1/30/17, 5:59 PM
#3

extrapris på en frukt som är billig. Då har du en mellis för 1 - 3 kronor.

vendelay
1/30/17, 6:35 PM
#4

Torkad frukt kan du själv doppa i smält mörk choklad (billig mörk bakchoklad). Det ger energi, det är nyttigt och så länge det inte innehåller mjölk eller för mycket socker i chokladen så borde det väl vara hälsosamt och bra?

Fruktsallad är bra och går att variera. Jag älskar bland annat persimon (stavning??), apelsin, plommon och päron.

Du kan göra egna energibars av dadlar och nötter. Det blir relativt billigt (mycket billigare än att köpa färdigt), nyttigare och du kan själv välja vad du vill ha i.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carrosh
1/30/17, 7:56 PM
#5

Avocado, kokt ägg, avocadobakade ägg (dela en avocado i två, gröp ur lite grann så ett ägg får plats, knäck ett ägg i vardera halva, på med lite salt och vad du vill ha för kryddor och baka i ugn tills äggen är färdiga), snacksmorötter med aioli som dipp, fröknäcke med olivkräm eller tapenade eller kronärtskockskräm, grönsaker med egen dipp (gjord på grekisk yoghurt eller creme fraiche och div. kryddor).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Crazy_petartist
1/30/17, 9:00 PM
#6

Daddelbollar gjorda på daddlar, nötter, kokosolja, kakao, kanel och chiafrön! Bara att mixa allt i en matbredare och rulla till bollar, och sen rulla i kockosflingor. Smakar godare än chokladbollar och är nyttigt :) Dock kanske inte det billigaste, men värt att testa!

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Annons:
Carrosh
1/31/17, 12:11 AM
#7

#6 Det blir ju klart billigare i längden, eftersom man inte behöver äta så mycket för att bli mätt och också hålla sig mätt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

swapp
1/31/17, 7:34 PM
#8

Tack för alla tips!

Tror jag ska testa att göra nån slags energibar =)

vendelay
1/31/17, 8:09 PM
#9

Vet inte om du är intresserad men här är i alla fall en tråd som jag gjorde när jag testade att göra egna rawbars:

http://vegan.ifokus.se/discussions/5729a7bece12c412a2002a11-bars-maltidsersattning

Blev jättegott och mättande!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: