Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 951 ggr
Alviis
2017-01-31 20:36

Flytta hemifrån 16 år?

Hej! Det är så att jag funderar på att börja gymnasiet i Norge, eftersom att jag har släckt och känner att jag vill komma här ifrån, jag har liksom varit "fast" här och jag vill helt enkelt bara bort. Det är inte det att det är dåligt här där jag bor eller något sådant. Vill bara få utforska nya platser, nya människor, nya traditioner osv. Jag har som sagt skäcktingar i Oslo men inga som jag skulle kunna bo hos. Jag kollade få upp lite olika alternativ och såg att man kan bo kollektivt. Tyckte att det värkade SÅÅ intressant och kul. Dock så är jag lite orolig, Oslo är ca 40 mil ifrån där jag bor.. Och jag är liksom bara 16 år när jag börjar gymnasiet. Är det för ungt? Vet själv att jag är extremt ansvarsfull av mig, tvättar, diskar, lagar mat, handlar osv själv. Jag har aldrig behövt någon utan klarar allt själv, är extremt självständig. Mamma och pappa vet att de kommer få betala mycket när jag börjar gymnasie då jag redan bestämt mig för att bo långt bort, typ på internat eller något. Så jag tror inte att pengar skulle vara några problem, även om det är dyrare i Norge. Eftersom att min familj är ifrån Norge kan jag norska nästan 100% flytande, men har också sett att man kan få typ norska som andraspråk tills man klarar språket bättre, så skolan hade inte heller varit några problem. Problemet är att jag är osäker på om det är för ungt och hur jag ska berätta för mina föräldrar som är SÅ EXTREMT överbeskyddande. De kommer tro att jag inte klarar mig själv och att jag kommer typ bli mördad eller våldtagen eller något om jag åker långt hemmifrån till en så stor stad som Oslo. Jag förstår inte varför de är så överbeskyddande då jag ALDRIG sedan jag var 11 år och tog hand om mina småsystrar har gjort något som kunde vart farligt eller dåligt. Vad ska jag göra? Tacksam för svar<3

Annons:
vendelay
2017-01-31 20:53
#1

Du nämner att du har släkt i Norge. Är det i Oslo eller jättelångt bort?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lejonhund
2017-01-31 21:16
#2

Tips är att kolla om det finns gymnasieskolor med tillhörande internat/elevboende. Då har du personal från skolan som håller koll vilket kanske lugnar dina föräldrar lite? Om det bara är miljöombyte som är viktigt finns det ju också en hel del gymnasieskolor i Sverige med internatboende, jag flyttade själv när jag var 16 för att kunna gå den utbildning jag ville.

JoannaLi
2017-01-31 23:30
#3

Jag går på internat, flyttade 130 mil (från norra till södra Sverige utan att känna någon här nere, kan ju vara skillnad om man flyttar utomlands). För mig var det ett superbeslut, och jag mår så jädra bra av det. Men det är en hellskotta till omställning, och ett superstort projekt. :)

Alviis
2017-02-01 09:23
#4

#1 Ja mina släcktingar bor i Oslo

vendelay
2017-02-01 17:24
#5

#4 Men då blir du ju inte ensam väl, då har du ju släktingar i samma stad. Kan inte det hjälpa dina föräldrar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2017-02-01 17:29
#6

#4 Diskutera redan nu med dina föräldrar så de kan smälta informationen. Kanske de mjuknar upp sig efter en tid.

Poängen är ju att du helt enkelt måste ha deras tillstånd för att åka utomlands och studera. Utan deras stöd klarar du dig ändå inte. 

Om de ändå inte går med på det så kan du alltid studera utomlands sen då du är ett par år äldre - alltså myndig. Att vara utbytesstuderande är en roligt upplevelse och då hjälper skolan dig med det mesta samt att du kan då söka efter stipendier som du kan leva på sen då du studerar utomlands. Så gjorde jag.  :)

Annons:
Jossangizmo
2017-02-02 12:06
#7

Jag flyttade hemifrån när jag 16, till en annan stad för att gå gymnasiet och det funka bra. Go for it känner jag. Diskutera med dina föräldrar och planera allt i detalj så mycket det går.


Calcifer
2017-02-05 12:43
#8

Och jag tycker inte 40 mil låter som sådär jättefarligt heller. Alltså, det är ju inte promenadavstånd, men det är ju tillräckligt nära att om nåt skulle hända eller strula så går det att ta sig till varandra. Och du kan åka hem över helgerna och så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: