Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1324 ggr
Linn Is The New
3/1/17, 4:34 PM

(x) nojjig över betygen

Hej! Jag går i nian och har precis sökt in till ett gymnasium. Jag har dock extremt svårt med matte och har därefter F, vilket suger då jag försöker mitt bästa. Matte är ett av dom grundämnen man helst ska ha godkänt i.. Nu kommer vi till det jag skulle prata om. Jag har A i engelska, So och svenska samt idrott. Har c i dom andra ämnena också och sällan D. Min syv sa såhär till mig "du kommer inte komma in på ett gymnasium med F i matte" och då rasa min värld. Känns som alla mina A:n, B:n och C:n är helt värdelösa just nu… Dom jag har pratat med säger att jag visst kan komma in på något (ansökt 15 stycken och en del är samhäll!) Behövde skriva av mig för jag gråter bara av tanken på detta… Satte X för att vissa kan bli stressade eller få ångest över skolan

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
krattespratt
3/1/17, 5:15 PM
#1

F i matte? Är det inte svårt att ha F i matte? Har också svårt med matte men har iaf ett D.

Linn Is The New
3/1/17, 5:25 PM
#2

Ursäkta?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

panini
3/1/17, 5:31 PM
#3

#1 Jävligt onödig kommentar!

#0 Ta det lugnt, jag hade också F i matte samt 3 ämnen till och jag kom ändå in på mitt gymnasium utan problem. Man får plugga upp det där F:et på gymnasiet senare 🙂

panini
3/1/17, 5:50 PM
#4

Nu är mitt minne lite luddigt då det var två år sedan jag sökte in till gymnasiet, men jag har för mig att du måste prata med SYV om att söka in till ett "programinriktat individuellt val" på de gymnasium du har sökt till för att kunna studera matte grund.

Nu kanske jag bara sitter och skriver en massa gojja här, tror det är bättre att du diskuterar detta med din SYV 😉

Linn Is The New
3/1/17, 5:59 PM
#5

3# Och 4# tack så jätte mycket för ett vettigt svar! 

Problemet är att min syv verkar vara lite… Annorlunda? Hon säger rakt ut till mig att jag inte kommer kunna få komma in på gymnasiet för jag har F i matte. Blir såklart helt förstörd, samtidigt som alla andra jag känner säger att jag kan komma in på något av mina 15 val även fast jag har F i matte. Känns väldigt onödigt annars att ha så höga betyg i allt annat, och sen inte få komma in på något alls pga ett f i matte. Även fast det är viktigt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

panini
3/1/17, 6:10 PM
#6

#5 Mina lärare och SYV var likadana och fick ofta höra "inte kommer väl DU som har så dåliga betyg komma in på ett enda gymnasium?!"… men det gjorde jag!😂

Kan du inte boka in ett möte med SYV + någon av dina föräldrar och diskutera detta?

Annons:
Linn Is The New
3/1/17, 6:13 PM
#7

Haha! Jag måste väl göra det, förhoppningsvis har jag samma tur !! :D

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
3/1/17, 6:13 PM
#8
Linn Is The New
3/1/17, 6:14 PM
#9

Tack så mycket för att du hjälper mig btw

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Vikan
3/1/17, 6:59 PM
#10

Är du osäker kan du ju alltid chatta med en annan syv, vet att t.ex. Skånegy erbjuder det

ipopuma
3/1/17, 7:09 PM
#11

Har du en bra mattelärare?

krattespratt
3/1/17, 7:30 PM
#12

Oj förlåt! ❤️ Var absolut inte meningen att låta elak eller arrogant, undrade bara hur man kan få F i något om man verkligen försöker. Säger som #11

Linn Is The New
3/1/17, 7:43 PM
#13

Min mattelärare är fantastisk, men jag får helt enkelt kortslutning när jag ser alla siffror. Att man verkligen försöker spelar ingen roll, för det skrev jag att jag gjorde. Jag laddar hem appar och skit och spelar matte hemma, men jag har helt enkelt inte förmågan för matten. 10# Ska checka upp det, tack! 

Och kommentaren lät arrogant ja, men ursäkt godkänd.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
ipopuma
3/1/17, 11:07 PM
#14

tar hen sig tid. Förklarar på ett annorlunda sätt. Har du en bildlärare? Min bildlärare hjälpte mig på grundskolan då hon bröt ned matten så man såg den framför sig. Helt underbar lärare! Är det ngt område som är extra svårt?

[Lukasgraham]
3/2/17, 7:50 AM
#15

Beror på vad du sökt till, på vissa linjer så är de inte lika petnoga. Jag var på snäppet att få ett F i matte, men försökte och fick iallafall ett E. Men du hinner väl änn att få betyg matte om du fixar proven? Eller har jag fel?

LuLeLo
3/2/17, 1:03 PM
#16

#13 Lite offtopic, men har du utforskat ifall du har dyskalkyli? Om du har det har du rätt till extrastöd och tid.

Tass Josephine

alehajo
3/2/17, 5:12 PM
#17

Man kan inte komma in på ett vanligt, nationellt gymnasieprogram med F i matte. Det går inte, oavsett gymnasieskola utan man måste ha betyg i alla tre kärnämnen. Så ja, där spelar dina A:n, B:n och C:n ingen roll.

MEN du kan under omvalsperioden lägga till programinriktat individuellt val som sista val t ex, för då har du det som garanti och något att falla tillbaka på om du inte lyckas få betyg i matte. Lyckas du, så kommer du ju in på något av dina högre val. Det är inte alla program och skolor som erbjuder programinriktat val, men många program gör det (Yrkesprogram. Vill du gå på högskoleförberedande är det tyvärr kört). Programinriktat val är en typ av IM-program, där du läser alla kurser tillsammans med de andra i din klass, och utöver det så pluggar du upp matten och så fort du fått E så flyttas du över från IMPRO-platsen till en vanlig plats på linjen.

Om du söker till IMPRO så spelar dina andra betyg däremot roll, eftersom det är de med högst meritvärde som tas in först.

alehajo
3/2/17, 5:13 PM
#18

Tillägger att jag formulerade mig lite dåligt ang. högskoleförberedande, det är inte kört du kommer inte kunna börja ett sånt program i höst utan då måste du gå ett år på IM och plugga upp betygen och söka nästa år :)

Linn Is The New
3/2/17, 5:24 PM
#19

Jag är så jävla värdelös…

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
3/2/17, 5:25 PM
#20

Hur fan ska jag fixa ett E i matte på fyra månader när jag är så trög..

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
alehajo
3/2/17, 5:41 PM
#21

Dina mattekunskaper avgör ju inte ditt värde, du är inte alls värdelös!
Vad har du sökt för program?

Linn Is The New
3/2/17, 5:48 PM
#22

Samhäll, teknik, handel, design, häst, zoologiska, djursjukvård, media, ekonomi, natur. Jag vet att natur och ekonomin innehåller massor av matte, men ansökte till det iaf. Samhäll är mitt prio 1, kommer ta livet av mig själv om jag inte får E i matte.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

alehajo
3/2/17, 6:07 PM
#23

Men även om du inte skulle lyckas att få E i matte så finns det ju alltid andra vägar och lösningar för att nå dit du vill. Handel, häst, djursjukvård är ju yrkesprogram, så där kan du ju kolla upp om det finns IMPRO-platser ifall det inte skulle gå..

Har du pratat med din lärare? Hur många kunskapskrav är det som saknas och skulle du kanske kunna göra någon extrauppgift för att komplettera upp dessa?

alehajo
3/2/17, 6:10 PM
#24

Och om du behöver någon att prata med kan du alltid skicka ett pm🙂

Calcifer
3/4/17, 12:52 PM
#25

Du är absolut inte värdelös, och inte korkad heller. Vissa ämnen kommer lättare till en del än andra. Jag själv är helt fantastisk på språk och matte, men t:ex geografi glöm din dröm helt bortkommen och är skitkass på det. Det gör mig inte till korkad eller dum, det är ett ämne som är svårare för mig bara.

Finns det någon du kan be om extrahjälp, så att du kanske kan lyfta betyget till ett E? Kan du ha möte med din lärare och fråga om det finns något extra du kan göra för att få godkänt? T:ex extrauppgifter etc. Det fick jag i historia för jag hade halkat efter rejält där, skrev två långa uppsatser och fick ett G (detta var innan man gick över till A-F skalan). 

Annars finns det faktiskt ingen skam i att läsa upp matten under ett år extra och vänta med gymnasiet. Förstår om det känns drygt, men som sagt, en del människor har svårare för vissa ämnen. Inget fel i det!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Linn Is The New
3/4/17, 1:37 PM
#26

Det är ju det som är grejen = jag känner skam över att läsa upp ett år. Och jag vill inte komma efter, känns så vidrigt surt att ha toppbetyg förutom i matten. Sjukligt drygt, kan tillägga att proven jag lämnade in i torsdags fick jag båda A i. Svenska och biologi. Detta suger verkligen, sjukt ledsen. Ska kolla vad jag kan göra.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Calcifer
3/4/17, 2:40 PM
#27

#26 Jag förstår att du känner så, men vill verkligen påpeka att du behöver inte känna så för det finns inget fel i att man inte är lika bra på alla ämnen. Vissa har så kallade "läshuvud", jag har t:ex det, så ämnen där det finns specifika regler som just matte och språk kommer otroligt enkelt för mig. Andra ämnen gör det verkligen inte. Jag behövde visserligen inte hoppa över ett år eller läsa upp nåt ämne, men jag hade inte bra betyg i flera ämnen både i grundskolan och gymnasiet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Whippet
3/5/17, 7:08 PM
#28

Jo då, klart du kommer komma in, en i förra 9:an hade F i allt nästan men kom in på ett gymnasie :p Sedan beror det ju mycket på vilket gymnasie du ska gå på :)

I'm out Vilar huvudet i handen

setfree
3/6/17, 10:36 AM
#29

#26 En person jag känner fick inte godkänt i matte. Han fick gå på "sommarskola" och lyckades bli godkänd innan gymnasiet började. Han läste restaurang och livsmedelsprogrammet.

Om man vill ha hjälp så finns det ofta. Kolla vilka alternativ som finns angående extra hjälp. Får du hjälp av dina föräldrar eller äldre syskon eller annan släkting?

Eller någon söt pojk som vill hjälpa dig? Min son går i 9:an och är bra på matte och han hjälper flickor ibland. De har inget emot hans hjälp. 🙂

Linn Is The New
3/6/17, 1:54 PM
#30

Jag har en pojkvän, som är underbar och jätte duktig på matte.. Men jag vågar inte berätta för honom

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

setfree
3/6/17, 1:59 PM
#31

#30 Jag har en pojkvän, som är underbar och jätte duktig på matte.. Men jag vågar inte berätta för honom

Klart du ska berätta. Du är ju superduktig på flera saker och behöver inte skämmas. Han kanske kan hjälpa dig och hans självförtroende ökar. Får han vara viktig för dig så växer han. Ge honom chansen.

Sedan kan du hjälpa honom med något. 🙂

Linn Is The New
3/6/17, 2:20 PM
#32

Men jag vet inte, tycker bara det är pinsamt för han är verkligen ett geni i skolan och briljerar i matten. Och så kommer jag där - totalt jävla värdelös. Han vill ju ha en smart flickvän, och vill inte att han ska se mig som trög för jag är väldigt svår att förklara för.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

setfree
3/6/17, 2:25 PM
#33

# 32 Jag är man och vet hur vi tänker. Vi älskar att få vara duktiga. Att få hjälpa en dam i "nöd" är en dröm för oss.

Du är ju smart på allt annat. 🙂Du är verkligen inte värdelös.

Linn Is The New
3/6/17, 2:30 PM
#34

Okej! Men jag har så höga krav på mig själv, och jag är rädd att ham ska tröttna för att han kommer få förklara så mycket. Jag sitter oftast som ett frågetecken,. Vet dock inte hur jag ska berätta, för han vet alla mina andra betyg och då berömmer mig och säger "min smarta rara" och så får jag dåligt samvete över matten.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Sashhi
3/6/17, 10:59 PM
#35

Jag hade också bra betyg i det mesta i nian…. och underkänt i matten. Hade samma problem som du, siffrorna gick inte in i skallen! Pluggade upp matten på sommarskola innan gymnasiet började. Var mycket lättare då när man hade väldigt tydliga mattelärare och man behövde BARA foksuera på matten och inte 200 ämnen samtidigt. Som de andra säger så kommer man inte in på ett nationellt gymnasium utan godkänt i alla grundämnen. Har du pratat med SYV om sommarskola? Känns ju idiotiskt att hon inte ens nämnt det…

Not your mom, not your milk.

Sashhi
3/6/17, 11:04 PM
#36

"Och nu ska jag svara på din fråga om vad som händer om du får F i matte från vårterminen. Du blir då inte behörig till något nationellt gymnasieprogram. Du kan då läsa på IM, introduktionsprogrammen." Från SUV online :)

Not your mom, not your milk.

powerade
3/10/17, 11:42 AM
#37

Ett tips är att försöka lära sig olika formler och så i matten utan massa siffror om dom gör en snurrig. När man väl kan det så blir det enklare att sätta in siffrorna kanske bara några enkla sen lite svårare. Beroende på vad det är ni gör. Vi hade väldigt mycket med formler åså att göra

[nevamisse]
3/10/17, 3:37 PM
#38

Börja med att prata med din lärare, kanske ihop med dina föräldrar, fråga vad du ska göra för att få E i matte. Få hjälp med att lägga upp en plan, få uppgifter och kanske extra hjälp. Berätta för din pojkvän, det är inget du ska behöva skämmas för.

Avsätt mycket tid för matte nu, det är bara några månaders jobb för att ha chans att bli godkänd och chans att komma in på fler linjer. 

Man är inte på något sätt dålig för att man har svårt för ett ämne i skolan. Många har mer eller mindre svårt för något ämne. Jag hade också alltid svårt med matte och även engelska.

Sindri
3/11/17, 8:10 PM
#39

Man behöver absolut inte vara ointelligent för att ha svårt med matten. Att du inte lyckas beror nog mest på att pedagogiken som läraren och böckerna använder inte passar din hjärna.

Precis som man kan vara intelligent fast man har dyslexi. Jag tycker du skall kolla upp det där med dyskalkyli - det finns faktiskt.

Får du bara rätt hjälp så kommer "poletten att trilla ner". Det finns många bra tillfällen i livet när det är bra att kunna lite matte. Annars kan man lätt bli lurad - eller lura sig själv.

Det första steget är att inse att du inte är korkad eller dum på något sätt bara för att du inte har några matematiska motorvägar i din hjärna-just nu. Jag tror också att du måste söka dig tillbaka i matteundervisningen och hitta där du gick vilse, och sedan börja om därifrån. Ofta handlar  problem i matte om att det är någon grundkunskap man saknar.

Upp till toppen
Annons: