Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 827 ggr
_Fisken
2017-03-23 20:48

CSN-lån

Vet nån av er om CSN betalar ut CSN-lån till gymnasieelever?  Så var det iaf när jag gick i gymnasiet. Fick lån+bidrag.

Hört ryktas att de INTE gör det men det verkar ju galet.

Annons:
smellcaramell
2017-03-23 20:54
#1

Tror jag knappast i och med att föräldrarna/vårdnadshavarna är skyldig att försörja sina barn till den dag de fyller 18 om de inte går gymnasiet/den dag de slutför sin gymnasieutbildning dock längst till typ 21 år eller något liknande(kan inte den exakta åldern). Dock får man studiebidrag från 18 års dagen fram till man slutför gymnasiet

_Fisken
2017-03-23 20:55
#2

Hon är 19 år. Fyller 20 i april..

Jag var över 18 år när jag fick lån. Hade ju bil å sånt…

smellcaramell
2017-03-23 20:59
#3

#2 Finns inga studielån för er idag isåfall, har man bil får man tjäna in pengar till den på helg/kvälls jobb alternativt ha snälla föräldrar. Krävs det bil för att ta sig till skolan(finns ingen kollektivtrafik) kan man få bidrag till hyra av lägenhet med bättre anknytning till kollektivtrafik dock hamnar du då typ alltid utanför stan och får bidrag till runt 1/2 av hyran eller mindre.

_Fisken
2017-03-23 21:02
#4

Jag googlade lite och trixade mig in på CSN:s hemsida.  Alltså från 20 år.
Då kan studiemedel som det heter betalas ut på hösten…

Grundskola och gymnasium

Från och med höstterminen det år du fyller 20 år
kan du få studiemedel för att studera på

  • folkhögskola
  • komvux eller
  • annan utbildning på grundskola och gymnasium.

Fram till och med vårterminen det år du fyller 20 år
får du i stället studiehjälp.

smellcaramell
2017-03-23 21:19
#5

#4 Sorry hade fel, men kan dock säga att det är rätt dumt att ta lån om man inte måste(onödigt att skuldsätta sig i onödan). Föräldrarna är trots allt skyldig att förse dig med mat och husrum fram till du är 21 och allt utöver detta är enligt min åsikt "lyx" och personligen skulle jag aldrig ta lån för att ha bil, egen lägenhet o.s.v. under gymnasietiden, man måste ju betala tillbaka i princip direkt när man gått ur gymnasiet och hur många har säker inkomst då? Och hur många vill lägga pengar på att betala tillbaka lån då när man kanske hellre vill lägga pengar på att flytta hemifrån o.s.v.?

Mina personliga åsikter men värt att tänka över 🙂

Upp till toppen
Annons: