Annons:
Etikettövrigt
Läst 707 ggr
Anonym783
2017-03-30 22:10

Studiebidrag?

Jag är 16 och kommer alltså få mitt först studiebidrag den 29 september 2017, om jag förstått det rätt. Nu undrar jag, har jag rätt att kräva studiebidraget/en del av det? Det står nämligen på CSN både att föräldrarna får pengarna och att jag bestämmer vilket konto pengarna ska in på. Så vad är det egentligen som gäller? Eller är det kort och gott typ samma sak som barnbidrag, fast bara med ett annat namn?

Hakuna Matata.

Annons:
Aleya
2017-03-30 22:40
#1

Jag tror det blir som med barnbidraget. När du blir 18 får du in pengarna på ditt konto.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym783
2017-03-30 23:09
#2

#1 okej, men hur gör ni med ert studiebidrag? Alltså får ni hela, delvis av det eller inget alls? Får ni pengar in från annat håll i så fall? Grejen är den att jag har i nuläget ingen inkomst, får inget av barnbidraget eller månadspeng. Frågade någon gång om jag kunde få lite av det, och de sa ja, men när inget hände vågade jag inte följa upp. Därför har jag i princip inga utgifter heller, brukar handla på Ica men det är isåfall bara 0-50kr i månaden. Hade varit bra att åtminstone få lite grann, så jag kan lära mig att sköta min egen ekonomi.

Hakuna Matata.

Aleya
2017-03-30 23:33
#3

Jag får hela min lön. 😂 Så gammal är jag. Men när jag var som du så fick jag en höjning av månadspeng från 150 till 500.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katarina97
2017-03-31 00:33
#4

Nej du har ingen rätt att kräva att få de pengarna själv. Dina föräldrar är ju fortfarande försörjningsskyldiga så jag antar att de betalar åtminstone mat och husrum (och antagligen en hel del annat) och det kostar betydligt mer än 1050 kronor så studiebidraget läggs ju ändå tekniskt sett på dig. Jag fick mitt studiebidrag men det beror ju också helt på vad man betalar själv. När jag fick mitt studiebidrag fick jag betala i princip allt själv förutom hyra och mat (bara hemma då såklart, åt jag ute betalade jag). Mobilräkning, kläder, skolmaterial, hygienartiklar, nöjen osv fick jag då betala själv.

Anonym783
2017-03-31 15:56
#5

#4ok. Sparade du något eller gick allt åt varje månad?

Hakuna Matata.

Fridaaaa
2017-03-31 17:54
#6

Är samma fast det byter namn:
Jag fick hela mitt från det jag började gymnasiet, dvs samma år jag fyllde 16, men fick betala mobilräkningen själv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[134643]
2017-03-31 18:09
#7

Precis som de andra sagt så kan du inte "kräva" att få ditt studiebidrag. Jag har alltid fått mitt studiebidrag själv, men har inte betalat något förutom nöjen och busskort. Nu har jag lön + studiebidrag så då betalar jag mer själv 😊

Niseeu
2017-03-31 18:44
#8

jag tycker du ska sätta dig ner med dina föräldrar igen om prata om att du önskar att få något från ditt studie bidrag varje månad så du kan lära dig se över din egen ekonomi precis som du skrev. Det är jätte bra att du har argument också till varför du vill ha en del av ditt studie bidrag. Jag började få hela mitt studie bidrag när jag var 14 och då var det till nöjen och cigaretter det gick till min mamma betalade dock busskort mobilräkning, osv. Tog studie bidraget slut så fick jag alltid extra pengar insatt på mitt konto men när jag tänker efter så fick jag även kontanter under månaden då jag rökte en hel del.

powerade
2017-03-31 21:18
#9

Mina föräldrar fick pengarna fram tills jag fyllde 18. jag tycker att du borde få tillgång till DITT studiebidrag. Jag har haft tillgång tilla hela mitt studiebidrag sedan jag fick den för det får man ju eftersom man går i skolan. Att ha hand om studiebidraget redan nu kan vara bra att få lära sig använda pengarna rätt innan det är dags att tjäna mer och ha mer utgifter. De kan iallafall testa och se hur det går. Utan mitt studiebidrag hade jag aldrig kunnat spara pengar redan när jag började gymnasiet.

Upp till toppen
Annons: