Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1176 ggr
stinakrok
4/29/17, 7:18 PM

Borde man få månadspeng?

Borde man få månadspeng som sjuttonåring av sina föräldrar även fast man inte går i skolan och kan få csn bidrag?

Annons:
Magrat
4/29/17, 7:37 PM
#1

Nja, om man inte gör någonting så tycker jag inte att de har skyldighet att ge månadspeng (det är för övrigt aldrig en skyldighet, det är helt upp till föräldrarna!). Har man däremot en praktik eller aktivt söker efter något meningsfullt att göra så tycker jag gott att det kan vara okej att få en peng.
Sedan hur stor den är, det är ju likadant där, upp till föräldrarna.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Aleya
4/29/17, 7:40 PM
#2

Jag håller med #1. Men sen förstår jag inte hur man inte går i skola och ha rätt till csn? Kan man få en bättre förklaring på det?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
4/29/17, 7:54 PM
#3

#2 Står ""man inte går i skolan och kan få csn bidrag? " dvs går itne i skolan och får inte CSN

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
4/29/17, 8:07 PM
#4

#3 ja men det låter som att man kan få csn

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
4/29/17, 8:11 PM
#5

#4 Nog tolkningsfråga då - för jag tycker inte det låter som det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
4/29/17, 8:14 PM
#6

#5 ja jag läser det som kan få csn när det inte är ett inte där. Så därför frågar jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Katniss
4/29/17, 8:24 PM
#7

#6 man kan ju inte ens få studiebidrag om man inte studerar. Men för att svara TS, nej jag tycker inte man kan kräva det. Men om jag får fråga, varför går du inte i skolan?

R.I.P. Anton 💔

stinakrok
4/29/17, 8:27 PM
#8

#2 Jag menar att man inte går i skolan och därmed inte får csn :)

stinakrok
4/29/17, 8:28 PM
#9

#7 På grund av psykisk ohälsa. Jag vill jättegärna gå i skolan men klarar inte av det och hade därför tänkt att gå nästa år istället.

stinakrok
4/29/17, 8:30 PM
#10

Anledningen till varför jag frågar är eftersom att jag inte riktigt vet hur jag ska få pengar och jag vill inte kräva det från mina föräldrar heller. Men eftersom att jag inte klarar av att gå i skolan och egentligen jättegärna vill det, känns det tråkigt att bli av med så mycket pengar,  trots att det egentligen inte är mitt fel… Har gått i skolan i snart ett år, men ger nu upp under de sista månaderna :/

powerade
4/29/17, 9:22 PM
#11

Finns ju olika anledningar till varför man inte går skolan. Är det för att man mår dåligt psykiskt eller liknande så tycker jag att man borde få en slant så man kan göra någonting eller att föräldrarna är villig att betala när man kanske vill gå på bio eller ha lördagsgodis. Är det bara för att man inte vill gå skolan så tycker jag inte att man behöver få pengar för då har man ju ändå gjort ett val att gå skola få studiebidrag eller släpa fötterna hemma utan inkomst!

Magrat
4/29/17, 10:25 PM
#12

#9 Självklart blir det annorlunda i en sådan situation. Jag bodde själv inte hemma, men mina föräldrar betalade utöver den skrala lön jag fick från jobb som servitris. Deras krav var dock att jag skötte behandlingen, gick till min psykolog och åt min medicin. Det tycker jag var helt okej krav för de var ju till för att värna om mig, och samtidigt fick jag pengar så jag kunde fixa hyra och mat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Aleya
4/29/17, 10:34 PM
#13

#8 ja då förstår jag bättre. Men ja fråga går ju men sen vet jag ju inte hur din familj har det rent ekonomiskt heller. Men fråga går som sagt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Devya]
4/30/17, 8:19 AM
#14

Nej, man borde inte få månadspeng. Du bor hemma och de måste betala för din mat och dylikt. Vill du få pengar så föreslår jag att du skaffar sommarjobb. Så fick jag göra för jag fick aldrig någonsin pengar av min mamma vilket är helt rätt enligt min mening. Sen igen kan du ju alltid fråga. Det borde väl inte vara ett större problem. :)

powerade
4/30/17, 8:34 AM
#15

#14 fast mår man dåligt och inte kan gå skola är det ju inte säkert att man kan jobba? Man måste ju kunna unna sig lite roligare saker ibland :/

Niseeu
4/30/17, 1:02 PM
#16

#15 Ingen här vet hur Ts föräldrars ekonomi ser ut och har ts familj det dåligt med pengar så tycker jag absolut inte att ts ska få månads peng även om hen mår dåligt och vill gå på bio osv eftersom ts föräldrar nu står helt för husrum , mat osv då ts inte får studie bidrag. Oavsett tycker jag att ts föräldrar har rätt att säga nej till månadspeng Man kan inte kräva att man ska få pengar av sina föräldrar för att man mår dåligt men självklart kan man fråga.

Upp till toppen
Annons: