Annons:
Etikettövrigt
Läst 3049 ggr
NyfikenTonåring
2017-05-02 10:18

Tjäna pengar som 13-åring?

Hej! Jag är vääääldigt pank, får ingen månads/vecko eller nån såndäringa peng av mina föräldrar. Jag antar att jag skulle få om jag bad om det, bara att jag känner mig så skyldig, att det inte är mina pengar liksom. Så nu undrar jag hur jag kan tjäna pengar lätt? MEN INTE ATT SÄLJA TIDNINGAR!!! Jag är väääldigt blyg!

Annons:
Michaela-N
2017-05-02 10:20
#1

Du kan söka jobb på kafé, i kiosk m.m. Hör dig för på ställen i din närhet!

setfree
2017-05-02 10:25
#2

Plocka jordgubbar i sommar.

Städjobb som att putsa fönster etc.

Har du sökt sommarjobb på kommunen. Min son är 16 och ska jobba två veckor på dagis i sommar.

Sindri
2017-05-02 10:34
#3

Men snälla……. Du måste prata med dina föräldrar om det.

Det är självklart att du skall ha lite egna pengar. Att skaffa barn innebär ett ekonomiskt åtagande. (Du har inte precis flugit på dem och krävt att de skall få dig.) De har skaffat barn av egen fri vilja. I åtagandet ingår att ge sina barn fickpengar, efter sin egen ekonomiska förmåga såklart, men något bör du få. Du hjälper väl till hemma?

En familj är ett kollektiv där alla bidrar efter bästa förmåga, och som 13-åring tycker jag det rimligt att man drar sitt strå till stacken genom att bädda sin säng, städa sitt rum, hjälpa till med övrig städning, tvätt och matlagning efter förmåga.
Har man trädgård finns alltid mycket att göra.
Och självklart skall du ha en del av den ekonomiska kakan.

I vår familj hade vi, så länge barnen bodde hemma, strikt definierat vad som ingick i månadspengen, och gjorde de stora saker därutöver som att t ex stå och skrapa och måla en dörr istället för att hänga med kompisar på sommarlovet så fick de extra betalt för det.

Jag antar att dina föräldrar unnar sig vissa nöjen och det skall du också kunna göra.
Visst är det bra av dig att vilja ta eget ekonomiskt ansvar, men idag är det väldigt svårt att skaffa okvalificerade jobb, och speciellt som 13-åring.

Vill du tjäna extra pengar på sommarlovet är det en annan sak. Men jag vet inte om du får jobba som 13-åring, det är i så fall väldigt strikt vad du får göra.

[134643]
2017-05-02 10:53
#4

Dela ut reklam? 🙂

tlover
2017-05-02 10:54
#5

#3 Det finns ingen lag på att barn måste ha veckopeng och ekonomi kan ändras, särskilt på så lång tid som 13 år (dvs när TS föddes kan dom ha haft en bra ekonomi men inte numer). Det jag främst menar är att vi vet inte alls hur det är i TS familj som det är nu.

#0 Då det är väldigt få jobb du ens får göra lagligt så skulle jag börja med att diskutera med dina föräldrar om veckopeng eller månadspeng. Se det som övning till framtiden. Ta fram bra argument till varför du bör få vecko/månadspeng och exempel på vad du kan hjälpa till med hemma för att förtjäna detta (tex i din ålder så tvättade jag mina egna kläder, städade mitt eget rum och gjorde middag några gånger i veckan). Kom även överens om vad som du ska köpa och vad som dom ska köpa. Är det bara nån tia i veckan så är det rimligt att dina föräldrar står för kläder och annat nödvändigt medan om du får hela barnbidraget så är det rimligt att du själv står för det mesta.

Skriv kontrakt på detta för att få in ännu mer övning till vuxenlivet.

Så om du jobbar för veckopengen så behöver du inte känna att du tigger pengar, du jobbar ju ihop dom.

l'm back

Maria
2017-05-02 11:01
#6

Rasta hundar kanske?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sindri
2017-05-02 11:02
#7

#5 av: tlover
Det skrev jag inte heller, men allt styrs inte av lagar.
Och något kan man alltid ge. Ett barn skall inte behöva känna att "det är inte ens mina pengar".  Är ekonomin kärv så skall man åtminstone prata med sina barn om det. Involvera dem i hur familjen kan leva på mest ekonomiskt sätt.

En del föräldrar verkar ha den inställningen att barn skall få det  de ber om istället, men det är inte att göra dem en tjänst.

tlover
2017-05-02 11:09
#8

#7 Många skäms för dålig ekonomi och klarar därför inte om att prata om det med sina barn.

Men det måste ju inte vara så som fallet är i detta fall, det kan vara tex att man slutat ge pengar för att man kommit överrens om att vissa sysslor ska göras men dom inte gör det, eller att man får ha ett djur eller en viss aktivitet istället för att få månadspeng osv. Vi vet som sagt ingenting så att "hoppa på" ts föräldrar sådär är lite oschysst tycker jag

l'm back

NyfikenTonåring
2017-05-02 11:34
#9

#3 Tack så mycket för all information!! Det är klart att jag får pengar när jag behöver det, det är mitt fel, jag känner mig skyldig över att ta emot pengar så därför så tackar jag nej när mina föräldrar frågar.

Lojs
2017-05-02 11:57
#10

Dela reklam som #4 skriver låter väl jättebra, då behöver man bara stoppa reklamen i folks brevlådor, inte prata med dem. Funkar även i din ålder https://www.delareklam.nu/sv

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sindri
2017-05-02 16:51
#11

#8 av: tlover
Var tycker du jag hoppat på eller kritiserat TS föräldrar? Jag vet ju ingenting om deras liv, jag skriver vad som "gäller" i en familj.

Visst är det sorgligt om föräldrar inte kan ha en öppen dialog med sina barn, och det kan inte vi göra något åt. Men som barn kan man fråga. Jag ville också att TS skulle förstå att hon har "rätt" till fickpengar, hon verkar ju inte tro det, utan tycker att alla pengar är föräldrarnas.

I senaste inlägget verkar det ju också som om TS får när TS ber om det, men det är inte rätt att hela tiden behöva be och känna sig i underläge. Även om man får allt man ber om, tycker jag inte det är speciellt pedagogiskt. Som barn är det bra att lära sig ekonomiska gränser, veta vad man har att röra sig med, glädjen att kunna spara ihop till något. Och får man pengar när man ber om det har föräldrarna hela tiden koll på vad man köper - det är också att känna sig i underläge - som om föräldrarna inte litar på att man inte gör av med pengar på fel saker.

Det bästa tycker jag är att man bestämmer en månadspeng och vad som förväntas av en för att få den. Det är ett sorts kontrakt. Missköter man sig blir det avdrag, jobbar man extra blir det extra.
Jag tycker TS skall ta mod till sig och ta upp frågan med föräldrarna. Fråga vad de tycker man skall motprestera för att få en viss månadspeng.

Man kan säga typ; -Jag vet att jag får pengar när jag ber om det och det är väldigt snällt, men jag skulle vilja att vi bestämde en viss summa varje månad och att ni säger vad ni tycker jag skall göra hemma som motprestation. Det är ett bra sätt att träna på att sköta sin ekonomi.

NyfikenTonåring
2017-05-03 19:01
#12

Tack så jättejätte mycket allihopa!! Har nu förstått att jag faktiskt också har rätt till att vara med i våran lilla ekonomibubbla, min storasyster är mycket bortskämd, nu har hon skaffat jobb och betalar själv men i min ålder fick hon praktiskt taget allt hon pekade på, mina föräldrar sade igår att det är inte mindre en rätt att jag också ska få det jag behöver, jag ska även prata om att dela ut reklam, det hade gjort det enkelt för mig.

Sindri
2017-05-03 19:23
#13

Så glad jag blir att du tagit upp det med dina föräldrar. Jag tror många föräldrar bara helt enkelt inte tänker sig för. De ger barnen det de vill ha (eller det de tror att barnen vill ha), men det är viktigt för dig att veta hur mycket du har att röra dig med varje månad, lär dig att spara till saker etc.
Tufft av dig att vilja jobba lite också. Lycka till!

Annons:
ipopuma
2017-05-05 21:49
#14

Dela ut reklam

Upp till toppen
Annons: