Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 980 ggr
Duvethon
5/5/17, 11:05 PM

Vad kan det vara?

Jag har fått en "finne/blåsa" på överläppen. När man googlar detta står det att det är munherpes. Har någon haft liknande problem? Jag sökte på "pimple on lips" och de bilder som visas då ser exakt ut som mitt problem. Om jag har förstått det rätt består munherpes av flera mindre blåsor som sedan går sönder. Har ni några tankar om detta, kan man få finnar på läpparna?

Tack på förhand,

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
ApanAnn
5/6/17, 12:36 AM
#1

Det går att få finnar lite var som där det finns talgkörtlar. Finns även nåt som heter perioral dermatit som görna dyker upp kring munnen. Herpes brukar börja svida och sticka innan blåsan/blåsorna kommer. Gör din finne/blåsa ont?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Katniss
5/6/17, 12:53 AM
#2

Om det inte löser sig, kolla med skolsyster på måndag i se vad hon säger. Känner du någon med munheroes?

R.I.P. Anton 💔

Elinmatsdotter
5/8/17, 12:14 AM
#3

Jag får bara finnar på kanten av läppen och i öronen, ont som tusan gör det. Jag får det framför allt när jag äter saker jag inte borde eller använder lipcyl. Mina finnar ser precis ut som när dom sitter någon annan stans först röd o svullen ( lite som en innebränna) och sen gul. Den munherpes jag har sätt är svullnader a mycket större och nariga än bara en finne. Herpes är ju superlätt att få också så det är bäst att gå o kolla om du är osäker :)

Flöffo
5/8/17, 8:57 PM
#4

Jag finnar vid läppen då och då. Sjukt jobbig… inte bara för att det syns så mycket utan också för att det gör ont. Det går bort efter några veckor. Håll bara inte på och kläm, om inte finnen är mogen kommer det bara göra det värre. Om du använder något läppbalsam eller liknande så se till att rengöra det för det kan vara en av orsakerna till problemet.

//Flöffo

Duvethon
5/8/17, 11:18 PM
#5

Tack för svar!

#3 Precis så såg min ut - först röd och sen gul.

Jag är nu väldigt säker på att det enbart är en finne och inte munherpes. Dessutom har jag nyligen börjat använda lypsyl (även bytt preventivmedel) och det kan som ni säger vara en av anledningarna till att jag har fått finnar på överläppen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Elinmatsdotter
5/8/17, 11:46 PM
#6

Just det jag glömde tipsa… Är det lipcylet som gör det så funkar forevers alovera lipcyl bäst på mig och arméns hudsalva kommer på andra plats. Absolut sämsta att använda för mig är lypsyl original använder jag det så har jag garanterat en finne dagen efter

Annons:
Upp till toppen
Annons: