Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 657 ggr
Bellie
5/6/17, 10:58 PM

Ont i magen av gluten?

Hej, jag har märkt att jag får väldigt ont i magen efter att jag har ätit mycket pasta.

E.x idag åt jag både pasta till middag och luch och nu fick jag superont i mitten av magen under där revbenen slutar som ett band som slutar precis innan ryggen kommer (om ni förstår, hehe lite luddigt). Den ser inte svullen ut men när jag trycker lite lätt där jag har ont så känner jag att det är lite svullet men det är inget som syns. Som sagt har jag märkt att jag ofta får det på kvällen efter att jag har ätit mycket pasta under dagen. Jag får det dock inte av bröd o.s.v så jag vet inte vad det kan vara i pastan som jag reagerar på… Ibland, som nu, får jag så ont att jag mår illa och blir svimfärdig, spyr eller svimmar dock aldrig. Att jag blir svimfärdig och mår illa har bara hänt typ två gånger men ändå. Båda mina föräldrar vet om detta men det är inte riktigt så illa att jag tycker att jag måste gå till läkaren då jag är ganska säker på vad det beror på. Funderar dock på att gå till skolsyster på måndag. Skulle ändå vara intressant att höra vad ni kan tro att det beror på och vad jag kan göra åt det. Ska jag utesluta pasta? Älskar pasta dock… Hehe. :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Sindri
5/7/17, 2:31 AM
#1

Gluten är ett växtprotein som är ett gift för att skydda växterna från att bli uppätna. Du får dra dina egna slutsatser.

Kan bara berätta att jag aldrig fått ont i magen av varken pasta eller bröd, och jag älskade pasta och gjorde egen, älskade bröd och bakade massor. Men mycket bra som hände med min kropp och min hjärna sedan jag slutade med all sorts spannmål (och socker)! Nu tycker jag inte alls pasta verkar gott.

Bellie
5/7/17, 1:10 PM
#2

#1 Hehe om gluten är till för att skydda växterna från att vi ska äta dom förstår jag inte varför vi började äta det från första början. Haha det verkar ju lite dumt egentligen. 😃 Ska försöka att utesluta gluten helt från och med nu. Har bara hört om folk som har mått bättre då. 😊

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Sindri
5/7/17, 1:53 PM
#3

Det är bara ett fåtal växter som innehåller gluten. Och vi klarar oss jättebra utan dem. När människan började äta säd (för bara 10 000 år sedan, mycket kort tid i vår arts perspektiv), så var gluteninnehållet  dessutom mycket lägre. Och vi visste ingenting om eventuella farligheter, men det är först på skelett från den tiden och framåt som man hittar t ex kariesangripna tänder.

Idag äter vi dessutom spannmål med framavlade höga glutenhalter.

Och tja, varför började vi äta socker? Använda tobak? Alkohol?

Lycka till, vi har bara en kropp!

Upp till toppen
Annons: