Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 2800 ggr
flygandefaran
2017-05-09 18:36

Råkade säga n-ordet till min mörkhyade kompis!

Hej! Visste inte riktigt vilken ifokussajt jag skulle vända mig till men det fick bli denna. Idag var jag med min kompis, hon är mörkhyad och flyttade hit till Sverige från Bangladesh för 5-10 år sedan men det är inget jag tänker på. Har inte umgåtts med henne på ett tag, har varit med andra umgängeskretsar som ofta använder n-ordet, vilket jag börjat göra utan att tänka på dess betydelse. Vi hade väldigt kul, jag och min mörkhyade vän och helt plötsligt så sa jag n-ordet till henne, och hon blev helt paff, nästan lika paff som jag. -Vad sa du? Sa hon. Jag sa förlåt förlåt förlåt och att jag inte menade det osv, oc hon hängde inte upp sig på det utan vi fortsatte prata. När hon hade åkt hem skrev hon på Snapchat att hon tog illa upp och jag sa att hudfärg definierar inte personer, att jag inte är rasist för det är jag verklig inte. Jag tycker att invandrare behövs! Och hon godtog min ursäkt och hon är inte arg på mig men jag kan inte förstå att jag sa sådär! Jag mår så himla dåligt över det nu, jag skäms över mig själv. Jag är så äcklad och arg över rasism och så säger jag sådär?! Jag vet inte vad jag ska göra, det här kommer jaga mig för evigt, men det förtjänar jag kanske. Jag är själv en same och har fått gå igenom mycket rasism, som lappjävel osv så jag vet hur det känns men åh, jag menade det inte. Jag bryr mig inte om kön, läggningar eller hudfärger om mänisniskor. Jag tänkte inte på att n-odet är rasistiskt, det är typ bara ett slangord i min by. De andra mörkhyade ungdomarna, alltså mina vänner bryr sig inte om man säger n-ordet överhuvudtaget. Och jag har aldrig sagt detta förut för jag tycker att det är helt oacceptabelt. Var ärliga och hjälp mig! Hur ska jag förlåt mig själv? Var dettta jättehemskt? Mvh förkrossad 13årig tjej.

Annons:
Niseeu
2017-05-09 19:44
#1

Jag tycker du ska börja med att byta umgängeskrets. Man använder inte det ordet alls på det sättet oavsett varken som skämt eller skällsord och jag tycker att du ska må dåligt och skämmas för det du har gjort. Det är väldigt elakt och sätter djupa spår i människor för att folk använder ordet på det sättet. Jag förstår inte riktigt varför du fortsätter umgås med dom människorna som använder ordet som ett skämt och dessutom börja du använda ordet som du själv hur fel det är och hur ont det gör att bli kallad för skällsord. Din kompis kanske säger att hon förlåtit dig men jag tvekar på det och hon kommer antagligen inte glömma de på länge heller. Det finns ingen ursäkt till att du sa det du sa men jag hoppas att du har lärt dig en läxa, byter umgängeskrets och aldrig använder såna ord igen på det sättet.

Katniss
2017-05-09 19:50
#2

Jag säger som #1, dags att byta umgängeskrets. De har uppenbarligen dåligt inflytande på dig. Man ska inte använda det ordet alls, och inte heller andra ord som rör sexuell läggning, hudfärg mm på ett negativt sätt.

R.I.P. Anton 💔

flygandefaran
2017-05-09 20:44
#3

Jag slutade vara med dom för längesen, och jag vet ju allt hur fel det är osv. Fattar inte varför jag sa det. Hon sa att hon tycker om mig ändå å att de är lugnt, men man tvivlar ju.

Katniss
2017-05-09 20:46
#4

#3 Hon tycker säkert fortfarande om dig, men är sårad.

R.I.P. Anton 💔

[SuperNaturalBeing]
2017-05-10 13:57
#5

jag håller faktiskt inte alls med förrgående talare.Det finns nånting som heter jargong vilket är sättet man pratar inom en viss grupp eller tvä vänner emellan. En jargong kan vara riktigt grov från en utomståendes perspektiv , men så länge alla i gruppen är med på det så är det iget fel. T.ex. så finns de de som kallar varandra hora hita och dit, något jag själv aldrig skulle acceptera om nån kallade mig, men mellan dessa personer är det okej då de själva inte tar illa upp. Det är deras jargong. Samma sak är det med n-ordet. Är du i en grupp som kan skämta om det ordet och inte ta illa upp så är det faktiskt helt okej, MEN använda det inte på personer utanför den kompisgruppen för du vet inte hur de reagerar. Och som du nu såg lyckades du faktiskt såra en person som inte tyckte det var okej. Det är som med mig och min bästa kompis. Vi kan säga riktigt grova saker till varandra på skämt och skratta gott åt det, men jag skulle aldrig drömma om att säga de sakerna till min andra kompis för jag vet att hon skulle ta illa upp och inte tycka det var kul. Så det är det du får tänka på helt enkelt. Bara för att du kan skämta och prata med vissa människor på ett sätt och i ett sammanhang, betyder inte det att det passar sig med andra människor i ett annat sammanhang.

ÄlskarHamstrar12
2017-05-10 14:13
#6

Vadå byta krets? Finns ju vissa mörkhyade som själv använder n-ordet om sig själva. Bara för att man använder det så betyder det inte att man är rasist. N-ordet hör man ju ofta i filmer osv på humoristiskt sätt. Och du sa ju själv att hon inte tog illa upp!

Annons:
ÄlskarHamstrar12
2017-05-10 14:14
#7

Jag själv är invandrare och jag och Mina vänner kan skämta mot varandra genom att söga svartskalle osv utan att någon tar illa up!

Flöffo
2017-05-10 16:12
#8

Alla gör misstag. Finns inget mer du kan göra än att acceptera det, stå för det du gjort, be om ursäkt, gå vidare och inte göra om det.

//Flöffo

Katniss
2017-05-10 16:47
#9

#6 men det är ju en annan sak. Dessutom tolkade jag ut texten att hon tog illa upp men inte vågade säga något

R.I.P. Anton 💔

flygandefaran
2017-05-10 23:25
#10

Jag, TS, tycker inte att det är ok att säga n-ordet. Jag kan bli flygförbannad om jag hör någon annan säga det. Jag är egentligen så ickerasist och feminist och allt man nu kan va som möjligt, så jag förstår inte hur jag kunde säga det! Jag kommer inte ihåg vilket sammanhang jag sa det till, om jag sa att hon va n-ordet eller om jag sa något annat. Men jag skäms så fruktansvärt, jag bidrog ju till ett rasistiskt samhälle vilket jag är helt emot. Om jag ska vara ärlig så tycker jag om invandrare och svarta mer än vita, jag tycker att de är mer sympatiska och roliga. Detta har verkligen blivit en läxa för mig, jag blev inte alls uppfostrad såhär och jag vet inte vad som pågick i min hjärna där. Jag vill bara spola om tiden så jag aldrig sagt det! Men det går ju inte och jag tycker inte synd om mig själv, detta var ett misstag som jag får stå för. Men jag vill gärna höra era synpunkter på denna händelse, även fast det för min del aldrig kommer hända igen.

Linn Is The New
2017-05-11 13:15
#11

Ni som säger att hon ska byta  vänner bara för att hon sa neger är ju inte helt… Ja ni vet vad jag menar. Alla råkar säga saker dom menar, och jag har inte fått nya vänner bara för att jag har blivit kallad Nazist, svennejävel och andra saker. Det händer ibland. Nu bryr sig dock aldrig någon om jag blir kallad för detta, men oh jävlar vilket liv det blir när man säger neger. Ibland brukar jag på skoj säga "damn yah nigga" till mina mörkhyade kompisar och bara skratta åt skiten, och dom skämta tillbaka. Hallå vi lever i Sverige och inte under slaveriet, sen om hon hade sagt så för att vara elak - jo men tjena det kanske inte är det bästa. MEN HON MENA DET INTE.

Blir fly förbannad på er känsliga människor som har mage att säga DETTA TILL TS som förmodligen redan mår skit. Kommer strunta i vad folk tycker om den här kommentaren.

Ts, det kom bara. Du mena det inte, släpp det och bry dig inte mer om det.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
2017-05-11 13:19
#12

Okej jag vart väl lite för mycket känner jag nu men tål inte känsliga människor. Gör inte så igen, om hon inte accepterar det.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[SuperNaturalBeing]
2017-05-11 13:38
#13

#11 jag är iaf av samma åsikt. Jag tycker att vi ska vara väldigt försiktiga med att censurera oss. För det är inte orden man säger som är farliga, det är attityden bakom. Exakt vilket ord som helst kan bli en förolämpning om man säger det "rätt", därför kan vi inte börja förbjuda ord , för gör man det kommer det bara dyka upp nya fula ord för att ersätta de gamla. Det är den negativa attityden bakom som bör bekämpas, om nu en sådan finns. Säger man däremot något på skämt och inte för att trycka ner så tycker i alla fall inte jag att man behöver göra det till en stor grej. DÄREMOT tycker jag att om nån faktiskt tar illa upp av ett ord man själv inte tycker är dåligt då kan man ju, av respekt till den personen, låta bli att kalla den personen för det. Det handlar ju om simpelt hyfs.

Annons:
hahael
2017-05-11 22:15
#14

Ni som är vita/icke african american och använder n ordet borde läsa lite om ordets historik här är några länkar som är lätta att förstå och ger en väldigt grundläggande bild till det hela. 

"The N-Word "Double standard" - [javascript:nicTemp();](https://www.youtube.com/watch?v=_LK-j8ZED44 ""The N-word Double standard"")

"Stop saying N**** If you're not black" -[javascript:nicTemp();](http://www.huffingtonpost.com/malcolmaime-musoni/stop-saying-nigga-if-your_b_8190836.html ""Stop saying N**** if You're not black"")

"No, White people can't say N****" - [javascript:nicTemp();](http://www.salon.com/2016/02/03/no_white_people_you_still_cant_say_the_n_word_that_word_belongs_to_black_people_and_our_culture_now_not_yours/ ""No white people you can't say the N word"")

Klart att laxen ska ha en jolle

[SuperNaturalBeing]
2017-05-12 09:32
#15

#14 ja, ordet har används som ett skällsord i alla tider. Det är i alla fall jag fullt medveten om, men jag står fast vid min åsikt att om man säger något inom en kompisgrupp på skämt, oavsett vad det är för nått , och ingen där tar illa upp och man inte egentligen tycker att t.ex. svarta är mindre värda, utan endast skämtar. Då spelar det INGEN roll. Då är det ett skämt. Sen behöver man inte använda det ordet kors och tvärs och hit och dit med alla människor man möter, speciellt inte med folk som uttryckligen sagt att de blir sårade. Det är en annan sak. Det är precis som med ordet hora. När har "hora" nånsin varit en komplimang? Ändå är det väldigt vanligt att inom vissa kompisgrupper (speciellt bland tjejer) kalla varandra det tros att det är ett skällsord och alltid varit, för man gör det på SKÄMT och alla är med på det. Och då är det okej. Men skulle nån säga så till mig på skämt hade jag sagt att "jag förstår att det var ett skämt men jag uppskattar inte att du säger så till mig. så lägg av med det." Hade man däremot sagt det till mig som ett skällsord hade jag blivit förbannad. Och det är det jag menar med att det inte är ordet man säger som är problemen, det är ATITTYDEN bakom. Därför är det den negativa attityden som ska bekämpas, inte orden i sig.

vendelay
2017-05-12 14:07
#16

Jag håller med #14 . Det är inget att skämta om och jag menar inte att hoppa på TS här för TS ångrar ju uppenbarligen sig men det är aldrig okej att använda det eller liknande ord. Speciellt inte om ni dessutom är vita. Det är helt sjukt respektlöst.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Linn Is The New
2017-05-12 16:29
#17

"Speciellt inte om ni är vita"

Spelar, ingen, som, helst, jävla, roll. Då ska man inte säga svennejävel heller, eller jude eftersom dom flesta judar är vita och nästan utrotades under andra världskriget. Och ja, jag hör folk skämta om judar dagligen i skolan och ute bland kompisar men ingen bryr sig. Speciellt inte om man blir kallad svennejävel, inget fel med det tydligen eftersom inte reagerar på det.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

flygandefaran
2017-05-12 17:27
#18

Då jag vet n-ordets betydelse och historia som innehåller mycket slaveri och att svarta är mindre värda… Spyr på det. Det är därför jag inte tycker om vita lika mycket som svarta, de tror sig ha så mycket mer makt än någon annan. Oavsett läggning, historia, hudfärg, kön etc så är man lika mycket värda. Håller med om att det är attityden bakom ett ord som avgör dess mening. Jag sa det absolut inte på ett kränkande sätt, som att jag har något emot svarta eller någonting! Jag sa bara n-ordet, men jag förstår ju ändå att hon blev förkrossad. Och jag tycker inte att man kan jämföra, att om en mörkhyad säger svennejävel så har jag rätten att säga n-ordet. Men #11, tack så mycket för stödet! Jag uppskattar det verkligen om din kommentar fick mig att må bättre. Jag menade verkligen inget illa med det jag sa åt henne, det är bara något som typ alla säger här, för alla är ganska okänsliga. Man kan säga hora, bög osv och man bara skrattar. Denne mörkhyade person jag sa detta till brukar även själv använda väldigt grova ord mot människor, men det är ingen ursäkt för vad jag sa. Med det sagt menar jag att jag hade ingen aning om att hon skulle ta illa upp, anats hade jag aldrig sagt det. Det är viktigt att kolla först vad människor som man inte känner så bra är okej med, så detta var verkligen en stor lärdom för mig.

Mysan_
2017-05-12 17:46
#19

Jag har själv blivit kallad n-ordet, blatte osv och jag tycker endast det är okej om mina allra närmsta vänner säger det på skämt. Det är kränkande, och man ska absolut inte säga så, inte ens på skämt tycker jag. Men du har sagt förlåt och hon verkar tycka det är okej, och det är bra gjort att du bad om ursäkt och förstår att det var fel ❤️

hahael
2017-05-12 19:00
#20

#17 Man kan inte jämföra ordet svennejävel med N ordet då vita människor ej är förtryckta, vi har priviligier som svarta människor inte har och har ingen rätt ALLS att utala oss om hur, när, var eller varför man får säga N ordet då det inte.

 Nu ska jag försöka dra en liknelse i mindre format. Min kompis har blivit mobbad, varje dag blev hen hånad, slagen och kallad fula ord för att hen hade en väldigt stor böld vid ögonbrynet.  Personen ifråga blev framförallt kallad "böldjävel" väldigt ofta.
Sen en dag träffar jag henom och efter en tid får jag reda på allt det här hemskt som henom varit med om. Hur respektlöst är det då av mig (som inte har en böld eller gått igenom något av dethär som henom gjort) att utala mig om hur det är. Att jag visst borde få säga ordet "böldjävel", att hen måste lägga det bakom sig "Det var ju flera år sen! Sluta va så känslig". Det är otroligt respektlöst och ganska ohumant enligt mig, för oavsett HUR mycket jag än gått igenom så har jag aldrig gått i personens skor och har ingen böld och kommer aldrig få en sådan böld, det är något personen fick vid födseln. 

Att du hör folk håna judism och judiska människor är sjävlklart inte okej, men jag hoppas du förstår att jag inte kan ta ansvar för outbildade människors ord i din skola/umgängeskrets. Sen att dem gör fel borde ju inte göra det okej för andra att göra fel också? Om jag ser någon slå någon betyder inte det att det är fritt fram för mig att slå någon för äsch ingen brydde sig ju nära x slog y i min skola.

Om det är som du säger att ingen någonsin gör något så kanske det är ett tecken på att du själv ska göra något, vara den personen som utbildar och sprider kunskap om varför det inte är okej och står upp för dethär som uppenbarligen är något som stör dig. Kan annars rekommendera att gå till rektorn eller dylikt på din skola. 

Edit: Riktar ej direkt kritik mot dig TS, du har sagt förlåt och förstått att du gjort fel.

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
vendelay
2017-05-12 19:05
#21

#17 Nej, ingen rasism är okej. Någonsin! Men du måste väl ändå hålla med om att det är skillnad på "svennejävel" och "judesvin"? För att dra ett exempel. Judar och mörkhyade har varit otroligt förtryckta i historien och är det än idag, på ett sätt som vita aldrig kommer uppleva.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2017-05-12 20:38
#22

#21 Du vet väl annars att vita människor har också varit slavar? Skottarna har fått lida ganska så mycket genom tiderna ( en massa rasism och förtryck).

Nu menar jag ju inte alls att förminska det förtryck och den rasism som mörkhyade personer och judar har fått genomlida. Jag vill dock gärna poängtera att det är inte bara de som har fått uppleva rasism och förtryck. Det är väl bara så att det är vissa folkgrupper (vita) som har upplevt det och inte alla vita.

vendelay
2017-05-12 22:06
#23

#22 Absolut, det har du rätt i. Men i så fall handlar det ju om mindre grupper som råkar vara vita. Inte vita i allmänhet. Som exempelvis skottar eller varför inte samer. Men som jag skrev, rasism är ALDRIG okej.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[SuperNaturalBeing]
2017-05-13 10:10
#24

#20 med den logiken är i så fall ordet hora minst lika illa som n-ordet då kvinnor varit ENORMT förtryckta i alla tider. Det är inte förrän rätt så nyligen som vi blivit mer jämnställda. Hur som helst. Huruvida man får skämta om allting eller inte är ingenting NÅGON kan bestämma. Om man är inom en grupp där ingen tar illa upp när man säger det ordet, alla skrattar, no big deal, och ingen egentligen anser att svarta är dåliga på nått sätt, varför ska man skämmas för det då? Vem är du eller någon annan att säga att den personen gjort fel ? Om ingen blev skadad, ingen tar illa upp då har man INTE gjort fel. men som jag sagt flera gånger nu, bara för att nånting funkar i en kontext behöver det absolut inte funka i en annan. Det är det som är skillnaden. Och blir nån ledsen får man be om ursäkt och sluta säga sådant i den personens närhet eller om den personen .

Niseeu
2017-05-13 12:32
#25

Bara för att en person skrattar i vänkretsen och säger att hen tycker att det är okej så betyder det inte alltid att det är så. Personen kan vara rädd att bli utanför, känna sig mesig osv om hen säger ifrån. I min väns vänkrets var det en hel del av n ord, svart… osv. Det slutade med att en personen i vänkretsen tog livet av sig ingen förstod varför då personen ALLTID värkade väldig glad och utåt men alla fick sen veta av mamman att personen på destruktiva sätt försökt blek sin hud och var väldigt ledsen över att bli kallad n ordet svart… osv och hatade sin mörka hud men vågade inte säga ifrån av rädsla att inte ha några vänner kvar även om personerna i vänkretsen hade lyssnat och slutat. Det är många som mår så dåligt av sin hudfärg att dom tar självmord och det är inte ovanligt tyvärr. Personens mamma fick komma till en grupp för just det som hände hennes barn och hon pratar fortfarande i skolor om det som hände och hur viktigt det är att använda n ordet på rätt sätt och inte säga svart.. och andra rasistiska ord för att du kan aldrig veta om personen inerst inne mår dåligt av det eller inte. Bara för att personen ler och skrattar så betyder det inte att personen inte är jätte sårad inombords.

Linn Is The New
2017-05-13 14:11
#26
  •  ALL rasism, homofobi eller liknande är FEL.
  • Det spelar ingen roll om du är vit eller svart, det fanns svarta människor som hade svarta slavar te.x. Och vita hade vita, färgen avgör inte en person.

Om man kallar någon för hora:

Ja det finns flickor nere i Nepal och många andra länder där dom måste försörja sig eller blivit kidnappade. Dessa flickor kallas "glädjeflickor" = AKA horor.  Dom får barn i väldigt ung ålder och får allvarliga skador. Detta är något dom oftast tvingats till, och jag har träffat sådana flickor som kommit undan. Dessa tar tyvärr ibland också självmord.

Så är hora ett mindre allvarligt ord? Absolut inte

Om någon kallas för Neger/Svennejävel/judesvin:

Alla tre är dåliga. Varför? Jo för att det trycker ner just hudfärgen. Hudfärg har inte något att göra med personligheten att göra.  Judar vart massmördade och utrotades nästan under WW2 och har alltid varit utsatta to.m sen medeltiden. Mörka personer har fått genomlida mycket dom också, varav slaveriet. Vita personer i t.ex skottland, Sverige och andra "vita" länder har också fått genomlida skit. Så jag reagerar lika starkt på alla tre, dom är fruktansvärda allihop. 

Sen kan vi tänka såhär också… Vi lever i 2017, slaveriet tog slut under 1800-talet i Amerika och i andra länder så sent som tidigt 1900-tal (jag är daglig forskare inom historia tbh om ngn har en fråga).  Sen har vi förintelsen, och alla inbördeskrig ish. 

ALLA är lika värda, alla nedtryckande ord är lika hemska. Dot

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

hahael
2017-05-13 15:16
#27

Man kan dock återigen inte gämföra "rasism" mot vita med den rasism som fortfarande existerar mot mörkhyade.

 Det är det som är grejen med rasism, om jag skriker "jävla svenne" till någon är det inte rasism utan en kränkning. Rasism är inte endast på ett individuellt plan utan även strukturellt, detta är något många missar. Strukturell rasism kan vara svårt att märka för oss med priviligin att vara vita men den finns fortfarande där.

Därav kan inte vita människor utsättas för rasism, vi kan bli kränkta men vita människor kommer aldrig befinna sig i det "nertryckande systemet" som mörkhyade gör som är uppbygt av just vita sedan flera hundra år tillbaka men som i delar följt med i förklädnad fram tills idag.

Nu vet jag ej varför ordet hora jämförs då detta rör sig mer om sexism och misogyn än rasism. Likheterna tar stopp efter punkten om att både n ordet och hora använts mot förtryckta grupper och görs än idag då hora används mot kvinnor och n ordet mot mörkhyade.

#26 Okej men har då en fråga, eftersom du är så insatt i historia som du är(och därmed har bra koll på hur ordet användes och används samt dess tunga innerbörd) och tycker att alla nervärderande ord är hemska. Varför använder du då n ordet? Även om det nu är på skämt enligt dig. 

#24 Har aldrig försökt sätta några regler om vad som fås eller inte fås sägas. Människor som säger n ordet kommer gladligen fortsätta att göra det om det behagar dem. Jag väljer endast att uppmana folk att göra lite research och verkligen fundera på varför man säger det ordet, vad det ordet betyder och hur det använts, vilken effekt det ordet har både på enskilda individer runt en men även rent allmänt i samhället.

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
Linn Is The New
2017-05-13 15:31
#28

#27 För att jag värderar orden likadana och anser att inget ord bör censureras när jag försöker förklara dess innebörd eller hårda slang. Sen använder jag det i ett syfte att försöka förklara mig tydligt vad jag tycker, låter mig inte styras av dagens censurerade samhälle.

Sen vet du antagligen inte vad ordet rasism betyder.  Rasism  definieras i allmänheten som ett uttryck för en viss kultur, tro, hudfärg & personlighet. Rasism är att tycka illa om något inom dessa klan och sedan tycka sin egna ras är gudomlig. Och det känns som du inte förstår att detta gäller alla hudfärger, traditioner, kulturer och personligheter. Vita har blivit förtryckta, alla människor har blivit förtryckta. Vi kan ta korstågen som ett exempel senare om det ska behöva vara nödvändigt. Om du kan landshistoria, historiska krig, arabiska våren, korskrigen, förintelsen, WW2, ryska revolutionen, kinesiska och japanska dynastin, och allt annat smått och gott skulle du förstå vad menade.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

hahael
2017-05-16 18:49
#29

#28 Oj det var mycket markerad text där.
Då har du och jag uppenbarligen olika syner på rasism och hur det utövas och vad det är. Ser ingen anledning till att forsätta diskutera detta då vi ej verkar komma framåt och sen verkar du bli väldigt irriterad på mig om jag uppfattar dig rätt.

Om du tycker jag varit otydligt med något så är du mer än välkommen att skriva i PM till mig, så att vi inte puffar upp denna tråd i onödan då TS redan fått svar på sin fråga.

Klart att laxen ska ha en jolle

Linn Is The New
2017-05-16 21:20
#30

Ja den är markerad eftersom du verkar allmänt o-utbildad som person. Men hejdå då.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Calcifer
2017-05-17 23:43
#31

Men jösses vilket jäkla tjafs det blev.

Angående TS, nej det var inte okej men det vet du om och du har bett om ursäkt och du ångrar dig. Ibland kan saker slinka ut fast man verkligen inte menar det. Bra är det inte, men vi gör alla fel ibland.

*

I allmänhet kring diskussionen: Om man inte förstår varför just n-ordet är extremt laddat så är det bäst man läser på lite, ja. Det är ett ord som är svårt att jämföra med andra ord. Sen om mörkhyade använder det om sig själv, så ja då är det faktiskt en helt annan sak. Vita har inte den rätten att bestämma att de får använda det ordet hur de vill och att alla andra ska suck it up eller deala med det osv. Vi har inte blivit utsatta i samma utsträckning för det förtryck som de har upplevt och fortfarande upplever. Naturligtvis finns det många andra förtryckta grupper, så man bör tänka sig för vad man säger rent generellt. Speciellt om man inte känner någon till en miljard procent.

Vad man gör i en tät vänskap, privat där ingen kan höra, det är lite friare eftersom man då befinner sig i en kontrollerad miljö. På öppen plats eller i större sällskap där man inte känner varandra ska man tänka sig för noga. 

Sen kan jag naturligtvis inte förbjuda någon från att säga n-ordet eller insistera på att de måste få säga det om de vill, men jag förstår dock inte varför man dels måste insistera på att man ska få göra det, eller varför man dels alltid måste jämföra det med andra uttryck. 

Det finns många fula uttryck vi bör undvika, av speciella anledningar, bara för att en del slänger ut "hora" om tjejer betyder inte att vi också fritt ska börja använda andra ord som någon slags "bara för att".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
2017-05-19 07:07
#32

#27 Seriöst? Kan inte vita någonsin uppleva racism? Det här är nog något som jag inte alls förstår mig på. Såklart att de kan uppleva rasism. Att tänka något annat är bara naivt.

 Jag vet av par varav den ena har varit mörkhyad och den andra vit och familjen till den mörkhyade accepterade inte dens partner överhuvudtaget. Partnern fick höra en massa rasistiska saker från den familjen och i slutändan så klarade inte förhållandet av det. Men säger du att det här endast en kränkning då? Då dessa människor har uttryckligen snackat om att vita människor är endast otrogna och dumma i huvudet och de har inget vett i skallen?

Sen att rasism kan ske på olika nivåer är en annan sak men det är fortfarande frågan om rasism.

Linn Is The New
2017-05-19 13:44
#33

#32 Äntligen någon som har fattat vinken.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Rosisa00
2017-05-19 17:28
#34

Min vän brukad säga neger hela tiden och hon e från Chile och hon sa att det var fint om man ar neger o hon kallade alltid hennes katt för neger och tog aldrig illa upp :) Så det är fint att vara neger enligt henne!

Annons:
flygandefaran
2017-05-23 11:52
#35

Jag tycker inte att vita kan uppleva rasism

drholmen
2017-05-23 19:13
#36

För mig är faktiskt inte n-ordet ett dugg rasistiskt. Det kan sägas rasistiskt om man säger n-jävel osv.  Men att bara säga n-ordet är inte rasistiskt för mig. Neger är för mig bara ett sätt att beskriva hudens färg, dvs ett annat ord för "mörkhyad"

Jag försöker lära om mig och säga mörkhyad istället men det är så lätt att ordet bara slinker ur min mun när jag tex ska beskriva hur en person ser ut. Tex så är min chef mörkhyad och en gång var det en som bad mig beskriva min chef hur han såg ut och jag råkade bara svara "Han är neger, svart hår bruna ögon ca 185 lång och ganska slank"

Jag menade ju inget illa med det. Neger betyder mörkhyad för mig och det är inget nedsättande eller negativt att vara det tycker jag.

Corgitok
2017-05-26 00:17
#37

Men alltså, varför kallar mörkhyade varann för n-ordet. Är det här känsligt och kränkande borde väl alla sluta upp med detta, trots att det kan anses som mest sårande ifall en vithyad person säger det till en märkyad?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: