Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1154 ggr
Hanna01
5/10/17, 1:28 PM

Vad ska jag välja?

Hej,

Jag går sista terminen i 9:an och har ångest över gymnasievalet. Jag blev preliminärt antagen till en naturbruksskola till linjen djur-djurvård. Men nu börjar jag undra om jag gjort rätt. Mitt drömjobb är att bli djurinspektör, men för att gå den högskoleutbildningen så måste man ha godkänt i matte 4, kemi 2 och fysik 2 och det får man inte på djur-djurvård. Så nu funderar jag på om jag ska gå naturvetenskap istället. Jag har ganska höga poäng (285) men jag är osäker på om jag kommer klara av naturvetenskap ändå. Ganska skoltrött och har även lätt att stressa upp mig över saker.  Går jag NA så kommer jag få slita mer i 3 år men sedan är jag lixom vara redo för högskolan. Men jag vet att om jag går djur-djurvård så kommer jag ha tre roligare år, lite mindre plugg , men sedan behöva läsa till ämnen i efterhand. 

Jag har sådan beslutsångest och vet inte hur jag ska tänka, måste bestämma mig innan 1 juni för efter det går det inte att ändra på gymnasievalet. Är det någon som har tips på hur jag ska tänka?

Annons:
Sommarek
5/10/17, 1:31 PM
#1

Nu var det rätt länge sedan jag själv gick i gymnasiet, men finns det nån chans att du kan komplettera det som behövs, om du väljer djur-djurvård?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Hanna01
5/10/17, 1:38 PM
#2

#1 Man kan läsa till engelska 6 och svenska 3 för att få "grundläggande behörighet" till att läsa på högskola, men för att läsa Etoligi och djurskydd på SLU så behövs även matte 4, fysik 1a och biologi 2 (såg nu att jag skev fel i inlägget) men vad jag vet så kan man inte läsa till dem på djur-djurvård utan måste läsa in dem under ett halvår efter gymnasiet. Men det kanske är värt att göra det för att kunna studera det jag brinner för under gymnasiet?

Namiko
5/10/17, 1:40 PM
#3

Jag skulle satsa på den lugnare och roligare gymnasieutbildningen för att ha större chans att klara av gymnasiet. Efter det har du möjligheten att antingen ta en paus från skolan eller gå vidare direkt till att läsa ett år högskoleförberedande kurser.

Jag var själv skoltrött i slutet av nian, gick djurvård och skoltröttheten gjorde sig påmind sista terminen av gymnasiet också. Jag hade liknande planer som dig, dock inte samma yrke och jag har aldrig ångrat att jag valde djurvård. Det var dom 3 bästa åren i min skolgång.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Honestyisdead
5/10/17, 1:41 PM
#4

Jag hade valt den roligare utbildningen för att orka.

Sommarek
5/10/17, 1:49 PM
#5

#2 Ett halvår är  ju egentligen ingen tid. Jag säger som de andra; välj det som du brinner för och som dessutom, som det låter, inte kommer att göra slut på dig.  Inte för att dissa naturvetarlinjen heller, men jag gick den och inte sjutton hade jag några fördelar senare på grund av det. Okej om man vill bli ingenjör eller matematiker, men annars tycker jag nog att man klarar sig ändå.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Hanna01
5/10/17, 1:52 PM
#6

Tack för alla svar, jag börjar bli mer säker på att jag ska gå djurvård och göra det som är kul, så som ni säger.  

#3 vilken gymnasieskola gick du på?

Annons:
Namiko
5/10/17, 1:56 PM
#7

#6 Jag gick på Forslunda i Umeå.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

KarinHa
5/10/17, 1:57 PM
#8

Har också funderat på djurinspektör, går just nu andra året på Samhällsprogrammet, så för det kommer jag inte hinna läsa matte 4, fysiken och biologin. SLU har dock en naturvetenskapligt bastermin, som gör att du kan bli behörig till högskoleutbildningen. Denna bastermin kräver matte 3 och naturkunskap 2, som du kanske har möjlighet att läsa under gymnasiegången. (Jag läser naturkunskap 2 på individuellt val, och kommer läsa matte 3 som programfördjupning, under trean. Vet dock inte om du har den möjligheten, då du måste läsa till andra ämnen också. Dock brukar ofta gå att lösa sig!)

Men som andra har sagt, är det bättre med en roligare linje och sen få läsa igen nån kurs efteråt. Mitt förslag är dock att du försöker läsa så många kurser du kan under skolgången, så du har så få ämnen som möjligt att läsa sedan.

Naturvetenskaplig bastermin

VildaVega
5/10/17, 4:03 PM
#9

Det finns även ett gymnasium i Ingelstad som kombinerar antigen djursjukvård, ridning eller hund med NA. Vanlig djurvård finns också, men beroende på var du bor måste du troligtvis gå på skolans internat om det skulle vara intressant. Länkar till hemsidan här: http://ingelstad.nu Så kan du läsa mer själv om du vill. Lycka till med dina framtida studier!

[Janssonlisa]
5/10/17, 4:43 PM
#10

Jag var PRECIS i samma sitts som dig i 9:an, ta den roligare! Jag valde också mellan naturbruksskola och natur, tog natur vilket jag ångrar bittert än idag 5 år senare… Var de värsta tre åren i mitt liv. Pluggade konstant.

Katniss
5/10/17, 4:51 PM
#11

Hade nog rekommenderat dig att ta den roligare just eftersom du känner dig såpass skoltrött. Det är ju studering som gäller även efter gymnasiet som du berättat och som andra sagt, ett halvår är inte så länge. Då kan du ta en paus nästa halvår och sedan dyka in igen till hösten.

R.I.P. Anton 💔

Hanna01
5/10/17, 9:09 PM
#12

#9 det är Ingelstad jag har blivit preliminärt antagen till! Men går djurvård att kombinera med NA eller är det bara djursjukvård som går att kombinera?

#10 vad är det du ångrar med NA? lite nyfiken bara :)

[Janssonlisa]
5/10/17, 9:35 PM
#13

#12 Det blev för mycket slit och för lite resultat.. jag pluggade konstant bara för att få E… Det var helt enkelt inte värt det. Med tanke på att jag vet att jag skulle fått bättre betyg om jag inte tagit en plugglinje utan istället tagit en linje med färre och lättare ämnen. En 100-poängs kurs är ju alltid en 100-poängs kurs, även om det är matte 5 eller bild.

Annons:
VildaVega
5/10/17, 9:40 PM
#14

12# Va roligt! Nej tyvärr så är det endast djursjukvård, hund och rid som finns kombinerat med NA för tillfället. Dock läser vi samma kurser som vanlig djurvård (går andra året med djursjukvård-NA) plus djursjukvårds kurser och naturämnen. Vi får samma möjligheter och kompetenser som djurvårdarna, dock lite mindre praktiska timmar och mera plugg. I slutändan betalar det sig dock så jag både kan söka till iprincip vilket universitet som helst plus ha yrkeskompetens. :)

Hanna01
5/10/17, 10:34 PM
#15

#14 Tack för att du informerade mig om Naturvetenskapliga profilen! Har nu bestämt mig att läsa djursjukvård-NA på Ingelstad istället, för det känns som om jag då får både roliga ämnen men även de nödvändiga för att söka vidare. :)

VildaVega
5/11/17, 11:29 AM
#16

Härligt! Det är en väldigt unik kombination, det finns både ett djurhus och liten veterinär klinik som du kommer att få arbeta i samt 15 veckors praktik, så lite frihet får man Iaf. Om det skulle visa sig att det blir för jobbigt kan du alltid byta till djurvård istället. Lycka till! 😃

Upp till toppen
Annons: