2017-05-18 19:26 #0 av: [Shia]

hej, i klassen är jag den som pratar, skojar, diskuterar och kan vara med alla. men, bara det att jag är i en "tyst" grupp, på 4 pers (5 med mig) varav den femte kom i höstas, när en som var "med" slutade på skolan. (hon var gangster och har nu "tagit" hennes plats. "som ledaren, om man kan uttrycka så."

vi kan kalla dem 1, 2, 3, 4. 

4 an kom in i gruppen i höstas,och 4 an är väl den jag är "mest kompis" med, hon är även framåt, och kan prata med typ alla i klassen. 1 an är opålitlig, men snäll och omtänksam. Men är ingen man kan lita på 100% med ens inre hemligheter. hon är "pajas" och kan jamen, prata med alla. 

2 an är tyst, avskyr å va bland folk, prata inför många. mår dåligt, skärt sig själv, mår dåligt psykiskt. Finns alltid där för en, och man kan lita på henne. 

3 an är klassens tystaste, skär/skärt sig själv(under vintern) skolkar en del- orkar inte med skolan. är "sjuk" när vi har redovisning/prov. snäll, men ganska självisk och tar inte hänsyn till att andra också mår dåligt. Hemlighetsfull, och har ingen egen åsikt som hon yttrar. Förväntar sig att jag jämt är på skolan, skickar bilder på anteckningar inför prov, uppsatser osv.  informerar henne om allt i skolan osv.  Försvarar henne jämt i klassen om ngn klagar i ex grupparbete på att hon aldrig är där osv. 

Det är bara det att jag mår dåligt, ätstörningar, självskadebeteende, prestations ångest, och allt va de heter. Jag kän mig så begränsad när jag är med henne(får jämt sitta med henne på lektionerna, i grupparbeten osv) för att hon inte är på samma nivå som mig och inte kan säga det hon tycker. om jag frågar vad hon tycker- jag vet inte. vad tror du- jag vet inte. vilket blir att jag gör allt åt henne. Känns även som att den dag jag inte är i skolan- kommer hon inte. (därav en anledning till att jag inte ska ta mitt liv) 

Jag blir irreterad på henne, då hon anser att jag bör skicka allt till henne, och om jag skickar tex anteckningarna dagen innan provet(för att jag inte hunnit) kan hon skriva. - det där borde du skickat tidigare :-I

sen kan jag inte lita på att hon kommer kunna va med mig på redovisningsdan ex, då jag inte vet om hon kommer. Jag stör mig bokstavligt talat på henne.

Jag vill helt enkelt inte vara hennes vän- då jag lika gärna kan vara med de jag mår bra av att vara med. mår dåligt när jag är med henne. De bjud hela tiden med mig på fester, utekvällar, å springa med på gympan osv. (de "synliga tjejerna" som är som mig i frammåthet osv)

Jag vill eg bara lämna henne, men känns ändå inte rätt då hon mår psykiskt dåligt, och spec lärarna säg att det betyd mycket för henne att ha mig som "trygghet" i skolan. OCh jag har själv varit den som är tyst, (f-5 an) och "inte vet".

hur ska jag göra? ska jag "lämna" henne? hon klara sig ju innan jag kom till klassen. eller ska jag "låtsas vara hennes vän"