Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 773 ggr
ostbollen
6/1/17, 3:38 PM

Hur är språkresor med EF till Malta?

Hej! Jag och min bästa vän ska på språkresa till Malta. Nu 21 dagar innan vi åker har jag läst lite recensioner om EF och Malta. Alla jag har läst säger att det är hemskt mycket alkohol, droger osv och att man inte alls lär sig någon engelska! Jag har fått lite smått panik över detta! Att åka ifrån mina föräldrar tre veckor är läskigt nog, sen vill jag inte behöva oroa mig för mycket om att bli drogad på discon!! (Självklart finns alltid chansen men det lät som att det var vääääldigt mycket droger.) Min bästa vän verkar inte ha någon förståelse om att det kan vara farligt med alkohol och droger när man är 15 år så hon känner 0 empati för min osäkerhet. Så jag skulle vilja höra om någon här har varit på språkresa och om det verkligen är så hemskt som det låter? Lite tips hade inte skadat. Tack!

Annons:
sp0ngeb0b
6/2/17, 4:02 PM
#1

Har ingen erfarenhet själv, men tror inte du behöver oroa dig. Tacka inte ja till någon dricka eller annat som du blir bjuden på av främlingar. Jag har själv blivit bjuden flera gånger och har bara låtit drickorna stå kvar på bordet utan att röra dem, för att sedan gå därifrån, förutom en gång när det kom direkt från bartendern och någon annan bara hade betalat. Om du själv köper något att dricka så håll koll på den hela tiden. Gå inte ifrån den utan att någon håller koll. Om någon vill ge er droger tacka nej och stå på er, ni vet ju inte om det ens är drogen de påstår att det är. Detta gäller alltså även i Sverige, man kan aldrig vara nog försiktig!

Sedan beror det väl på vem ni umgås med antar jag. Om ni umgås med folk som vill festa och dricka en massa borde ju risken öka. Engelska kommer ni säkert få lära er. Bor ni i värdfamiljer då? För i så fall pratar ni ju åtminstone engelska med dem och bara det är ju jättebra. Även ute på restaurang osv. Men som sagt, var försiktiga och ta inte emot något från främlingar så ska det säkert gå bra 🙂

Upp till toppen
Annons: