Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 2196 ggr
Tortioseshell
6/6/17, 12:00 AM

Onani, ett känsligt ämne.

Hej!

Jag har en fråga, tycker ni att onani är ett känsligt ämne? 

Jag själv känner att folk helst inte pratar om det. Jag vill jättegärna prata om det. Jag tycker att det är ett jätteviktigt ämne och jag tycker att man ska prata mycket mer om det så att det slutar vara så stelt. Mina kompisar och jag pratar nästan aldrig om det. En gång har jag och min bästis pratat om det men det var konstigt för båda för jag vet så mycket och hon vet inget om det så det blev att hon frågade mig typ "hur gör man?" "vad är en orgasm" "har du gjort det, om du har hur kändes det då?" etc. Att besvara sånna frågor om mig själv och om jag hade gjort det är lite för personligt för mig så jag styrde av henne och svarade inte på frågan. Dock vill jag kunna berätta sånt för min bästis men där och då ville jag inte berätta om jag hade eller inte. Är ni så öppna med era kompisar/partners/bästisar osv? 

Det blir jobbigt för mig att prata med mina kompisar om det för att de kompisar jag har pratat med onani om har inte kunnat något om det samtidigt som jag kan massor om det. Jag blir som deras lilla lärare. 

Aa, jag vet inte… Tycker ni att det är ett känsligt ämne? Om ni pratar med era nära om det, är det stelt eller inte? Har det alltid varit så? Om inte, hur blev det så eller hur slutade det vara så?

Jag tycker detta är jätteintressant så ni får gärna dela med er av historier om typ första gången du började prata med någon om onani osv. Och dela också med er om vad ni tycker är för personligt för att dela med sig av med sin kompis/partner (eller om du tycker att inget är för personligt för att dela med sig av). Jag vill också veta om ni tycker att man ska prata mer om ämnet i till exempel skolor och med vänner etc.

Hur som, detta kanske blev lite luddigt och sluddrigt men det är sent och jag är trött så jag ber om ursäkt för det isf. :D

See yah... 


Annons:
[134643]
6/6/17, 1:05 AM
#1

Alltså, jag tycker inte att det är stelt egentligen, men det är personligt. På samma sätt som jag kanske inte pratar om sexet med min kille, eller väldigt personliga tankar eller känslor runt saker, pratar jag inte speciellt ofta om onani heller. Men jag gjorde det nog oftare när jag var yngre, då var alla lika nyfikna och tyckte att det var väldigt spännande. Idag utgår jag från att mina vänner onanerar, så jag behöver liksom inte prata om det på samma sätt. Det låter som att du är lite före dina kompisar - vilket såklart varken är rätt eller fel - men det innebär alltså att du vet mer. Antingen så blir du deras "lärare" eller så väntar du ut dem helt enkelt :)

Tortioseshell
6/6/17, 1:38 AM
#2

#1 Precis. Vissa saker kan ju vara för personliga för vissa att prata om medan andra har jättelätt att prata om allt med alla. 

Det är precis så jag känner. Jag har nog alltid legat lite före mina vänner hela mitt liv då jag älskar att lära mig nya saker o.s.v. Oftast är det en fördel men när det gäller det här kan det vara kul (enligt mig) ibland att prata om det i största allmänhet utan att ta upp personliga saker. Det är ju ett väldigt intressant ämne. :)

See yah... 


Scorpio97
6/6/17, 1:58 AM
#3

För mig personligen är det inte ett känsligt ämne, men jag tror inte jag har pratat om det utanför skolan. Dom vänner jag har haft har antingen inte varit intresserade av ämnet sex eller så har vi inte varit så nära. Jag tror min mamma och syster skulle bli besvärade och mina bröder skulle absolut bli det. På internet kan jag prata om det om det, och för typ en forskningsstudie skulle jag också kunna göra det. Men jag har nog aldrig känt något behov av att prata om onani. Jag upptäckte det tidigt själv, och sedan har internet samt sexualkunskapen räckt som informationskällor. På min skola var det bra info om onani på sexualkunskapen och jag upplevde det inte som stelt eller känsligt. Jag tyckte inte man behövde prata mer om det. 

Det är inte ett ämne jag skulle ta upp utan anledning. Det känns som att det kan bli svårt att prata om onani utan att det blir personligt och det är väldigt olika vart olika människor drar gränsen gällande vad som är för personligt eller inte. Men om någon annan tar upp ämnet skulle jag kunna prata om det även om det såklart beror på situationen också. 

Det finns nog inget ämne jag tycker är för personligt i alla situationer, men jag tror inte heller det finns någon person jag skulle berätta exakt allt om mig själv för. Med en partner vill jag kunna prata om onani (och sex) utan att det blir obekvämt, för då känns det viktigt att man kan prata om personliga saker och vara öppen. Med en nära vän är det såklart också viktigt, men för mig känns inte onani eller sex som viktiga ämnen att prata om med vänner. 

På vilket sätt vill du att man ska prata mer om det? Hur ska diskussionen vara liksom?


//Jessie

mangemani4
6/6/17, 2:25 AM
#4

ptja, det är väl inget jag drar upp vid middagsbordet precis eller använder som en ice breaker när jag träffar nytt folk, men frågar någon mig, så visst, då har jag inga problem att prata om det. onani sysslar ALLA med, tom med den mest prydaste och "jag är för fin för sånt" människan på denna jorden sysslar med det, står de och blånekar så blåljuger de och de som gör narr utav de som nu berättar att de onanerar är några utav de största hycklarna på denna jorden.

det är inget känsligt ämne egentligen, förstår inte vad det är för fel på folk, alla vet redan att alla onanerar, men likt förbannat så verkar det vara en utav de mest pinsammaste sakerna på denna jorden att erkänna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Calcifer
6/6/17, 5:17 AM
#5

Jag kan prata om det rent generellt. Precis som med sex. Men sen går jag inte in på detaljer när det gäller mig. Inte för att jag anser att det är känsligt men det är privat. Jag berättar inte heller för folk om specifika sexuella händelser eller sånt med partners. Det är min ensak liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
6/6/17, 6:58 AM
#6

#4 Nej, nu skriver du nog lite fel. Inte alla onanerar. Det finns faktiskt de som inte alls håller på med sådant pågrund av olika orsaker.

De flesta onanerar dock.

Jag tycker inte alls att onani är pinsamt men däremot tycker jag att det är personligt och en privatsak ljksom sex med min partner. Det är en sak som jag inte delar med vemsomhelst men det betyder ju inte att jag tycker att det är pinsamt. Jag vill bara inte att alla vet vad alla detaljer kring mitt privatliv. Lite vill jag väl nog hålla för mig själv.

Annons:
angest
6/6/17, 9:08 AM
#7

Inte ett känsligt ämne men privat. Sex och onani är inget jag vill prata om med vänner, föräldrar osv. Med min partner däremot pratar jag om ALLT så där är ingenting för privat.

[Tuulikki]
6/6/17, 9:34 AM
#8

Intressant fråga. Själv onanerar jag inte så jag har inte tänkt på att prata om det med vänner. Inga av mina vänner har tagit upp det med mig heller.

Min partner och jag kan prata om allt. Jag har ingenting emot att han onanerar, eller om han skulle vilja prata om det. Men det är ingenting vi brukar prata om, det har bara inte blivit så.

När vi hade sexualkunskap i skolan tror jag inte ens ämnet togs upp🤔Det borde pratas mer om! Onani är ingenting som är onormalt eller ska vara tabu. Vill en prata om det ska en känna att en "får".

Honestyisdead
6/6/17, 10:31 AM
#9

#4 Nej. Alla onanerar inte. Ignorant att påstå det och säga att de som säger att dom inte gör det blåljuger. 

TS jag har haft en del vänner sedan barnsben.  Alltså ca 30 år. Vi har inga problem att prata om det. Men det är inget jag pratar om med vem som helst.

mangemani4
6/6/17, 11:10 AM
#10

som sagt, blånekar de så blåljuger de. onani är något som hör livet till hos varje människa, möjligtvis kanske inte hos munkar och nunnor eller de med någon konstig sjukdom.

jo, ni tycker det är pinsamt. ni säger, "inte vilja berätta om ert privatliv", men alla vet ju redan om att ni onanerar, ingen hemlighet precis. sen kan jag väl hålla med om att man inte behöver gå in i detalj på onanin, men att inte ens våga berätta om det skulle komma på tals, nått som alla gör och som alla vet om, känns ju aningen konstigt=/

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Honestyisdead
6/6/17, 11:23 AM
#11

#10 Lev du i den villfarelsen. Själv lever jag i verkligheten.

Och vilka är "ni"?

[Littlepig]
6/6/17, 11:54 AM
#12

Jag pratar inte om det med någon. Jag är ingen person som tycker det är pinsamt med allt, men just det ämnet känns lite FÖR privat för mig. Beroende på hur den andra var skulle jag nog kunna diskutera det om den andra var ganska lättsam och inte gjorde det till en pinsam grej, då skulle det bara bli pinsamt och stelt. Så om någon annan skulle börja prata om det skulle jag nog hänga på, men inte alltför detaljrikt då. Det känns lite för privat. Annars håller jag sådant för mig själv :)

Herveaux
6/6/17, 12:50 PM
#13

#4 Tänk på att det här är ett forum med många yngre läsare som ofta har frågor och funderingar om just sex och vad som är "normalt". Att påstå att ALLA gör något, och påstå att dom dessutom blåljuger om dom säger att dom inte gör det, sånt kan skapa onödig press och stress hos en ung människa.

Jag vill också understryka att onani absolut inte något som alla sysslar med.
Det behöver inte handla om religiösa skäl, utan vissa vill helt enkelt inte, har inget behov av det, tycker inte om det. Inget konstigt med det.

Precis som med alla sexuella handlingar är inte heller onani något man ska, borde eller måste göra.

TS: Jag tycker inte det är ett känsligt ämne, men som andra också nämnt så går jag inte in på minsta detalj om mitt självsexande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Maria
6/6/17, 1:06 PM
#14

#10 Dina åsikter tyder bara på okunskap.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tuulikki]
6/6/17, 2:37 PM
#15

#10 Jag är varken munk, nunna eller har någon konstig sjukdom. Är det då något fel på mig som inte onanerar? Jag känner inget behov/lust till det. Lider jag då av någon "konstig sjukdom"? Vilken i så fall? Jösses😟

Säger som #13, tänk på att du skriver i ett forum för ungdomar/barn. Att onanera är inget konstigt, och att inte onanera är inte heller konstigt.

Tortioseshell
6/6/17, 4:08 PM
#16

#3 Jag tycker att det borde pratas mer om i största allmänhet. Inget personligt eller privat behöver tas upp när man pratar om det. I vår skola på sexualkunskapen har vi bara pratat om sex med andra inte med sig själv och det är jag lite besviken på då jag tror att många är nyfikna på det. 

Och såklart är alla olika och vissa vill inte prata om sånna saker med sin partner eller bästa kompis etc och vissa vill väl det och är mer öppna om det. Jag är själv ingen person som vill prata om mig själv när det gäller onani eller sex men jag gillar att diskutera det i största allmänhet, som sagt. :)

Håller med alla som skriver, dock inte #10 då man absolut inte behöver ljuga när man säger att man inte har onanerat. Vissa gör det vissa gör det inte. Det behöver inte betyda att det är något fel på någon för det. Vissa vill, andra inte.

See yah... 


Tortioseshell
6/6/17, 4:11 PM
#17

Om ni misstolkade min mening "Dock vill jag kunna berätta sånt för min bästis men där och då ville jag inte berätta om jag hade eller inte." så menade jag att jag vill kunna prata med min bästis om ämnet men inte om personliga saker om min kropp.

Hehe om någon undrade. Var lite trött när jag skrev det så det blev nog lite luddigt. :D

See yah... 


Calcifer
6/6/17, 5:48 PM
#18

#10 Det där är störtlöjligt. Nej, alla gör det inte. Punkt slut. Sen att vilja hålla nåt privat är inte heller att skämmas för det. Alla människor bajsar, det betyder inte att man brukar sitta med sina kompisar och redogöra för färg, konsistens eller annat angående sina toalettvanor………….

Men du kanske inte tror på asexualitet heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
6/6/17, 8:47 PM
#19

#10 Det finns ju också de som försökt onanera men kommer ingenstans med det så de ser ingen poäng med det. Visste du ens att det finns de som aldrig fått en orgasm? Min syster råkar vara en av dem och hon har beklagat sig för mig om det. Hon onanerar därmed inte eftersom det finns ju inget syfte med det.

bellanova
6/7/17, 3:21 PM
#20

Verkar som killar snackar mer om det än vi tjejer.För mej varierar det Ibland kan det va nästan varje dag ibland kan det gå en månad.

Annons:
EndlessEternity
6/7/17, 6:47 PM
#21

Nä alltså jag är väldigt öppen om onani, tror det beror på vilka slags vänner man har och hur nära man är dem :)

Upp till toppen
Annons: