Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 578 ggr
Bellie
2017-06-15 19:45

Utvecklas till ätstörning? (X)

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag absolut aldrig kommer sluta äta för jag vet hur viktigt det är och jag har inget emot att äta.

Okej, så här är det. Jag har så länge jag kan minnas kopplat ihop mat till att vara ensam eller ledsen eller båda två. Det är jättekonstigt och svårt att förklara. Men jag själv tröst äter inte när jag är ledsen eller så men när andra gör det så känner jag mig ledsen. Alltså det är jättekonstigt tycker jag, jag fattar inte varför. Men som till exempel nu när jag sitter och tittar på Pretty Little Liars och scenen när Hannah sitter på ett café och äter cupcakes för att hon har problem och känner sig ledsen, när jag ser det får jag så mycket medlidandekänslor och blir jätteledsen inom mig av någon anledning… Och för några veckor sen såg jag en bild på facebook när en gammal man satt och åt på Wendys (i USA) själv med en bild på sin fru i handen, jag blev så otroligt ledsen över att han behövde äta mat ensam. Och ibland får jag så själv att jag kommer på mig själv med att jag sitter och äter på något konstigt sätt så att det ser ut som att jag typ "moffar" i mig fast jag inte gör det och måste då genast sätta mig på ett annat sätt för att det inte ska se ut så. Och jag oroar mig för att mina föräldrar ska tro att jag spyr upp maten efter att jag har ätit den eftersom att jag alltid går på toa efter att jag har ätit men det är bara för att det har blivit som en rutin och för att jag dricker så mycket vatten när jag äter mat. Och om  jag häller ut hamstrarnas vatten från vattenskålarna i toan på kvällen är jag rädd att de tror att jag spyr då med för det låter som det när jag häller ut vattnet. Dock har jag extrem emetefobi, kräkfobi alltså(stavning…), jag får panikattacker när någon i familjen blir magsjuk och låser genast in mig på mitt rum och när jag ska gå ut ur mitt rum har jag på mig munskydd osv (håller på att lösa det "problemet" så de e lugnt). Men är orolig att de tror att jag gör det ändå. Jag tänker på det mycket helt enkelt och jag övertänker allting för mycket hela tiden och som ni säkert märker har jag ett stort kontrollbehov över saker… :/

Undrar bara om det låter som att det kan utveckla sig och bli till en ätstörning? Jag kommer aldrig sluta äta, jag vet hur viktigt det är, mina föräldrar kommer aldrig låta mig äta och har alltid koll på om jag äter eller inte (pga att jag är undernärd, har aldrig haft ätstörningar och har alltid ätit normalt). Dessutom älskar jag att äta heh… Älskar att baka och laga mat, är vegetarian så jag älskar att utforska och smaka nya maträtter och sånt. Choklad är det bästa jag vet så jag har absolut inget problem så med att äta.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
[134643]
2017-06-16 11:58
#1

Hej! Det låter helt normalt att bli ledsen när man ser andra må dåligt. Jag tror att det har mer med empati att göra än just maten :) Så jag tror absolut inte att du behöver oroa dig, och så länge du är glad och mår bra tror jag inte att dina föräldrar kommer oroa sig heller. Så ät och njut! :)

Bellie
2017-06-16 20:32
#2

#1 Okej. Tack så mycket. Vad bra. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: