Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 901 ggr
Girl13
6/20/17, 7:33 PM

Puberteten och massa frågor!!

Hej! Som mitt förra inlägg så gör jag lite update om mig här: 13 år 43-44,5kg vikt 159cm lång (Längre än både 18 årig storasyster och 40 årig mamma, inte längre än min 180cm 42 pappa och 23 åriga storebror) Flytningar sedan 4:ran Bröst 70B men ibland A Ingen mens Könshår: Buskig och tillochmed könshår i min muttis, bara några stycken. Hår i armhålorna: Jag rakar mig typ 1gång i månaden så rätt så lagom långt, hehe. Mina bröst började växa i 4:ran och har nu slutat 6:an Okeeej, så min fråga är först och främst om jag är rätt så långt gången i puberteten? Och min andra fråga börjar med en liten "historia": Jag vaknade imorse och gick på toa, då hade det kommit en liten liten rosa flytning som hade torkat in i mina trosor, det såg ut som när man som exempel spiller saft i sängen och det torkar in så det blir såna konstiga fläckar som typ ser ut som rökmoln… Hoppas ni förstår!! Oxh sedan idag har jag bara haft mycket flytningar, eller lagom mycket men inget annat… Är jag sjuk nu eller varför var det så?:(( Jag tänker för övrigt väldigt mycket på när jag ska få mens och längtar, så om det finns tips för hur man slutar tänka på det så skriv gärna!! Är dock ej stressad, vill bara ha något gemensamt med resten av den kvinnliga befolkningen!

Annons:
Girl13
6/20/17, 7:38 PM
#1

För övrigt så har jag också blivit mer känslosam och gråter så fort något lite lite sorgligt hämder, som typ i en bok eller om någon är snäll emot mig…

[rumelle]
6/20/17, 7:50 PM
#2

Hade du rosa flytningar så är det väldigt troligt att det är mensen som är på gång.

[memoirsofaclone]
6/20/17, 8:12 PM
#3

Som #2 skriver så kan den rosa flytningen vara ett tecken på att mensen snart kommer. Men det kan ändå ta ett tag för den kan ju vara oregelbunden i början. Jag vet att jag själv längtade efter att få mens och fick det när jag var nästan 13, nu när jag är 19 har jag lärt mig att det är något jag gärna skulle slippa. Så känn dig inte stressad över den och njut av den mensfria tiden😎 Men på den utvecklingen du beskriver låter det som att mensen skulle kunna komma vilken dag som helst. Kommer ihåg att jag dagen innan min första mens fick en lite annorlunda svag värk i nedre delen av magen, så det kan du ju hålla ''utkik'' efter.

Tillägg: Man brukar få den ungefär samtidigt som sin mamma

Linn Is The New
6/21/17, 7:24 PM
#4

Dessa saker måste du veta när man får mens från MITT egna personliga lilla perspektiv.

  • Det är klabbigt
  • Det luktar oftast brutalt (för mig och mina vänner iaf dont ask)
  • Man blir oftast väldigt kåt, så skäms inte om du blir det.
  • Man gillar sötsaker och jag går oftast in på cravings (beroenden, alltså typ  någon dryck eller godis)
  • Hyn försämras för en del, inklusive mig. Men i slutet blir den oftast bra.
  • Lite private info, jag blödde precis igenom mina nya trosor. Ha inte nya trosor på dig.
  • Njut av den mensfria tiden.

Och ja, det är nog säkert på gång.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Rosisa00
6/24/17, 11:28 AM
#5

Ja för mig så var det så att jag trodde jag var jätte hungrig hela veckan innan ag fick det. Det började på Måndag, då vaknade jag och tönkte oj varför är jag så hungrig? Jag åt och åt men det gjorde fortfarande ont. Sen på Fredagen så kom den när jag satt framför datorn. Det blev lite kaotiskt då mamma inte var hemma o min brorsa o pappa inte fattade ngt… Mitt tips är att prata med din mamma så hon vet att det kanske är dags snart och att du behöver veta var bindor och sånt finns så det inte blir en olycka. Och om du har en skoldag och du har ont i magen, gör inte mitt misstag och gå till skolan utan bindo i väskan eller på dig. Det slutade inte så bra för mig…

[Littlepig]
6/24/17, 2:49 PM
#6

Om flytningen var rosa är det din första mens, i alla fall en början på den. Det kan hända att det inte blir riktigt blod förrän om ett tag eller så börjar den dagen efter direkt. Men jo, en början till mens i alla fall. Så du är långt gången i puberteten kroppsligt även om kroppen självklart fortsätter utvecklas efter första mensen. #3 Att man skulle få den nära sin mamma är bara en myt dock :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: