Annons:
Etikettövrigt
Läst 1001 ggr
Vetntens
7/11/17, 10:59 PM

Hatar mig själv

Nu när det är sommar så är det nästan en självklarhet för mina vänner att åka på semester. Varesig det är att åka runt i Europa i 3 veckor, dra iväg till Ibiza en weekend eller ta en sista minuten till Oslo. Det är så "fullspäckat" och det är så mycket som händer så de bara vill vara hemma några dagar. Alla mina vänner visar bilder från när de var i Lissabon förra veckan och pratar om hur de måste packa om till när de ska till USA om tre dagar. De frågar vad jag har gjort och allt jag kan säga är "tjaa jag har klippt håret". De skrattar som om jag bara skämtade, men det är sant. De frågar vad jag ska göra i sommar jag säger "jag volontärarbeta lite" de skrattar som om jag bara skämtar och väntar på den där "haha nej men jag åker till London imorgon". Så är inte fallet. Jag vill någonstans. Mina vänner frågar om vi ska på bio eller om jag vill med till Danmark. Jag säger bara att jag inte orkar, att jag inte tror jag kan, att jag inte hinner. För att säga att jag inte har råd. Det blir för jobbigt. Att säga att vi i min familj inte kan åka någonstans för att det är för dyrt. Är för jobbigt. Och att säga "nej tack jag klarar inte det mentalt". Det blir för jobbigt. Jag klarar inte av fler strand bilder, fler bruna ben och stora vita leenden brevid någon sevärdighet man sett tusen gånger på Instagram. Jag orkar inte höra alla historier om galna fester på Rhodos och häftiga möten med kändisar på Hollywoods gator. Jag orkar inte höra andras fantastiska somrar när min går åt att sitta inne på min säng, titta ut på hur trädet utanför redan nu fått sina första gula löv och inse att halva mitt lov redan försvunnit. (Inte meningen att ni ska tycka synd om mig. Jag var tvungen att skriva av mig någonstans)

Annons:
Darkylucy
7/11/17, 11:09 PM
#1

tyckker synd om dej hoppas du har råd att resa längre fram. och jo alla resor är kul men inte lång variga ändå jag reser typ skälv ingen stans bara kollar nån som  man gillar typ fast det äger så annars dra men nån tjej elle kille kompis som ej reser hela tiden och hitta på nåt kul så kanske din sommar äger totatlt täst nåt spänade om du kommer på nån snubbe elllr tjej

the darkynessLyssnar på musik

Aleya
7/11/17, 11:45 PM
#2

Jag åkte på min första resa utomlands då jag var 28. Innan hade jag inte haft råd. Det är bara att börja spara om inte dina föräldrar har råd. Det är mitt enda råd. Sommarjobba nästa sommar och tjäna pengar istället. Så kan du ju vara med på eventuella resor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SilverRosen
7/12/17, 2:15 PM
#3

Förstår din frustration helt och hållet.

Det jag lärt mig är att istället fokusera på vad jag kan och verkligen vill göra just nu! Jag har också volontärarbetet och det var mycket givande, många förstår inte det!

Jag har ett par vänner och mina syskon som just nu är inne på en rese-fas, men jag låter mig inte stressas för jag gör precis det jag vill. Andra behöver inte förstå det och låt de skratta åt det. Det som betyder något för dig kanske anses som ingenting för dem och vise versa.

Om du har intressen, utveckla dem i sommar. Eller hitta nya. När jag inte hade råd med något tog jag långa promenader i vår stad och försökte se den med nya ögon och övade på fotografering. Jag spelade mängder av Sims och skapade smycken som jag sålde.
Jag är heller ingen som gillar att festa, att uppleva saker Ja, men inte festa och supa.

Gör sådant du ser mening i, som fyller dig med glädje och låt dig inte retas av sådan du inte kan göra något åt just nu. =) Dröm, planera och skynda långsamt!

tiger tok
7/12/17, 6:50 PM
#4

Man behöver inte resa för att ha kul! Gör dagsutflykter!

ipopuma
7/13/17, 10:42 AM
#5

Känner igen mig till max det du skriver. Hela min klass är ute och festar, reser osv och jag jobbar hela sommaren/har inte råd att resa. 

Det är dyrt och har rest mer med skolan än med familjen så har haft tur på det hållet.

Familjen har vi rest en gång till Ungern.

Med skolan

- Auswich resan i Tyskland och Polen

- Paris med franskagruppen

- Utbyte med södra Frankrike

- Och var med i en klubb där vi åkte till Prag i slutet av året

Så jag har haft tur med skolan. 

Men känner igen dig så mycket i texten. Alla frågar vill du hänga med på detta, "nej jag kan inte, nej jag hinner inte" men sanningen är att man inte väljer att prioritera sina pengar på det (i andra ord inte har råd med det) 

Jag har fått höra ord som "att du jobbar ju och kan du inte lägga dina pengar på detta kom igen" vilket jag tycker är nedvärderande. Jag lägger mina pengar som jag vill (och just nu sparar jag ihop pengar så jag inte behöver få världens dyraste CSN-lån och har även sparat ihop mitt körkort) Tycker även det är så respektlöst. Ska jag lägga hela min lön på en sak när jag måste betala andra saker och måste tänka på min framtid.

Vill även säga att det kommer och längre fram kan man göra billigare resor så som att bila i östeuropa och vandra. Mitt tips är faktiskt att hitta på småjobb i sommar om du känner att du inte har något att göra eller spara ihop pengar. Kan vara allt från att städa till att vara barnvakt. Då kan du även säga "jag ska jobba" . Stäng av mobilen, tyckte också det var jättejobbigt innan. Jag förstår verkligen det är att ha kompisar som i min värld känns så här

https://www.youtube.com/watch?v=3va5pFnkO_I

Jag tror dock att min uppväxt med lite pengar faktiskt har lärt mig mycket till framtiden, typ som pengars värde, hur man sparar till något och kunna sätta upp sparmål och att man måste kämpa lite i livet. 

Det jag ville komma fram till är att du inte är ensam med att känna så här. Men mitt tips är att låt det bli en tripper så blir du i framtiden en awsome bussniess-person och du kommer ha lärt dig jättemycket (plus jag tror man uppskattar mer att resa när man är äldre ;) )

ipopuma
7/13/17, 10:51 AM
#6

Ska även tillägga att jag var såååå glad över vår Ungern resa var bland de bästa jag har gjort i mitt liv men människor är statusberoende och ifrågasatte varför vi åkte till Ungern och typ inte till mer "ställen man ska åka till" . Man bara jaha… människor är som människor är :P Kunde man inte säga "ååå vad kul" men nope

Annons:
Äppelsnäckan
7/15/17, 7:30 PM
#7

Fyfan vad jag känner som du. Folk i min klass åker utomlands och lägger upp fancy bilder på Insta om hur dom står på en vacker sandstrand i ett exotiskt land. Jag har aldrig varit i ett sånt land. Endast i Finland. Känner precis som du. Vår familj har inte heller råd att åka till Thailand, Turkiet, Grekland eller nåt sånt. Vi är inte så fattiga att vi inte kan köpa mat, kläder osv, men resor kostar ju liksom tiotals tusen.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

pankaks_farsan
7/15/17, 10:27 PM
#8

Åk och tälta någonstans, behöver inte vara så dyrt och är faktiskt ganska roligt :)

Anonymos
7/17/17, 6:28 PM
#9

Jag tycker att du ska vara stolt över att ni inte reser för att ni inte har råd. När jag var liten reste vi flera år i rad trots att mina föräldrar inte hade råd eller hade kronofogden efter sig. För mig blev det falska förhoppningar och ännu jobbigare att få kompisar att förstå att det inte var så bra som alla faktiskt trodde. 

Även om du är i "lilla" Sverige kan du faktiskt göra mycket. Jag har en pojkvän som absolut inte vill åka utomlands trots att jag vill och samtidigt kan ekonomiskt. Vi ska semestra i Sverige istället, inte alltid åka iväg så långt utan faktiskt semestra i närheten av där vi bor med. Det blir lite till vad man gör det till.

Jag tycker inte att du ska bry dig om vad dina kompisar säger. Lägg ifrån Instagram ett tag och fokusera på något du tycker är roligt. Har du något intresse?  

Kram!

/Anonymos

Äppelsnäckan
8/4/17, 8:31 PM
#10

Mitt tips är att totalt sluta kolla folks insta osv. Det tynger bara ner en.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: