Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2658 ggr
unicarl
2017-08-15 18:11

Tips till 8an?

Hej! På måndag börjar jag åttan och jag behöver lite tips!

Har fått höra att åttan är det jobbigaste året och detta gör mig nervös. Hur va åttan för er? Var det mycket svårare än sjuan? Jag har relativt lätt i skolan och behöver inte plugga supermycket för att få bra betyg, tror ni att åttan kommer att bli jobbig ändå?

Sedan känns det som om alla lärare kommer att börja tjata om att "det bara är ett år kvar tills gymnasieval och då måste man kämpa med sina betyg". Jag är inte särsklit motiverad på skolan så skulle även behöva lite motivations tips (om det ens finns några sådana)!

Ni får helt enkelt skriva allt om åttan! Hur undervisningen var för er, hur det var med kompisar osv.

Tack på förhand!

  • Redigerat 2022-09-14 23:13 av vendelay
Annons:
[memoirsofaclone]
2017-08-15 18:54
#1

Tycker själv att nian var stressigare, åttan var ju såklart lite svårare än sjuan men fortfarande hyfsat lugnt och så. Det är ett sånt där år som bara försvinner sen, kommer typ inte ihåg nåt från åttan, inte heller tvåan i gymnasiet. För att de är i mitten av allt liksom. Så du behöver nog inte vara orolig för skolarbetet om det har gått bra hittills. 

Att folk säger saker som ''det jobbigaste året'' är nog mest för att skrämmas.

ostbollen
2017-08-16 10:20
#2

Hej! Om du har haft det hyfsat lätt i sjuan behöver du inte oroa dig. Jag tycker åttan var ganska jobbig, men det berodde inte så mycket på skälva skolarbetet utan att det bara "är". Det är inte första eller sista året så det fanns inte så mycket att sikta efter. Man blev lite skoltrött liksom men det var absolut inte sådär OTROLIGT svårt som vissa beskriver. Bara lite långtråkigt. Har du någon bra vän som livar upp stämmningen så kommer allt gå fint ska du se!

ostbollen
2017-08-16 10:20
#3

Hej! Om du har haft det hyfsat lätt i sjuan behöver du inte oroa dig. Jag tycker åttan var ganska jobbig, men det berodde inte så mycket på skälva skolarbetet utan att det bara "är". Det är inte första eller sista året så det fanns inte så mycket att sikta efter. Man blev lite skoltrött liksom men det var absolut inte sådär OTROLIGT svårt som vissa beskriver. Bara lite långtråkigt. Har du någon bra vän som livar upp stämmningen så kommer allt gå fint ska du se!

[Littlepig]
2017-08-16 10:29
#4

Rent skolmässigt så är det mer "arbete" men inte mer arbete i mängden. Uppgifterna blir svårare så man måste arbeta mer på dem enskilt men det var bara vår skola. Vår skola har inga läxor förutom läxförhör (glosor) och om man legat efter med ett ämne eller varit sjuk får man ta hem + om det var något prov såklart men annars hade vi inga inlämningsuppgifter som skulle göras hemma vilket var skönt. Det var ett steg absolut men hade du lätt i sjuan är det inga problem i åttan. Fick till och med bättre betyg det här året. Vår skola brydde sig förvånansvärt lite om gymnasievalet. Min kompis skola gick på gymnasiemässan redan i 8an men inte vi, vi pratade knappt om det. Ingen i klassen var så haj på det heller. Så det beror nog på hur engagerade lärare ni har. 8an för mig var ändå rätt bra. Umgicks med en person varje dag. Ganska chill att det är i mitten av högstadiet. Så pressen av nationella kom in någonstans. Lycka till, det kommer gå bra!

Upp till toppen
Annons: