# Näthat
Author: Moast

HALLLOJ alla tonåringar! 😉

Något vi ungdomar är bra på är att hata, tyvärr. Fördommar har vi också mycket, om folk och saker. Tycker verkligen detta är en sak vi måste bli bättre på! Särskilt på nätet, där är vi extra bra på att hata och ha fördommar. Varför? Jo, där kan man vara anonym eller låtsas vara någon annan. Men om man nu tycker någonting kan man inte bara stå för det? Måste man vara anonym eller låtsas vara någon annan för att hata eller ha fördommar. För om man nu verkligen ska vara så att man hatar och måste sprida hat runt sig på nätet kan man inte bara stå för vem man är? Eller varför ens måste man sprida hat och fördommar runt på nätet? Måste man göra det för att hålla självförtroendet uppe eller? Tror vi skulle få mycket mer själförtroende om vi kunde fösöka stötta varndra, stå för vem man är och vad man tycker. Men hata? Varför just hata? Det är så himla dumt av oss att göra såhär mot varandra. Skicka runt hat på nätet, jag tror inte det var det som skulle bli funktionen med nätet. Varför ska vi då göra det? Om man nu har så dåligt självförtoende kan man inte bara tänka framåt och försöka bygga upp det ordentligt. Inte på ett dåligt sätt som näthat. Utan välj istället att prata, på riktigt. Det som alla ungdomar och tonåringar tycker är så pinsamt, att prata face 2 face.

Prata med en kompis som kan lyssna och stötta dig med dit självförtroende. Det skulle väl kännas bättre än att skicka runt hat för att sänka andra för att man vill känns sig högre upp själv? Jag tror säkert att alla här någon gång fått eller skickat en hatkomentar. Det har dem flesta tonåringar. För tonåringar har dåligt självförtroende, det är sådana vi är. För visst, vi fattar inte alltid hur våra föräldrar kab komma med så knäppa idéer som att prata med någon eller fråga om hjälp. Men våra föräldrar, dem flesta av dem hade inte riktigt nätet på samma sätt som idag. Då användes det för att hålla kontakten och skriva dokument typ 😉, You know. men idag handlar nätet om hur många FOLLOWERS man har på insta, eller hur många likes man har på facebook. Rent utav status. Man vill ha högst status och synas på nätet. Men när man väl fått upp en bra status varför kan man inte göra något bra utav det. Kanske skriva lite känsligare saker som just näthat, mobbing, fördommar och allt annat. Man vad är man rädd för då? Att förlora all status såklart! Då har man ju inte så bar självförtroende ändå 😉. Varför kan man inte i sådana fall bara bygga upp sitt sjölvförtroende innan man skaffar sig all status. För det kommer alltid vara någon bakom dig som vill åt statusen.

Varför då inte göra något bra så länge man kan. På nätet ser alla det och kan läsa det. I verkligheten pratar vi ju inte med varandra så det är väl ända sättet anser jag att stärka upp vårat självförtroende, via nätet. Därför kan vi väl börja? 🎧

Mvh/ Moa

## Comment 1
Author: Cazzos

Bra skrivet, dock är det väldigt många fler som sagt precis samma sak, och det är synd att näthatare fortsätter utan en relevant anledning..

## Comment 2
Author: Moast

1# visste inte om att många sagt detta eftersom jag nästan aldrig är inne på ungdom Ifokus... men det är synd att hatare inte tar åt sig 🤪

## Comment 3
Author: Cazzos

#2 Jag menar att folk skriver mycket om detta på internet överlag :)

## Comment 4
Author: Moast

OK! Men det är ju i och för sig väldigt bra! =) Gillar tillexempel Nellie Berntssons projekt "#skickavidarenätkärlek" tycker mer sånt behövs! Men bara folk tog åt sig mer och förstod bättre😇
