Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 19984 ggr
jeessiikaa
1/28/12, 9:35 PM

Prao-plats??

Jag går i åk 8 och om ett par veckor så är det dags för prao! Då jag aldrig praoat förut så vet jag inte hur det går till.. Alltså hur man "ansöker" om en plats eller någonting..

Jag vet inte heller vilket ställe som jag skulle passa in på.. Mina vänner säger "Praoa på pizzerian, eller ICA" osv. Men jag känner inte att jag vill bli pizzabagare eller jobba på ICA när jag blir stor hehe :P

Jag är intresserad av psykologi. Att hjälpa människor med problem känns som något för mig. Men det känns inte som att det finns någonstans att praoa om man är intresserad av det.

BUP skulle ju vara ett alternativ. Men kan ens praoa där? Möjligtvist att man skulle kunna "följa med" en psykolog, kurator, terapeut eller liknande och se vad de gör under dagarna?

Min mamma är alkohol- & drogterapeut, men då man inte får praoa på föräldrars arbete och att det kanske inte är så lämpligt för en 15-åring så skiter det sig..

Någon som har andra förslag? :)

Annons:
[cookies]
1/28/12, 9:45 PM
#1

Man kan praoa hos kurator ;)

Går 1an på gymnasiet (och har pratat med kurator) och jag vet att folk har praoat hos henne :)

jeessiikaa
1/28/12, 9:55 PM
#2

Jaha :D Vet du om det var en grundskole-, gymnasie- eller högskoleelev som praoade? :P

fotogymnast
1/28/12, 10:22 PM
#3

Låter kul det du nämner! Men däremot undrar jag hur det skulle kunna gå till att praoa me sånna, har inte dom nån sorts tystnadsplikt? Och om man går till tex kuratorn vill man väl inte att nån ska sitta och lyssna?

Jag praoade på SVT, på abc-redaktionen(stokholms lokalnyheter för er som inte kommer härifrån..). Det va verkligen hur kul som helst! Absolut något jag rekommenderar! Jag fick följa med när dom spelade in inslag och repotage, vara med när de redigerade dom, kolla in massa studios bl.a. hockeykvällstudion och en gång var jag med under sändningen och stog 2 meter från han som pratade. Riktigt kul prao! Och det gjorde inte saken värre att träffa lite kändisar, stod bl.a. en halvmeter bredvid han som vann let's dance förra året. var på fredan som let's dance finalen va och han skulle på genrep.

Så, funkar det inte med psykolog elr liknande så tycker jag absolut du ska fundera på TV om det är någon som intresserar dej :))

[cookies]
1/28/12, 10:37 PM
#4

Han var inte med när jag snackade med kuratorn, så han väntade utanför eller nåt ;)
Jo dom har tystnadsplikt, men dom gör ju lite mer än bara snackar med folk ;) Sedan får ju den som behöver prata med kuratorn bestämma om praktikanten ska vara med eller inte, vill man att h*n ska vara med så säger man det, eller så säger man att man itne vill det.

Jag vet tyvärr inte vad personen gick på för utbildning ;)
Bara fråga, man kan inte få mer än ett nej till svar :)

jeessiikaa
1/28/12, 10:39 PM
#5

Jo, det är det jag är "orolig" för, att det inte är lämpligt att praoa på sånna ställen.. :/

Det låter ju jättekul! Den enda TV-liknande arbetsplatsen nära mig som jag känner till är nog Corren, men det är nog mer tidning än tv…

fotogymnast
1/28/12, 10:42 PM
#6

Aa, de klart, de kanske gör andra saker än att prata med folk. Kan inte sånt så jag föreställer mig egentligen att de bara pratar me massa. Hehe. Men det kanske inte är så kul om man ändå inte får vara me på nåt. Men som sagt var, det kanske inte är det enda dom gör så det kanske ändå skulle vara jättekul! ;)

Annons:
[cookies]
1/28/12, 10:43 PM
#7

Men fråga bara :)
venne vad du går på för skola, men om det finns så är det ju bara gå till kuratorn och fråga? :) Eller så frågar du din lärare om det är möjligt? :)

Imasy
1/28/12, 11:52 PM
#8

Det är ju nu du ska passa på att söka en plats där man inte kan få jobb på "bara sådär".

Den roligaste prao-platsen jag har haft var nog hos polisen när vi hade prao i 8:an eller 9:an. Då fick vi göra lite allt möjligt, vara ute och "spana", skjuta på deras skjutbana mm.

Fast vi fick ju såklart inte vara med när de var utryckning mm, och hade klara regler om att vi skulle kasta oss på golvet om någon tex började skjuta på vår bil när vi var ute och åkte (Förvånad)

Skriv en lista över olika platser där du skulle tycka att det var spännande att få vara på, ring sedan till den som är personalansvarig och fråga om du får praoa där.

Tänkte lite på BUP mfl som du nämner, visst kanske du kan få vara där, men frågan är ju om du får så roligt med tanke på att du troligen inte får vara med när de jobbar pga tystnadsplikt/sekretessen.

Marizia
1/29/12, 9:17 AM
#9

Jag går med i 8:an,och ska få praoa i en vecka någonstans, men jag har ingen aning om vart nånstans jag vill proa, har ni några bra tips?

Jag skulle vilja proa på typ kläd butiker typ som H&M, eller Gina Tricot,

Här om dagen så var det faktiskt en praktikant som stog i kassan, på gina tricot, men hon såg ut att vara typ 16-17 år, så jag tror inte att jag har nån chans att få proa där. Dom vill skert inte ha en 15 åring som praktikant.

Fast i våran skola, tror jag att det är dom som bestämmer vilka praktik platser som vi får, om det nu händer, så är det väldigt tråkigt.

Men om ni har några tips så är det bara och hojta till ;)

fotogymnast
1/29/12, 10:28 AM
#10

#9 Som prao, från högstadiet, får man inte stå i kassan och hantera pengar. Man kan få göra det om man har någon son står bredvid hela tiden och då är ansvarig för att det blir rätt men du kommer inte få stå där helt själv.

Som jag sa så va det jättekul att praoa på SVT, kan tänka mej att det är kul på tidningar, radio och sånt också. Det är dock svårt att hitta något sådant ställe som tar emot praoelever men skickar man till många kanske man kan få napp hos nån iaf! Jag tror jag skickade till kanske 30 ställen och efter ca 1 ½ månad fick jag ett ja från ett av ställena.

Har du något annat intresse, nån sport eller liknande? Då kanske det finns något ställe som är relaterad med sporten som du skulle kunna praoa på? Jag älskar gymnastik så jag kontaktade gymnastikförbundet och Sveriges största gymnastikbutik. Hade tyvärr oturen att gymnastikbutiken hade stängt just precis dom två veckorna för att de som jobbade där va iväg på nåt stort möte eller nåt :( Men värt att kolla nåt sånt!

jeessiikaa
1/29/12, 2:37 PM
#11

#7 Bra idé haha :P Ska fråga kuratorerna imorgon och se vad dom säger om saken ;)

#8 Det låter riktigt spännande ju :D Jag tänkte också på det här med tystnadsplikten, så det blir nog lite svårt.. :/

#9 Även, som #10 säger, om du inte får stå i kassan så kan du ju maila till någon affär! Även om du inte får stå i kassan så finns det säkert andra saker du kan göra :)

jeessiikaa
1/29/12, 2:39 PM
#12

Snart ska vi börja prata med SYV:n på skolan.. Han jobbade förut som en av tre idrottslärare. Min klass hade turen att inte få honom, men vi har haft honom som vikarie och jag kan säga att han är den värsta människan jag någonsin har träffat på. Inte bara för att han är lärare i ett av mina mest hatade ämnen men för att han är riktigt elak… Han skriker åt en, blir arg för ingenting och jag kan inte säga att jag någonsin har sett honom le eller skratta. Jag ser VERKLIGEN inte fram emot det här… D:

Cazzos
1/29/12, 3:15 PM
#13

OFF TOPIC:

HEJ JESSIKA!!!!!!! Skrattande
Visste väl att du skulle registrera dig Kyss


Annons:
jeessiikaa
1/29/12, 10:05 PM
#14

HEJ CARRO!!!!!!!!!!!!! Haha jooo jag gjorde ju det ;)

Upp till toppen
Annons: