Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 23793 ggr
Imasy
2012-04-22 17:24

Hur får ni tag på alkohol?

Hur får ni tag på alkohol idag, ni som är omyndiga?

Kan man köpa hembränt än idag och vad kostar det?

Och självklart kan man svara anonymt ;)

Annons:
Anonym
Anonym
2012-04-22 17:32
#1

Någon som köper ut, eller sånna som säljer hemma, går även att köpa från lastbilar på vissa ställen.
Har även köpt när jag varit i danmark.

Faktiskt aldrig stött på någon som dricker hembränt :)

Anonym
Anonym
2012-04-22 17:33
#2

Kan tillägga att köper man vodka tex från en person brukar man få betala ca 150-200 kr för 75cl-1l

Imasy
2012-04-22 17:35
#3

För 15 år sedan, när jag var fjortis, då var hembränt "da shit", lätt att få tag på och billigt, bara en hundring / liter, vilket räckte till en sisådär 2-3 fyllor.

De som köper ut, vilka är det? Är det någons förälder, någon alkis på stan, äldre kompis etc?

Och vart hittar man lastbilar som säljer? Håller inte de till på "speciella områden", typ industriområden?

Anonym
Anonym
2012-04-22 17:42
#4

Det är äldre kompisar som köper ut oftast, men ibland är det någonsförälder som köpt.

Lastbilarna står på rasthållplatser och jag tror inte dom igentligen dom åkt till sverige för att leverera sprit utan dom köper på sig för att dom vet att det finns sånna som vill köpa.

mau5
2012-04-22 18:01
#5

Haha amen sluta vara så anonyma ;)

Har alltid alkohol hemma. Vodka, öl, vin allt! Brukar alltid dricka lite när ingen ser :)

Helgonsbarnet
2012-04-22 21:31
#6

Man har väl några kontakter och lite av det jag har hemma köpte jag på en utomlandsresa.

 

 

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Annons:
Imasy
2012-04-22 23:26
#7

Hur fick du med det genom tullen då?

[SweetRose]
2012-04-23 00:18
#8

Äldre kompisar oftast.

#7 man får ha med sig under 4 liter.

Helgonsbarnet
2012-04-23 06:18
#9

Jag var i spanien, och vi köpte alkoholen efter tullen? Så var bara att stoppa i väskan och gå på planet :-)

 

 

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Imasy
2012-04-23 08:24
#10

#8+9

Men vad hade de länderna för åldersgräns på alkohol då?

Love-
2012-04-23 08:27
#11

jag är snart 22 år så jag får tag i det laglit men jag kan tänka mig att dem som inte har ålderna inne får ta i det via tex: sina föäldrar, äldra syskon, ändra vänner m.m.

Sen betalar dem väl vad flaskan/flaker kostar + lite till

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Imasy
2012-04-23 08:33
#12

Ni som får utköpt av andras föräldrar, vet era föräldrar om det?

Usch, jag hade blivit totalt vansinnig om jag fick veta att barnens kompisars föräldrar köpte ut till dem utan min vetskap.

Love-
2012-04-23 08:38
#13

Vet att man inte ska langa osv med om tex: min syster skulle fråga mig om jag kunde köpa ut till henne, samma om jag hade haft bar hade jag gjort det efter som att om man inte köper ut kommer dem ändå få tag i det och då är det bättre att köpa ut för då vet man vart det kommer ifrån och vad det är i det

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Annons:
Imasy
2012-04-23 08:42
#14

#13

Fast hur vet du att hon bara dricker just det du köper då? Skulle du kunna leva med att hon tex blir överfallen/rejält skadad pga alkohol du köpt ut?

Helgonsbarnet
2012-04-23 08:42
#15

#10 Dom har 18 års gräns, vilket jag var :-) men ingen kollade legg där

 

 

Med vänliga hälsningar
Patricia 

Imasy
2012-04-23 08:45
#16

#15

Aha, jag uppfattade det som att du var omyndig vid det tillfället, men då hade det ju sina förklaringar :)

Love-
2012-04-23 08:48
#17

#14 jag vet hur hon är med och vem hos festar med och hur dem festa så jag litar på henne =) och om någon anna dricker av hennes dricka så fine hennes dricka hon gör vad hon vill med, sen så att hon skulle bli överfallen/rejält skadat för jag ade köpt ut låter löjligt, vrf skulle hon bli det bara för jag köpt ut?  hon kan ju bli det i vilket fall som och man kan bli det även som nykter man kan inte bara gå och tänka på ååå tänk om det händer eller det eller det, sen är hon  17 år snart 18 och jag ser inget fel i att köpa ut efter som hon ändå snart kan gå på pub och dricka

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Imasy
2012-04-23 08:58
#18

#17

Självklart menar jag inte att något skulle hända bara för att du har köpt ut, utan jag menade att om det händer något när hon är full på det du köpt ut som kanske inte skulle ha hänt om hon vore nykter, dvs om du inte köpt ut.

Love-
2012-04-23 09:26
#19

som jag skrev om man ej köper ut kommer dem få tag i det på annat vis och då är det bättre man köper ut så man vet vad det är i än att dem köper det på gatan där allt möjligt skit kan vara i

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

mandyosv
2012-04-23 23:51
#20

När jag var mindre fanns det en kille där jag bodde som sålde, vodka, jordgubbschampagne, cider och öl. Man skicka iväg ett sms och bestämde plats :) Och där kom han med sin jobb-bil :)

Nu för tiden är det pojkvännen som köper , eller av nån kompis som varit i tyskland. annars när man var 15-17 var det väl äldre kompisar eller att man beställde nått eller så skicka man iväg några mess till några i mobilen och fråga om dom kunde fixa flak så löste det sig oftast. . vid 13-14 var det det han i bilen som jag ovannämde eller att vi snodde från någon av oss föräldrar :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Annons:
[Mirka]1
2012-04-24 14:55
#21

Hembränt existerar fortfarande, fast det är inte lika vanligt.. oftast är det snåla jävlar eller fjortisar som dricker det, åtminstone i mitt umgänge. Om man bortser från att jag får gå på krogen, så köper en släkting ut åt mig och har gjort det sen jag var 16.

Anonym
Anonym
2012-04-25 10:15
#22

I mina kretsar finns det oftast någon som står och säljer på festen till alla ungdomar som vill ha, typ ett lock öl. Dricker jag är det dock någon av mina äldre kompisar som antingen köpt ut till mig eller gett mig det väl på festen, helt spontant.

[cookies]
2012-04-25 17:00
#23

Finns alltid nån kompis på 20+ som skulle kunna fixa det om man är desperat, har dock aldrig köpt sprit men kan om jag vill ha Glad

Lotoz
2015-08-03 23:33
#24

Själv har jag och mina kompisar massa nummer i telefon som man bara smsar och frågar efter  dricka, pris, plats och tid sen är det fixat.

dessa nummer får vi genom kompisar och deras kompisar osv, det är bara att fråga nån ungdom idag så har dom nästan alltid minst 1 langare.

Sen finns det såkallade alkoholbussar som parkerar på större parkeringar osv vissa tider som langar till underlangare, inga att bråka med. alkohol är ju inte de enda de säljer..

De finns hemliga grupper o chatter på fb, insta och annat där man lätt får tag på dricka. Langarna vi köper utav har även utkörning för 100kr och drickan ca 150kr flak öl, 200kr cider, vodka och annat

Peace

Scorpio97
2015-08-04 12:37
#25

I min bekantskapskrets finns en del hembränt, men inte så mycket. Vad jag vet var det vanligare när man gick i högstadiet, eftersom man hade mindre pengar och färre kompisar som var gamla nog att köpa ut. Sen finns det langare som man bara skickar ett sms till med plats och vad man vill köpa, alltså personer som mer eller mindre har langningen som yrke. Jag skulle nog kunna få tag på numret till ett tiotal inom några timmar om jag ville. Samt såklart äldre kompisar, syskon och vissa föräldrar.

Har dock ingen aning vad priserna ligger på eftersom jag inte festar/dricker, så jag har aldrig brytt mig om att ta reda på det.


//Jessie

Scorpio97
2015-08-04 12:38
#26

Haha, upptäckte nu att det var en ganska gammal tråd..


//Jessie

Lotoz
2015-08-04 13:54
#27

Hoppsan haha

Peace

Annons:
Lotoz
2015-08-04 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

:)

Peace

Eioo
2015-08-04 20:08
#29

Har kompisar som frågar folk via nätet om de kan köpa, och får då ofta ett ja men till visst pris. Har även kompisar som stått ute på gatan och tiggt från folk utanför systemet. 

Själv brukar pojkvännen köpa till bara mig och han - men då måttligt. 

Har även vänner som är vänner med folk bara för att de ska kunna köpa ut.

Upp till toppen
Annons: