Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 53240 ggr
MissYou
9/25/12, 8:24 PM

Normal vikt och längd på tjejer i 13 års åldern?

Hej,

Jag är lite orolig över min längd.. Jag är 152 cm lång men alla andra i min klass är mycket längre :( Vad är en normal längd för tjejer i 13 års åldern?

Sen har jag en till fråga :D Idag när jag vägde mig till en läxa på fysiken så blev jag helt häpnad när det kom fram att jag vägde 40 kg! Blev förvånad, men har ingen aning (har inte vägt mig på ett tag) Är detta en normal vikt för tjejer i 13 års åldern?

Annons:
mejamylove
9/25/12, 8:27 PM
#1

Alla är olika, inga är likadana :) Det är inget fel med din längd elr vikt, jag ser 16-18 åringar som är 1,50-1,60 varje dag :)

tonfisken
9/25/12, 8:29 PM
#2

Du är helt normal. Alla blir ju inte långa ens när dom är vuxna. Min mamma är bara 158 cm fast hon är 40 år.

Dina föräldrar kanske är korta? Det är ju ärftligt.

Vikten är också normal

Tokyo
9/25/12, 8:34 PM
#3

Du är helt normal kan jag tala om. :)

Jag är 11 år, 154 cm och väger ca 45 kilo (ibland lite mer, ibland lite mindre). Jag vet att det är helt onödigt, men jag har fått för mig att jag väger för mycket.

Jag är liksom ganska smal, men ibland känns det som om jag är tjock, för de flesta i min klass väger kanske 37 och sånt. Det brukade jag också, men nu har jag gått upp mycket i vikt.

Känner till typ 3 i min klass som har ungefär samma vikt som mig.. men jaja. En tjej i min paralellklass väger bara 27 kilo, och är 11 år.

Förlåt om ni tycker jag gick OT nu, då kan ni ta bort eller ändra mitt inlägg. :)

MissYou
9/25/12, 8:38 PM
#4

Ja, min mamma är liten.. hon är bara 159 cm :) Men min pappa e jätte lång!

Det här med vikten, jag gick in på internet och kolla lite men där var det en tjej som frågade om sin vikt och hon vägde 55 kg och var 158 cm lång och där sa dom att hennes vikt var normal.. stämmer det då?

MissYou
9/25/12, 8:40 PM
#5

#3 Hahah, nä det klart att jag inte tar bort ditt inlägg! :)

tonfisken
9/25/12, 8:40 PM
#6

Ja det stämmer absolut :)

Annons:
PiganX
9/25/12, 8:41 PM
#7

Måste man vara normal då? Vad händer om man inte är normal, är man sämre på nåt vis då?

TS, jag tycker du ska sluta oroa dig.

tonfisken
9/25/12, 8:43 PM
#8

Nej man måste inte vara normal. Men kanske inte bra om man är alldeles för smal eller alldeles för tjock. Inte bra för hälsan alltså.

Men TS är lagom

MissYou
9/25/12, 8:43 PM
#9

#7 Nä det är inte sämmre att man inte är normal.. men jag ville bara veta vad som var normalt för 13 åriga tjejer?

PiganX
9/25/12, 8:48 PM
#10

#9 Varför undrar du då? Hade du varit undernärd eller överviktig så att det blivit ohälsosamt så hade du väl märkt det själv. Obestämd

MissYou
9/25/12, 8:55 PM
#11

#10 Men jag sa ju det, jag ville veta om jag ligger nära, under eller över vikten som är normal för en 13 åring!!

tonfisken
9/25/12, 8:58 PM
#12

Det var inte fel av TS att skriva in och fråga tycker jag. Inga frågor är dumma och TS förtjänar vänliga och seriösa svar

MissYou
9/25/12, 9:03 PM
#13

#12 Tack :)

Annons:
PiganX
9/25/12, 9:03 PM
#14

Har inte påstått att det var fel av TS att fråga, jag tycker inte heller att några frågor är "dumma". Glad Jag undrade bara varför hon frågade, eftersom många unga tjejer är livrädda att de inte är "normala", och det tycker jag är synd.

Menade absolut inget illa.

MissYou
9/25/12, 9:16 PM
#15

#14 Okej!

[WickedAlly]
9/25/12, 9:34 PM
#16

#11 Vad som räknas som "normalviktig" måste bedömas med tanke på ens längd och du ligger alldeles normalt skulle jag tro. Du skulle heller inte bli onormal om du gick upp några kilon så tycker inte att du ska oroa dig om du nu gör det. Mår du bra så är du perfekt precis som du är :)

Jag är bara 1,57 och jag lär inte växa mer eftersom jag är över 20, men inte är jag onormal för det heller. Vissa är långa, vissa korta helt enkelt. Inte så mycket grubbla över då man ändå inte kan göra något åt saken :)

[Tilde]
9/25/12, 10:50 PM
#17

Alla är ju olika långa och växer olika snabbt. Jag växte snabbt och slutade växa när jag var ca 13 år. Var då (och är fortfarande) 169 cm :) Sist jag vägde mig vägde jag 49 kg, men jag är också naturligt smal. Normalt brukar man ju räkna ut BMI för att se om någon är över/underviktig, men det stämmer ju inte alltid då vissa är muskulösa medan andra inte är. Muskler väger mer än fett.

Att som vuxen vara under 150 cm räknas som dvärgväxt. Du är ju redan över det som 13-åring. Flört

[WickedAlly]
9/25/12, 10:56 PM
#18

#17 Enligt NE är det 160, (trodde att det var 147 faktiskt) så antar att jag är dvärg då, som det kan bli :P

Dock är ju inte korthet och dvärgväxt samma sak :)

[Tilde]
9/25/12, 11:00 PM
#19

#18 Nej va, var har du fått veta det? o.O Då skulle ju 50% av världens befolkning eller mer klassas som dvärgar, haha. Medellängden för kvinnor i Sverige är väl 167 cm eller liknande, så jag tror inte att vi i detta land med långa människor endast är 7 cm ifrån dvärgväxt.

[Tilde]
9/25/12, 11:03 PM
#20

Lägger till att i USA är dvärgväxt under 4'10" vilket motsvarar 147 cm :)

Annons:
[WickedAlly]
9/25/12, 11:03 PM
#21

#19 Enligt NE skrev jag ju? :) Fast de har väl blivit ganska kritiserade för detta, just pga av det du skrev: många är ju kortare än så och är ändå normalväxta :)

[Tilde]
9/25/12, 11:08 PM
#22

#21 Ja sorry, läste det för snabbt. :P Exakt, de har väl inget riktigt faktum att ens basera det på? Man kanske klassas som kort när man är 160 cm, men inte är man dvärg för det! xD I Danmark klassas man som dvärg när man är 150 cm eller mindre och i Norge 148 cm eller kortare.

[WickedAlly]
9/25/12, 11:15 PM
#23

#21 Nä, skulle inte tro det egentligen men det är ju ändå en av våra mest seriösa faktakällor så jag har ändå svårt att tro att de bara hittat på det hela :s
Precis :)
Haha, skumt att det är olika :P

[Tilde]
9/25/12, 11:20 PM
#24

#23 Fast det har inte heller kommit en ny nationalencyklopedi på 14 år :P Nåväl, dvärgväxt är i alla fall inget som TS bör oroa sig för! Tungan ute

[WickedAlly]
9/25/12, 11:26 PM
#25

#24 Nä, lite föråldrad är den nog allt.

Nej, absolut inte :)

MissYou
9/26/12, 4:08 PM
#26

Hehe, braa ;)

Henrika85
9/29/12, 3:53 PM
#27

#22 Vet du om det där gäller för män eller kvinnor, eller både och? Tjejer runt 150 cm eller där omkring ser jag ju dagligen (speciellt tjejer som kommer från geografiska områden där folk är generellt kortare än i norden), men att man som kille skulle stanna runt den längden är nog extremt ovanligt. och knappst önskvärt.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Annons:
Fridaaaa
9/29/12, 6:07 PM
#28

Man är inte dvärg om man är under 150 eller 160 cm som vuxen, man räknas som dvärg när man är en hel del kortare än så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tina-A
9/29/12, 6:21 PM
#29

Alla längder är normala, det finns inget onormalt. Sen finns det ju längder som är vanligare än andra, men det gör en inte till onormal om man är lite längre eller kortare. Svenska kvinnor snittar på ungefär 170 eller någon enstaka cm under, killar 10 cm längre ungefär. Jag vet inte hur lång jag var när jag var 13 år men säkert runt 160-165. Idag är jag typ 172 och känner mig inte onormal bara för jag är någon cm längre än den vanligaste längden :-) En hälsosam vikt beror ju såklart på hur lång man är. Är man 150 och väger 40 så är man hälsosam, är man 180 och väger 40 är man inte hälsosam. På samma sätt som man inte är hälsosam om man är 120cm och väger 40. Så vad som är normalt går inte att säga eftersom alla är olika långa. Din vikt ts är normal, hälsosam, för din längd.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tilde]
9/30/12, 1:25 PM
#30

#27 Det gäller för både män och kvinnor. Ja, t.ex. i Japan är många kvinnor 150 cm eller kortare, även som vuxna! Så man tycker ju att det borde variera lite mellan länder..

AdelinaH
9/30/12, 4:50 PM
#31

När jag var 13 var jag ca 155 cm lång och vägde väl runt 35kg. ^^

Mådde toppen ändå och det gör jag nu med, fast jag fortfarande väger ganska lite. Och vuxit har jag gjort, jag tror jag är typ längsta tjejen i klassen.

[EllenAlicia]
9/30/12, 6:28 PM
#32

när jag var 152 kankse elr något vägde oxå jag 40kg kankse liite under

MissYou
10/3/12, 4:13 PM
#33

Okej ^^

ShegoFan12
1/17/15, 10:45 PM
#34

Jag är 17 år och bara 149cm och väger 43kg

Annons:
sisela
1/17/15, 11:14 PM
#35

När jag var 13 var jag i alla fall över 175 cm och vägde nog 65-70 kg. Längesedan nu, men kommer ihåg att det ibland var lite jobbigt. Oftast så brydde jag mig inte så mycket utan levde livet. :) Edit: oj, såg först nu att det var en gammal tråd som väckts till liv igen.

BentleyLoves You
12/16/16, 1:31 PM
#36

Hej! Jag tycker inte du borde oroa dig. Jag är 12 år och 1,62 cm lång. ´När jag vägde mig sist blev jag förvånad när jag såg att det stod 54 kg. Jag blev ledsen och åt inte så mycket dagen efter för att jag ville gå ner i vikt. Men pappa och mamma säger att det är normal vikt för en 12 åring som är 1,62 cm lång 🤪

Linn Is The New
12/17/16, 2:40 AM
#37

Jag är 16 år och är 1.78 cm och 60 kilo. Skulle kunna gå upp några kilon faktiskt, men det är en smaksak.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

tiger tok
12/17/16, 12:37 PM
#38

Är 13 jag också, ligger väl runt 1,62 i längd, kanske lite mer och vägde mig för kanske ett år sedan och vägde då ca 60 kilo, nu kanske 65 kg. Är inte överviktig mer än kanske nåt kilo! Man är olika kraftiga, så är det bara! Jag är ganska bastant och kraftig utan att vara tjock eller se konstig ut! Din vikt och längd är helt normal! Jämför med hästar ( kanske konstig jämförelse dock,då vi är väldigt olika djur ;)) det finns kraftiga arbets hästar som är lika höga som en smäcker hopphäst men väger helt olika! Likadant som en det finns kraftiga mindre ponnys som väger lika mycket som en häst!

JuliaMG
12/17/16, 3:02 PM
#39

Jag fyller sjutton i juli och varit 150 cm sen jag gick i sjuan. Numera trivs jag med min längd trots att alla jag känner är längre än mig. Jag tycker det är lite mysigt när mina kompisar ger mig en kram och anmärker på att jag är kort. De säger att det är "gulligt", och jag har äntligen börjat tagit det som en komplimang. Jag gillar att vara kort. Jag gillar att vara "liten". Jag gillar att bli lite uppassad i stora folksamlingar av mina kompisar så de inte tappar bort mig. Jag gillar att kunna be snygga killar om hjälp i matbutiken för att nå upp på höga hyllor och få ställa mig längst fram under tex olika event på stan med artister och sånt för att kunna se någonting. Jag gillar att förvåna folk med hur mycket energi, glädje och ilska jag kan utstråla trots min längd. Jag gillar att jag får hålla vissa killarna i klassen på armen istället för på axeln när vi dansar på idrotten och jag gillar att behöva stå på tå för att nå runt någons axlar eller ge någon en bekväm kram. Jag gillar att vara kort. Det är inget fel med att vara kort, precis som att det inte finns något fel med att vara normallång eller lång. Det finns fördelar och nackdelar med allt! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Sasmal
12/20/16, 8:59 PM
#40

Jag är 13 är 172 cm lång och väger 56 kg. Jag tror att så länge du mår bra så gör det inget vad du väger.

tixEntry
12/21/16, 4:59 PM
#41

Jag är 14 år, ungefär 165 cm lång och väger någonstans vid 70-75. Jag väger och mäter mig ytterst sällan, jag tycker att jag ser sund och frisk ut och det räcker för mig. Jag är dock ganska kraftig och muskulös. Min kompis som är lika gammal och ungefär lika lång väger typ 45 kg.

Som andra i tråden har sagt; så länge du mår bra och äter och motionerar i bra mängd är det bara bra. Många personer har olika kroppsformer och olika kroppsbyggnad, och man kan växa lite konstigt ett tag, men det jämnar ut sig. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: