Annons:
Etikettövrigt
Läst 16424 ggr
[Tilde]
10/22/12, 12:31 PM

Ovanliga fobier

Jag vill höra om era ovanliga fobier! Skrattande Alltså inte "insektsfobi", "spindelfobi", "ormfobi", osv… utan lite mer konstiga saker.

Jag har t.ex. till en viss del telefonfobi. Jag känner mig väldigt illa till mods när jag måste ringa folk (främlingar framför allt). Jag går hellre dit och pratar med personen face to face, men telefon hatar jag verkligen! Jag svarar aldrig när det är skyddad/okänt nummer! Dock brukar jag försöka tvinga mig till att ringa till folk, så jag kan komma över detta.

Annons:
thenewbreed
10/22/12, 12:35 PM
#1

Jag har haft fobi för fötter. Det var så illa att jag inte kunde kolla på mina egna ett tag. Jag hade strumpor på mig dygnet runt. Jag har börjat komma över det nu Men jag är aldrig barfota bland andra människor och tycker det är obehagligt när andra är barfota nära mig.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Tilde]
10/22/12, 12:36 PM
#2

#1 Oj! Hur tror du den fobin uppkom hos dig? Låter ganska jobbigt :/

thenewbreed
10/22/12, 12:45 PM
#3

#2 min mamma är likadan så större delen av min uppväxt har min mamma sagt till mig att sätta på mig strumpor och "eww:at" åt mina fötter och så där. :s
Så jag antar att det är det som gjort att jag inte tycker om fötter.. :o

Medarbetare på bildredigering! :)

[Tilde]
10/22/12, 12:53 PM
#4

#3 Jaha, så det går i släkten :P Jag hade dock blivit jätteledsen om min mamma tyckte att mina fötter var "eww" :(

Fridaaaa
10/22/12, 1:04 PM
#5

Jag har nog forbi bara för vanliga saker, men främst kräkforbi :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsa98
10/22/12, 1:07 PM
#6

Jag har fobi för tuggummi Skrikandes

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Annons:
LillaBenice
10/22/12, 1:09 PM
#7

Ja ar emetofobi, vet inte hur ovanligt de är men ah , ohsen telefon fobi , kan ringa min mamma oh pappa oh typ obland vänner , min kille har ja också svårt oh ringa ibland , mem framför allt främligar som du säger :)

[Tilde]
10/22/12, 1:10 PM
#8

#6 Hur har man fobi mot tuggummi? xD

Jojaton
10/22/12, 1:17 PM
#9

Förutom att jag har väldigt svårt för fötter, att spy och att ringa folk, har jag fobi för clowner.

Johanna - Instagram

Arinya
10/22/12, 1:22 PM
#10

Äh fobi och fobi vet jag inte..men blir himla nervös och tycker det är jobbigt att ringa främlingar..

Att gå hem och plinga på hos folk

Elsa98
10/22/12, 3:57 PM
#11

#8 Jag klarar inte av ljudet av nån som tuggar tuggummi, jag klarar inte av att se tuggummin (som nån har tuggat på) och jag håller på att spy om jag råkar röra ett tuggummi…

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

[Mi-rand-a]
10/22/12, 4:21 PM
#12

klarar inte av när folk smaskar, hatar att prata i telefon om de inte är med min mor eller far och de är verkligen en skräck för mig att visa mina egna fötter så jag har sockar på mig hela tiden och att gå hem till folk jag inte känner sådär jättejätte bra sen folkfobi, gömmer mig helst hemma, haha och filmer gjora av sånadär lergubbar, usch! Ja, de är mina såkallade fobier :P

[_hsleiufhbtv]
10/22/12, 4:26 PM
#13

Extrem telefonfobi. Kan endast prata avslappnat med familjen och en nära vän till mig, annars blir jag typ helt skakig och darrig på rösten.

Annons:
[Tilde]
10/22/12, 4:35 PM
#14

#11 I see… aldrig hört talas om en sån fobi förut! Intressant.

gaabriellaaa
10/22/12, 4:44 PM
#15

jag har alltid trott att jag varit den enda med telefonfobi men insåg för ett tag sen att det verkar vara ganska vanligt egentligen. 
Iallafall, jag kan prata med min familj och min närmaste vän till viss del annars tycker jag det är hemskt. Svarar aldrig hemma om jag inte är tvungen och jag svarar i princip aldrig när folk jag känner ringer. Att svara på dolt skulle jag aldrig i mitt liv göra. Det konstiga är att jag busringer ofta och pratar hur lätt som helst då, det är en helt annan sak konstigt nog.
Har till viss del philophobia (vet inte det svenska namnet) men det beror helt på vilket sammanhang. Jag är helt enkelt rädd att börja gilla någon för jag vet att när man börjar gilla någon kan denna person på en sekund göra så allt faller. Även detta gör att jag har pistanthrophobia ("fear of trusting people") till viss del, också det beronde helt på sammanhang.

batong_elvis
10/22/12, 5:10 PM
#16

jag har fobi mot dubbelhakor & ihopväxta ögonbryn samt naglar (speciellt långa äckliga)…

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

Gaiezza
10/22/12, 5:37 PM
#17

Näsor är typ det värsta som finns. Och jag är rädd för olika människor.

Många främmande killar då.

Bacon, svaret är bacon. 

Frida B
10/22/12, 5:44 PM
#18

jag är rädd för det vanliga, som tex spindlar, när jag eller andra spyr, de flesta kryp (främst kackerlackor). Men har (och är fortfarande lite) rädd för hamstrar. Det är inga problem att ha dom i knät och gosa eller så, men är hemskt rädd för att ta upp dom ur buren!

Sen har jag denna skumma fobi för ett speciellt ljud… ni vet när man tittar på film, och det är helt tyst, och sedan när det händer någonting som kommer det plötsligt (som tex när ngn öppnar ögonen) och det kommer detta ljudet som låter jättehögt, som typ trummor som slår endast en gång… vet itne om ni fattar vad jag menar men det finns iaf i slutet av breaking dawn (för dom som sett den). Så fort jag hör ljudet kan  jag inte tänka på ngt annat, och drömmer mardrömmar om det haha… vaknar kallsvettig på natten och kan inte somna om, hör ljudet i huvudet hela tiden… usch usch ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Afturelding
10/22/12, 5:46 PM
#19

Jag har också telefonfobi. Jag måste ta lugnande när jag ska prata i telefon med någon utanför min närmaste krets (dvs alla utom min sambo, mamma, lillebror och farmor).

Jag har även fobi för dockor, jag skriker rakt ut och börjar hyperventilera om jag ser en docka (skyltdockor går dock relativt bra nu för tiden, om de inte har ansikten).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Fackla
10/22/12, 5:51 PM
#20

Det är nog ingen fobi men jag tycker maskar, larver och såna djur är väldigt obehagliga. Tyckte inte det förut men nu har det bara blivit så. x)

Annons:
:holmgreen:
10/22/12, 6:10 PM
#21

Papperskorg-fobi! Haha sjukt och ovanligt, japp. Det har jag, det är inte så att jag dör om jag kommer nära en papperskorg men jag får mer eller mindre panik, värst är om jag nuddar dem!


Juliaskaniner
10/22/12, 6:25 PM
#22

har fobi mot ihopväxta ögonbryn, mot att prata i telefon, men värst av allt, FOLK SOM ÄTER.. alltså när jag kollar, blir så äcklad.. vet dock inte varför.. så har själv svårt för att äta om nån ser.

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[schäfernronja]
10/22/12, 6:42 PM
#23

Jag har fobi mot handleder. Klarar inte av att se handleder överhuvudtaget. Jag känner t.ex. just nu obehag av att skriva om dom, får en konstig känsla i handlederna. Jag kan inte röra mina handleder eller någon annans och ser jag att någon rör sina egna handleder får jag världens panik, händer ibland att jag ber personen sluta röra dom (om jag känner personen i fråga). Samma sak med knän.

Paddor/grodor har jag också fobi för, jag måste se vart jag går när det regnat (använder annars ficklampa eller rusar fort som fan förbi skuggor), ser jag grodor på avstånd gör det inget men dyker den upp bara någon meter ifrån mig blir det inte kul. Och även jag har telefon fobi.

[Bolten]
10/22/12, 6:58 PM
#24

Fobi för bankkort, kan aldrig betala med kort på ställen, kan inte gå någonstans i stan själv, kan inte gå in i affärer själv i princip :) Skum fobi och även väldigt jobbig :p

CaptainBunchie
10/22/12, 7:27 PM
#25

Rädsla/Fobier:
Prata i telefon - Kan endast prata med min mamma, knappt min pappa. Stänger helst av.
Människor/Folksamlingar - Tycker inte av människor alls, och när det blir för mycket så får man lite panikångest, men har vant mig vid det då jag är illa tvungen.
Skämma ut sig - Kan knappt vara med folk och är otroligt rädd för att göra bort mig.
Dockor - spreciellt med knappögon, ingen fobi kanske direkt, men undviker mer än gärna.
Att bli kär/Att lita på någon - Kan helt enkelt inte låta det hända.
Har även något av en skype/cam fobi, extrem rädsla av att visa sig och/eller prata, även för vänner.

Finns säkert något mer, vet inte om det var så ovanliga grejer men. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[MiniPim]
10/22/12, 7:37 PM
#26

Har fobi för ballonger. Och frigolit.. blää

NelliZ
10/22/12, 7:39 PM
#27

Pappersfobi XD hatar när man ska typ vända blad i en bok och sidorna gnids mot varran och det kommer något äckligt ljud, eller bita i papper….och juste…bita i våta bomulls pads…ÅÅ det är så hemskt xD

Hatar även folk som smaskar…..uhh

//Julia

Annons:
Juliaskaniner
10/22/12, 7:45 PM
#28

usch, FRIGOLIT :(
HAR OCKSÅ PAPPERSFOBI!, som när man ska bläddra i  en bok och händerna är blöta, uuh :(

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Clariiz
10/22/12, 7:50 PM
#29

Jag har också telefonfobi. Jag gör allt, verkligen allt jag kan för att slippa ringa (om det inte är någon väldigt nära, men kan tom blir nervös om jag ska prata med min mormor som jag älskar något otroligt.)

Jag har också klaustrofobi, klarar inte av att åka hiss eller beffina mig i små/trånga rum. Jag får panik om någon håller fast mig eller om det är folk överallt runt omkring mig och utrymmet är begränsat (t.ex. inomhus.) Jag får också panik om jag blir inlåst, jag gör allt för att komma ut. Sparkar sönder dörrar eller krossar glasrutor, jag tänker inte utan måste bara ut.

Sedan smulor, jag klarar inte av smulor. Det är så jävla äckligt!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Nellie007
10/22/12, 7:59 PM
#30

Jag har en disktrasefobi…Rynkar på näsan När jag kollar på en trasa så mår jag typ illa. Och när kompisar i hemkunskapen ska retas och kastar en trasa då får jag en riktig pipa… ;)

Clariiz
10/22/12, 8:08 PM
#31

#30; Åh den hade jag glömt! Tror inte jag rört en trasa på flera år :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
10/22/12, 8:09 PM
#32

#30 & #32 Hur gör ni då när ni ska t.ex torka av bord? :)
Lite blött papper eller liknande tycker inte jag gör det rent :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clariiz
10/22/12, 8:14 PM
#33

#32; Jag torkar med papper, det är ju mer hygientiskt än en disktrasa dessutom eftersom man använder och slänger istället för att använda om och om igen.
Medel går ju lika bra det att bara spraya på och torka av med ett papper som en trasa :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
10/22/12, 8:15 PM
#34

#33 Det beror ju på, vi använder disktrasa kanske 2 dagar, inte mer, sedan byter vi, så den blir inte skitig, eftersom man alltid ska skölja av den noga :)
Jag använder inte medel, inte varje gång jag torkar:P
Tycker inte det blir så rent med papper, mer än då om man använder medel var gång :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Mi-rand-a]
10/22/12, 8:17 PM
#35

aah juste! HATAR blött papper! kan absolut inte ta i de, om de inte är såndär torky då de krävs ganska mycket vatten för att de ska gå genom till händerna och tar oftas några droppar bara, men vanligt blött toapapper rör jag inte, så illa att jag nästan spyr!

[Tilde]
10/22/12, 8:24 PM
#36

Jag hatar blött bomull som gnids ihop, det SKÄR i öronen! Kan knappt hänga tvätt för det :( Fast det är ingen fobi, mer bara att det gör så ont i mina öron. Obestämd

Sen har jag också bakteriefobi. Jag tvättar alltid händerna direkt när jag kommit hem, även om jag har haft vantar på mig ute. Mår riktigt dåligt om jag inte tvättar händerna efter. Jag hatar därför också att ta i hand med folk, men det måste man ju för att vara artig…

LillaBenice
10/22/12, 8:34 PM
#37

Just ja bomulls fobi kan verkligen inte ta i bomull förens den är dyng sur , asså typ pads oh sånna saker , tamponger kan ja knte heller ta i , så kan inte använda de , knappt så bindor går , de ä precis .. Oh diskteasefobi.. Eeeww!

Peak303
10/22/12, 8:41 PM
#38

Jag har fobi för trä redskap i kök.. Ryser så fort jag rör dem och blir typ "förstelnad" i någon sec. :c

Har även telefonskräck klarar inte riktigt av att prata i telefon med andra personer än mina vänner och familj.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Juliaskaniner
10/22/12, 8:53 PM
#39

#37, samma här.. fy för bomull..

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Moalinn
10/22/12, 9:22 PM
#40

Coulrofob - Rädsla för clowner
Inte ovanligt direkt, men usch. varför finns det ens något så hemskt på denna jord? Så fort jag ser någon börjar jag skaka och backa, alt att jag "gömmer" mig bakom någon kompis eller något.

Tidningspapper, sånt som är i tex. GP, Expressen och så vidare.

Tror jag även har någon slags av phobofobi då jag är rädd för att jag ska bli rädd.

Nomofobi. - Rädsla för att vara utan telefonkontakt
Det börjar bli så illa att jag knappt kan ha den i fickan längre, mobilen är alltid med mig, jag laddar den flera gånger om dagen för att den inte ska dö.

Kan nog egentligen säga hur mycket som helst, men dessa är nog de "ovanligaste" hos mig just nu.

kom på en till sak

Ljud från stålräcken. Lycktstolpar och annat tillhör där.

Jag plågar mig själv ibland med att höra ljudet inom mig. Om jag behöver gå bredvid något sånt stålliknandesak så tar jag mer än gärna händerna för öronen och blundar. Det går inte. Jag ryser och vill bara sjunka under.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
10/22/12, 9:28 PM
#41

#38 Ja jag är likadan! Obehandlat trä så brrr.
Likadant  när någon sandpapprar *ryser*

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Peak303
10/22/12, 9:46 PM
#42

#41; det är en hemsk känsla o.o

Kom på de med att när man ska sätta ihop kartonger så när man ska fälla ner ngn sak i den så drar de emot kartongen och ryser till av de ljudet för det är så obehagligt. Och även frigolit ryser av de med Skrikandes

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Clariiz
10/22/12, 10:30 PM
#43

#34; Ja vi använder dem inte heller länge, men fortfarande. En trasa är bara vatten på. Så det är ju ingen skillnad på en ren trasa och ett rent papper det är ju vattnet du torkar med :)
Nej medel använder jag bara om jag gör rent, torka bort något på diskbänken gör jag med papper eller bara papper och vatten.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[MikeW]
10/23/12, 8:57 AM
#44

Jag har typ en fobi att kolla människor i deras ögon. Alltid i en koversation så kollar jag bort. Ibland tvingar jag mig själv att göra det så jag inte verkar otrevlig. Fast klarar bara av det i kanske 1 - 2 sekunder =/

Nali
10/23/12, 3:40 PM
#45

Jag har en otroligt står fobi mot flugor xD Jag har enda sen jag varit liten otroligt rädd för just flugor, jag gillade inte andra små kryp heller men flugor var värst just för att jag avskyr när de surrar runt mitt huvud jag håller ofta för örona och skriker till ibland om en fluga kommer för nära.

Min andra ganska konstiga fobi är utåt navlar. Jag blir verkligen äcklad och ryser till när jag ser människor med utåt navlar. Jag vet inte varför men har haft den fobin sen jag var liten, så länge jag inte vet är det okej men sen när jag ser människan kanske i badhuset eller så och ser att den har utåt navel så blir jag typ äcklad.

Jag har börjat lära mig lite långsamt att fortfarande kunna krama personer med utåt navel eller så men människorna jag bor med, eller t.ex. min pojkvän skulle jag aldrig kunna klara av om de hade utåt navel då det blir kanske mer intim kontakt där eller mer kontakt iallafall då man är runt varandra. Min bror hade utåt navel när han var mindre nu har han tjockat på sig, vi lekte och så men jag såg alltid till att inte röra honom för mycket eller typ krama han.

Sen har jag lite bakterieskräck, jag bryr mig inte så mycket om det här med att dela mat eller dricka efter varandra etc. utan min största fobi är när någon går på toa, för jag vet att det finns människor som inte tvättar händerna och de finner jag så otroligt äckligt. Precis som någon sa där uppe så tycker jag inte heller om att skaka hand med folk men det måste man för att vara artig

Jesperlinden97
10/23/12, 5:59 PM
#46

Jag har krokodilfobi, hatar dom över allt annat. 
J*vla dinousarier är vad dom är…
Lömska som ligger i det grumliga vattnet och bara väntar på att slå till!

Kan berätta om min systers fobi, hon har fobi för tomten.
Hon är 30 år, och när hon var liten drog hon i en utklädd gubbes skägg, för hon ''visste'' ju att det var fejk ;) Men inte då, det var riktigt skägg.
Gubben skrek ju för att det gjorde ont, sedan dess har hon varit rädd för tomten :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[BirtaE]
10/23/12, 6:18 PM
#47

Jag hatar spindlar och småkryp över huvudtaget, men jag har fobi för ljudet när andra kliar sig (speciellt på handflatorna) och att sitta med ryggen mot folk det måste vara det mest obehagliga i hela världen, vet inte varför det känns bara som om alla kollar på mig och det är sjukt jobbigt. Och tår, ganska vanligt kanske men fy va äckligt.

Arinya
10/23/12, 6:32 PM
#48

Juste! Jag klarar inte av när nån typ drar sina fingrar i mina handflator.. eller ens nåt alls knappt.. usch de är verkligen jätteobehagligt!

Annons:
[Tilde]
10/23/12, 7:31 PM
#49

#47 Jag hatar också att sitta med ryggen mot folk eller öppen yta. Känns som någon ska attackera en bakifrån :(

Kom på en till grej jag avskyr; när folk knäcker sina händer! Tål det verkligen inte!

Jesperlinden97
10/23/12, 7:44 PM
#50

#49 Tyvärr Tilde, men vi är nog inte rätt för varandra.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Moalinn
10/23/12, 7:51 PM
#51

Håller med om det att sitta mot ryggen mot folk eller öppen yta. Sätter mig alltid längst bak i klassrummet, får panik annars.

Egentligen borde man kanske tänka sig för när man knäcker fingrar och så vidare, jag gör det hela tiden, även i klassrummet och jag vet inte hur andra ser på det. Men samtidigt är det svårt att inte göra det eftersom att det alltid knakar någonstans när jag rör på mig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jesperlinden97
10/23/12, 7:53 PM
#52

Jag ryser bara någon går bakom mig, och när jag ryser får jag värsta rycket.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[Tilde]
10/23/12, 8:30 PM
#53

#50 Hahaha knäcker du händerna? xD

:holmgreen:
10/23/12, 8:33 PM
#54

Jag har fobi för bananflugor också.. Allt som är smutsigt har jag stora problem med men bananflugor och papperskorgar ger mig mer eller mindre panik. :S


Jesperlinden97
10/23/12, 8:44 PM
#55

#53 All the time, knäcker med ryggen och tårna också xD

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
tonfisken
10/23/12, 9:23 PM
#56

Jag har oxå telefonfobi. Vet jag inte vem som ringer svarar jag aldrig. Och jag vill helst inte ringa nån om den inte bor ensam eller är ensam hemma åtminstone. För jag måste veta i förväg att just den personen kommer svara.

En gång ringde jag på en kompis mobil och hans mamma svarade, då la jag på. Inte för att det är nåt fel med henne, men jag var inte beredd och blev stum bara.

Clariiz
10/23/12, 10:20 PM
#57

Jag kan inte heller sitta med ruggen mot folk. Jag väljer dessutom ut "min" plats direkt runt t.ex. ett bord. Och kan jag inte sitta där känns allt fel :P och jag kan inte riktigt slappna av.. Inte lika illa som Sheldon men nästan ;)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[134643]
10/23/12, 10:40 PM
#58

Dörrar <-- True story.

Nej, men grejen är att jag är livrädd för automatiska dörrar, typ sådana som det är vid ingångar till affären, eller på bussen. Jag vet inte hur många gånger jag skrikit för att en dörr hållt på att stängas på mig *ryser*

OttominOtto
10/23/12, 11:08 PM
#59

Jag har hårfobi! Inte typ "blää, du har hår på huvudet" eller "du har hår under armarna" utan jag blir yr och mår sjukt illa, spyr om det är en dålig dag, av hår som inte sitter fast på kroppen, framför allt blött hår. Får panik av äckel-hår! Har faktiskt aldrig hört om någon som haft den här fobin.

Sedan är jag "allergisk" mot de som smaskar, tuggar med öppen mun och låter mycket när de äter. Särskilt om det är ett tuggumi inblandat. Då kan jag helt allvarligt få vredesutbrott.

Emmetem
10/24/12, 1:55 AM
#60

Jag klarar inte av att äta med folk och studera när de äter.
Om jag inte tänker på det så går det bra - men om jag verkligen tänker på hur deras käkar rör sig och hur de tittar ner i maten - jag klarar det inte!
Jag bryter ihop och tro det eller ej - jag börjar tycka SYND om de!
Jag börjar nästan gråta av att jag tycker synd om de! Jag reagerar på samma sätt som när min vän berättade att den hade blivit misshandlad av sina föräldrar och aldrig fått presenter på sin födelsedag mellan 1-10 års åldern.
Mår otroligt dåligt! Jag tappar matlusten totalt och kan i värsta fall börja gråta.

**Jag klarar inte av att gå i lössnö eller för mjukt packad kramsnö.
**HATAR knarret! Ryser i hela kroppen och vill bara därifrån!

Den enda RIKTIGA fobin jag har är att
**jag klarar inte av att se på filmen "Pojken i randig pyamas".
**Jag bryter ihop mentalt. Min spanskalärare tvingade mig att se på hela filmen.
Jag fick gå ifrån och kom inte på nästa lektion. Jag satt och darrade och grät inne på toaletten.
Jag kunde inte äta ordentligt på en vecka. Jag tänkte bara på då den judiske pojken blev glad över att få mat och blev sedan bestraffad och skriken åt då han blev påkommen och att den andre pojken sa att han hade stulit.
Jag kunde inte äta, knappt sova och jag började gråta såfort jag såg ett barn med mörkt hår eller ett barn som var i normalstorlek eller som vägde mindre än det normala.
Jag är VÄLDIGT känslig för barn och tål inte  att se undernärda barn eller misshandel av/misshandlade barn.Varken i verkligheten eller på film.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

sallad
10/24/12, 8:14 AM
#61

Sitta med ryggen mot en öppen yta. Sitter ALLTID mot en vägg. Att det ska bli fullt i toaletten så att vattnet inte kan rinna ner när man spolar. (Haft denna fobin sedan jag var liten). :S

-Rasmus 🌈

[Tilde]
10/24/12, 8:19 AM
#62

#60 Wut, jag tycker det är supermysigt med knarrsnö Skrattande

Annons:
nottheonly
10/24/12, 8:44 AM
#63

Jag vet inte om jag egentligen har fobi för någonting speciellt.. jag kan inte komma på något just nu åtminstone. Har kanske lite fobi för när folk ska röra mig och sen tycker jag det är obehagligt när folk knäcker saker(fingrar,rygg osv)

fanniiiiie
10/24/12, 3:22 PM
#64

#49 Klarar inte heller av när folk håller på att knäcka typ fingrar, tår, ryggen, osv! Usch de är så hemskt! Skriker alltid att människan ska sluta haha. Får seriöst panik Skrikandes

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

[LittlePiglet]
10/24/12, 4:28 PM
#65

Vet inte om det kan kallas fobi, men jag kan inte sova med fötterna utanför täcket…

[MiniPim]
10/24/12, 4:38 PM
#66

#56 blää inte jag heller! jag brukar tänka på krokodiler då :(

kaka1234567
10/24/12, 5:12 PM
#67

Jag har fobi för skol bestick brickor(man lägger tallrikaroch sådant på ) men inte glass . Jag kan aldrig ta den översta brickan eller den övert tallriken och besticken måste jag putsa innan jag använder de .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Iceland
10/24/12, 6:20 PM
#68

Disktrasefobi! Usch, det finns inget äckligare än disktrasor! Gråter

De få gångerna jag är tvungen till att använda en disktrasa så måste den vara helt ny, sen efteråt så måste jag tvätta händerna i stekhett vatten och ta cirka två ton handsprit efteråt!

Ifall min sambo använt en disktrasa så måste han med ta handsprit innan han rör mig.

USCH säger jag bara!

http://isabellarun.weebly.com/

tonfisken
10/24/12, 6:54 PM
#69

sen har jag fobi för offentliga toaletter, jag måste gå på toa hemma eller hemma hos nån jag känner

Annons:
dermot
10/24/12, 7:36 PM
#70

Förlåt, men stackars alla er med fobier alltså.. Jag trodde jag hade fobi men när jag läst allt detta, känns det som ingenting. xD

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Frida B
10/24/12, 7:39 PM
#71

#70 hahahaha vilket inlägg xd

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Nali
10/24/12, 9:25 PM
#72

#69 Samma här, offentliga toaletter går bara inte! Hade så jävla svårt under sommarlovet när vi var ute och reste, självklart gjorde jag nr 1 för att jag var tvungen men jag höll nummer 2 i ca 2 veckor innan kroppen tvingade mig för jag fick så ont att jag fick kramp och till och med då gick deet nästan inte :(

[schäfernronja]
10/24/12, 10:22 PM
#73

#60 Åh sådär känner jag med för folk som äter… Jag kan få panik, stampa i golvet, sucka högt, spänna blicken i folk som äter men samtidigt tycker jag så förbannat synd om dom! Det är så gulligt hur dom liksom väljer hur mycket dom vill äta, tittar ner i sin mat och aa. Svårt att förklara men du förstår nog. Trodde jag och min syster var ensamma om detta eftersom om vi nämnt det har folk kollat konstigt på oss.

Jag har också fobi för bomull, folk som håller handduken med tänderna, att skrapa naglar i papper eller dylikt och knarrsnö.

Emmetem
10/24/12, 10:27 PM
#74

#73 Halleluja! jag trodde att jag var ensam om det! Kan inte heller det där med bomull, handduk VS tänder och nagelskrap på papper.
Vi är väldigt lika!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Amandapanda
10/24/12, 10:34 PM
#75

Själv har jag ingen fobi men min kompis har fobi för päron!

tonfisken
10/24/12, 10:49 PM
#76

ja päron är otäcka, jag blir dålig i magen av dom

Annons:
fanniiiiie
10/24/12, 10:58 PM
#77

#73 & #74 Tål inte heller det där med att hålla handduk med tänderna, usch de är så hemskt får rysningar av bara tanken Rynkar på näsan Tål inte heller nagelskrap på papper! Haha!

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

LillaBenice
10/24/12, 11:17 PM
#78

Oh ryser när j tänker på "hålla handduk med tänder" oh ser ja någon som gör de ryser ja oh "kniper" munnen ;)

Emmetem
10/24/12, 11:21 PM
#79

#78 Jag biter på tungar jag Oskyldig

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

bambiiii
10/25/12, 2:00 PM
#80

Ballongfobi, herregud, jag blir galen när jag ser en ballon xD

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Baby-Blue
10/25/12, 5:27 PM
#81

Jag har fobi mot långa naglar…jag vet inte varför men jag tycker det är obehagligt när folk pratar om sina naglar och jag mår illa om man har långa äckliga naglar. Har nån det så tycker jag typ hela dom är äckliga :/ Har lättare för att vara nära folk med  korta naglar xD Tycker det är obehagligt bara att skriva det här…

fanniiiiie
10/25/12, 10:27 PM
#82

Jag har även fobi mot tops. Helt okey när dom är i förpackningen, men utanför förpackningen - BLÄ!

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

PiganX
10/26/12, 6:47 PM
#83

#82 Haha samma här, kan inte använda tops som trillat ur förpackningen även om dom bara legat i skåpet eller på tvättmaskinen haha xd

Annons:
[Airo]
10/26/12, 7:55 PM
#84

Har ingen direkt insektsfobi, älskar småkryp.. förutom fjärilarOskyldig

Dom är så äckliga, håriga och läskiga. Rynkar på näsan får panik så fort det är en fjäril i närheten av mig, greppar tag om något och dödar den xD

dermot
10/26/12, 8:07 PM
#85

#84 o.O

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Airo]
10/26/12, 8:20 PM
#86

#85 Haha, vadå? Flört

Fjärilar är ju skit läskiga.. xD

Onslow
10/26/12, 8:27 PM
#87

Har en väldigt allvarlig emetofobi, kan knappt vara bland folk längre, hela vardagen styrs. Det är hemskt, men håller på att få tabletter utskrivna för bland annat det. :)

Klarar inte av fiskar, asså inte i akvarium och så utan när jag simmar får det inte vara något alls i vattnet. Kan inte bara i sjöar och hav pga detta.

Få se nu, telefonfobi, bacillskräck (om du hostar i min närhet kan du räkna med att jag är borta inom 2 sek), hår (all form av hår really - är alltid nogrannt rakad över hela kroppen och har välplockade ögonbryn och uppsatt hår på huvudet. Tappar någon ett hårstrå på mina saker eller så får jag panik, det är så äckligt), sociofobi (blir bättre dock), kött (är vegetarian. Får allvarligt panik om jag kommer i närheten av det. Självklart går det bra att äta bredvid någon, så länge det inte luktar för mycket eller rinner eller ugh), nyctofobi (tror jag det heter på svenska), astrafobi, agorafobi… the list goes on. Har massvis.

Håller på att bli behandlad, dock. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Dipsie'n'Poo
10/26/12, 8:46 PM
#88

Har ganska svårt att prata i telefon. Speciellt med främlingar. Men mamma, pappa och kompisar går bra. :)

Sedan vasken… fyfan. Vågar inte stoppa ner händerna när det finns matrester där.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

fanniiiiie
10/27/12, 2:52 AM
#89

#83 Hahaha samma här! Skrattande

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

fairyautumn
7/13/13, 8:27 PM
#90

Såg reklam med clown på IKEA, höll på att bryta ihop. Så jag har EXTREM clownfobi!

//doge

Annons:
Jesperlinden97
7/13/13, 8:40 PM
#91

Förut hade jag fobi för grävmaskiner! Och för att betala i affärer, har kommit över fobin, men ibland kan jag få ''återfall'' och få en panikattack när jag står i kassan, om jag inte är säker på vad jag ska handla…

Och jag klarar inte av när folk som står nära mig mår psykiskt eller fysiskt dåligt, då kan jag få ännu en attack… 
En gång gick det så långt att jag tappade känseln i fötterna och händerna…så det slutade med att min vän fick bära mig till bilen, fett pinsamt…

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[Tuulikki]
7/13/13, 8:59 PM
#92

Ailurofobi, alltså kattfobi. Är verkligen livrädd för katter. Orkar inte ens skriva mer än såhär för att det är så äckligt och jobbigt😭

Fobi för matrester, typ i diskhon, på tallrikar osv. Hatar att behöva ta i andras disk🤮Mår illa nu bara när jag skriver det. 

Och som en del andra här i tråden hatar jag att ha ryggen mot folk. Dels för att jag är ett kontrollfreak och dels så tror jag att jag har någon slags social fobi eller något.

Duvethon
7/13/13, 9:23 PM
#93

Jag har fobi mot folk som smaskar eller tuggar med öppen munn när de äter eller tuggar tuggummi. Så otroligt obehagligt, blir illa till mods. Kan inte se käkarna lyfta på sig, får panik! Om jag ser någon tugga med öppen munn mår jag dåligt resten av dagen, jag fattar inte varför man inte kan äta med stängd munn liksom? Önskar jag inte hade denna fobin, så otroligt äckligt :(

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Cochon
7/14/13, 12:18 AM
#94

Har inga fobier ^^

Dock har jag problem med insprängtfett och senor och annat mysko i kött som inte är muskler. Är väldigt petig när det kommer till kött, klarar inte av att äta kött med insprängt fett, konsistensen är mega obehaglig. När jag var liten var jag ännu petigare och åt knappt kött, det var ren mardröm och önskade varje dag att få bli vegetarian… Idag har jag blivet bättre, kan äta små bitar av entrecote och delar av kycklingklubbor, men inget jag precis njuter av…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

CupcakeGod
7/14/13, 1:19 AM
#95

Män med stora magar och acne. Jag kan seriöst kräkas när jag ser en man med hängig eller ballongmage. Kan någon relatera?

TheEpic
7/14/13, 1:30 AM
#96

Jag kan inte somna om jag hör en mygga surra. Är sjukt rädd för myggor… Jag vet faktiskt inte varför, vågar inte jogga på sommaren eller äta utomhus, haha x)

Hanna

juzee
7/14/13, 3:03 AM
#97

Oherregud , vart ska jag börja..

* fåglar (klarar inte av dom , litar inte på dom skulle aldrig någonsin låta en sitta på min kropp tror bara att näbben ska attackera..usch så äckliga varelser)

* disktrasor är verkligen ingen höjdare , känner mig så smutsig efter att ha rört en och måste tvåla in händerna ordentligt 

* Föremål i kökså fort jag rört saker i köket typ en kniv med lite smör på så tror jag genast att jag fått smör över hela händerna (fast jag inte alls nuddat det) så måste tvätta händerna ordentligt

* ketchup/ketchupflaskor/bearnaisesås usch hatar verkligen bea-sås och ketchup skulle aldrig nånsin äta det frivilligt igen..klarar inte ens av att röra burken/flaskan

* Ormar skulle aldrig NÅGONSIN röra en orm..usch

* Strumpor kan endast ha vita strumpor..måste alltid ha vita strumpor..känner mig ofräsh annars hehe..

* Folk som smaskar , klarar inte av det..måste överrösta personen som smaskar eller gå därifrån..har klarat av att lyssna till smaskandet men det var så sjukt plågsamt & obehagligt

* Gammal nyckel/lås skulle aldrig kunna besöka en toa med ett lås med en nyckel i , ni vet sånna där gamla typ nyckellås..blir helt klaustrofobisk och tror att jag ska låsa in mig själv o vara fast på toan

* Ballonger jag är riktigt rädd för ballonger iallifall när nån leker med dom , jag hatar ljudet när dom sprängs jag blir så sjukt rädd nästan gråtfärdig haha

* Armhålor avskyr när folk har hår under armarna , när nån kliar sig i armhålan är det vääääääärsta som finns..blir helt besatt och tycker det är ohygieniskt , tänker liksom: du har säkert så sjukt mkt svettpartiklar under naglarna nu?Och om en kille skulle röra mig med sin armhåla på nått sätt , typ kramas i linne elr pool..asså usch

har säkert tusentals till haha , men det var vad jag kunde komma på i stunden! 🥵

Annons:
FlutterShy
7/14/13, 3:07 AM
#98

Flugor.. UUUUUSSCH. Jag dör.. Konstig fobi men hatar dem, så äckliga.. Annars tror jag inte har nån fobi X)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

fairyautumn
7/14/13, 12:16 PM
#99

Kollade på en lista med fobier på wikipedia, och såg nu flera som stämde in på mig.. 

Viss Autofobi rädsla för ensamhet - Jag vill inte vara hemma ensam.. fobin är egentligen inte själva ensamheten, utan snarare att jag är rädd för andar osv. Men eftersom att jag bara påverkas när jag är ensam så har jag viss fobi för just tanken att vara ensam/att vara ensam.

Catoptrofobi, Spectrofobi rädsla för speglar och den egna spegelbilden - Inte särskilt rädd för min egen spegelbild, men just speglar är riktigt obehagligt när jag är ensam.. Just för att jag är rädd att se någon annans än just min egen spegelbild. Inte någon jag känner som skulle kunna finns där, utan för de som inte skulle kunna finnas där.. Svårt att förklara.

Coulrofobi rädsla för clowner - Som sagt LIVRÄDD för clowner.. Jag ser de inte alls som roliga och trevliga, utan som onda och otrevliga. Går jag på cirkus måste jag blunda och hålla hårt i något för att inte gripas av panik.. Jättejobbig fobi..

Gymnofobi rädsla för nakenhet - Jupp. Hatar att se mig själv naken. Vet inte varför, men ska jag t.ex duscha måste jag kolla bort och ska jag sova så måste jag ha underkläder (trosor, bh) om det ska funka. Väldigt jobbigt D:

Nyctofobi rädsla för mörker - Avskyr mörker så länge jag inte ska sova, konstigt egentligen. Men även här är det rädsla för andar och det övernaturliga som är grunden 😢

Trypanofobi rädsla för medicinska ingrepp med sprutor - Usch, usch, USCH!!! Klarar inte ens av tanken på sprutor 😭 Jag klarar INTE av att ta sprutor, det går inte! Ska vi ta t.ex vaccination räcker det inte med övertalning, jag måste tvingas till att få den hemska nålen in i kroppen och känna hur vaccinet sprutas in i kroppen.. Det är verkligen sjukt jobbigt för mig att bara se en spruta! Ser jag de på film måste jag blunda och vara 100% säker på att sprutan är BORTA innan jag öppnar ögonen.. Uschuschusch..

Så har jag även fobi för att simma långt ut i sjöar och hav då jag är rädd för att det ska komma fiskar/maneter/bläckfiskar/hajar typ under mig D: Sjukt obehagligt, ibland går det så långt att jag jagar upp mig själv och får panik och skriker oh gör allt jag kan för att koma in till stranden igen.. 

Fobier är inte kul!

//doge

[rocklover]
7/14/13, 12:39 PM
#100

#99 hahahaha, vi två är riktigt lika xD jag är rädd för att vara ensam, sprutor och sånt, speglar, mörker (klarar inte av att vara i mörkret för då får jag för mig att den stor vinterjackan och den flygande pandan tänker misshandla mig..), sjöar, och massa annat D; <3 vi två får nog gå med varann så att vi inte blir ensama och kan känna oss tryggare ;3

semenius95
7/14/13, 12:49 PM
#101

Vet inte om de är en fobi, men jag dör hellre än att spy.

fairyautumn
7/14/13, 12:56 PM
#102

#100

Jaa jag är inte ensam <13 Hehe vi får knyta fast oss i varandra så  vi ALDRIG är ensamma ;D

//doge

Summerdogs
7/14/13, 1:42 PM
#103

Jag är mörkrädd och har alltid vart. Jag vet att det inte ska finnas något "övernaturligt" där ute i skogen men jag är rädd för att det finns där iaf hahaha xD 

Sen är jag rädd för en speciell typ av pensionärer 😐 Jobbiga grejer

conadrie
7/14/13, 2:35 PM
#104

Jag har fobi för fötter. Tror inte jag har någon mer fobi om man säger så. 

Min bästa kompis däremot har fobi för spott. Hon klarar inte av att se folk spotta eller se spott på marken. Vet inte vad ni tycker, men jag tycker det låter som en väldigt ovanlig fobi x)

Annons:
Rebornbabyn
7/14/13, 2:43 PM
#105

Skotofobi- rädd för mörker
Aeronausifobi - se/höra när andra kräker
Klaustrofobi - små utrymmen (hissar, när någon håller fast mig)
Erytrofobi - rädd för att rodna
Agorafobi - stora utrymmen (mitt ute på ett hav, man ser inte land)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

hahael
7/14/13, 3:14 PM
#106

Jag får panik av småutrymmen.

Flygplatser är dock det värsta. Alla dessa stressade människor, barn som skriver, trångt och hetsigt. Jag brukar ibland hyperventilera något extremt när jag är på flygplatser. Något som tyvärr gör resor i mina ögon till pest och pina :/

Klart att laxen ska ha en jolle

[rocklover]
7/14/13, 4:38 PM
#107

#102 hihi, ja <3 c: snart är det vinter, it will be alone, cold, vinterjackor kmr att vara överallt and dark, vi får beskydda varann då :c <3

Thatgirl
7/14/13, 5:20 PM
#108

Har fobi för fåglar. Kanske inte så jätteovanligt? Jag vet inte.

Har även fobi för mörkhyade män, tyvärr :/

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

[Kajsaa_00]
7/14/13, 5:43 PM
#109

Jag är rädd för / hatar:

Fiskar i sjön/havet

Folk som knäcker fingrarna

Disktrasor

Bakterier (dock bara lite, inte "sjukligt" rädd)

För små utrymmen

Ja typ de, kommer inte på något mer 😉

Cazzos
7/14/13, 7:10 PM
#110

Sen är det även skillnad på fobi och rädsla… Det är många som missuppfattar dessa…


Thatgirl
7/14/13, 7:13 PM
#111

#110 Ja, verkligen! Jag har rädslor också, t.ex mörker osv men fobier är något helt annat. Ska jag vara ärlig stör jag mig sjukt mycket på folk som säger att de har fobier för allt möjligt bara för det är en rädsla eller att det tycker att det är obehagligt.😛

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

Annons:
Cazzos
7/14/13, 7:17 PM
#112

#111 Ja 🤔

Jag är väldigt rädd för insekter (ALLA sorters insekter, jag springer ifrån fjärilar haha), men om jag hade haft insektsfobi så skulle jag inte ens gå ut, speciellt inte nu på somrarna, just för att det finns insekter utomhus (nähä?). Men nu är det ju inte så…

En fobi är en rädsla som hindrar en från att göra vissa saker i vardagen. Man blir nästan handikappad av det liksom. En rädsla kan man se framför sig men helst inte, man vill fly. Men man klarar av det, många gånger på långt håll (om det är en synlig rädsla etc)..


fairyautumn
7/14/13, 8:34 PM
#113

#107

Åh nej :c Vi måste hålla ihop och inte låta ensamheten ha ihjäl oss..

//doge

[MinIda]
7/14/13, 9:11 PM
#114

Mina fobier

Skotofobi - Mörker, men inte lika farligt då jag går med någon av hundgårdens hundar Funderar Dock ibland hjälper inte det heller. Men med hundgårdens hundar/hund och min kompis som brukar vara med mig dit. Kan jag ta mig igenom en bit Oberörd

Vaccinationer/Sprutor - Usch för sprutor! Då jag tog resesprutan mot något så mådde jag dåligt hela dagen, allting snurrade, såg massa konstiga saker och det var skoldag. Gissa hur bra det gick Looser  Sen då jag tog fästingsprutan mådde jag dåligt och min överarm var uppsvälld i 5 veckor.. Oberörd Har dock inte då djur ska ta. 

Hissfobi/Klaustrofobi - Hatar att åka hiss. Då vi var i särkänniemi i torsdags med min bästis,mina föräldrar så skulle vi till näsinneula som är 168 meter högt upp i luften. Jag sa att jag skulle ta trapporna men.. det fanns inga trappor och ingen i min familj eller min bästis skulle valt det så. Det gick upp på cirka 10-20 sec. Och här kanske även små utrymmen hör till. Har fobi för att bli instängd i någonting. Är till och med rädd för att låsa offentliga toalettdörrar, har lärt mig lite. Men har ännu stor rädsla för att låsa in mig.

Karuseller/Berg o dal banor (Inte alla, läs så fattar man) - Har också rädsla för berg o dal banor / karuseller. Främst för de som åker upp och ner/Högt/Snabbt. Har dock tvingat i mig själv i de flesta. Men då jag står i kön så är jag nära på att gråta,kan inte svälja. Har flera gånger slutat med att jag börjat gråta. Men jag är rätt så stolt. I torsdags då jag var till särkänniemi åkte jag i Tornado (Åker upp och ner flera gånger, rätt så högt,snabbt). Har även åkt i Raketti i borgbacken (Lite som fritt fall men far istället jätte snabbt upp, sen åker det ner lite saktare, sen snabbt upp igen, sen lite mer ner, upp och sen helt ner och slut.). Har även åkt i andra som jag är riktigt stolt över men kan inte babbla så mycket på. Testa sök på youtube eller google bilder på tornado,raketti. Skriv dock Tornado Särkänniemi / Raketti linnanmäki. Glad

EDIT - Såg inte att det var ovanliga fobier. Men kanske någon är lite mer ovanlig ?

[Odde]
7/14/13, 9:27 PM
#115

Fötter äcklar mig..bläh^^

hahael
7/14/13, 11:00 PM
#116

#108 Tycker också att mörkhyade män är obehagligt :c

Klart att laxen ska ha en jolle

Dipsie'n'Poo
7/15/13, 1:12 PM
#117

#108 #116 typ jag också, fast bara från typ Afghanistan, Pakistan och liknande nära länder :ss (förlåt om någon tar illa vid)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

fsigge
7/15/13, 2:56 PM
#118

Jag har fobi för människor. Det känns som att om man t.ex ska gå och hämta mat i matsalen i skolan står med ryggen mot alla så känns det som att alla stirrar på en så jag frågar alltid en kompis om den ska hämta mat annars hämtar jag ingen mat. Jag kan inte heller gå för bi folk på trottoaren och om det kommer någon så brukar jag byta sida om vägen. Sedan har jag fobi för vattenmeloner. Alltså inte slälva vattenmelonen. Vattenmelon är det godaste som finns. Det är kärnorna. Dem ser ut som uppsvällda fästingar! Jag kan inte ens ha en enda i munnen för sedan blir jag så äckladatt jag inte villa äta mer. Usch

Frida

Annons:
fsigge
7/15/13, 2:56 PM
#119

Jag har fobi för människor. Det känns som att om man t.ex ska gå och hämta mat i matsalen i skolan står med ryggen mot alla så känns det som att alla stirrar på en så jag frågar alltid en kompis om den ska hämta mat annars hämtar jag ingen mat. Jag kan inte heller gå för bi folk på trottoaren och om det kommer någon så brukar jag byta sida om vägen. Sedan har jag fobi för vattenmeloner. Alltså inte slälva vattenmelonen. Vattenmelon är det godaste som finns. Det är kärnorna. Dem ser ut som uppsvällda fästingar! Jag kan inte ens ha en enda i munnen för sedan blir jag så äckladatt jag inte villa äta mer. Usch

Frida

Arrowhead
7/15/13, 6:03 PM
#120

Jag klarar verkligen inte av ljudet av frigolit, skitjobbigt för alla ska alltid retas o springa efter med skiten O_o
Sen ljudet när man tuggar på isglass klarar jag inte heller..
Eller att röra sammet (?), min lillesyrra brukar retas och kasta kuddarna (Ja, vi har soffkuddar i sånt material hemma, fyf*n!) på mig fast sånt klarar jag.. De är ifall jag rör de med handflatorna eller undersidan av fötterna jag inte klarar.. Får värsta ryckningarna då ^^

BlueBäst
7/15/13, 6:33 PM
#121

Asrädd för rulltrappor. Så jädra spänd VARENDA gång jag ska hoppa på en. Tar mer än gärna vanlig trappa!!!!!

Sen är jag sådär livrädd för att någon ska komma bakom mig när jag tittar i spegeln!!

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



fsigge
7/16/13, 6:03 AM
#122

#121 det är väl mer rädslor?

Frida

[snöflingor]1
7/16/13, 7:50 AM
#123

Jag har social fobi och telefonfobi :(

BlueBäst
7/16/13, 11:41 AM
#124

#122 Ja, det är ju inte riktiga fobier:D

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



Quenzi
7/16/13, 2:46 PM
#125

Är sjukt rädd för sjöar och hav, hatar att inte kunna se bottnen, det gjorde det inte bättre att när jag var i Spanien så blev det djupt direkt och det var maneter överallt, blev bränd 1 gång. :c

Sen antar jag att jag har telefon fobi, jag klarar verkligen inte av det, folk försöker tvinga en att prata när folk fyller år och sånt, men näe, klarar det inte.

Sen det värsta, småbarn med glasögon, jag klarar inte av att va i närheten av dom, ser jag ett springer jag där i från, kan jag inte springa där ifrån står jag där helt spänd, blundar och darrar.

PJUM

Annons:
[Sara-]1
7/16/13, 7:48 PM
#126

Jag har sån fobi för att ta blod prov eller stick i fingret. Det är det värsta jag vet får panikångest, allt blir svart jag börjar gråta och skrika skitjobbigt. Och ändå vet jag att det inte gör ont och att det är bra att ta det då man kan kolla mycket genom blodet men klarar verkligen inte av det! får som sagt panikångest.. usch!

fairyautumn
7/17/13, 10:58 AM
#127

Jag misstänker att jag börjar få nån form av telefonskräck, alltså inte riktigt fobi utan något "lindrigare" typ.. Klarar INTE av att ringa till nån.. Bara till min familj och vänners mobiltelefoner som jag är säker på är deras.. Skulle ringa till en kompis som bor ca fyra mil bort i måndags, men ICKE! Det slutade med att pappa fick ringa och jag satt där och skämdes.. Jag kan sms:a, men inte ringa.. Vet inte varför egentligen! T.o.m mina klasskompisar är jag lite rädd för att ringa till.. Kanske rädd för att få ett "nej" om jag frågar om vi ska göra något? Jag vet inte.. Pappa eller mamma brukar få ringa till deras föräldrar och fråga via dom om min kompis vill göra något 😞

Jag är tretton.. Borde jag inte klara av det?

//doge

nlinds
7/17/13, 11:21 AM
#128

Människor som är utklädda, typ kaninjävlarna på liseberg. Samt clowner. Min sambos familj garvade ihjäl sig när en lisebergskanin kom emot mig och jag skrek och sprang iväg. Ja, jag är 20 år gammal snart, och har fobi för utklädda människor där man inte ser ansiktet.
Clowner har jag fobi för, för att när jag var på sommarland när jag var 14, så kom det en clown på styltor och jagade mig för att han tyckte att det var så roligt att jag blev rädd !

sen har jag telefonfobi (mildare nu än förr).
och allt som har mer än 4 ben…. (kryp)
Och när folk river naglarna mot tyg (speciellt Jeans) får rysningar och kräks nästan..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[snöflingor]1
7/17/13, 2:30 PM
#129

**fairyatumn
**
Jag tror inte fobi har med ålder att göra, bryter den ut så spelar det nog ingen roll.

fairyautumn
7/17/13, 2:50 PM
#130

#129 Ja, iofs.. Men jag har ju kunnat ringa förut..

//doge

[snöflingor]1
7/17/13, 3:35 PM
#131

Det har helt enkelt blivit en svår grej för dig. :/

Tregly
7/17/13, 8:03 PM
#132

Jag har fobi för blött papper! Kan inte ta i blött papper. Haha om jag spiller ut dricka eller nåt går jag och hämtar en handduk eller disktrasan.

Klarar inte av pappersrullar över huvud taget. Min mammas sambo har  för sig att det är bra att ha en rulle med toapapper i bilen jämte passagerarsätet där fram. Blä klarar inte av att ha det nära benen typ. Usch bara tanken 🤢

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
nlinds
7/18/13, 8:12 AM
#133

#132 I feel ya ! Samma här. :P

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Jojoo
10/23/15, 9:25 PM
#134

Jag har en ganska ovanlig fobi och det är att jag är rädd för att röra andra levande ting. Jag kan t.ex. Inte bära en katt eller kanin, jag kan inte klappa en hund eller så. Det är även så med människor, jag kan inte fläta andras hår eller låta någon fläta mitt hår. Jag kan inte hålla i andras saker. Kan inte ta min kompis mobil för då kommer jag säkert bara tappa den. Kan inte skriva med någon annans penna i skolan. Det är ganska jobbigt, har försökt att träna bort den genom att hålla i nära kompisars saker eller så. Vet inte om det finns något namn eller så på min fobi, men jag kan inte namnet iallafall🌫

lollynonna
10/23/15, 10:02 PM
#135

Gammal tråd, men jag har iaf 2 fobier. En är döda djur. Jag hyperventilerar och det svartnar för ögonen då jag ser ett dött djur. 

Det andra är nålfobi/sprutfobi. Är livrädd för sprutor.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tuulikki]
10/23/15, 10:24 PM
#136

#92 Jag äger en katt nu…😃

Frida B
10/23/15, 11:25 PM
#137

Update. Riktig emetofobi nu som jag går hos en psykolog för, då emetofobin tar över min vardag.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majaa12
10/24/15, 12:15 AM
#138

När någon sticker en nål genom ett tunt lager hud på fingret så att den liksom sitter fast, usch ryser bara av att tänka på det 😞

Trasor som man torkar bord med, vet inte riktigt om jag räknar det som fobi men gillar verkligen inte trasor, torkar hellre med blött papper 😃

Har för övrigt bara konstiga fobier.. 😇

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Gambino19
10/24/15, 6:24 AM
#139

Jag har trypifobi,rädd för hål! Men en annan sak jag som jag på riktigt hatar!inte en fobi kanske. Men när man har en "krittavla" och drar med naglarna på den!!!uuuuusssssccchhhh!!sedan av någon konstig anledning älskar jag handleder!

Annons:
Gambino19
10/24/15, 6:24 AM
#140

Jag har trypifobi,rädd för hål! Men en annan sak jag som jag på riktigt hatar!inte en fobi kanske. Men när man har en "krittavla" och drar med naglarna på den!!!uuuuusssssccchhhh!!sedan av någon konstig anledning älskar jag handleder!

Elsaharr
10/24/15, 10:45 AM
#141

Är vääääldigt rädd för sprutor. Klarar inte av att se när den trycks in och sånt :(

Dock bättre nu, har tvingat mig själv att ta sprutor i skolan osv. 

Men den enda fobin jag har nu - Russinfingrar! Usch, det är sååååå äckligt. Älskar att bada men gör det knappt förutom utomlands, i sjön för att jag får så mycket russinfingrar. 😕 Duschar alltid på max 10 min för att inte få så mycket hahah

Zingo ;D

Kaninernasbästa
10/26/15, 11:00 PM
#142

Hotellhanddukar. Asså det är så hemskt. Inte att torka kroppen med utan själva känslan med handen typ. Måste alltid blöta där jag ska ha händerna för det går inte. Bomull är också hemskt, men inte lika. När man typ ska ta bort sminket och bomullspaden går isär… Usch.

hamsterper
10/26/15, 11:23 PM
#143

Hatar att ta i mjöl och bomull. Huvva ligen

missan´s
10/27/15, 12:54 PM
#144

Clowner och dockor.

Och främmande gubbar/killar/män. 

Tycker också det är sjukt jobbigt att prata med andra i telefon förutom min familj.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[Hästhoven]
10/27/15, 11:57 PM
#145
  • Ryser verkligen av ljud som liknar t.ex. sådana ljud som kommer när man drar naglarna över en skoltavla, kan nog vara ett av de värsta ljuden jag vet!.
  • Hatar att röra med fötterna & händerna i sand på t.ex. badstranden, det känns så torrt & besvärligt på något vis, då måste jag direkt blöta händerna.
  • Fobi för matsalar, har en dålig vana av att inte äta i matsalar pgr av mobbning när jag var yngre, känner mig utstirrad & hatar när någon sätter sig mittemot i bordet, då känner jag mig ännu mer utstirrad & händerna bara skakar.
  • Hatar när folk fiser i samma rum.
  • Har fobi för trappor, inte någon sådan jätte hemskt fobi, men måste alltid springa sista biten, även om det är upp eller ner, brukar inbilla mig att "the grudge, från filmerna" brukar jaga mig.
  • Har fobi för mörka skogsdungar, inbillar mig alltid att någon ska stå där.
  • Har fobi för gamla ventiler som sitter på väggarna i äldre hus.

Ja, får väl säga att det är tur jag inte är ensam 😊🤫

[Charlotte Kittenheart]
10/28/15, 1:03 AM
#146

Hatar att prata med främlingar då jag stammar väldigt grovt.

Har fobi för liemannen i the sims 3. han har gett mig bla. dödsångest, mardrömmar, rädsla för mörker och fobi för att vara ensam en lång tid.

Att gå någonstans på kvällen är omöjligt för mig då det känns som att det ska hoppa fram en psykopat ur en buske och knivmörda mig

Jag kan inte ha kortärmat om jag inte verkligen måste. Jag kan få rysningar av bokstavligt talat VILKET material som helst.

Ringer det någon på min mobil med ett okänt eller skyddat nummer ignorerar jag det, kastar mig i sängen och drar täcket över huvudet.

Annons:
Ellys
10/28/15, 8:41 AM
#147

Ingen ovanlig fobi men är väldigt mörkrädd. Jag har varit det ungefär hela mitt liv. Jag kan inte gå ut med sopor på kvällen, rasta en hund eller ens gå till nedervåningen om det är släckt. När jag var mindre vaknade jag ibland mitt i natten med jättemycket ångest, det var så illa så att jag svettades och tom grät ibland. Är jag ensam hemma blir det ännu värre men idag är det bättre! Jag har också en stark fobi för dockor, som blev allt värre när min syster utsatte mig för ett "prank", tack så mycket syrran. Däremot har jag en liten (och konstig) fobi för gullök, jag tycker själv att det är supertöntigt men kan verkligen inte äta mat med stora, kokta bitar med gullök. Vitlök, rödlök och purjolök går däremot bra, haha.

Feliiciia
10/28/15, 10:01 AM
#148

Jag har fobi mot ben (skelett). Kan knappt krama någon som är benig, blir illamående av känslan när man känner en annans skelett.

Tessan01
10/29/15, 3:19 PM
#149

Vet inte om det är någon fobi eller bara en väldigt stark rädsla, men eld. Får panik om någon har typ en tändare och tänder den framför mig. Ännu värre är det om jag måste ha något att göra med eld tex. i skolan på kemin, då får jag panik, börjar hyperventilera och börjar gråta. Sedan är jag livrädd att vara ensam när det är mörkt, men det är en rädsla. :)

jenmjao
10/29/15, 5:41 PM
#150

Jag har fobi för torrt tyg som hamnar under naglarna på fingrarna, vet inte hur jag ska förklara, men tänk er att någon "river" i tyg, ughh.. Samma med folk som tuggar på torrt tyg, jag tål det inte, det går inte, jag ryser och mår allmänt dåligt.
Fjärilar och malar är också en otroligt hemsk sak, dom gör ju mig inget illa men jag tål dom inte påriktigt, dom "mjölar" ju av sig.

Arrowhead
10/29/15, 8:19 PM
#151

Sånt här hatar jag, när folk överanvänder ordet fobi.
Fobi är inte att tycka något är obehagligt eller att vara lite rädd för något.
Fobi är när det har gått så pass långt att det på något sätt stör ens vardagliga liv.
Det är en överdriven rädsla för något som inte är farligt.

Jag har t.ex. vissa fobier (jag har skrivit om de fobierna högre upp, de har dock blivit bra mycket värre nu) som gör det jobbigt att leva ett normalt liv till fullo och när folk kommer och säger att de har en fobi när det egentligen bara tycker att något är lite obehagligt förminskar det riktiga fobier och gör att människor som inte riktigt vet vad fobi betyder tror att man bara överdriver om man har det så pass svårt.

Iaf, nu för tiden så kan jag inte vara i samma rum som frigolit utan att få ångestanfall och att höra ur frigolit låter gör att jag är borta i huvudet halva dagen, jag kan verkligen inte fungera normalt då och det gör mig så nervös att tänka på hur det kommer bli när jag flyttar hemifrån och kommer behöva köpa möbler osv.. De brukar ju komma inpackade i frigolit   😞

Gambino19
11/13/15, 6:40 PM
#152

älskar sprutor!när vi skulle ta spruta i skolan så..blev jag glad. De andra kollade konstigt på mig. Känns som om blod,sprutor,blodådror,mörker gör mig lugn. Känner mig på något sätt stark av att se mina blodådror på handleden..känner mig mystisk och udda.. snälla tyck nu inte att jag är konstig..

Frida B
11/13/15, 9:10 PM
#153

#152 lite fel tråd att skriva det i..? :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
lollynonna
11/13/15, 9:22 PM
#154

#152 Ja är inte detta fel tråd…? Denna handlar om fobier,det står ju.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
11/14/15, 10:58 AM
#155

Navelludd och folk som petar sig i naveln har jag stora problem med. Fobi kanske det inte är, men vill bara springa och gömma mig för detta. Annars är jag otroligt fobisk mot spindlar. Jag blir helt förlamad då jag ser dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

axa
11/14/15, 12:09 PM
#156

Jag har fobi för frukt, och de flesta grönsaker och bär. Vet inte var det kommer ifrån, men det har suttit i mig sedan jag var bebis. Det är ytterst få som respekterar det tyvärr. Många vill bota mig, och det stör mig verkligen och jag mår själv inte bra av det. När folk frågar "varför äter du det inte?", har jag inget konkret svar för de vet inte hur det är att vara mig eller känna så som jag gör.

ilenna90
2/8/16, 1:06 AM
#157

#136 oj att du har en katt nu till och med? :o får jag fråga hur du lyckades komma över din fobi? :)

Magrat
2/8/16, 2:07 AM
#158

Trypofobi av allt lider jag av. Jag har alltså en fobi mot hål. Sedan lider jag av sociofobi och emetofobi. Har en massa andra fobier men det är dem jag kommer på nu på rak arm.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Tuulikki]
2/8/16, 1:10 PM
#159

#157 Ehh..🤐Hon är ett impuls"köp" (hon är adopterad). Jag var psykotisk/manisk och bestämde mig helt plötsligt för att jag minsann skulle ha katt… Blev förälskad på direkten och när manin "släppte" var jag ju tvungen att ta hand om henne och min fobi var typ helt borta. Nu är hon här och jag ångrar mig inte en sekund❤️

Men jag rekommenderar INTE att gå i mina fotspår.

Djungelvrål.
2/8/16, 4:16 PM
#160

Jag skulle dock inte påstå att detta är en fobi. Men har en väldigt stark rädsla mot masker, alla storlekar, former och färger. :p
Tycker inte heller om att prata i telefon. Är ytterst sällan jag ens ringer till mina föräldrar, svarar inte på okända nummer och tar väldigt många signaler på mig att svara alla. Den enda jag faktiskt har någorlunda lätt att prata med är en av mina närmsta vänner, för att vi är precis likadana, ogillar det starkt och tycker det är jobbigt. Så vi har övat tillsammans och kan nu babbla på i evigheter. :p

Annons:
[Túrwen]
2/8/16, 5:09 PM
#161

Jag har extrem fobi för att bada i vatten framförallt utomlands men också här i Sverige. Mina flesta fobier rör just vatten vilket är att drunkna, tsunamis (och andra naturkatastrofer) och hajar så det ter sig ganska naturligt.. Jag kliver ogärna i pool som det är nu också eftersom att jag varit med om att folk försökt dränka mig "på skoj" vilket slutade i att jag fick ett astma anfall och hyperventilerande.. Inte ett dugg kul…

Vet inte om det är så ovanligt men upplever själv mycket att folk anser att man är fånig för att man som 26 år gammal har vattenfobi.. det är dock något jag haft i väldigt många år och inte kan komma över.

Nian97
2/8/16, 10:37 PM
#162

Fobi är det väl inte, men tycker att hård vind kan vara läskig i vissa situationer. Främst för att min häst är så jäkla rädd för det, och därigenom kan bete sig på ett farligt sätt. Men även för att det är lite läskigt att tvingas vara ute när det kommer massa föremål flygande mot en (än värre om jag går med hästen såklart, men även annars).

[Nirvana-music]
2/10/16, 9:57 PM
#163

Mörkerfobi, främst när jag ska sova, provar jag släcka lampan i sovrummet får jag panikångest. Rädd för trappor.

Upp till toppen
Annons: