Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 11297 ggr
MagicMuggle
2012-12-12 20:23

hur mycket ska man väga?

jag vet att det hör inte riktigt hör hit men…

Hur mycket ska man väga ungifär om man är en 15 årig tjej som är 164 cm lång? Skolsköterskan säger att jag är överviktig och jag mår jätte dåligt över att hon säger det rakt upp i ansiktet på mig :(

Tacksam för svar

Annons:
Fridaaaa
2012-12-12 20:34
#1

Beror helt på kroppsformen men 55-64 kg ungefär, beroende på kroppsformen :)
Men du växer fortfarande. Och jag hade tagit ett prat med dina föräldrar och sedan med skolsköterskan, för trivs du med din kropp osv ska hon inte säga så..

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2012-12-12 20:44
#2

Det är heeeelt individuellt! Jag är nästan 170 cm lång och har aldrig vägt mer än 53,5 kg, har för det mesta legat på 50 kg, eller lite mindre. Min syster är i princip lika lång men har alltid vägt runt 55-56 kg.

Men ungefär som Frida säger är bra vikt, även lite mindre skulle jag tro? Är du frisk så spelar ju vikten ingen roll!

Ztrawberries
2012-12-12 20:50
#3

Jag är i preciiis samma situation! Jag är 15år, 163,5cm lång och har fått höra av skol läkaren att jag är lite överviktig! Mår också inte bra av att höra det men jag VET att jag mår bra, jag tränar regelbundet och muskler väger mer än fett! Du kan PMa om du vill :) Med vänlig hälsning, Linda

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Afturelding
2012-12-12 21:27
#4

Är det en äldre skolsköterska så kan hon vara av den gamla skolan. Jag tycker du ska ta kontakt med någon som jobbar med vikt på ett större plan om du är orolig, skolsköterskor är inte alltid de bästa…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Arinya
2012-12-12 21:51
#5

Finns inga riktliner på hur mycket du ska väga beroende på hur lång och gammal du är. Alla är olika och allt är individuellt. Du ska väga så mycket så att du själv är nöjd.

[rocklover]
2012-12-12 21:52
#6

du är inte ensam… min skolsköterska är inte rädd för att säga vad hon tycker… hon fick mig att börja svälta mig själv och må skit….

Annons:
PiganX
2012-12-12 22:24
#7

Det spelar ingen roll hur mycket du väger, det som spelar roll är hur du mår. Om du har bra kondition och inte påverkas särskilt mycket av din vikt så är den inte något problem. Inte spelar siffran någon roll, det är du som ska vara nöjd.

[innebandybitchen]
2012-12-12 22:56
#8

Min skolsköterska är likadan, och hon säger inte sänningen. Tycker hon ska bli av med jobbet, för hon är rent utav elak mot vissa elever. Hon sa att jag var tjock och att jag borde sluta äta mycket.

Men jag är inte ens tjock, inte en nära. Väger 47,9 kg och är 167 cm. Jag är faktiskt ganska smal enligt mig själv och mina kompisar. Och jag tränar 3ggr i veckan med killar! + 1 match. Fattar inte vad hennes problem är.. äter inte ens mycket. Blir sur när skolsköterskor kläcker ur sig sådant, även om det är sant.. vissa blir väldigt ledsna och om det behövs sägas tycker jag att det ska göras på ett snällare sätt :(

MagicMuggle
2012-12-13 00:59
#9

de är det som är problemet jag mår grymt dåligt över hur jag ser ut och det gör det inte bättre att hon säger att jag är överviktig heller :( jag tränar inget men jag vet inte hur jag ska träna för jag har inte råd att köpa några saker till att träna. Hjälper inte med att prata med mina föräldrar heller mamma säger typ bara hum.. och att jag ska börja gå ut och gå men jag är mörkrädd och vill inte gå själv och tycker själv inte det ör nogon särskilt bra träning… Jag vill aldrig kolla mig i spegeln eller ställa mig på vågen om jag inte måste. varje gång jag gör det när ingen ser mig så börjar jag alltid gråta :/ vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bättre självförtroende heller…

Fridaaaa
2012-12-13 08:20
#10

#8 Nej du är absolut inte tjock med den vikten till din längd, så lyssna inte på henne :/

#9 I din ålder ska du inte banta osv själv.
Daglig motion räcker. 30-60 min rask promenad, ev jogga lite om man vill det. Vanlig vardagsträning :)

Promenader är bra träning om man varierar terrängen, och varierar mellan att gå i rask takt och lite långsammare, (intervallträning) :D
Hopprep är med bra, det kostar inte många kronor att köpa.

Eller köra Zumba hemma, via datorn/tv/xbox eller liknande :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mimmi
2012-12-13 11:05
#11

Du behöver inte köpa dyra tillbehör eller träningskort för att träna. Promenader är en jättebra början och det är visst bra träning om man går i rask takt. En promenad på tjugo mintuer - halvitmme om dagen räcker bra till en början. Börja promenera och cykla till skolan om det går! Har du ingen du kan promenera med, en kompis, ett syskon eller förälder?

Simning är väldigt bra träning och det är väldigt billigt med kort på simhallar. Det tränar hela kroppen och skaderisken är väldigt liten.

Lägg till mer vardagsmotion! Ta trappan istället för hiss eller rulltrappa. Promenera istället för att ta bussen när du kan.

Fundera även över vad och hur mycket du äter. Kanske behöver du skära ner på godsaker och göra dina portioner lite mindre. Tänk på att äta varierat så att du får i dig allt du behöver. Att äta mer sallad och grönsaker är inte bara nyttigt, det är även ett bra sätt att minska dina portioner på lite. Det finns dietister inom vården som kan hjälpa dig att gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt, fundera på om det är något för dig.

Jag tycker också att det låter som att du borde ta kontakt med en kurator, BUP eller någon annan vuxen du känner att du litar på för att prata om ditt självförtroende. Klarar du inte av att titta dig i spegeln utan att börja gråta är detta något du behöver bearbeta och prata om! Börjar du träna eller tänka på maten när du mår såhär kan det lätt gå fel och leda till orto- eller anorexi, så var försiktig!

[innebandybitchen]
2012-12-13 21:39
#12

#10 Nej, jag vet. Men när hon sa så intalar jag mig själv att jag är det och jag har slutat äta så mycket och går ut och joggar 2 ggr i veckan utöver min vanliga träning, jag vägde ju 47,9 då men nu väger jag 46 kg. Och mitt bmi säger att jag inte är tjock heller. Men det är hennes fel att jag håller på att utveckla anorexi. Hatar henne :(

Fridaaaa
2012-12-13 21:41
#13

#12 du förstör din kropp. Och det kommer du att ångra dig sen. Du kan få men för livet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mimmi
2012-12-13 21:42
#14

#12 Om din skolsköterska säger att du är tjock/överviktig när du väger 48 kg och är 167 cm har hon gjort ett allvarligt fel och tycks ha en väldigt skev bild av vad som är hälsosamt. Jag tycker att du borde prata med någon annan på skolan om detta, så att hon inte kan få fler elever att må dåligt. Det är jätteviktigt att du som blivit utsatt för dett vågar säga ifrån genom att prata med en lärare eller rektor, så att man kan göra något åt det.

Det låter som att du behöver prata med någon så att du kan få hjälp med att få en mer realistik bild av din kropp och hälsa överlag. Du är absolut inte tjock och behöver inte alls tänka på din vikt.

MagicMuggle
2012-12-14 01:49
#15

Tack för allt stöd! Förhoppningsvis kan jag komma på något bra sätt att börja träna. Det där men mitt självförtroende är en svårare del av det här. Till och med min franska lärare har sagt till min mentor att jag borde gå till kuratorn och prata om det men jag vill inte prata med någon och det är de som är det jobbiga i det hela.. Därför söker jag hjälp på internet då jag slipper prata i värkligheten och dom jag pratar med känner jag inte men kan endå lita på. Jag ska försöka tycka om mig själv mer men det är svårt utan så mycket stöd. Men tack för att ni tagit er tid och svarat på min fråga! Det betyder mycket bara det!

CaptainBunchie
2012-12-14 10:33
#16

Som andra har sagt är det väldigt inviduellt.

Jag är 14 år (15 i vår) och 165cm lång och väger ungefär 75-80 kg. Sure, jag är inte smal, men jag har absolut inte samma kroppsform/benstomme som de flesta. Lite mullig med former, men mycket muskler och ben också, som jag har ärft genom min fars sida.
Vägde ca 70 kg förra vintern, och det var lagom för mig. Om jag skulle väga 60kg skulle jag nog må väldigt dåligt.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fridaaaa
2012-12-14 10:37
#17

#15 Tänk på att ta det lugnt och inte träna för hårt/mycket heller.
Äta ca var 3e timme, lagom portioner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Juliaskaniner
2012-12-14 13:53
#18

Jag är 180. väger 81, har rätt stor benstomme. hon sa bara: Du är överviktig. Du borde gå ner.
Det tog rätt hårt på mig också.

tycker inte det är snällt av din skolsköterska att säga så till dig, hon kunde ha sagt typ "du väger 20 kg. I din längd ska man väga ca 17-18. "

(nu vet jag att man inte ska väga så mycket, men hatar att gissa vikter..

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[rocklover]
2012-12-14 14:03
#19

#18 f"n vad taskigt!!!!!

Fridaaaa
2012-12-14 14:07
#20

#18 Du är ju inte överviktig med tanke på din längd :S
Och jag har som du, kraftig benstomme och det är ju inte samma sak som övervikt. Jag hade inte accepterat att en skolsköterska hade kläckt ut sig det :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
PiganX
2012-12-14 14:39
#21

#18 Fast om man är överviktig på ett ohälsosamt sätt så är det ju bra att de säger till, de gör ju förhoppningsvis inte det för att vara elaka. Om en undernärd person kommer dit och de inte säger något om att hen bör gå upp i vikt, då är det ju fel.

Jag har ingen aning om hur du ser ut eller om du lider av din vikt, men vill bara att du ska förstå att den personen antagligen bara ville väl.

Fridaaaa
2012-12-14 14:41
#22

#21 Ja om personen är det ja. Men i dessa fallen är de inte ens väldigt överviktiga eller farligt överviktiga :/ Vikterna till deras längder, så kan de omöjligt vara så överviktiga direkt, knappt ens överviktiga :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rocklover]
2012-12-14 14:59
#23

#21 jag menar att det var dåligt av henne att såga att hon borde gå ner i vikt. jag fick höra det och nu lider jag av en ätstörning (inte så farlig…).jag är normalviktig nu men vill fortfarande gå ner i vikt… kan skippa flera måltider i veckan… men det börjar bli bättre :)

jag håller med om att det är deras jobb att se till att elevernas hälsa är bra men det är nästan som att säga till en med anorexia (eller någon annan ätstörning) " du är för smal!!! du borde gå upp i vikt." hur kul är det att få höra det? min gammla skolsyster vräkte ur sig allt, T.EX "du är överviktig!! du borde träna istället för att sitta framför tvn hela tiden!!" det är inget fel med att bry sig men man kan iaf vara lite trevligare, exempel "håller du på med någon sport? jag tror att det hade vart bra för dig :)"

Fridaaaa
2012-12-14 15:00
#24

#23 Dock kan ju inte dem veta om man har anorexia eller inte, man kan ju äta lite ändå, utan att ha anorexia. 
Ja där håller jag med, att de kan framföra det på ett smidigt och diskret sätt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PiganX
2012-12-14 15:32
#25

#22 Ja det var absolut inte så jag menade! Menade att det är bra att de säger till om man är för smal eller för tjock på ett ohälsosamt sätt, så att det inte blir för allvarligt. Glad

#23 Som Frida sa innan så kan inte en skolsköterska garanterat veta om nån har anorexia eller inte, om det inte gått såpass långt att man kommer närmare och närmare döden förstås. Och då brukar man få hjälp ganska akut.

Och jag håller med om att man kan vara trevlig istället för att vara spydig, på gränsen till kränkande. Men om någon ohälsosamt överviktig/undernärd så är det onödigt att bädda in sanningen i nån slags "mild" version. Jag är inte mycket för sånt, för om det är allvarligt så måste man ju säga som det är.

alicekanin
2012-12-14 17:47
#26

Detta har hänt mig med :(. Är 164 cm lång (13 år) och väger 48 kg. När jag var 11 år så sa skolsköterskan till mig att jag var överviktig, Även om jag skulle ha varit det så tycker inte jag att man ska säga det till en 11 åring. Den tiden var också ganska jobbig för mig. Hade mag problem ( hade så ont så jag svimma ibland) bytte skola och min kanin dog. Så det var mkt på samma gång och då blev det inte bättre av att mitt i allt detta att hon säger att jag är överviktig.

Tycker som vissa andra också har nämt att om du är nöjd med dig själv så ska du ju själv klart vara det och inte gå ner i vikt.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

MagicMuggle
2012-12-16 02:23
#27

#26 Du är absolut inte överviktig! :O va hemskt att din skolsköterska har sagt det när du inte ens är i närheten. du väger precis lagom och ska inte väga mindre

#ALLA    Jag har aldrig berättat vad jag väger men jag är alltså 164 lång och väger runt 67-70 kilo :(  har ganska kraftig benstomme men det är bara jag som har det i min släkt tror jag. När jag va mindre va jag välldigt smal men efter att min mamma blrjat jobba som lastbilschafför när jag gick i 4:an så gick det uppåt. då vi inte kunde laga mat själva och nästan det enda jag och min bror va panpizzor :/ så mycket av min vikt kommer från det tror jag..

Annons:
Fridaaaa
2012-12-16 09:31
#28

#27 Då är du inte överviktig, men ligger på gränsen OM man kollar BMI men man kan inte alltid gå efter det, för den säger att jag är 1,9 kgs övervikt vilket inte stämmer hehe Jag är 165cm lång och väger 69 kg, jag är inte överviktigt, så tvivlar starkt på att du är det :)
Så länge DU är nöjd med din kropp, så strunta i vad hon säger eller vad andra säger. Idealet är inte att vara pinnsmal som många modeller :)
Idealet är att trivas med sin kropp helt enkelt, inte gå efter alla andra :D Huvudsaker är att man är hälsosam och äter hälsosamt, och röra på sig :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MagicMuggle
2012-12-16 22:23
#29

#28 jo men det är ju det som är problemet. jag hatar min kropp :/

Fridaaaa
2012-12-16 22:34
#30

#29 Varför gör du det?
Alla är fina på sina sätt :) Man ska inte gå efter vad andra tycker eller hur andra ser ut :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
2012-12-17 10:51
#31

Jg är 163 cm lång och väger 34 kg. Varje gång vi åker till någon läkare så klagar dem genast på hur smal jag är och måste äta mer. Men jag skiter i det rent ut sagt, jag mår aå bra man kan må så skitsamma. Det är deras problem att dom klagar jämt. Så länge du mår bra och är friskt så spelar det nästan ingen roll.

[Taxie]
2012-12-17 17:18
#32

Jag är 17 år och 164 cm lång och väger 50-52 kg, det skiftar ibland. Jag är underviktig och har alltid varit det.. ska väga 60-65 kg egentligen. Jag äter jättemycket och har alltid gjort det, har haft problem med att gå upp i hela mitt liv. Jag tror det sitter genetiskt.. för på min pappas sida är alla pinnsmala och väger för lite trots försök att gå upp :/

[innebandybitchen]
2012-12-17 22:26
#33

#32 Du är normalviktig enligt BMI, vet att det inte stämmer ibland.. men du verkar inte underviktig :)

Fridaaaa
2012-12-17 22:28
#34

#33 På gränsen till undervikt dock. Jag är 165cm och räknas till undervikt under 52 kg enligt BMI. Men som du söger kan man inte alltid gå på det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[innebandybitchen]
2012-12-17 22:36
#35

#34 Det brukar oftast vara när det står att man är överviktig som det inte går att lita på ibland :) Ja, men jag menade att det var fel när hon skrev att hon egentligen skulle ligga på 60-65, det räcker med att hon är som hon är. Dock kanske hon ska väga 52-54 :)

Fridaaaa
2012-12-17 22:48
#36

#35 Ja så är det oftast. enligt bmi väger jag 1,9 kg för mycket vilket jag inte gör om man kollar kroppsmässigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Taxie]
2012-12-18 10:33
#37

Ja, detdär är lite olika, men jag trivs med min kropp i alla fall. För 3-4 år sen trivdes jag inte och tyckte jag var för smal Obestämd

Fridaaaa
2012-12-18 10:57
#38

#37 Det är bra att du trivs i din kropp :D Fortsätt med det :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majbot]
2013-07-05 12:51
#39

En rätt okej tumstock är att ta sin längd i cm och ta -100 :)

GerbilenDino
2013-07-05 13:01
#40

#39, tråden är från 2012.

Alltid roligt att se gamla trådar dock, för det , mesta, ifall det är lärorikt och har roligt samtalsämne.

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Fridaaaa
2013-07-05 13:02
#41

#39 Nja, tycker det stämmer inte så ofta om jag ska vara ärlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Majbot]
2013-07-05 13:03
#42

Är det förbjudet att skriva för det? (Missade att den var från 2012 :P)

GerbilenDino
2013-07-05 13:48
#43

#42, Klart du får! :)

Edit: Allt blev virrigt >.<

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Fridaaaa
2013-07-05 13:50
#44

#43 Läste du inte vad jag skrev? Jag skrev "i regel" alltså betyder det inte alltid 😉
Vad hade din inlägget med det jag skrev att göra? Ser direkt inget samband med det sista där. "såklart inte att det alltid var roligt,med tanke på vad det handlar om. " ?
En fråga: Vad skulle jag ta reda på?

Finns dessutom många olika såna varianter som #39 nämnde.
😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2013-07-05 13:51
#45

#39 Då skulle jag väga 69 kg och då skulle jag DEFINITIVT vara överviktig xD Den regeln funkar nog bättre på män i så fall. Men tror fortfarande man väger för mycket då (såvida man inte är väldigt muskulös)..

GerbilenDino
2013-07-05 13:55
#46

Ahh…

Trög är jag.. >w<

Fattar nu, trodde du svarade på #40 som jag skrev ist för 39 xD

Sorry! mitt fel :C

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Fridaaaa
2013-07-05 13:56
#47

#46 Menade du mig? 🙂
I så fall förstår jag hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

GerbilenDino
2013-07-05 13:56
#48

Jag tar bort det ;)

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Annons:
[Majbot]
2013-07-05 13:56
#49

#45 Är 180 lång och väger nu 78 kg, jo jag är rätt biff så antar att det inte funkar på personer som är tunna utan muskelmassa. Men jag skrev att det kan vara en okej tumstock, inte en perfekt. Om man är överviktig och ska ha en första målvikt, så kan det vara en bra start. (tex om man är 170 lång och väger 90 kg)

GerbilenDino
2013-07-05 13:58
#50

#47,

Ja kollade helt fel på numren :c

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Fridaaaa
2013-07-05 14:00
#51

#50 Lätt hänt 🙂 men nu fick jag en bra förklaring i alla fall hihi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2013-07-05 14:04
#52

#49 Hmm jo det låter mer logiskt :) Sen kanske det också passar bättre på äldre kvinnor, då brukar man ju samla på sig lite fett och grejer i medelåldern. Fast jag hoppas att jag aldrig kommer att väga 69 kg, jag som är så tunn. Skulle se jätteskumt ut, haha 😛

Revolt
2013-07-05 14:12
#53

#39 jag har isåfall 12 kilos undervikt :o jag är underviktig men inte så mycket haha

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

[Majbot]
2013-07-05 14:18
#54

#53 Jag antar att du har både normal fett % och låg muskel %?

 Det är fortfarande en ungefärlig tumstock som fungerar för överviktiga som vill ha ett första mål. 

Då anses jag hellre som 'tjock' enligt vågen men ser biff ut.

Frosstis
2013-07-05 14:43
#55

jag har ett bmi på 21.5 men jag försöker gå ner i vikt ..

Annons:
Stephanie
2013-07-05 14:46
#56

#54 Nu har ju du lite annan andel muskler än vad små tjejer har, så det är inte riktigt rätt att jämföra er. Muskler väger mer än fett, så en "biffig" person kan ju väga bra mycket mer. Medan en liten tjej utan speciellt mycket muskler eller fett inte väger något alls i stort sett.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2013-07-05 14:47
#57

#55 Varför gå ner i vikt? Du har ju ett alldeles lagom bmi?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Frosstis
2013-07-05 14:50
#58

#57 många orsaker;) men jag svälter mig inte utan jag tränar och det funkar. vill ha en snygg kropp och om jag går ner i vikt är det ju bara bra. rekommenderar inte andra att sluta äta för jag gjorde det några dagar, var helt enkelt inte sugen på mat så jag åt inget så jag gick ner 3 kilo och blev smalare, sen åt jag mcdonalds så blev jag jättetjock och gick upp ett kilo igen;)

Stephanie
2013-07-05 14:58
#59

#58 Fast jag skulle snarare tro att du borde satsa på mer muskler och gå upp i vikt av det? För smal är inte snyggt heller 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2013-07-05 14:59
#60

Är det inte du som har en tatuering på magen förresten? Eller har jag blandat ihop dig med nån?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

K12345
2013-07-05 15:26
#61

Helt olika från person till person! Men jag tror att medelvikten är runt 55kg. :)

// Linn da' coolest!

Frosstis
2013-07-05 15:35
#62

#59 My life my choises :p jag behöver allt annat än att gå upp i vikt xD

#60 om du menar mig, så nej ;) Jag är ba 15 så har inga tatueringar :p

Annons:
Upp till toppen
Annons: