Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 8394 ggr
Arinya
3/20/13, 12:09 PM

(X) Minskad sexlust

Hej, nu är det så att jag funderar på att sluta med p-piller då mitt sexliv påverkats alldeles för mycket….

Alltså, jag vill ju fortsätta med p-piller för att kunna kontrollera mensen och ha sex utan kondom. Men på grund av mina p-piller har jag fått…ah ne.. jag har ingen sexlust alls.

Han kommer inte ens in i mig, så vi använder babyolja eftersom jag inte gillar glidmedel då de känns så onaturligt.. Jag har varit på gyn undersökning också för att se så de inte är nåt fel.

Men jag tycker de är så jobbigt att inte känna för sex och liksom inte alls blir kåt när min pojkvän smeker mig och sånt.

Problemet är att jag gillar verkligen inte kondom, inte skönt alls.

PS. Använder Neovletta.

Vad tycker ni jag ska göra? Jag har 3 veckor kvar på min karta.

Annons:
[Chiqe]
3/20/13, 12:12 PM
#1

Du kan inte testa att byta p-piller till något annat märke?

Arinya
3/20/13, 12:18 PM
#2

#1 Kan kan man! Men har inte alla p-piller samma biverkningar?

Afturelding
3/20/13, 12:22 PM
#3

#2 Nej, alla har inte samma biverkningar. Äter du kombinerade nu så kan du prova minipiller som bara har ett hormon, t.ex. Min lust försvann helt med cerazette, men nu när jag har p-stav istället har den börjat komma tillbaka, och det är ändå samma sort hormon. Så bara små skillnader kan göra stor verkan :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Arinya
3/20/13, 12:23 PM
#4

#3 Jag har dock haft p-stav och hade mens i 3 månader och då bestämde dom sig för att ta ut den. Sexlusten minskas inte med minipiller då eller?

Afturelding
3/20/13, 12:29 PM
#5

#4 De kan göra det, men man vet aldrig om de gör det för dig. Går det verkligen inte med hormoner så kanske du kan försöka med kopparspiral?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Arinya
3/20/13, 12:36 PM
#6

#5 Det som är så svårt för de är så olika för alla! Hmm, vad är det?

Annons:
Afturelding
3/20/13, 12:42 PM
#7

#6 Absolut, jag vet ganska många som fått prova sig fram i flera år. En kopparspiral sitter i livmodern, och är alltså helt hormonfri. Det finns även hormonspiral, som också sitter där. Annars kanske p-ring är något för dig? Den har väldigt lite hormoner, och sitter i öppningen.

Här har du bra information, samt bilder på de saker jag pratar om ;)
http://www.1177.se/Gavleborg/Tema/Gravid/Forsta-tiden-efter-forlossningen/Efter-forlossningen/Preventivmedel---skydd-mot-graviditet/

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Cazzos
3/20/13, 12:45 PM
#8

Tänkte precis som #1, byta p-piller låter som ett alternativ. 🙂


Arinya
3/20/13, 12:51 PM
#9

#7 Tack, ska kolla in de! :)
#8 Aah, får prata med umo :)

lisora
3/20/13, 1:32 PM
#10

Jag gick på neovletta ett tag, fick extrem mensvärk, supermycket mens, grät åt allting, blev deprimerad etc. Läkaren bad mig att sluta och då blev allt "som vanligt".

Nu går jag på Yasmin, har mindre finnar, mindre mens och mindre mensvärk. :) Sen att humöret fortfarande skiftar ibland tror jag helt enkelt beror på att det är sådan jag är haha… Så det jag vill säga är att jag tycker du ska prova att byta sort på p-pillrena jag med! 🙂

Arinya
3/20/13, 3:26 PM
#11

#10 Ah, men de verkar som att det får bli något sådant! Lite drygt att inte ha någon sexlust alls! Stackars min pojkvän! :p

Arinya
3/20/13, 3:30 PM
#12

#7 Nu läste jag ju detta… 
"När man använder minipiller är det vanligt med oregelbunden eller helt utebliven mens. En del som använder minipiller får akne, känner sig nedstämda eller får minskad sexlust"

Det är ju den delen jag vill slippa! :p

Afturelding
3/20/13, 3:33 PM
#13

#12 Minskad lust är en möjlig biverkning på alla preventivmedel med hormoner, så det gäller bara att hitta rätt hormon och rätt dos för dig :) Det spelar ingen roll vad det är för något med hormoner, så vill du undvika hormoner så är det kopparspiral som gäller.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Arinya
3/20/13, 3:42 PM
#14

#13 hmm, okej.. för jag får sån mensvärk så jag hade helst viljat slippa mensen eller iallafall mensvärken, och samtidigt ha sexlust!

Det som jag tyckte lät bra där var minipiller isåfall och kopparspiralen..

Jag kollade också på hormonspiralen, men är lite skraj att det ska bli som med p-staven!

Afturelding
3/20/13, 3:47 PM
#15

#14 Det behöver inte bli samma sak med en hormonspiral, eftersom att den har lägre dos än en p-stav :) Den sitter ju på plats, och då behövs inte lika mycket hormoner. Likadant är det med p-ring.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

lisora
3/20/13, 3:57 PM
#16

#14 alltså det är väldigt svårt att veta vad som "passar". Jag skulle verkligen föreslå Yasmin då det tydligen ska vara lite "snällare" hormonmässigt (om jag inte fått det helt om bakfoten..)

Jag själv har en hejdundrans pms och har väldigt ofta humörsvängningar, trodde därför aldrig att jag skulle kunna ta något preventivmedel med hormoner i, men yasmin funkar prima, så jag tror att enda sättet att veta är att prova! Det står en väldans massa biverkningar på alla preventivmedel men det behöver inte betyda att just du kommer få dom. :)

Afturelding
3/20/13, 4:03 PM
#17

Kom på en sak efter att ha läst #16.

Man ska alltid läsa bipacksedlar, men man ska inte bli skrämd av de biverkningar som står där. I bipacksedeln till Alvedon står det att man kan få leverskador, hudutslag och allergiska reaktioner som andningsnöd, men jag har då aldrig träffat något som fått detta :) Man kan även få diarré och nedsatt synförmåga av Ipren.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Arinya
3/20/13, 4:40 PM
#18

#15,16,17 Hmm, okej.. Aa får höra med en barnmorska…jag har ju väldigt ont om pengar hela tiden så någonting billigt hade varit bra! ^^

TheGeneralIdea
3/20/13, 5:46 PM
#19

Jag skulle också rekommendera att byta :) Jag hade Neovletta i början men det funkade inte alls, blev deprimerad och hade humörssvängningar som jag vet inte vad. Nu har jag Yaz och de funkar jättebra! En vän till mig använder också dem och de funkar bra för henne också. Dock överväger jag att byta till minipiller då p-piller ger högre risk för blodpropp och det är ju inte så skoj.

Fridaaaa
3/20/13, 6:15 PM
#20

Jag har cerazette nu, haft ca 1½ månad, men inge skillnad :)
neovletta var sådär, yaz var bättre :)

#19 Ja om någon nära släkting har fått det osv är det större risk ja, därför frågar dem alltid det på UM :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
TheGeneralIdea
3/20/13, 6:19 PM
#21

#20 Jo det vet jag men det är fortfarande en högre risk för alla. Det som är dåligt bli värre för riskgrupper men det blir inte riskfritt för andra. Det var debatt om detta för ett litet tag sedan, hade inte tänkt på det mycket förut men nu känner jag att det är bäst att byta för säkerhets skull :)

Fridaaaa
3/20/13, 6:20 PM
#22

#21 Ja jag bytta pga att jag inte vill ha massa östrogen i mig längre, därför bytte jag till mini-piller :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinya
3/20/13, 10:27 PM
#23

#22 Är det östrogenet som gör att man tappar sexlusten? Har jag fått de om bakfoten? :p

JustMySelf
3/21/13, 2:12 PM
#24

#23 Nej, man kan få det av östrogenfria piller också :P

Fridaaaa
3/21/13, 2:55 PM
#25

#23 nej det är inte det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Timmorn
3/21/13, 4:36 PM
#26

Det finns två olika sorters p piller. De har i princip olika sorters hormoner i sig om jag inte minns fel och det är.. minipiller man ger till riskgrupper, typ vars mamma har fått blodpropp osv. Det är därför barnmorskan frågar om ens släkthistorik och om hjärt och kärlsjukdomar eftersom de allra flesta preventivmedel ökar RISKEN. 
Risken att få biverkningar som minskad sexlust finns alltid med preventivmedel, så stirra dig inte blind på det. 
Men det som gäller är att gå till barnmorskan beskriva det du har, och be om att få testa ett annat. 
jag använder cilest och det har fungerat - För mig
Alla är vi olika och om du får minskad sexlust av det du får nu, så kan du reagera annorlunda på en annan sort. 
Om du fortfarande reagerar illa så kan du testa pring som har mindre halter östrogen. Men så finns ju pstav som du hade provat, spiralerna och eh jag tror att det är allt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Arinya
3/21/13, 7:18 PM
#27

#26 Okej, för de är ju himla drygt att gå runt och aldrig känna för sex liksom …:p

Det som är lite dumt är ju att jag verkligen inte har råd att prova runt hur mycket som helst! P-ring känns som de vore svårt att sätta in..iaf tills man lär sig ^^

Är det någon som har cirka priser för en 18årig student i småland? för:

P-ring
Sprial
och några olika sorters p-piller

1 års paket med Neovletta kostar 170kr här..

Annars slutar jag helt med allt och använder kondom helt enkelt.. :/

Annons:
Fridaaaa
3/21/13, 7:19 PM
#28

#27 P-piller får du höra med UM :)
Jag hade gratis på många sorter eller reducerat pris på vissa tills jag var 20 år. neovletta t.ex var gratis :)
Bor i Blekinge :)

Så bästa är att ringa sin UM :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinya
3/21/13, 7:21 PM
#29

#28 Hmm, aah jo sant.. måste ju förklara lite för dom att jag verkligen inte alls är sugen på sex, tänker inte på sex, blir inte kåt osv osv..

Dom kommer förhoppningsvis på nåt som passar!

Fridaaaa
3/21/13, 7:21 PM
#30

#29 Ja tror jag med att dem gör! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Timmorn
3/21/13, 11:06 PM
#31

Det är svårt det där, alla olika kostnader. För alla betalar ju olika. Om man går via ungdomsmottagningen här i Stockholm så kostar mina cilest 60 kr för 1 år. P piller alltså.
Jag hade noll sexlust ett tag, men det var inte pga ppiller utan jag var allmänt deppig, kunde säkert varit lite piller också men det blev bättre efter ett tag.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Underbarn
3/22/13, 1:43 AM
#32

Har exakt samma problem! :/ äter noevletta men det hjälper inte om jag byter P-piller heller. Blir nästan aldrig våt "på egen hand". Har provat minipiller nästan ett år också. Mitt förslag jag fick av min barnmorska var att BYTA SEXPARTNER?! Hade varit tsm med min kille i 2 år då. Hade inga planer på att lämna han. Nu är jag singel men inte legat med någon annan efter honom än men kommer säkert få tbx sexlusten LITE, ett tag för allt är spännande men tror det kommer falla tillbaka…

Arinya
3/22/13, 3:41 PM
#33

#31 hmm.. okej, ah jo det är därför det är så svårt!

#32 Ja precis! Det känns dock som det kommer vara exakt likadant för mig som de var för dig… just därför jag funderar på att sluta helt med p-piller och kanske testa p-ring istället eller helt enkelt bara ha kondom och inget annat!

Dock är mensen sjukt jobbig… :<

Underbarn
3/22/13, 5:27 PM
#34

#33 jag avskyr att ha sex med kondom, spruckit en gång också (av 2) och det är oskönt. Känns inte lika säkert med kondom pga risken att de kan gå sönder osv. Åh vet inte alls vad jag ska ha för preventivmedel :S har en kompis som jämt hade mena med p-stav och har två kompisar som inte skyddar sig alls?! Under ett helt år hade den ena oskyddat utan att bli gravid. Sen blev hon det två gånger på ett halvår.

Annons:
Fridaaaa
3/22/13, 6:02 PM
#35

#33 Kondom är ca 95 % säkert, precis som p-piller. Finns dem som blivit gravida för att den spruckit lite och de ej märkt det.
Så någon kombination är bra :)
Men kopparspiral säger dem t.ex är bra :)

#34 Mycket korkat av henne tycker jag att ej skydda sig och sedan behöva göra abort. Oansvarigt av henne att "skapa" ett barn och sedan göra abort :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinya
3/22/13, 6:37 PM
#36

#35 Ja..vi får som sagt se hur de blir! :)

lisora
3/23/13, 10:26 AM
#37

#34 känner också en tjej, eller "känner" men. Hon har varit gravid 3 gånger och gjort abort alla gångerna. Hur svårt kan det vara att skaffa preventivmedel liksom? Så sjukt oansvarigt, blir så arg.

Fridaaaa
3/23/13, 10:42 AM
#38

#37 Ja det är sjukt oansvarigt! :/
Vet med en som gjorde abort runt 3 gånger, och sista gången var på gränsen att hon fick :S (pga att hon gått nästan den tid man får innan man ej får göra abort.) Och nyligen födde hon en unge.
Men jag anser ej att hon är lämplig mamma på långa vägar :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PuffBuck]
3/29/13, 10:26 PM
#39

Jag har hört att just Neovletta är ett av de sämre märkena på p-piller (mycket depression och minskad sexlust). Jag använder Prionelle och de har alltid funkat jättebra för mig! Kanske ska fundera på det? :)

Ratlings
3/29/13, 10:42 PM
#40

Jag har haft p-stav, cerazette, neovletta och nu p-ring.
Av p-stav fick jag konstant mens i 6 månader och cerazette gav samma biverkning i yttligare två månader tills jag gav upp och bytte till neovletta. Jag har aldrig haft problem med neovletta, dom har funkat jätte bra, men fick tyvärr byta då jag har problem med min mage och spyr ibland på morgonen. P-ring som jag har nu är jag sjukt nöjd med. Känns inte, syns inte och inget du behöver tänka på. Man kan ladda ner en app på mobilen som påminner dig om när du ska ta ut/in. Jätte simpelt. Jag har fått lite minskad sexlust men inget som stör mig… Men då är jag ju inte sugen på det heller 😉

Det man ska tänka på är att alla p-medel funkar olika på alla. Kolla med UMO och hör vad dom tänker. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Arinya
3/30/13, 11:46 AM
#41

#39 Ja…de känns just lite så för mig faktiskt!

#40 Ja, väldigt sant, p-stav var likadant för mig! Jag ska testa något nytt, vi får se vad de blir! :)

Tack så jättemycket allihopa för era svar! Så här ska jag göra:

På måndag slutar jag ta p-piller i 1-1½ månad för att ta en paus från allt och se om det ändras tillbaka, sedan bokar jag tid hos umo och ser vad dom tycker jag ska testa istället! :)

Annons:
Ratlings
3/30/13, 11:49 AM
#42

#41 Låter som en bra plan 😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

[PuffBuck]
3/30/13, 11:57 AM
#43

Det låter jättebra, lycka till :)

Rainee
2/19/16, 2:51 PM
#44

#39 Jag vet att det här är en skitgammal tråd, men kunde inte låta bli att påpeka att Neovletta och Prionelle är samma sak. Det innehåller alltså samma sorts östrogen och gestagen och samma mängd, så du motsäger dig själv lite i ditt inlägg ;)

Fridaaaa
2/19/16, 3:58 PM
#45

#44 #39 är inte medlem längre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
2/20/16, 2:37 AM
#46

#45 Förvänta mig inte nåt svar precis, kunde bara inte låta bli 😂

Upp till toppen
Annons: