Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 4363 ggr
[Tilde]
2013-04-28 13:52

Strikt vegandiet - farligt för barn!

Såg denna artikeln och tyckte att den var intressant efter tidigare diskussioner om vegetarisk och vegansk mat: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/12-year-old-vegan-has-the-degenerating-bones-of-80-year-old/

För er som inte är så bra på engelska så handlar artikeln om en 12-årig flicka som vuxit upp på en strikt vegansk diet. Hon hade brutit ben flera gånger (benskörhet) och hennes ryggrad var i lika dåligt skick som en sjuk 80-årings. 

Det står även att om man äter strikt veganskt under uppväxten så är det nästan garanterat att man får vitamin och mineralbrist. 

Sedan handlar artikeln om andra fall där barn har dött eller blivit allvarligt sjuka av vegansk mat. En mamma som var strikt vegan och endast gav sin baby bröstmjölk hade väldigt dålig och näringsfattig mjölk så barnet blev underviktigt, undernärt och dog. :/

Tänkte bara att det vore intressant att se vegansk mat från detta perspektiv med.

Annons:
[MiniPim]
2013-04-28 15:32
#1

Vad läskigt! :o 

Tänk om jag blir så :/

Hamsterlycka
2013-04-28 15:45
#2

Små barn behöver mjölk osv. Mjölk bygger upp skelettet, likaså kött. Detta är en helt.. sjuk artikel. Förstår inte vad föräldrarna tänker med.

#1 Är du vegan? Isåfall, varför inte vegetarian eller inget alls? Det finns inget syfte med att vara vegan. Vegetarian är jättebra, men vegan.. nej.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[MiniPim]
2013-04-28 15:51
#3

#2 Nej vegetarian!!

Hamsterlycka
2013-04-28 16:02
#4

#3 Jaha okej, men då är det lugnt. 🙂 Drick mycket mjölk så att ditt skelett blir starkt på det sättet då eftersom du inte äter kött!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Elsa98
2013-04-28 16:06
#5

#1 men du blev väl vegetarian ganska nyligen? :)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

[MiniPim]
2013-04-28 16:08
#6

#4 vad bra:) #5 ja precis :)

Annons:
:holmgreen:
2013-04-28 16:36
#7

#2 Vad menar du med att det inte finns något syfte med att vara vegan? Det klart det finns. Syftet varierar dock beroende på vad man själv tycker, så att säga att det inte finns något syfte med att vara vegan förstår jag mig inte riktigt på.


Elsa98
2013-04-28 16:47
#8

#5 Då är det ju ingen fara, Du är ju varken vegan eller uppvuxen på det :)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Hamsterlycka
2013-04-28 17:28
#9

#7 Vad är ditt tycke är meningen med det då? Hönsen värper fortfarande ägg och korna måste ändå mjölkas vettu.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[Sniff]
2013-04-28 19:06
#10

Hellre att jag dör än att många andra behöver lida och dö för min skull. 

#9 Kornas kalvar kan få mjölken istället🙂

Fridaaaa
2013-04-28 19:26
#11

#10 Dock dricker dem ej så mycket mjölk som produceras.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
2013-04-28 19:30
#12

#9 Men t.ex hönorna kanske inte har det så bra när dom ska lägga ägg, dom kanske stängs in i små utrymmen bara för att lägga ägg. Samma med korna fast för mjölk! Då har man ju ett syfte, alltså att djuren inte haft det bra. :)

Hamsterlycka
2013-04-28 19:30
#13

#10 Vilka skulle lida? Djuren lider inte av att bli mjölkade och att hönan värper ägg? 😂
Som #11 säger så dricker de ju inte så mycket mjölk. :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Annons:
Fridaaaa
2013-04-28 19:31
#14

#13 Dock finns det djur som lider, innan de slaktas.
Eller höns som ej mår bra osv eller kor som inte har det bra.
De lider inte av själva mjölkandet eller äggläggningen, men kanske inte lever i en bra miljö.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
2013-04-28 19:32
#15

#13 Men om man tänger in typ 7 hönor i ett litet hus för att dom bara ska värpa ägg så lider dom ju! ^^

[Sniff]
2013-04-28 19:33
#16

#11 De borde få gå kvar med sina mammor, så kan människorna dricka mjölken som blir över.

Elsa98
2013-04-28 19:34
#17

#15 då köper man helt enkelt ägg från frigående höns :)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

[Sniff]
2013-04-28 19:37
#18

#13 Hönorna får kalkbrist när de lägger så många ägg, de sitter i små burar/går "frigående" i stora flockar där de inte kan leva ett naturligt liv och få utlopp för sina behov. Korna får sjukdomar, de skiljs från sina kalvar direkt efter födseln (vilken mamma vill förlora sitt barn?), och massa annat.

Fridaaaa
2013-04-28 19:42
#19

#18 Nej de skiljer inte på kalvarna direkt, efter 1-2 dagar. Kalvarna måste få i sig råmjölken osv. Annars gör det stället fel, om de gör det, för det får dem ej.
Vad för sjukdomar får korna?

Sedan beror det på vilka höns vi talar om.
Man ger hönorna snäckskal mm för att de ej ska få det. Alltså bra ställen. därför köper jag bara av min mamma som har mina höns just nu (och sina egna) eller ekologiska kravmärkta ägg.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sniff]
2013-04-28 19:52
#20

#19 Bonden jag pratade med sa att han tar kalven direkt efter födseln, för annars försvarar kon sin kalv och då blir det mycket svårare. Många bönder gör så för att minska deras lidande också, för ju längre de får vara tillsammans, desto starkare band får dem. Så efter två-tre dagar blir det mer smärtsamt för dem att skiljas. Kalvarna får väl sin mjölk, men inte direkt från mamman.

T.ex. kan de få juverinflammation.

Annons:
Fridaaaa
2013-04-28 19:54
#21

#20 Så gjorde dem inte på naturbruk där jag gick, och det var inte svårare att sära dem från mamman efter 1-2 dygn än om de hade gjort det direkt. Och de sa att kalven måste få vara med mamman ett visst antal timmar, för att få i sig råmjölken osv. Så den bonden gjorde helt fel som tog direkt, för kalven måste få i sig råmjölken, är extremt viktigt.

Ja det kan ju andra djur med få.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hamsterlycka
2013-04-28 19:56
#22

#18 "Vilken mamma vill förlora sitt barn"? Hm. Kor kan nog inte tänka så långt, men förstår ändå din poäng. Och.. hur ska vi människor kunna styra att hönor föder obefruktade ägg? Det är inget vi kan göra åt. Och nu för tiden så finns det nästan inga ägg (iaf här i Sverige) som inte är kravmärkta, som vi då kan köpa på tex Ica. 

Förstår inte vart du fått ifrån att kor och höns har det så fruktansvärt?

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fridaaaa
2013-04-28 20:01
#23

#22 Finns många ägg som inte är kravmärkta, och få som är kravmärkta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hamsterlycka
2013-04-28 20:03
#24

#23 Jag har då aldrig stött på det på en mataffär. :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Fridaaaa
2013-04-28 20:06
#25

#24 Har jag gjort i flera.
Det står "frigående innehöns" eller liknande.
Men få ekologiska eller kravmärkta.
Jag brukar handla på både maxi, willys, Börjes och citygross

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RobinEH
2013-04-28 23:35
#26

Att vara vegan är inte hälsofarligt. Dock kräver det ett otroligt engagemang och jag tvivlar på att det är något små barn skall utsättas för, en vegetarisk diet är jobbig nog.

#2

Du snöar in dig på mjölk av någon anledning. Det finns kalcium i fler livsmedel än mejerier. Sedan är det inte bara kalcium som krävs för stark benvävnad. Bl.a. Vitamin D har en viktig funktion vad gäller benvävnadsstrukturen.

"Det finns inget syfte med att vara vegan."
Du uttrycker dig objektivt när det inte är något annat än din åsikt.

#13

Huruvida djur lider eller inte går att debattera. Det beror helt på hur man definierar "lider" då ryggradsdjur har liknande nervsystem och bör därmed kunna känna smärta på samma sätt. 

#22

Jag vet inte vart du bor, men i Göteborg så är majoriteten av äggen som säljs inte krav-märkta. Personligen köper jag ägg från frigående höns inomhus, riktigt vidrigt faktiskt. Frigående skulle jag inte kalla det, men åtminstone sitter de inte i någon "inredd bur" och lider. 

Du verkar ha liten kunskap om rådande djurhållning. Visserligen gör lagarna att det ser bättre ut i Sverige än i många andra länder (USA, Tyskland och Danmark m.fl.), men djurplågeri skulle jag absolut hävda förekommer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Hamsterlycka
2013-04-29 06:37
#27

#26 Så om det nu finns massa annat som man kan äta som är lika nyttigt när man är barn, vad är det för nått? Förutom massor av tabletter som man isåfall måste trycka i sitt barn? Det blir riktigt intressant att höra. Jag bor i Umeå för övrigt. Kan ju ta kort på alla äggvarianter nästa gång jag är och handlar så får ni se själva ;) Visst förekommer djurplågeri på vissa ställen, likaså svältande barn i Afrika. Har jag sagt att djurplågeri inte försegår?

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Annons:
Hamsterlycka
2013-04-29 06:43
#28

Jag ser inget syfte med att vara vegan, har aldrig gjort det heller. Så alla veganer ser hellre att korna går omjölkade och plågade på det sättet? Det är så jag ser det. Ser verkligen inte den minsta anledning.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[Tilde]
2013-04-29 08:36
#29

#28 Jag är som du, förstår inte hur korna skulle lida av att bli mjölkare (visst kanske inte massproducenter av mjölk är det bästa, men kor MÅSTE bli mjölkade). Människan är dessutom skapad som en köttätare, så det "går emot naturen" att vara vegan. 😛

Fridaaaa
2013-04-29 08:37
#30

#28 & #29 De lider inte av att bli mjölkade.Men det är det miljön runt om, att de tar kalvarna för tidigt från mamma (redan efter 1-2dagar) osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2013-04-29 08:43
#31

#30 Men det gör man väl ändå inte på ALLA ställen? :o

Fridaaaa
2013-04-29 08:55
#32

#31 Tar kalvarna så tidigt? Jo på mjölkkor gör man det stort sett överallt tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eldlilja
2013-04-29 10:35
#33

#22: "Kor kan nog inte tänka så långt". Ursäkta? Människor är inte de enda med moderskänslor, med känslor utöver smärta, hunger osv. Vart har du fått sådant ifrån, att kor inte skulle må dåligt av att bli av med sina kalvar? För att ta hästar som exempel: det finns mängder av exempel med ston som fött döda föl, eller vars föl dött strax efter födseln. Och mödrarna mår då uruselt. Självklart finns det undantag, likaså finns det människor som inte bryr sig om sina barn. Och jag kan absolut tänka mig att det här är likadant för kor som för hästar. Och nu kanske det kommer "men nu pratar du ju om hästar, inte om kor". Och jag ska vara ärlig, jag har aldrig träffat kor annat än över staketet på en hage. Det är en annan sorts djur, men vad skulle det göra för skillnad? De allra flesta djurmödrar (tänker då främst på ryggradsdjur) tar hand om och bryr sig om sina ungar. Vi är skapta så för att våra arter skall överleva. Varför skulle kor vara annorlunda?

[Sniff]
2013-04-29 11:30
#34

#33 Bra inlägg! 👍

Annons:
Potatisen
2013-04-29 11:48
#35

Jag har ett par kompisar som är uppvuxna på vegansk mat. De är friskare än vad jag är. Ingen av dem har någonsin lidit av näringsbrist. Det som hände i artikeln händer inte alla. Det finns forskning på veganism som talar positivt om att vara vegan. En grupp framstående läkare i USA har till och med tagit fram ett veganskt alternativ till kostcirkeln. Jag har full förståelse för att man vill vara vegan.

Peppe
2013-04-29 13:38
#36

#33 du tar HÄSTAR som exempel när ett föl har dött. Hästar och kor är INTE samma sak! Precis som du trodde så kommer nu detta för du har så fel i dina antaganden.

Jag har under flera års tid jobbat på en mjölkgård med över 500 mjölkande kor + några hundra sinkor och några hundra rekrytering. Det innebär nära på 1000 kalvningar om året, under högtryck föds det uppåt 15 kalvar om dagen där. Jag har varit med vid otaliga kalvningar, tillfällen där man särar kalv och ko, tillfällen där kalvar dött, tillfällen där kon har dött och en massa saker som händer på en mjölkgård.

Jag har även häst sedan många år tillbaka. Jag till skillnad från dig vet skillnaden mellan dessa arter.

För det första är mjölkkon sedan många generationer tillbaka avlade för att få bort moderskänslorna. Observera att detta gäller mjölkras så som holstein t ex. Många kvigor som kalvar in vet inte alls vad de ska göra med kalven, de vet inte att den är deras och de vet inte vad det är för något. Det är inte helt ovanligt att de är aggressiva mot sina nyfödda kalvar.

De äldre korna vet mer vad en kalv är och de kan vara svårare att ta isär, men det tar aldrig mer än ett par timmar innan kon har slutat leta efter sin kalv. När ko och kalv säras så går kon in i gruppen med de andra korna. Ofta går hon ett varv och ropar för att sedan ställa sig och äta, och därefter lägga sig i ett bås och idissla. Måste även tillägga att många kor aldrig ens letar efter sin kalv! Kalven flyttas till en hydda där de andra kalvarna är. Kalvarna bryr sig inte det minsta utan de ligger och sover i sin hydda. När de är ett par dagar gamla och har lärt sig att människorna bjuder på mat så skriker de för full hals efter mat så fort man visar sig. Människorna är deras nya mamma. När de är ca 7-10 dagar gamla flyttas de till större boxar där de går med jämnåriga kalvar i grupper om 6-8 st.

En kalv dricker runt 6 liter mjölk per dygn. En bra mjölkko producerar över 40 L per dygn. Att sära ko och kalv är absolut ingenting dramatiskt! Det är ingenting som kräver en hel insatsstyrka för att få bort kalven från kon utan jag har gjort det många gånger helt ensam.

Angående råmjölken så finns ett nytt system nu där man mjölkar råmjölken från korna, mäter med en mätare för att se kvalitén på råmjölken. Då kan man avgöra om den är lämplig som kalvmat eller ej, hälla ut det dåliga och frysa in o spara det bra. När en kalv sedan föds så tinar och värmer man en sådan påse till strax över 40 grader och sondmatar den nyfödda kalven med. Det garanterar att kalven får i sig den livsviktiga råmjölken, och att just den råmjölken är av god kvalitet.

Korna överlag har det bra i Sverige, de som är frigående. Uppbundet gillar jag inte. Kor är mycket okomplicerade djur. de går absolut inte jämföra med ett djur som hästar som är betydligt mer komplext psykiskt. Deras enda likhet är att de är stora och har 4 ben.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eldlilja
2013-04-29 13:45
#37

#36: Okej, ber om ursäkt. Det var det jag fått som uppfattning av att ha pratat med andra samt egna antaganden, men då vet jag. Tack för att du tog tiden att förklara så grundligt🙂!

Peppe
2013-04-29 13:53
#38

måste få med det här också

Att lämna kalvarna hos korna är omöjligt. Som jag skrev ovan så producerar en bra ko över 40 L mjölk per dygn och kalvarna dricker en åttondel av detta. en nyfödd kalv ännu mindre! Kon kommer att utveckla mastit om man inte tömmer juvret ordentligt, hon kan bli riktigt sjuk och får väldigt ont! Ofta blir det så att den del av juvret som drabbats av mastit dör. Mastit uppstår när bakterier kommer in i juvret. En kalv som går och snuttar nån liter här och nån liter där kommer ge kon mastit på nolltid.
När mjölken ska ut från kon så måste hon "släppa mjölken". När hon väl släppt och öppnat kanalerna så tar det en stund innan de stängs igen. En autobahn för bakterierna in i juvret! Tänk er då en kalv som öppnar denna väg flera gånger om dagen.

När man mjölkar så är det viktigt att man har sina rutiner och är noga med hygienen. Detta hjälper kon att veta när den ska släppa mjölken och stänga kanalerna.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eldlilja
2013-04-29 14:01
#39

#38: Är det här på grund av att de avlats fram på det viset? Jag litar alltså på vad du säger - men det låter inte så naturligt att kon inte kan må bra utan människans hjälp. Gäller det även för kor som inte är avlade för mjölk?

Peppe
2013-04-29 14:08
#40

#39 mastit gäller alla, men den extrema mjölkmängden är framavlad och även beroende av foder och miljö. Ju mer en ko mjölkar per dygn desto mer betalar den sig.

kon är en mycket hårt avlad art, jag har svårt att se en grupp av mjölkras överleva i det vilda.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

oh-la
2013-04-29 14:10
#41

#38, det du berättar är riktigt spännande tycker jag :) tänker osökt på slaktdjur som man ganska ofta ser på sommarbete med kalvar, medan mjölkkor på bete aldrig i princip går med kalv. är köttdjur bättre lämpade mödrar är mjölkkor måntro?

Annons:
EvelinaS-L
2013-04-29 15:31
#42

Min bror har varit mjölk, ägg, soya allergiker sen han va bebis och har aldrig druckit mjölk och han mår jätte bra. :)

_Kram Evelina
_

Underbarn
2013-04-29 16:09
#43

Kan nog tro att vegansk mat kanske är för extremt när man växer. Men inte vegetariskt. Jag och mina fyra syskon har vuxit upp som vegetariner hela vårat liv och mår bra, aldrig brutit ett ben.

Vi dricker INTE mjölk, men har det dock i maten (som potatismos) och grädde i sås osv, ost. Men inte mjölk till maten som vatten typ? Så nej man behöver inte dricka MASSA mjölk. Jag jobbar på en förskola, barnen dricker jämt mjölk och alla lider av LÖST bajs!? I många fall diarre! Det betyder bara en sak - dålig kost. Jag och mina syskon hade nästan aldrig diarre i den åldern?! Det är INTE normalt att ha löst bajs jämt.

Det är inte ens naturligt att dricka mjölk från ANDRA djur? Vilken annan djurart än Homo Sapiens Sapiens dricker mjölk från andra arter? Bara vi.

#42 Inte ens laktosfri??

#22 Kan en häst/sto bli deprimerad över att sitt föl har dött eller tagits bort ifrån henne kan nog en ko också känna saknad av sin kalv. De kan bli förvirrade och oroliga, t.o.m kaniner kan bli det!

Peppe
2013-04-29 16:10
#44

#41 JA så är det absolut!

Köttraser och andra kor har fortfarande sina modersinstinkter kvar. De har heller inte nån utvecklad mjölkproduktion som mjölkraserna har 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[MiniPim]
2013-04-29 16:23
#45

Kor ska bli mjölkade, och ägg ska lägga hönor. Men då tycker jagatt korna ska fä vara i STORA hagar där dom kan leva så naturligt som möjligt. Kolla på "ett liv som gris" på youtube och det är så kossor och höns också har det på vissa ställen. sMÅ burar där dom får leva i sitt eget skit för att bara lägga ägg till sa människor - det är verkligen hemskt. Så det finns visst syften med att vara vegan.

Fridaaaa
2013-04-29 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Så ska grisar ha det, och andra djur med 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2013-04-29 16:29
#48

#47 Finns dem som har det så, grisarna på naturbruk där jag gick, har det så 🙂 Detta är dessutom deras skylt 🙂
Finns andra ställen med som har det så, tyvärr få, borde vara fler.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[MiniPim]
2013-04-29 16:30
#49

#48 ja det är bara synd att det är så få som du säger :/

Fridaaaa
2013-04-29 16:32
#50

#49 Fler borde ta efter det.
Mycket bättre :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Underbarn
2013-04-29 16:44
#51

#48 på naturbruksgymnasiet här står grisarna i små små boxar inne i en ladugård hela tiden. Verkligen jätte tråkigt.

Fridaaaa
2013-04-29 16:46
#52

#51 Så hade "mitt" naturbruk med innan men sedan bytte dem rektor när jag började 2an, så är några år sedan men de har bättrats efter hand hela tiden sedan dess

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EvelinaS-L
2013-04-29 19:42
#53

#43: Nej, han är ju allergisk mot mjölk, som jag sa. Han är inte laktosintolerant. :)

_Kram Evelina
_

Eldlilja
2013-04-29 19:48
#54

#53: Är det mjölproteinet🙂?

Elsa98
2013-04-29 19:53
#55

#45 Jag tycker också att ägg ska lägga hönor ;) hade varit praktiskt.

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Annons:
EvelinaS-L
2013-04-29 19:54
#56

#54: Ingen aning, men han kan inte äta nån form av mjölk alls, tex skummjölkspulver, mjölkprotein, laktos osv. :)

_Kram Evelina
_

RobinEH
2013-04-29 21:02
#57

#54 & #56

Är det mjölk han är allergisk mot så är det mjölkproteinet som är problemet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Synnerlig]
2015-03-30 19:44
#58

Haha, det är roligt att se hur lite man verkade veta om vegansk kost för bara två år sedan. Att man bryter ben, man dör och djuren lider inte, haha ni var då för roliga 😃

[Tilde]
2015-03-31 10:27
#59

#58 Jag tror på det fortfarande. Barn ska inte växa upp på vegansk kost, även om artikeln inte är korrekt. Finns så otroligt mycket ett växande barn behöver och i 99% av fallen (JA jag hittade på en statistisk siffra - u mad bro? 😉 *ej riktat till dig, Synnerlig*) är föräldrarna inte tillräckligt insatta i vilka näringsämnen och hur mycket av det all mat innehåller och vad barnet behöver.

Sen tycker jag att barn ska få välja själva om de vill äta kött eller ej, ingen ska behöva växa upp och tro att det är fel att äta kött, ägg, mjölkprodukter, etc. bara för föräldrarna inte gör det. 🤓 Vuxna får äta vad de vill men just små barn måste få friheten att få i sig allt möjligt för att sedan välja när de blir äldre :)

[Trevor_S]
2015-03-31 11:26
#60

#59, jag blev 196, så ta om det där med med växande. Skämtar

Vi får inte heller glömma dessa två tjejer som växte upp veganer.

[Synnerlig]
2015-03-31 12:15
#61

#59 Du säger att barn inte ska växa upp på vegansk kost men ändå säger du att barn själva ska få välja vad de vill äta? Du känner inte att i princip alla blandkostare tvingar sina barn att äta djurprodukter?

Du tror inte att barn till föräldrar som mest lagar pannkakor, makaroner med köttbullar och ketchup och fiskpinnar med potatismos lider av näringsbrist? De som väljer att bli veganer vet att det är viktigt att hålla koll på att vi får i oss all näring vi behöver så oftast har veganer bättre koll på näringslära än vad blandkostare har.

Jag förstår att du inte har hängt med riktigt men du vet att det är bevisat att det är farligt att äta kött och dricka mjölk genom en otrolig mängd studier? Hur kan du ha missat det? 😛 Så jo, jag tycker att man ska lära sina barn att det inte är hälsosamt att äta djurprodukter om inte du tycker att det är okej att dina barn riskerar att få hjärt-kärlsjukdomar, infektioner, olika typer av cancrar, diabetes osv. Tror du mig inte så är det bara att googla.
Jag hjälper dig lite på traven: Läkare för framtiden och Livsmedelsverket om kött, och Livsmedelsverket om vegetarisk mat. Sen är ni också alla så välkomna till Vegan iFokus och se hur många vi är som klagar över att vi går runt och dör och bryter benen, haha 🙂

[Tilde]
2015-03-31 13:57
#62

#60 Pratar absolut inte om växande på längden, utan jag menar den näring barnen behöver för att organ och hjärna ska utvecklas. Att börja med vegansk kost som exemppelvis 12-åring är fint bara man vet vad man gör.Tycker dock absolut inte att en 3-åring ska leva på vegansk kost.

#61 Barn som i SMÅBARN och sedan när de blir äldre, aka gamla nog att välja själva (sådär en 11-12 år beroende på hur mogna de är) så får de äta vad de vill. Jag växte upp med bra mat och inte vanlig husmanskost och det är vad jag tänker laga till mina barn. Ingen färdig barnmat här utan jag ska göra min egen. 🙂 Köttbullar = hemgjorda, alltid! Alla e-medel och tillsättningar är vad som är dåligt. Det säger väl sig självt att man inte bara kan ge mikromat till barn och tro att de får i sig allt de behöver. Näringslära är alltid viktigt men det är lättare att få i sig allt man behöver när man äter kött, t.ex. b-vitamin.

Livsmedelsverket skulle jag absolut inte följa då de är väldigt efter med saker och ting. Mjölk är dåligt i stora mängder, sure, men att dricka lite skadar ingen (som inte är allergisk). Jag dricker dock alltid vatten. Det köttet som är farligt är chark och sånt med massa tillsättningsmedel som har blivit behandlat på onaturligt sätt (t.ex. rökt kött). 

Du verkar inte förstå att denna tråd handlade om små barn och inte vuxna människor som valt detta som sin livsstil. Det handlar inte om vilket som är bäst utan endast extremfall när det gått fel. Detta efter massvis av diskussioner om ämnet - då är det bra att få en annan vinkel av olika koster så folk kan veta att det kan gå fel! Jag uppskattar för övrigt inte din nedsättande ton.

Annons:
[Trevor_S]
2015-03-31 15:21
#63

Snälla, det är bara okunskap. Du går efter en tidning som inte publicerat hela historien, står inte vad personen i fråga ens åt. Det tycker du är fakta men när någon visar bra kännanvisningar på fleråriga studier tycker du de ligger efter. Ne jag lämnar disskutionen här.

oh-la
2015-03-31 15:31
#64

#62, all forskning idag tyder på att allt rött kött ökar risken för bland annat cancer, inte bara charkuterier… Och mycket också! Gick en mycket spännande dokumentär om det för några månader sedan, bland annat, och sambandet mellan rött kött och cancer är befäst sedan länge…

[Tilde]
2015-03-31 15:35
#65

#63 Artikeln vet jag inte är 100% pålitlig och det är länkat till den för 2 år sedan 😉 Jag behåller fortfarande min åsikt om att småbarn och bebisar inte endast bör leva på vegansk kost.

#64 Vet ingen som fått cancer av att äta kött, det måste ju ha fler anledningar än endast kött. Vi är ju jägare i grund och botten. Hur som helst får man äta vad fasen man vill! Men man ska se till så man (och framför allt ens barn) får i sig ALLT vad man/det behöver! 🙂

Orkar inte diskutera en 2 år gammal tråd, sorry! 

oh-la
2015-03-31 15:43
#66

#65, och jag känner ingen som fått lungcancer av rökning, därför måste sambandet vara fake… Nej, sambandet mellan kött och cancer i änd och tjocktarm är såpass befäst att man i världscancerfonden inte rekommenderar mer än 500g kött i veckan. Fisk och fågel går där emot bra att äta mer. Och tidigare i människans historia var medelåldern runt 35 år… Cancer var inte det största problemet om man säger så…

[Synnerlig]
2015-03-31 15:51
#67

Så så länge forskningen inte säger det du vill så är de efter även om det är ny forskning? Okej… Jag undrar hur man kan ha missat att människor blir sjuka och dör som flugor av cancer, hjärt-kärlsjukdomar, inflammationer m.m. Jag lämnar diskussionen nu. Tack och hej bönpastej! 🙂

Nelley
2015-03-31 16:07
#68

#65 Du är ju otrolig, nej varken vuxna eller unga människor behöver komjölk och ägg eller kött. Och detta är inget ämne som svalnar efter 2 år. Hur skulle det vara mindre aktuellt nu? Stjäler en liknelse nu (😉) men om en person äter en skinkbit varje dag, bara och blir extremt sjuk. Betyder det att en blandkost är farlig då? Även fast jag redan tycker det är det så är ditt svar, självklart inte. Suck…

[Trevor_S]
2015-03-31 16:25
#69

Bebisar håller jag med om. De ska få modersmjölk som de flesta djur ger. Håller med om det med. Men ge en bebis annat än bröstmjölk (om inte en speciell skada eller har allvarlig sjukdom m.m.) är inte i något fall okey. Det är inte veganism det är idiotiskt. (Vilket jag håller med om) men när fast föda ska införas kan diskuteras.

Annons:
[Tilde]
2015-03-31 18:00
#70

#68 Tack, vet att jag är otrolig 😃 Och jo, det TROR JAG PÅ ATT MAN BEHÖVER. Samma som att du tror på att man inte behöver det. Mindre aktuellt är ämnet eftersom jag som trådskapare inte vill diskutera detta just nu. Acceptera det tack, eller skapa en ny tråd om ämnet.

Låser denna tråd nu och ni som vill diskutera ämnet får skapa en ny tråd. Mvh Admin!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: