Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 5769 ggr
Kadoor
6/4/13, 6:30 PM

Rädd för skräckfilm

Hej! Nu vet jag inte om det måste vara ett x i rubriken, isåfall får någon skriva in det! :) (och jag visste inte riktigt vilken grupp den skulle vara i, men aja)

I alla fall, det här låter säkert som ett jättekonstigt eller töntigt problem, men jag mår verkligen dåligt utav det här. Det är så att när jag har kollat på någon typ utan skräck så är jag jätterädd länge efteråt! Får ångest när jag ska sova, och mår sjukt dåligt.

Anledningen till denna tråden är att vi kollade på skräckfilm idag i skolan, och nu är jag jätterädd och får panik för att jag ska sova sen… Har ni några tips på hur man ska få bort rädslan, eller vad man ska säga? Alltså vad man kan göra, hur man kan "tänka" etc. Hade varit jättetacksam.

Mår verkligen inte bra av detta, och jag kan ligga uppe halva natten för att jag inte vågar sova.. Och såklart väljer jag inte att kolla på skräck, men var ju nästan tvungen idag eftersom att det var med klassen och man kan ju inte direkt sätta sig i ett hörn med händerna framför ansiktet, typ.

Snälla, även om ni tycker detta låter jättekonstigt så tar jag gärna emot tips från er.. Det kanske är svårt för er att förstå hur det faktiskt känns, men jag har seriöst PANIK.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Quenzi
6/4/13, 6:34 PM
#1

För mig, när jag var lite känslig så funkade det med att tänka "Haha, vad roligt det måste vara att stå bakom kameran" osv, för när dom filmar ser det ju inte alls lika dant ut som på filmen. ;) Sen så brukade jag även tänka att dom sa en massa roliga saker som inte alls hörde till. :P

PJUM

[rumelle]
6/4/13, 6:42 PM
#2

Jag hade samma problem när jag var yngre. Numera tycker jag mest att skräckfilmer är tramsiga. 
Jag brukade tänka såhär att för det första så är det faktiskt bara på film och för det andra så är det väldigt låga odds att något läskigt ska hända hemma hos mig bara för att jag precis sätt en läskig film. Sen brukade jag ha en nattlampa och sova under täcket så att bara näsan stack fram. :P

Kadoor
6/4/13, 6:46 PM
#3

#1 och #2 Tack för svar! Jo, försöker intala mig själv att det inte är så stor chans att det händer bara för att jag råkade se en film om det, det händer ju egentligen bara på själva filmen. Fast jag får ändå panik, jobbigt nog. :P
Har testat det där med att tänka att dem säger roliga saker som inte hör till, och det har väl fungerat sådär på mig… ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Nwmo
6/4/13, 6:46 PM
#4

Välkommen till gruppen. Vågar inte säga detta till IRL vänner, så jag kollar på filmer med dem, sen kan jag inte sova, på typ en månad. :c

- Emil

[Tilde]
6/4/13, 6:48 PM
#5

Jag brukar tänka på att det är på låtsas. Exempelvis tänka bort musiken i filmen, för då blir den jättetöntig, haha. Det är ju musiken som gör allt i princip. 😛

Kadoor
6/4/13, 6:51 PM
#6

#4 Känner igen mig där, fast rädslan hos mig brukar gå över efter ett dygn, ibland bara en natt, beroende på hur läskig den är… Men får panik ändå, tänk om monstren äter upp mig liksom!? haha, skämt åsido, men sitter här och tänker på allt som "kan hända". Fast det egentligen inte kan hända, men skrämmer upp mig själv lite… :(

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Kadoor
6/4/13, 6:52 PM
#7

#5 Okej! Jag är mest känslig för blod och skrik jag… Och sådana monster eller mördare som kommer på natten, typ.. ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tilde]
6/4/13, 6:56 PM
#8

#7 Såklart man inte är rädd för musiken, men musiken avgör stämningen och om du blir rädd eller ej. Du skulle inte bli rädd om en mördare ljudlöst kom fram bakom en dörr, utan det är ljudeffekterna och musiken som gör att man hoppar till :)

Kadoor
6/4/13, 6:57 PM
#9

#8 Haha, jo, det är ju klart! Musiken och ljudet gör ju mycket. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Nwmo
6/4/13, 6:57 PM
#10

#6 Vilken film såg du på då? :) (Denna gången)

- Emil

Kadoor
6/4/13, 7:00 PM
#11

#10 Nightmare of elm street, tror jag den hette, tror det finns fler av den också. Vet inte om du har sett den, men den är om han där Fred Kruger som mördar i drömmarna.. Vilket har fått mig att typ dö av rädsla snart, haha.. :(

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Vincent...
6/4/13, 7:26 PM
#12

Du kanske får vara hemma eller jobba i ett annat klassrum om du säger det till din lärare att du inte gillar sånna filmer :)

HAHAHAHAHAHA…..

Nwmo
6/4/13, 7:28 PM
#13

#12 Fast, då blir man typ "retad". :P

- Emil

Annons:
Vincent...
6/4/13, 7:32 PM
#14

#13 hellre det än att man kissar ner sig när man ser på filmen :)

HAHAHAHAHAHA…..

Kadoor
6/4/13, 7:33 PM
#15

#12 Som tur är var det bara en dag eller så, vi hade klassens dag som man har i slutet av varje termin, där man gör någonting tillsammans. Det känns dock sådär att gå undan i ett annat klassrum för det, och vi bestämde liksom film när vi var i klassrummet, och filmen startades direkt, så det hade nog varit svårt att få vara i ett annat klassrum typ.. :)

Men tack för ditt svar!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kadoor
6/4/13, 8:07 PM
#16

Men är det någon som har mer tips? Vill verkligen inte må såhär, ska försöka undvika skräck i fortsättningen i alla fall… ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Nwmo
6/4/13, 8:21 PM
#17

#16 Såg att du hade en hund, tänk att om något rör sig i huset/lägenheten så hör hunden det. Tvinga in den i ditt rum ;)

- Emil

Kadoor
6/4/13, 8:23 PM
#18

#17 Tyvärr är han inte särskilt villig till det, han sover antingen där nere i källaren hos pappa eller så sover han uppe i vardagsrummet… Och just nu är han på hundkurs, så det blir inte så lätt.. ;)

Men vad gör du när du har kollat på skräck då? Gör du någonting särskilt? För jag har seriöst paniiik just nu.. :(

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Nwmo
6/4/13, 8:30 PM
#19

#18 Olika saker: 1. Sitter uppe lääänge, så att jag somnar direkt. 2. Tar in hunden i rummet. 3. Skriver med folk, på typ kik. 4. Kollar iFokus. 5. Spelar spel :3 6. Skriv med din kille/tjej eller den du tycker om? :) Hoppas det hjälpte ;)

- Emil

Kadoor
6/4/13, 8:35 PM
#20

#19 Tack för tipsen! Får testa det, iFokus brukar hjälpa bra i alla fall. Vet dock inte om hunden är så villig att ge mig sällskap i natt, haha.. ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
sasha_setter
6/4/13, 9:45 PM
#21

Ett tips för att inte bli tvingad i skolan är att prata med en lärare och berätta och sedan sitta o kolla på mobilen under filmen. Om någon frågar så är du inte så intresserad av filmen ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Kadoor
6/4/13, 9:55 PM
#22

#21 Tack så mycket! Det här var ju bara en dag, klassens dag brukar det kallas, där man gör något med klassen under en skoldag. Har skrivit det längre upp, men vet inte om du läste det.

I alla fall, tror inte att vi kommer se så mycket fler filmer, det är oftast i slutet på terminen som vi får se på film på vissa av lektionerna. Och idag då. Men det brukar inte bli skräck direkt, men det blev som sagt idag. Då var det en del som ville kolla på den, men tyckte inte det var så snällt egentligen… För nästan ingen fick "rösta" typ, utan det var en eller två i klassen som skrek ut att de ville se den filmen, och så blev det såklart den.. :(

Tack så mycket för tipset i alla fall, blir verkligen glad för alla tips jag får. Det är liksom inte så kul att vara halvt ihjäl skrämd och knappt kunna sova… :/

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

BettaSplendens
6/4/13, 10:58 PM
#23

Haha jo efter jag spelat slender har jag inte kunnat sova ordentligt på länge.. Har ofta somnat med tänd lampa, även fat jag stör mig supermycket på det… Annars brukar jag sjunga en låt i huvudet, en som går ganska snabbt så man bara fokuserar på det o så vipps sover man ;) töntig jag är, men…. Har katter också så kan kännas bättre om dom sover vid en fötter haha eller om det låter/knarrar så kan man bara tänka "det var katten" 😃

[brallis123]
6/5/13, 2:21 PM
#24

Annars kan du prata med en vuxen :) det hjälpte mig när jag var skraj

Kadoor
6/5/13, 5:59 PM
#25

#23 önskar att jag också hade en hund eller katt som ville sova med mig i mitt rum.. xD Men ska se om syrran vill sova ute på altanen med mig i natt, vilket vi brukar göra på somrarna. Det är jättemysigt, så får se om hon vill. Det kanske kan få bort min rädsla, om jag sover med någon en natt typ. För rädslan går oftast bort hos mig om jag känner mig trygg och när jag har sovit en natt eller så. :) #24 tack för tipset! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

nottheonly
6/5/13, 6:39 PM
#26

När jag har sett skräckfilm (är också riktigt rädd, speciellt när jag ska sova! haha) så brukar jag försöka hitta någon som vill sova med mig så jag slipper sova själv.. 

Och sen brukar jag tänka typ "Det är ju så många som sett den här filmen innan mig och det har inte hänt dom någonting på grund av det så jag borde klara mig".. haha 😇

Kadoor
6/5/13, 8:28 PM
#27

#26 Okej, tack för tipsen! Min syster sover ute med mig på balkongen i natt, vilket vi gör ganska mycket på somrarna(skrev det där uppe haha), så det känns tryggt. Jo, det är det jag försöker tänka också, det hjälper ganska bra faktiskt, men ja.. Lite rädd är man fortfarande.. ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Nwmo
6/5/13, 8:35 PM
#28

OT, kanske: Vilken är den läskigaste skräckfilmen du har sett? :3

- Emil

Kadoor
6/5/13, 8:39 PM
#29

#28 Nightmare filmen som vi såg igår :(

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Nwmo
6/5/13, 8:41 PM
#30

#29 Okej. Vad heter du på kik? (OT men :p)

- Emil

Kadoor
6/5/13, 9:04 PM
#31

#30 Kan skriva i pm ^^ haha, gör inget.. :p

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

ostbollen
10/30/14, 6:49 PM
#32

Hej! Jag kollade igenom detta forumet för att jag just har svårt att sova. Här kommer 2 tips. 1. Om du har djur tex katt eller hund och du hör någonting. Intala dig själv att det var ditt fluffiga lilla djur som busade. 2. Tänk på något helt annat. Jag brukar skriva små berättelser i mitt huvud. Eller som jag gjorde i natt. Jag låtsades att jag målade "Mona Lisa". Jag började med en skiss och efter ett tag bara man somnar! 😃

[Twiggys]
10/30/14, 7:50 PM
#33

Kolla på behind the scene på den aktuelle filmen( eller en liknande film) så avdramatiseras det hela 😊

Upp till toppen
Annons: