Annons:
Etikettövrigt
Läst 4513 ggr
siaames
2013-07-24 21:51

Snål dejt?

När du går på dejt eller middag med en kille, förväntar du dig då att han ska stå för notan? Eller vill du att ni betalar var och en för sig?

Själv tycker jag killen ska stå för notan (men inte hela tiden), speciellt på första dejten för det är ju första intrycket som är viktigast! 😉

Annons:
Gurky
2013-07-24 21:58
#1

Personligen om jag går på en dejt och tjejen utgår ifrån att jag ska betala är hon inget för mig. Såna divafasoner/ojämställdhetstänkare klara man sig gott utan.

Elsa98
2013-07-24 22:00
#2

Nää sånt tror inte jag på, jag tar för givet att man delar på notan och betalar för det man själv stoppar i sig :)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Wanzel
2013-07-24 22:07
#3

Jag är sådan att jag har jättesvårt att låta folk betala för mig. När jag och min pojkvän äter ute så "turas vi om" att betala. Inte så att det blir "Jag betalade förra gången, så nu är det din tur", men ibland betalar jag och ibland betalar han.
Men jag har fortfarande svårt för att låta honom betala 😛

När det gäller en enstaka dejt så skulle jag nog inte förvänta mig att den andre skulle betala, utan erbjuda mig att betala.

Alexander96
2013-07-24 22:13
#4

En äkta gentleman betalar.

Cazzos
2013-07-24 22:14
#5

Jag dejtar inte men om jag äter med ett syskon eller en annan vuxen och hen erbjuder sig att betala så lämnar jag det som det är, annars betalar jag alltid för mig själv 🙂


[Tilde]
2013-07-24 22:21
#6

Jag är självklart beredd att betala min halva själv, men man vill ju såklart att han ska vara en gentleman och vilja bjuda :) Så kan man ju själv bjuda på något nästa gång man ses. 

Om jag däremot inte skulle vilja se honom igen vill jag nog hellre betala för min egna del, så det inte känns som om man utnyttjar honom.

Annons:
Gurky
2013-07-24 22:35
#7

Problemet med att vara en gentleman är att man förminskar kvinnan, även om det inte är avsiktligt. Nu menar jag givetvis inte att man ska vara motsatsen, utan man bör se varandra som likar. Gentlemannen uppstod i en tid då kvinnan ansågs vara inkompetent och i behov av en man för att överleva.

[Tilde]
2013-07-24 22:38
#8

#7 Det tycker jag absolut inte att man gör. Killen betalar ju inte för han tar för givet att kvinnan inte har pengar, utan han betalar för att vara snäll? :) Det bästa är ju såklart att fråga och insistera om han inte ska ta notan, istället för att bara göra det utan att höra med tjejen - DET är lite att "förminska" henne.

[Tuulikki]
2013-07-24 22:53
#9

Nej, jag förväntar mig inte att han ska vara gentleman, jag kan ju lika gärna vara gentlekvinna(?) då. Jag gillar jämställdhet annars, så det är självklart även här👍

RobinEH
2013-07-24 23:36
#10

#4

En äkta gentleman förutsätter inte att kvinnan är oförmögen att betala för sig själv.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

dyoxide
2013-07-25 00:29
#11

Jag utgår ifrån att betala för min egen mat, men det är ju en trevlig överraskning om dejten betalar allt 😛 ibland gillar jag att stå för hela notan också, när jag har råd *fattig student*😊

Tina-A
2013-07-25 00:36
#12

Jag är feminist så min åsikt kanske säger sig själv :-) jag vill att det ska vara lika. Jag betalar gärna för mig själv och så kan han betala för sig själv. Om någon känner för att bjuda kan det lika gärna vara jag som bjuder, precis som han. Det spelar ingen roll. Skulle aldrig förvänta mig att en dejt skulle betala för mig och om det erbjöds skulle jag först tacka nej, om han insisterade skulle jag säga okej och antagligen bjuda honom nästa gång!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gurky
2013-07-25 07:35
#13

#8 Fast nu handlade det om att vara en gentleman/utgå ifrån att killen betalar. Det är stor skillnad på det och att vilja bjuda. Iaf i min värld.

Annons:
oh-la
2013-07-25 08:41
#14

nej, jag vill inte att min dejt betalar. då betalar jag hellre allt själv. det här är väl typiskt amerikanska fasoner som jag inte riktigt förstår mig på. när jag och min sambo dejtade betalade vi alltid för oss själva. idag, n är vi bor ihop, så betalar antingen den ena eller den andra, eller så tar vi det på kreditkorter som splittas när faktuan kommer. tycker inte direkt att det tyder på att någon är mer eller mindre gentleman om denne betalar. jag hoppas ju att man under dejtens gång har hittat andra egenskaper som väger upp att killen betalar eller ej.

[Tilde]
2013-07-25 09:05
#15

#12 Jag är också feminist men samtidigt tycker jag om att bli behandlad som en prinsessa och att behandla min kille som en prins liksom. Jag har inget emot att bli bjuden på saker eller att bjuda själv. 🙂 Det vore ju tråkigt om man alltid delade på allt.

Dock brukar jag tacka nej till grejer som killar vill bjuda på på första dejten, mat, glass, osv. Har endast tagit emot godis som blev över efter en filmkväll, samt en film som "blev över".

Jessicahagstrom94
2013-07-25 10:55
#16

Skillnad på om killen bjuder ut tjejen eller om man bestämmer tillsammans att man ska äta ute, då kan man hjälpas åt.

Men är det killen som bjuder ut tjejen tycker jag att han ska betala.

Tina-A
2013-07-25 10:59
#17

#12: javisst, jag tycker också om att bli bjuden och att själv bjuda. Det är trevligt! Men ts skriver om man förväntar sig att bli bjuden och om man tycker att dom SKA betala. Det tycker inte jag, så jag håller inte med ts. Däremot är det trevligt att bjuda eller bli bjuden omman vill, men jag skulle aldrig förvänta mig det och tycka han var snål eller bli besviken om han inte gjorde det

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tilde]
2013-07-25 12:05
#18

#17 Ah okej. Nej då håller jag med! :)

Cotast
2013-07-25 14:06
#19

Första intrycket är viktigast Jotack, men vad är det som säger att han måste impa på dig då? Det e lika mycket du som ska göra ett intryck hos honom, inte förvänta sig att han ska betala. Sånt ger fel bild av dig, det vill du inte ;)

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

tonååring
2013-07-25 14:42
#20

TS tycker att killen ska stå för notan på första dejten men hon skrev inte att hon förväntar sig de! ;)

Annons:
Gurky
2013-07-25 21:04
#21

#20 Fast andemeningen är densamma. Hon tycker att killen ska göra för att kunna göra ett gott intryck. Dvs betalar han inte så gör han ett dåligt intryck (bidrar till att göra ett dåligt intryck). Men om det inte är vad hon menar får hon gärna omformulera sig.

Tina-A
2013-07-25 21:06
#22

Citat från TS

"När du går på dejt eller middag med en kille, förväntar du dig då att han ska stå för notan?
Själv tycker jag killen ska stå för notan."

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Åsa S
2013-07-25 21:22
#23

Borttaget råkade klicka fel

tonååring
2013-07-25 23:03
#24

#22 Som sagt, hon tycker det men förväntar hon sig de?

Det vet bara TS.

Gurky
2013-07-26 05:22
#25

#24 Annars hade hon inte skrivit som hon gjort.

[alisja]
2013-07-26 11:53
#26

Jag skulle varken ha problem med att betala själv eller bli bjuden, men på första dejten hade jag nog velat betala själv! Hade känts konstigt annars faktiskt :)

[Ebidda98]
2013-07-26 12:03
#27

Tycker att tjejen lika gärna kan ta initiativet att betala för båda som killen :) Är trött på alla "gentlemäns-regler". 🙂

Annons:
Fridaaaa
2013-07-26 12:56
#28

Jag anser inte att det är självklart att killen ska betala.
Jag förväntar mig inte att killen ska betala notan. 
Finns ingen anledning till att just killen ska göra det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
2013-07-26 15:48
#29

Skulle aldrig få för mig att förvänta mig att killen ska betala. Aldrig. Om det inte handlar om t:ex min födelsedag och han gjort det klart för mig att han vill bjuda som present. Men i allmänhet? Aldrig. Ja, första intrycket är viktigt och det gäller för tjejen med. En tjej som ser sig som en prinsessa som ska få middag betalt pga indoktrinerade könsroller gör i mina ögon ett kasst första intryck. Skulle jag gå på dejt med någon som förväntade sig det skulle jag anta att de alltid förväntar sig att man passar upp på dem som en betjänt och en sådan människa vill jag inte ha med att göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

karamell
2013-07-27 12:21
#30

Hade killen sagt: "Jag vill bjuda ut dig" så hade han fått betala.

Hade han sagt: "Ska vi ut och äta något gott ikväll och se en film på bio" t ex, så hade jag inte tagit för givet att han skulle betala.

Sugar Mist
2013-07-27 12:52
#31

Jag klarar inte av att låta andra betala, inte ens en cheeseburgare för 10kr(Som min dåvarande pojkvän nästan tvingade mig att låta honom betala), så nej, jag ser helst att han betalar för sig och jag för mig.

-

fml
2016-09-23 16:02
#32

Om killen bjuder mig på en dejt och sen inte står för notan så kommer jag inte gå på en andra dejt med honom. Sorry not sorry

fml
2016-09-23 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hahhaha

Honestyisdead
2016-09-23 16:41
#34

Har aldrig förstått varför man som kvinna vill att mannen betalar. Är det inte roligare att själv vara snäll och bjuda? Varför finns den synen fortfarande kvar när vi snart är inne på 2017.

Annons:
Scorpio97
2016-09-23 16:52
#35

Jag vill betala för mig själv, speciellt den första/de första dejterna. Om det inte fungerar/det inte blir fler träffar så vill jag inte vara skyldig honom något. Han får gärna erbjuda att betala, men jag skulle aldrig förvänta mig det eller tycka sämre om honom för att han inte erbjuder. Om han inte accepterar att jag vill betala själv, blir det förmodligen inte fler träffar. 
Om det är jag som bjuder ut killen, skulle jag förmodligen erbjuda mig att betala, men självklart acceptera om killen inte vill det. 

Men om jag är tillsammans med någon, äter ute med en nära vän eller familjemedlem har jag dock inget emot att bli bjuden. Men då bjuder jag gärna tillbaka nästa gång (förutom om det är någon jag vet har gott om pengar, klarar av kostnaden utan problem och inte vill bli bjuden tillbaka - typ min morfar). Då är det mest för att det är roligt att bli bjuden och att bjuda, samt för att det oftast är enklare att en betalar istället för att dela upp.


//Jessie

vendelay
2016-09-23 20:08
#36

Definitivt inte. Om det är en första träff kan jag (kvinna) tänka mig att betala för min partner om jag tror att det kommer funka mellan oss men jag skulle aldrig låta den andra personen betala för mig. Det har aldrig varit ett problem som jag märkt av tidigare, men skulle det bli problem och killen (i detta fallet) skulle känna sig omanlig så är det verkligen inte den typen av partner som jag är ute efter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VilmaA
2016-09-23 21:36
#37

Tycker det är smaklöst att ta för givet att någon kommer betala din mat.

Honestyisdead
2016-09-23 22:03
#38

Siaames

Du skriver att första intrycket är viktigt. Varför anser du att killen ska betala för att ge ett bra intryck? Ger du ett bättre intryck som snyltar? 

Försöker verkligen förstå varför ni tycker att man pga kön antingen ska betala eller bli bjuden.

vendelay
2016-09-23 22:43
#39

Jag undrar samma sak som #38! Ger du ett bra första intryck om du tar för givet att han ska betala för dig, ge dig pengar, att du ska leva på honom?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

nadilda
2016-09-24 07:32
#40

Jag skulle aldrig förvänta mig att killen skulle betala mitt! Om han hade erbjudit sig hade jag antagligen inte protesterat, men lagt det på minnet så att jag kunde bjuda tillbaka en annan gång. Jag kan tycka att själva grejen med att bjuda (framförallt i ett lite mer etablerat förhållande ) kan vara gullig, men hade känts grymt fel om det inte gick åt båda hållen.

Carrosh
2016-09-25 09:53
#41

Självklart ska man dela på notan. Förstår inte varför männen ska förväntas bjuda, det är bara förlegat i dagens läge när båda faktiskt jobbar/studerar och är självständiga individer.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
ks172
2016-09-25 17:00
#42

I början så betalar man var för sig själv och nåra gånger så bjuder man varandra och kanske köper nånting till varandra eller överraskar


Lexie82
2016-09-26 00:42
#43

Jag tycker inte att det handlar om kön, utan snarare om vem som bjuder ut vem - och hur man formulerar det. Som någon skrev här ovanför, om man gemensamt snackar ihop sig att man ska göra nånting, då betalar var och en för sig. Men handlar det om att den ena bjuder ut den andra så är det ju just det. Man bjuder.
Bjuder killen ut tjejen så betalar han. Bjuder tjejen ut killen så betalar hon.

Sen tänker jag att den som då blir bjuden har en anledning till att initiera nästa dejt, eftersom man vill bjuda tillbaka.

Jenny82
2016-09-26 00:57
#44

Jag är tjej och jag tycker att man ska betala sin egna nota själv. Men såklart om killen erbjuder sig att betala min nota så är det ju väldigt snällt, men ingenting jag skulle kräva. Jag skulle kunna betala hans nota också bara för att ;-)

ipopuma
2016-09-26 17:53
#45

tänker att kön kvittar. Men om den ena är typ rik o bjuder ut på något riktigt fint dyrt ställe o den andra har mindre pengar o klargjort detta är der väl inte fel att person rikare betalar. Hade nog själv aldrig gillat detta. Kännts som man nt kan ge tbx något lika fint men om man ej vill lägga halva sin budget på en måltid liksom. Och om detta händer hur i sjutton ska man kunna bjuda tbx något lika fint?! (nt för att chansen är stor men om det händer liksom!)

Upp till toppen
Annons: