Annons:
Etikettövrigt
Läst 3736 ggr
Tokyo
2013-08-14 20:00

Bleka tänderna hemma

Ser massa videor på youtube där folk bleker sina tänder hemma genom att använda bikarbonat och en jordgubbe, medans vissa kommenterar på dessa videor att det "tar bort" emaljen eller helt enkelt inte är bra för tänderna.

Jag har extremt gula tänder och har nästan alltid haft det och pga det vill jag inte le på foton eller le med tänderna över huvud taget. Vill liksom inte göra så att andra kräks när dom ser mig. 😇

Skämt åsido, har inte tillräckligt bra självförtroende helt enkelt. Så om det är någon som testat detta eller känner någon som testat detta så kan ni väl berätta? 

För ett tag sedan trodde jag inte att mina tänder kunde bli gulare än dom var då, men tydligen blir dom bara gulare och gulare. Dessutom är dom inte särskilt raka heller. Och jag har faktiskt fått kommentarer om att mina tänder är gula och snea osv, och det är av mina vänner. T.ex, en nära vän till mig sa för ett tag sedan: "Oj vad gula tänder du har (mitt namn), det har jag inte tänkt på förut".

Tack så j*vla mycket, du är inte perfekt själv gumman 😉

Nä, men som jag sa så kan ni väl berätta om det för det första funkar eller inte - om ni har testat själv alltså - eller bara vad ni tror helt enkelt.

Tack! 👍

Annons:
[ErikP]1
2013-08-14 20:02
#1

Borsta tänderna noga ska nog funka :)

Tokyo
2013-08-14 20:14
#2

#1 Det gör jag hela tiden. Tandläkaren klagar inte iallafall 😃

Dock har båda mina föräldrar gula tänder, eller det kanske inte går till så? 😇

Iallafall, dom är ju redan skitgula. Blir dom vitare av att borsta tänderna nogrannare, längre etc? Det kanske gör så att dom inte blir gulare än dom redan är, men kan dom bli vitare av det?

[MikeW]
2013-08-14 20:24
#3

Kan inte tandläkaren göra dom vitare? vet inte vad det heter men har för mig dom typ färgar dom vita eller något :P

Men vem bryr sig om du har gula och inte raka tänder? Det är en sån liten sak så det borde man inte bry sig om direkt.

Men fråga din tandläkare.

Dom kan bli vitare om du borstar tänderna, men har för mig att det beror på vad du har ätit och så, är det något som lämnar en fläck så kanske det inte kan gå bort med att bara borsta tänderna.

Då måste du typ måla dom vita eller något xp

BunnyHope
2013-08-14 20:27
#4

Var noga med att hålla placken i schack (stavning).

Hälsningar Lova & Kaninen Harry
Du är saknad...
Edward 31/8-11 5/7-12

Tokyo
2013-08-14 20:27
#5

#3 Finns målarfärg i pappas garage! 😃

Nä, men kostar det inte mycket om man gör något sådant hos tandläkaren?

AkaiTsuki
2013-08-14 20:28
#6

Har du prövat den där Pepsodent White Now? Den funkar för mig ^^

Det finns också tandkräm för rökare och de som dricker kaffe, är lite starkare och tänderna blir vitare fortare 

Sen beror det från märke till märke och person till person. När jag kört Colgate har mina tänder alltid vart gulaktiga 😕 Sen bytte jag till pepsodent white now och det fungerar bra ^^

//Joanna

Annons:
Tova.O
2013-08-14 20:49
#7

Usch känner så väl igen mig i detta. 😞 vill inte le pågrund av det, plus att min mamma säger alltid såhär när vi sitter i bilen: men gud, har du borstat tänderna idag?? 😭 blir sjukt ledsen men hon märker inget..

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

[RedHood]
2013-08-14 20:52
#8

Prata med din tandläkare och det ska faktiskt inte kosta om du är under 19 eller 20 (minns inte vart gränsen går). Mår du själv, om du räknar bort kommentarerna, dåligt av det? När du ser dig i spegeln på morgonen till exempel. Prata med din tandläkare, det är deras jobb att hjälpa dig om du vill ändra dina tänder 🙂

#7 När det är föräldrar som säger sådana saker så tycker jag det är fruktansvärt dåligt 😕

[Vad ska jag heta?]
2013-08-14 20:55
#9

#8 Bleka tänderna kostar även om man är under 18 år! Det är bara tand undersökningar mm som är gratis för oss :)

Tokyo
2013-08-14 21:00
#10

#8 Jag mår själv dåligt av det ja, om jag som du sa ser mig i spegeln på morgonen så känner jag mig äcklig. Det ser ut som om jag struntat i att borsta tänderna på 5 år eller nånting. 😮

#7 I feel you bro 😕 Jag använder alltid svartvit effekt på t.ex instagram ifall jag ler på bilden eller i videon. 

Till och med min hund har vitare tänder än mig, och hon borstar ju inte tänderna direkt. 😮

#6 Har testat hundratals (överdrift 😃) olika tandkrämer som tydligen ska göra tänderna vitare men ingenting funkar. Dessutom har personerna i reklamerna eller liknande alltid helt perfekt vita tänder från början. 😮

BunnyHope
2013-08-14 21:00
#12

#9 Och tandställning(om man behöver), lagningar.

Hälsningar Lova & Kaninen Harry
Du är saknad...
Edward 31/8-11 5/7-12

Calcifer
2013-08-14 21:01
#13

Några tusen kostar det att bleka tänderna hos tandläkare. Däremot finns det t:ex blekningskit man kan köpa för hemmabruk, typ blekningspennor och dylikt. Kostar några hundralappar. Håller typ ett halvår om man tar hand om det, dvs sköter munhygienen. Experimentera med egenkombinerat jox ska man helst inte göra eftersom det sliter på emaljen onödigt mycket. Tandkräm med så kallad "blekningseffekt" är ingenting som det finns några som helst bevis för att det fungerar. Kanske fungerar för en del, men det finns inget medicinskt styrker det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tokyo
2013-08-14 21:04
#14

#11 Det var ju inte särskilt billigt, och dessutom hade jag en lagning i en tand förut som lossnade, så nu är det ett litet hål där. Dock har jag inte ont av det, den är faktiskt lös också så den kommer väl ändå lossna snart. Låter ju skitäckligt, men det är ju så 😮🧟‍♂️

Tror seriöst inte mina föräldrar skulle låta mig bleka tänderna ändå, så.. 😐

[Vad ska jag heta?]
2013-08-14 21:09
#15

Jag har också lite gula tänder :( Men tandläkaren säger att jag har jätte fina tänder :) Tar du även Listerin? Vet inte om det hjälper

[Vad ska jag heta?]
2013-08-14 21:13
Tova.O
2013-08-14 21:14
#17

#10 Samma här! Har 1 bild på instagram där jag ler med tänderna..  i svart-vit. 😐

hahaha har också tänkt på de, min kanin då. Hur kan de ha vitare tänder, om de inte ens borstar dem? X)

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Sugar Mist
2013-08-14 21:14
#18

Har samma problem, hatar det :c Fick tipset att borsta med salt men det hjälpte inte alls, funderade på att testa bikarbonat men sedan upptäckte jag mjölbaggar i våran påse här hemma… hua.

-

Tova.O
2013-08-14 21:16
#19

#18  :((  men uuuu bikarbonat är ju jättestarkt typ. 😮

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

[RedHood]
2013-08-14 21:16
#20

#10 #17 Kolla på en hamsters tänder då! De måste vara gula, annars är de inte friska om jag har förstått det rätt 😃

Annons:
Cazzos
2013-08-14 21:19
#21

Jag har inte läst några kommentarer, men det här med att emaljen går bort är bara om du överdriver blekningen. Högst 1 gång i veckan ska man göra det.

Jag använder Colgate Sensation White, det är min absoluta favorittandkräm, och jag upplever att tänderna blir vitare av att jag använder den. Sen tuggar jag också mycket whitening-tuggumin, men det är bara för att jag är rädd att få dålig andedräkt när jag är i skolan och så, men det har gjort att jag fått torr mun så det rekommenderar jag inte. Nuförtiden så dricker jag mer vatten och tuggar bara tuggummi efter lunch (i skolan), så är inte lika torr. Men jag pratar mycket 😊

Vilken tandkräm använder du? Maten spelar också roll. Äter/dricker du något som har starka färger som kanske färgar dina tänder? Jag kan tänka mig att kaffe och paprika kan färga tänderna.

Förr använde jag whiteningtandtråd, det hjälpte faktiskt en hel del, så det kanske du också ska använda. Nu använder jag vanlig tandtråd men whiteningtandtråd är väldigt effektivt och jag rekommenderar det starkt.


Tova.O
2013-08-14 21:19
#22

#20 sökte på google , och ja den hamstern hade iallafall värre tänder än mig hahaha.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Calcifer
2013-08-14 21:19
#23

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tokyo
2013-08-14 21:27
#24

#20 Dom hade verkligen gula tänder, gulare än mina 😃 Äntligen någon som får mina att framstå som .. ljusgula? 😉

#21 Ja, alla säger att man absolut inte ska göra det oftare än 1 gång i veckan, vet inte ens om jag vågar göra det 1 gång i veckan, haha. Men det är ju inte direkt permanent blekning, så man får väl göra det regelbundet om man vill hålla dom vita?

Cazzos
2013-08-14 21:33
#25

#24 Jag tror att det är bättre att du håller dig till tandkräm och tandtråd. Visst innebär det också risker men det är nog bättre anpassat för långvarit bruk än DIY. 🙂


RobinEH
2013-08-14 21:37
#26

Att borsta med bikarbonat eller salt kan definitivt fungera. Borsta bara inte för ofta eller för hårt, för det är då som emaljen kan skadas.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Tokyo
2013-08-14 21:40
#27

#26 Man kan ju alltid testa, annars kommer jag ju aldrig få veta om det funkar på mig eller inte 😮😃

Annons:
linneakangaas
2013-08-14 21:59
#28

#17 För att djuren äter inte det vi äter. :)


Tova.O
2013-08-14 22:04
#29

#28 ahaa smart ☝️👍

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Tokyo
2013-08-14 22:09
#30

#28 Där ser man, nu känner jag mig dum 😃

linneakangaas
2013-08-14 22:23
#31

Min pappa sa det för typ 2 veckor sen, för då undrade jag också.😂


Cazzos
2013-08-15 14:47
#32

Det är ju självklart att vi människor måste borsta tänderna med tanke på det vi äter idag jämfört med vad man gjorde i början, annars får vi hål och allt sånt huxflux mycket snabbare men inte djuren 😉


Nellie007
2013-08-15 16:42
#33

(Har inte läst igenom hela tråden så du kanske redan har fått liknande tips) 

Men en gång i veckan så borstar jag tänderna med bakpulver😃 Efter jag har borstat så borstar jag igen med bara tandkräm så det inte ska slit för mycket tänderna.

Resten av veckan borstar man som vanligt, men man får faktiskt riktigt bra resultat! 😉

[rumelle]
2013-08-15 19:00
#34

Nä, sånt där sliter bara som fan på tänderna. Gå till tandläkaren istället, de har riktiga grejer.

Annons:
fladdy
2013-08-16 00:10
#35

Har inte läst hela tråden, men pepsodent gold är skit bra! För mig iaf🙂

aaaaaaaaaaaangelina

saraofve
2013-08-16 04:26
#36

piercing i munnen och sköljde med saltvatten varje dag i några veckor, kaffe tänderna försvann 🥳

SaraBlomma

Xristina
2013-08-16 11:32
#37

Jag tycker det är onödigt och dumt att slita så onödigt mycket på tänderna när ni är så unga. De måste ju hålla hela livet, och när ni håller på med bikarbonat och bakpulver riskerar ni ju att bli av med dem i förtid :/ Visst, det kanske funkar, men är ni beredda att betala priset om några år? Spara ihop och gå till en tandläkare i stället.

Tokyo
2013-08-16 11:50
#38

#37 Tror knappast mina föräldrar låter mig bleka tänderna hos tandläkaren.

Xristina
2013-08-16 11:51
#39

#38 Tror du de skulle vara ok med att du gör det med bikarbonat? Jag menar, skulle du faktiskt fråga dem?

linneakangaas
2013-08-16 12:10
#40

Jag tror tänderna blir vitare oavsett vilken tandkräm man använder. Bara man borstar morgon och kväll. :)


Xristina
2013-08-16 12:25
#41

Blekmedlet i tandkräm är inte tillräckligt starkt för att kunna ge någon effekt på tänderna. Vad som bleker är att tänderna slipas, så den missfärgade emaljen försvinner. Det innebär ju även det att borstar man för mycket (t.ex 5-6 gånger om dan, eller 10-15 min varje morgon och kväll) så har det en skadlig inverkan på tänderna.

Jag rekommenderar att använda Pepsodent White Now. Den ger ett vitare utseende, dock måste man fortsätta med den, annars försvinner effekten.

Annons:
[Starman]
2013-08-16 12:52
#42

Bikarbonat bleker tänderna temporärt, men det är också frätande så det rekommenderas inte att använda bikarbonat som tandkräm.

Vill du åt vitare tänder skulle jag rekommendera Clinomyn tandkräm, som är speciellt framtagen för snusare och rökare, men som även fungerar mot exempelvis té- och kaffegula tänder. Du använder den som en vanlig tandkräm, alltså du borstar i drygt tre minuter. Resultatet blir inte bättre av att borsta längre.

Tokyo
2013-08-16 12:57
#43

#39 Jag har frågat dom, och dom sa till mig att fråga någon hur skadligt det är på tänderna eller om det är säkert att testa. Det är därför jag gjorde tråden :)

Xristina
2013-08-16 12:59
#44

#43 Okej :) Jag tycker du borde testa tandkrämen som Starman rekommenderade. Låt det ta tid :) Det är så mycket skonsammare mot tänderna

DenLillaTofflan
2013-08-17 09:09
#45

Man kan göra det med bakpulver och citron också, har aldrig testat men funderar på att göra det 😛

Fast det kanske också sliter mycket på tänderna? Nån som vet om bikarbonat eller bakpulver är bäst? 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Wilmarabbit
2016-06-07 01:53
#47

#46 Tråden är 3 år gammal.

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Upp till toppen
Annons: