Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 5196 ggr
Revolt
2013-09-15 20:46

Alkoholpåverkad

Finns någon tråd redan om detta har jag för mig, men den är några år gammal.

Dricker du? Isf hur ofta och vad tycker era föräldrar om det? Hur gammal var du första gången du drack? (blev påverkad alltså, smakat en klunk räknas inte.) Vad dricker du?Och vad tycker du om att tonåringar dricker?

Vore kul att höra tonåringars åsikter och erfarenheter om alkohol!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Annons:
[alisja]
2013-09-15 20:54
#1

Första gången jag var full var jag 14 år, jag tyckte det hjälpte mig att tänka på annat efter en fruktansvärt händelse 😮

Nu kan jag ta ett glas vin på familjemiddagar eller finare middagar eller så, och kanske på någon fest en gång i månaden men inte oftare än så!

Alltså tonåringar & drickande.. Jag menar, en del föräldrar har ju problem med det och vissa inte. Men som sagt är man under 18 år så FÅR man inte dricka alkohol vare sig man tycker det är coolt eller inte. Det är alltså olagligt. (Dessutom fjortisar som tar bilder med en oöppnad cider 2,4 och lägger upp på instagram är bara töntigt. Min lillasyster gör så haha.. )

Men i alla fall, det är upp till var och ens föräldrar men jag tycker att det är okej att dricka någon gång väldigt sällan om man är över 15. Men under, naeh.

Jessicahagstrom94
2013-09-15 21:00
#2

Har aldrig varit full men däremot druckit en hel del på fester så att jag har känt av det. :) Men full - nä.

Jag dricker väl nån fredag eller lördag då & då, men bara för att ha kul, finns ingen anledning att dricka sig full och skämma ut sig.

Revolt
2013-09-15 21:13
#3

Svarar väl även själv då :)

Dricker ibland, typ en gång varannan/var tredje månad. Mina föräldrar gillar det inte, men de vet oftast inte om de. Var 15 år första gången jag var full. Jag dricker typ vodka blandat med tex. cola eller redbull, vissa viner eller cider.

Tycker att det är lite okej om man är över 15 o dricker sällan, men är det varje helg eller om man brukar supa vid ca 13 års ålder, då är det fel enligt mig.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Cazzos
2013-09-15 22:17
#4

Första gången jag var full så var jag 12.

Dricker extremt sällan, jag vet inte ens om min mamma vet att jag druckit alkohol sen jag fyllde 15.
Vi har haft problem med alkohol här hemma så det är inte direkt ett öppet ämne att prata om, men min mamma litar på att jag inte gör dumma saker oavsett vad det handlar om 👍


Cederin
2013-09-16 07:24
#5

Jag drack nog första gången när jag var 14 kanske. Mina föräldrar har bara låtit mig lära av egen erfarenhet än att vara där med pekpinnen, vilket har resulterat i att jag idag (18) INTE super mig tokfull på krogen nu när jag väl får. Jag har mycket roligt av alkohol men också respekt för den drog som det faktiskt är.

Medarbetare på Naglar och Hår

[Lillmatten]
2013-09-16 07:55
#6

Jag har aldrig blivit full, jag är 17 år och har aldrig förstått mig på det där med att fyllefesta… vem vill tappa kontrollen och sedan när man blir nykter inte ha någon aning om vad man sagt och gjort??? däremot har jag blivit påverkad en gång när jag var 15 år.

Annons:
neasfotografier
2013-09-16 08:45
#7

Jag var 12 år och det var nyårsafton! Men jag var hemma och det var min storebror som bjöd mig, hehe. Mamma blev jättearg!

Jag dricker när jag har lust och råd. Och om det är någon annan som vill hänga på såklart.
Oftast dricker jag någon slags cider som typ breezer. Tycker det inte är så gott med något annat. Eller så dricker jag groggar.
Mina föräldrar är medvetna om jag dricker och de säger inte så mycket. Jag är 19 år nu och gör som jag vill. (I princip deras egna ord)

Tonåringar får väl göra som de vill om de dricker men de behöver ju inte bli fjortisfulla och skämma ut sig. För sånt tycker jag bara är omoget och jobbigt.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Taxie]
2013-09-16 08:53
#8

Jag dricker och jag är 18 år gammal… händer minst 1-2 gånger i månaden. Mina föräldrar bryr sig inte, mamma är psykisk sjuk och pappa har vart alkoholist. Jag är smart och jag har sett hur alkoholen nästan tog död på min pappa så jag skulle aldrig falla mig in i samma sak. Flyttade hemifrån i Juli. Jag var 15 år när jag var full första gången och jag var väääldigt full och mådde jättedåligt dagen efter. Jag dricker allt möjligt öl och brännvin är mina favoriter. Kan inte dricka cider och sånt som är sött, ont i magen får jag. Jag tycker det är okej om det är inom vissa gränser. Kan man tänka och komma ihåg saker så är man lagomt full. :)

Fridaaaa
2013-09-16 10:29
#9

Dricker cider kanske 2-4 gånger/år, och då max 1-2st/gång, inte mer.
Aldrig varit påverkard eller full. Ser ingen mening eller nöje med det.
Minns inte när jag drack alkohol första gången men var öl i alla fall, lättöl. (urk med mellan eller stark haha).

Jag är snart 23 år.

Vissa tycker att folk är tråkiga som inte dricker, men det är väldigt fel att döma en person bara för att den inte dricker. Trött på sådant skitsnack rent ut sagt…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kristall
2013-09-16 15:39
#10

Dricker på hemmafester och på krogen, vilket i somras innebar varje helg, men nu blir det ett par gånger i månaden. Första gången jag blev alkoholpåverkad var jag 18 år, men jag har druckit enstaka glas champagne vid nyår och så hela tonåren. Mina föräldrar bryr sig inte, jag är ju myndig och har alltid haft mycket frihet.

Jag dricker det mesta, från whisky till mjölkdrinkar, men föredrar vissa starköl och starkcider.

Ser inget direkt fel i att tonåringar dricker små mängder alkohol, utan att bli påverkade, förrän de är myndiga om deras föräldrar går med på det. Men det är inget jag stöder heller, köper t.ex. inte ut alkohol åt minderåriga vänner.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Gimbergsson
2013-09-16 17:25
#11

Första gången var jag 13, dumt!!! Men det var bara en gång. Grupptryck.

Regelbundet har jag druckit alkohol sedan jag var nyfyllda 16. Nu är jag nyfyllda 18. Dricker max två gånger i månaden, alltså i festsammanhang. Någon gång annars kan det slinka ner en cider eller ett vinglas. 

När jag dricker så dricker jag vodka blandat med någon dricka, alltså grogg. Eller cider. Någon gång vin eller öl. 

Min mamma och framförallt mormor hatar det, fast jag har aldrig sagt till dem att jag dricker, har snarare försökt övertyga dem motsatsen för att få lugn och ro. Detta var framförallt när jag var 16-17 år. Fast jag minns gången jag kom hem med en piercing (i öronen) dagen efter en fest, en kompis hade dessutom lagt ut det på instagram med #party så antar att hon fick reda på det i samband med det, det var förra sommaren. 

Nu tror jag att de vet om det, men det är ingenting vi pratar om. Mamma vet ju att jag är på krogen när jag är där till exempel. Mormor brukar jag inte säga någonting till.

Min pappa är lugn med att jag dricker, han hämtar mig och tycker bara att det är normalt. Det tyckte han dock inte när jag var 16 men nu när jag är 18 gör jag som jag vill så länge jag sköter mig och tar konsekvenserna om någonting händer. 

Tycker att det är okej att dricka från och med att man är 16 om man kan sköta sig och dra en gräns någonstans. Tidigare än så är alldeles för tidigt då man inte ens är färdigväxt. 

Tycker oavsett ålder att det viktigaste vid alkoholkonsumtion är att sköta sig när man dricker och ta konsekvenserna om det händer någonting. Man kan inte skylla på alkoholen.

mrnobady
2013-09-16 18:06
#12

Är ett december barn så känner mig mer vuxen trots att jag oftast är ett par månader yngre än min vänkrets. Jag drack stark sprit första gången när jag var 14, typ ett par klunkar. Men har aldrig tyckt det är gott. Nu är jag snart 18 och började festa när jag började ettan på gymnasiet, då blev det starkare dricka. Men dricker mig aldrig så jag inte har koll på mig själv, tycker det är onödigt och omoget. Nu har jag även lärt mig att blanda bra så att det även är gott så man inte häller i sig och håller på att spy av att man är äcklad.

mrnobady
2013-09-16 18:09
#13

Kan även tilldela att jag berättar allt för min mamma, och att hon även köper ut lätt cider och öl till mig för att jag hellre ska dricka det än att köpa av langare. Så bra och öppet förhållande har vi!

Sedan så ska man verkligen inte dricka innan 15 års ålder enligt mig. När jag får barn kan jag tänka mig att köpa ut lätta drycker efter de fyllt 15 om det får dem att dricka mindre starkt och hålla sig från langare.

Annons:
Naathaliiiie
2013-09-16 18:13
#14

Jag är 16 och har aldrig druckit, haha. 😇


Emmetem
2013-09-16 18:38
#15

Jag är 17 år och fyller 18 om 7 månader. Har aldrig druckit då det aldrig skulle falla mig in då jag tycker det är otroligt oansvarigt innan man är 18 år.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Nwmo
2013-09-16 20:50
#16

Jag snattar sprit, vin osv på Jugge-fester, dricker inte annars. Har inte heller blivit full. #jugoslavisktblodyeah

- Emil

[00emi07]
2013-09-16 21:08
#17

#16 jag snattar visserligen inte, men också jogoslavisktblod här!

jag dricker inte, kommer aldrig göra det heller

dermot
2013-09-16 21:19
#18

Jag har smakat alkohol (typ en klunk öl, vin eller starkcider) och smakat typ en daiquiri eller mojito någon gång, första gången var när jag var 15, är 16 nu, men har aldrig blivit full eller påverkad alls.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Moa-]
2013-09-16 21:52
#19

dermot; hur får 15-åringar tag på mojito och daquri? Låter som väldigt långt ifrån vad de flesta brukar börja dricka…

dermot
2013-09-16 22:09
#20

#19 Alltså, jag har fått smaka när andra har druckit det hemma. Har aldrig druckit "ute".

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
[Moa-]
2013-09-16 22:11
#21

Okej, då förstår jag. =)

[Odde]
2013-09-17 12:41
#22

Första gången jag var full var jag nog 16, Festar till kanske 2-3 gånger i månaden beroende på välmående osv.

Dricker enbart sprit drycker, för det mesta drinkar!

Min mor var väl inte brydd alls om att jag drack om jag inte minns det helt fel. 

Tycker väl att det är helt okej att tonåringar dricker, så länge det inte beror på grupptryck och dylikt då det har en tendens till att sluta lite illa då!

Thatgirl
2013-09-17 17:15
#23

Första gången jag drack var i somras. Är 14 år. Drack cider, vodka blandat med läsk och vitt vin blandat med sprite. Alltså jag tyckte det var helt okej gott faktiskt. Har smakat öl och vin av mina föräldrar men alltså bara pyttelite fast det var asäckligt så nej tack.. blev inte full alls, knappt påverkad. Var faktiskt jag som fick ta hand om min kompis hehe.. #yolo

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

knugi
2013-09-17 17:49
#24

Dricker du?
Japp

Hur ofta 

Faktum är att det med undantag för sjukdom, i stort sett är varje helg

Första gången du drack:

Första gången full. ca 14, första gången full med polare 16-17 kanske, innan 18 så var det inget som lockade med det.

Vad dricker du?

Viru Valge och monster, då orkar man tills krogen stänger

Och vad tycker du om att tonåringar dricker?

Så länge NI(ni vet vilka ni är) inte är störiga och skrikiga så kunde jag inte bry mig mindre, kör hårt! Kan du inte hantera det, drick saft!

VilmaKristina
2013-09-17 18:27
#25

Är 13 och har aldrig druckit och tänker fortsätta så. Gillar inte alkohol så i nu läget planerar jag skippa det så länge det går.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


AnonymBert
2014-08-05 23:10
#26

Första gången jag drack var jag 10. (Vuxit upp med en alkoholist som syskon, han var äldre en mig) Jag förstod inte alls vad jag gjorde, blev inte direkt full, men tipsy.

Efter det har jag druckit rätt mycket. Mest starkt alkohol, t.ex. Vodka och Whisky. Blivit full och gjort dumma saker. Dricker helst själv, vilket mina kompisar tycker är konstigt och patetiskt. Men det är roligare själv, tycker jag i allafall.

[Tuulikki]
2014-08-05 23:21
#27

Dricker du?  Isf hur ofta och vad tycker era föräldrar om det?
Ja, dock väldigt sällan nu för tiden. Är 18 så de har väl inte så mycket att tycka egentligen. Mamma är bara på mig om att jag inte ska dricka mycket nu när jag äter mina mediciner, men det är jag vettig nog själv att förstå.
**
Hur gammal var du första gången du drack? (blev påverkad alltså, smakat en klunk räknas inte.)**
Har "smådruckit" lääänge. Var packad första gången när jag var 17.

Vad dricker du?
Drinkar, groggar, alkoläsk, cider, vitt vin, olika shots.

**Och vad tycker du om att tonåringar dricker?
**Har inte tänkt så mycket på det så jag vet inte. Så länge man är rädd om sig är jag lugn.

Annons:
Scorpio97
2014-08-05 23:39
#28

Jag är sexton och har bara smakat några få klunkar av cider eller drinkar. Dock är det många i min klass som festar och dricker regelbundet. En klasskompis berättade att hennes tolvårige lillebror hade blivit rejält full eftersom han hade råkat fått tag på en spritflaska när hon hade haft hemmafest, och hon verkade tycka att det var jätteroligt… 

Min pappa var alkoholist och större delen av släkten på hans sida är alkoholister/drogberoende eller på god väg att bli det, varav dom flesta har druckit sedan dom var tio-tolv år gamla. Min släkt är seriöst stolt över mig för att jag aldrig supit, rökt eller snusat. Jag är lite rädd för att bli beroende (inte för mig, men för min familjs skull) vilket nog är största anledningen till att jag inte vågat prova. Det kan tydligen gå i arv att man är mer benägen att bli beroende av något (måste dock inte vara just alkohol, det kan vara spel eller socker också). Ändå kommer jag förmodligen dricka när jag får, men då blir det nog mest hemma. Sen är jag allmänt osocial och skulle nog inte våga dricka mig full bland andra fulla människor. Ska jag med på krogen så blir jag nog den som erbjuder sig att köra istället.

Jag tycker det är hemskt när yngre människor dricker. Tycker det är ännu hemskare att det finns vuxna människor som köper ut eller ger sprit till barn. 

Min mamma skulle nog inte säga så mycket om jag kom hem full någon natt. Hon skulle bara lägga mig, och dagen efter när jag sitter med bakfylla så skulle hon fråga om det verkligen är värt det. Skulle det hända flera gånger skulle hon nog bli orolig. Hade jag kommit hem till pappa (när han levde då) stupfull så hade han inte tyckt något om det alls. Han lovade till och med en gång att om jag skulle dricka och inte vill att mamma ska få veta, så var det bara att komma till honom så skulle inte han säga något.


//Jessie

MsSofieG
2014-08-06 10:50
#29

Jag drack första gången som 16. Hade en period när jag precis blivit krogmogen då jag var ute på nästan varje helg. Men märkte själv att det inte var något som gynnade mig så nu blir det kanske 4 gånger per år. Nyår och om det skulle vara till exempel bröllop eller att någon fyller jämt :)

nadilda
2014-08-06 10:54
#30

Jag är sexton och har aldrig druckit, har inga planer på det heller. Inte för att jag stör med mig att andra gör det eller för att jag tycker att det är så himla fel, utan för att jag helt enkelt inte har lust. Att dricka tills man spyr har jag dock aldrig förstått mig på…

Gaiezza
2014-08-06 11:18
#31

Jag dricker, blev full första gången som 13-14.. Är idag 16 , kanske inte mitt bästa beslut. Men jag ser som så att jag får skylla mig själv.

Bacon, svaret är bacon. 

Flöffo
2014-08-06 11:39
#32

Jag är 13 år och har aldrig druckit, alkoholfri cider som mest eller bara smakat lite, och tänker fortsätta med det så länge det går. Mitt mål är att aldrig dricka alkohol, men jag är ju bara 13-14 så vi får väl se hur bra det går.

//Flöffo

[oroligkaninägare]
2014-08-06 12:50
#33

Drack första gången som 17 då stup full Nu dricker jag ganska ofta när pengar finns dock bara lulig nu . Dricker även alkoholfritt faktist Dricker cider om det nu är alkohol Annars alkohol fri cider eller citron öl :)

molam
2014-08-06 13:30
#34

20 år Dricker inte har aldrig gjort kommer aldrig göra.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Jojaton
2014-08-06 16:29
#35

jag kommer inte ihåg hur gammal jag var första gången jag drack (alltså inte bara smakat), men tror jag var 17-18. första gången jag var full var nu i våras, 20 år gammal. dricker inte jätteofta, 1 gång i månaden/varannan månad kanske (lite oftare på sommaren ;) mina föräldrar är väl inte jättepepp, men jag är tillräckligt gammal för att köpa själv och de litar på mig. vad jag dricker är väldigt blandat, cider, öl, drinkar, shots osv. nästan allt utom vin.

Johanna - Instagram

tootiis
2014-08-06 18:31
#36

Första gången jag drack var bara för några månader sen, blir 18 nu i vinter. Blev inte full, utan bara påverkad. Har varit på en fest än så länge, dricker ibland nån cider hemma på helgen, och självklart vet mina föräldrar om det :) 
 Jag tycker att det är ganska okej att tonåringar dricker, bara det inte går överstyr och dom vet vad dom gör.

// MT ♥

[rumelle]
2014-08-06 18:47
#37

Första gången jag drack tillräckligt för att känna mig lite påverkad var förra helgen. Brukar dricka Cola med lite whiskey i någon gång ibland, men denna gången råkade min man plaska i lite för mycket av det starka. Jag kände med en gång att det var lite starkare än det brukar men drack ändå upp. Kände mig svagt yr och trött efteråt. Men jag ska nog inte påstå att jag var direkt full. 

Det är först det senaste året som jag har börjat kunna dricka något glas då och  då utan att tycka att det är äckligt. Är snart 27 år och drack inte under tonåren.

Wellcraft
2014-08-06 19:44
#38

Jag dricker och festar en del på helgerna.
Första gången jag drack ordentligt så var jag 13.
Det är antingen starköl eller vodka som jag dricker, brukar köpa hembränt ibland när det är någon nice fest och jag knappt har pengar, haha.

Mina föräldrar bryr sig inte nämnvärt, de kan inte hindra mig & det är bättre att jag har kontakt med dem om det än att jag bara döljer det. Däremot köper de aldrig ut, men vill inte köpa från systemet ens så det är lugnt.

Tonåringar som dricker? Alltså jag orkar inte hypa om det, gör som ni själva vill.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kokosbollen97
2014-08-06 23:35
#39

Drack första gången när jag var 16 år, drack då 4st 33cl 4.7% Lonkero (Cider).  Var på skolavslutningen blev inte jättefull men tillräckligt för att polisen kom på oss. Jag kom undan men inte mina kompisar.  Gick i väg från platsen såg polisbilen före dom så hann gömma mig.  Tappade bort massa saker som nycklar och min mobil. Mina föreldrar har aldrig kommit på mig när jag druckit konstigt nog. :)

jojjon
2014-08-08 23:55
#40

Dricker du? Isf hur ofta och vad tycker era föräldrar om det? Ja, jag dricker. Dricker när anledning finns, typ fester osv. Är 19 så mamma bryr sig inte. Hur gammal var du första gången du drack? (blev påverkad alltså, smakat en klunk räknas inte) Var 15 år första gången jag drack och samma gång blev jag full också. Vad dricker du? Väldigt kräsen med detta, dricker inte vad som helst. Dricker cider typ cube, smirnoff, breezer. Dricker också shots eller egengjorda drinkar (läs sprit blandat med något) Och vad tycker du om att tonåringar dricker? Otroligt, otroligt dumt. Är man under typ 17 så ska man inte dricka. Vet att jag själv gjorde det men har fått en annan syn nu på äldre dagar ;)

teamanberger
2014-08-09 00:21
#41

Man kan ju ha lika kul utan;)

teammanberger.se <3REVINA<3

Annons:
Wenniz
2014-08-09 00:58
#42

Jag dricker inte, har inte smakat, har inte testat och tänker inte göra/börja heller så mina päron är lugna. Jag bryr mig inte om andra dricker, dock kan jag tycke det är irriterande med folk som dricker bara för att bli fulla. Anledningen till varför jag inte dricker är väl för att jag är rädd för att tappa kontrollen då jag gillar att ha koll på läget, jag har också lätt för att bli beroende av saker och eftersom mammas pappa (vill inte kalla han min morfar) var alkoholist och var ingen trevlig människa så känner jag bara nej, jag trivs bra med barn dricka som saft. 😃

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
VT4ever
2014-08-10 00:37
#43

är 17 år, dricker aldrig alkohol. Ser ingen mening med att "häva" i sig gift i kroppen. Sen så behöver jag ingen alkohol för att ha roligt :P Har man svårt att ha roligt utan alkohol, ja då är det bara att släppa lös och dampa lite xD

IceTee
2014-08-12 16:59
#44

Jag var nog 16 första gången jag blev full… kräktes och somnade, tur att det var med bästa vänner! Inte varit så full sen dess. Nu dricker jag måttligt, ett glas vin till maten och när det finns något att fira. Tackar inte nej om jag bli bjuden och dricker på fester, men aldrig så jag tappar kontroll. Är f.ö. snart 19!

Medarbetare på Skor iFokus

Kadoor
2014-08-12 17:03
#45

Jag är 16, har aldrig druckit och planerar inte att göra det. Känns bara onödigt och dumt. :P

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Olivia_I
2014-08-12 21:00
#46

Jag dricker inte. Jag är tretton så att jag har en tid kvar att uppräcka. Men som det ser ut nu planerar jag inte att börja dricka.

~Joja my rabbit~ ❤️
~Kaniner~ ❤️

brandys_blogg_se
2014-08-14 00:24
#47

jag dricker inte och så vill jag att det fortsätter. Fyller 16 snart och ska jag vara ärlig så tycker jag inte om blandningen tonåringar+alkohol eller alkohol över huvud taget. Förstår inte det roliga med att gå ut och dricka sig så full att man gör dumma saker som man inte kommer ihåg dagen efter. Nä jag skiter i ifall folk tycker jag är tråkig. Det är de som förlorar på det och jag som vinner egentligen.

[M1nho]
2014-08-14 03:06
#48

Första gången jag drack var jag någon månad innan jag fyllde 18 år . Det var en mysig liten fest. Blev  berusade , men hade ändå kontroll. Min mamma visste om det och tyckte väl inte om det , men sa inte heller emot. 

Är 19 år och dricker när jag går ut på nattklubb eller på hemmafester. Föredrar lugna små hemmafester. Dricker det mesta men oftast vitt vin eller vodka och fanta.

Tycker det är okej att dricka i tonåren. Sen finns det som klarar av det och andra som borde ha väntat några år till.

Annons:
nlinds
2014-08-14 09:04
#49

Första gången jag blev full var jag 17 år.  Mamma bryr sig inte värst mycket, hon vet att jag har kontroll, och vill jag inte ha alkoholhaltig dryck så  säger jag nej.
Första gången jag smakade på alkohol var väl när jag var 14, men inget mer än så.
Dricker kanske 1-2 gånger var tredje månad, så det blir inte så ofta :)
När jag dricker blir det sprit, klarar inte av cider/öl/vin , "hej bakfylla" typ.

Personligen så tycker jag inte att tonåringar under 18 egentligen, ska dricka. Eftersom man inte har vuxit klart, mest mentalt.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Mannez
2014-08-14 09:47
#50

Jag är 16 och snart 17, aldrig någonsin har jag druckit en enda droppe alkohol och tänker inte göra det heller. Detta beror på att jag sett hur alkoholen förändrade mib mamma och förstörde stora delar av mitt liv pga det. Dessutom så ligger jag i en extrem riskzon för att själv bli alkoholist, min pappa är idag nykter alkoholist, mamma är alkoholist och drogmissbrukare. Sedan har jag flera nära släktingar på både mammas och pappas sida som är alkoholister eller har varit. Jag har sett vilken förödelse alkohol kan medföra och ärligt talat så känner jag att jag behöver inte dricka alkohol. Jag kan ha roligt ändå. Vill också tillägga att jag absolut inte har något emot att andra dricker, utan jag tycker bara att alkohol är en onödig sak för just MIG. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Twiggys]
2014-08-15 07:09
#51

Jag var 16 år när jag blev full första gången,.

Vi var ett grabbgäng på 5 pers och vi hetsade varandra på vem som kunde dricka mest whiskey, mådde skit nästa dag 🤮 Det tog ett bra tag innan vi gjorde om det igen men då drack vi inte lika mkt 😃

Fizzy
2014-08-15 16:37
#52

Var nog 15 första gången jag blev full. Lullig 13-14. Sen festdrack jag tills jag blev 18. Efter det har jag bara druckit mig lullig på barer och med min tjej.

Föredrar Vodka framför allt. Färgglada drinkar och vissa shots är goda också. Men är så sällan jag dricker numera. Dyrt och är det på en fest spårar oftast något ur eller så går jag hem för ogillar människorna.

Ångrar jag drack som tonåringar. Tonåringar ska inte dricka. Jag var alltid den mest nyktra på dom fester jag var och folk var odrägliga och förhållanden sprack runt mig. Så nej vänta tills ni är 18.

May the Gerbils be with you :3

Ninatjejen12
2014-10-03 13:04
#53

Jag var nog 11 första gången jag blev full. Dricker bara när jag är på fest, ute med vänner och vissa helger, mina föräldrar är okej med det ibland.

 Jag dricker cider, öl, vin, vodka ibland och chamapgne :) Det har hänt att jag har blivit full ganska ofta och hamnat med en kille i ett hörn och hånglat fast jag haft en kille..Det förföljer mig än idag även efter 2år.

 Och jag är bara 15, så försöker ta det lite lugnt med alkohol..Ibland går det och ibland går det inte. 

Jag ångrar väldigt mycket att jag började dricka, 11-15 åringar ska inte dricka tycker jag! Det kan förstöra den personen längre fram i livet om man har otur. Vänta tills ni blir 18 istället!

Moalinn
2014-10-03 22:47
#54

Jag dricker inte, har aldrig gjort, och kommer aldrig göra.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

LLLINN
2014-10-25 00:10
#55

Första gången drack och blev påverkad var jag 14, skulle fylla femton. Första fyllan var ett halvår senare. Är 17 nu och dricker väl ett par gånger i månaden kanske, älskar känslan av ruset och att släppa på spärrarna. Har bara varit pinsamt full tre gånger i mitt liv, men "slutade" med såna fyllor för ett år sedan.

Har en öppen dialog med mina föräldrar om alkohol och de accepterar att jag dricker lagom mängder när jag är på fest, mamma vill bara inte att jag ska dricka starksprit (vilket jag har lärt mig att hålla mig ifrån den hårda vägen…)

När jag fixar dricka själv blir det oftast vin, men annars dricker jag öl, cider och groggar typ. Håller mig dock som sagt helst borta från allt som har med vodka att göra hehe…
Om tonåringar som dricker tycker jag inget speciellt, så länge man inte skadar sig själv/andra och har någorlunda kontroll över situationen är det väl okej! Däremot har jag lite svårt för de som aldrig testat och hävdar att det "inte är roligt" eller att  det "inte är värt det". Hur kan de veta det undrar jag?

Förlåt för överdrivet långt inlägg, men hoppas jag kunde ge dig några bra svar i alla fall :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Annons:
bengtlars
2014-12-09 18:30
#56

Jag var 13 eller 14 första fyllan å då var jag helt borta, nu dricker jag bara nån gång ibland för jag tycker det är så fruktansvärt onödigt. men blir jag bjuden tackar jag inte nej. jag har däremot klass kompisar som dricker 2 gånger i veckan.. väldigt onödigt man ska aldrig börja

LajvKrattan
2014-12-09 20:45
#57

Jag väljer att inte dricka men jag har inget emot de som gör det, jag känner bara inte för att prova själv. Jag är 17 nu och fyller 18 till våren men jag tror att jag kommer vänta ett tag efter dess också.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Lindizen]
2014-12-09 21:10
#58

Dricker du? Hur ofta? Vad tycker dina föräldrar?
Ja det gör jag. Inte lika ofta som jag gjort innan dock. När jag var singel drog jag ut med mina kompisar varje måndag, onsdag, fredag och lördag och drack oss packade. Ungefär i 8 månaders tid, sen skaffade jag pojkvän och tröttnade lite på det där…. Men nångång då och då drar vi ihop det gamla gänget och dricker lite :) 

Mamma har aldrig tyckt om det men sen jag fyllde 18 kan hon inte säga någonting.
**
Hur gammal var du första gången du drack?**
Fjorton ungefär.

Vad dricker du?
Cider helst, öl ibland, drinkar när jag är ute eller fifty fifty groggar när man är på hemmafest. Beror på lite vad jag känner för. Shots ibland men då slutar aldrig kvällen bra…

**Vad är din åsikt om att tonåringar dricker?
**Ja, alltså tonåring är man från 13-19. Om en trettonåring gör det så ser jag det som en dålig grej, verkligen. Man är fortfarande bara barnet när man är tretton enligt mig. Men som 17-18-19 åring så gör det väl ingenting. Så länge man kan kontrollera sig.

felle-j
2014-12-09 21:29
#59

Jag dricker inte och har aldrig gjort det. Inga planer på att börja dricka heller.

Michaela-N
2014-12-09 21:41
#60

ja, men väldigt sällan. Och då med "måtta". Nyår var lite vilt, men jag gjorde ingenting jag inte skulle gjort i nyktert tillstånd och var inte så där tonårsfull som vissa är… mina föräldrar är väldigt liberalt inställda till alkohol och litar på mig att jag kan hantera det, så dom säger ingenting om jag festar vid vissa tillfällen. Om jag hade gjort dumma saker på fyllan hade dom nog reagerat annorlunda. 🙂 Jag är 17 och var 16 första gången jag drack på riktigt

Upp till toppen
Annons: