Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 6943 ggr
Duvethon
2013-11-21 18:22

(X) Röka på

Är det farligt att röka på en gång? Jag vet alla risker så det behöver ni inte förklara :) men min fråga är: kan man uppleva hallucinationer Efter man har testat det - om man bara gör det en gång? Sätter ett x i rubriken eftersom det kan vara känsligt för vissa.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
lizzplace
2013-11-21 18:25
#1

om du röker cannabis så blir du mest seg i kroppen o "chill" , aldrig hört att nån börjat hallucinera av vanligt gräs^^

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Duvethon
2013-11-21 18:27
#2

#1 Jo, jag vet. :) Hallucination kanske var fel ordval, kan man uppleva effekten efter man provat på det? Med "efter" menar jag en vecka/månad efter.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

lizzplace
2013-11-21 18:28
#3

Nä det är ingen fara ^^

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Duvethon
2013-11-21 18:31
#4

#3 Har hört eftersom det lagras i hjärnans fettceller kan man få samma effekt en månad efter, hallucinationer osv.. Men tack för svar, har nog hört fel haha :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

lizzplace
2013-11-21 18:34
#5

Det är nog om man röker på flertalet gånger under kort tid. jag har testat att röka på och märkte ingenting efteråt nån av gångerna :) däremot om man håller på ofta så förstör du hjärnceller och kan bli segare :)

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

cookies
2013-11-21 18:37
#6

Vadå inte farligt?! Hasch kan man ju för fan hamna i Hasch-psykos av!

http://cannabishjalpen.se/node/399

Under en föreläsning, så berättade snubben att hans kompis testade första gången, hamnade i det och tog livet av sig pga det.

Annons:
Duvethon
2013-11-21 18:40
#7

#6 Ingen här har nämnt att det INTE är farligt. Hon menade att det inte var någon fara att uppleva effekten av drogen EFTERÅT :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2013-11-21 18:43
#8

#6 Läs nogare innan du påstår att vi sagt att det inte är farligt, det har ingenting med denna tråden att göra alls..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Thildalulu
2013-11-21 18:48
#9

#8 Ähm.. med tanke på hur #3 skrev 'Nä det är ingen fara ^^' så var de väl precis det ni skrev?


lizzplace
2013-11-21 18:49
#10

#9 med hallucinationer, inte att droger inte är farliga. gör om, gör rätt.

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

VilmaKristina
2013-11-21 18:49
#11

#8

Lugn, nu överreagerar du.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Thildalulu
2013-11-21 18:53
#12

#10 Gör om, gör rätt? vem?


lizzplace
2013-11-21 18:55
#13

#12 du. jag skrev att det inte ska vara någon fara om hallicar då det inte är vanligt bland cannabis, det är oftast tyngre droger alt. cannabis blandat med tyngre droger som framkallar hallicar. Jag menade aldrig att "det är ingen fara att testa droger"  - alla droger som är olagliga är det av en anledning däremot så skadas oftast inte kroppen så mycket av att testa cannabis EN gång. läs hela nästa gång istället för att hoppa på.

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Annons:
[Kakanbieber]
2013-11-21 19:10
#14

Asså varför ska du röka? Det är ju dåligt och onädigt!

Duvethon
2013-11-21 19:20
#15

#11 är det jag som överreagerar? jag blir less på när folk påstår något annat när det står klart och tydligt i texten, att dessutom blanda in svordomar är onödigt. Denna tråden handlar, som sagt, inte om att droger är farliga eller inte. Det handlar om effekten efteråt så påstå inte något annat :) #14 Har inte sagt att jag ska :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2013-11-21 19:21
#16

#9 om du läser våran diskussion ser du att det handlar om effekten efteråt :) har hon sagt att drogen inte är någon fara? nej :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Kakanbieber]
2013-11-21 19:24
#17

Ok bra #15

cookies
2013-11-21 19:27
#18

# *alla som svarade på mitt inlägg*

Jag har tagit bort det nu, MEN jag jag sa aldrig att någon hade skrivit att dom var farliga heller?

Duvethon
2013-11-21 19:30
#19

#18 Du skrev "Vadå inte farligt?!" Du skriver ju inte så från ingenstans om inte någon av oss har nämnt att det är farligt? :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Haztparken
2013-11-21 19:53
#20

När jag gick riskettan för att ta mitt körkort så berättade den läraren om en kille han känner som rökt på (kommer dock inte ihåg vilket drog det var..) och det stannade kvar i cellerna i kroppen! Alltså när han hade varit i ren i sådär 6 månader eller mer så körde han bil och helt plötsligt ser han sin mammas katt gå på motorhuven fram och tillbaka. Han stannar bilen och tänker "det måste vara något fel", inte bara med att katten bara dök upp, den hade också varit död i ett antal år..

Så jo effekten sitter i (såklart värre om man gör det ofta m.m) men man är olika känsliga. Det ämnet stannar kvar i cellerna och aktiveras när man blir t.ex. trött för kroppen ska då gå på reserv och då följer det ämnet med ut, alltså t.ex. hallucinationer.

Men visst, det är din kropp du gör vad du vill men bara tänk efter om det är värt det! :)

Annons:
dyoxide
2013-11-21 20:39
#21

Som #20 skriver kan det lagras i cellerna/fettet på kroppen vad jag har hört (minns inte vilket det va…). Hallucinationer bör man inte få då cannabis inte är en hallucinogen drog, utan neråttjack (tror jag det kallas, är inte helt 100 på det dock). Enligt Wikipedia kan effekterna av cannabis vara;

  • Lätt eufori (eller stor, beroende på sorten av cannabis)
  • Avslappning
  • Tachykardi (rusets första 20 min)
  • Bradykardi
  • Torra slemhinnor
  • Törst
  • Lätt utvidgade pupiller och röda ögon
  • Ökad aptit/Falsk hunger
  • Lätt erotiserande och afrodisierande
  • Ökad uppskattning av ljud och beröring

Nu vet jag inte om exakt allt jag skrivit där uppe är sant, kan minnas lite fel, men vet att jag pratat en hel del om det här med läkare. Har själv aldrig testat att röka på, eller andra droger för den delen. (men känner många som har det)

fidojunior
2013-11-21 20:50
#22

Cannabis lagras i kroppen flera veckor efter ja, hur lång tid kan variera. Men att det skulle ge någon effekt flera veckor efteråt har jag inte hört något om. 

Men det är olagligt så att ens testa är dumt.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

beaast
2013-11-21 21:45
#23

nu vill inte jag upplysa om att röka på efter som att jag ogillar det skaarpt men det finns ju annat att röka på än bara Cannabis

arandeira
2013-11-21 23:02
#24

Många droger lagras i fettcellerna och därför kan man ja, uppleva effekten av drogerna veckor efter - även fast man bara rökt en gång.

cookies
2013-11-21 23:30
#25

Det jag har hört med att det sitter i är i 2 veckor :O (refererar till #20)

Såklart är det ju olika för olika människor, men 6 månader låter liite mycket kanske :O men vet inte eftersom jag inte håller på med droger :)

Ellenor123
2013-11-21 23:33
#26

Effekterna beror ju mycket på hur mycket och kvalitén på det du röker. När jag var yngre rökte jag några gånger, typ 4-5. Jag minns själv att efter alla skrattattacker blev jag väldigt nojig, vilket är en vanlig effekt när man röker. Det i samband med den otroliga hjärtklappningen jag fick efter att ha rökt gjorde att jag en gång trodde att jag höll på att få en hjärtattack och skulle dö. Inte kul. Vissa gånger var jag mig själv och hade kontroll och andra gånger kändes det mer som att jag var aspackad. Kom på mig själv stå i badrummet vid handfatet och slickade vatten från min hand.. när min kompis kom in så sa hon att jag varit i badrummet i 20 minuter. Tappade ofta greppet om verkligheten och var osäker på om saker faktiskt hänt eller om jag fantiserat ihop det. Många, även jag, har ju bilden av att man röker lite gräs, skrattar lite och är "chill" som någon annan sa - men som sagt, effekterna kan vara väldigt olika.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Oter
2013-11-25 03:01
#27

Tänkte bara tillägga att det finns inget som heter " hasch psykos " jo du kan få en psykos av att noia ur…men du kan även få en psykos av att din flickvän lämnar dig, eller om en vän dör, nej man kan inte uppleva effekterna på efter tid heller..inte läst inläggen nu men svarar iaf..och nej du ska inte röka på i din ålder och egentligen försöka undvika det helt, inte för att det är farligt för det är det inte…men det är också olagligt och kan ställa till med en hel del problem för dig..finns inget som heter varken överdos eller psykos bland marijuana brukare..men är du inte trygg i sitvasionen så kan du noia ur och vara rädd konstant tills ruset avtar och det kan bidra till en "psykos" har själv haft en psykos och har aldrig nånsin upplevt den känslan av gräs eller brunt, och en sak till RÖK INTE SPICE..ja det kan vara "lagligt" men det är det värsta av alla droger jag tagit..

Annons:
Saaara
2013-11-25 04:22
#28

Min syster på 30 år är alkoholist samt drogmissbrukare (så heter det va?) Och hon har hållt på med detta sen hon va ung. Hon sticker ut lite från mängden även när hon är "normal" då hon blivit helt konstig av alkoholen och drogerna. När jag ser henne röka på blir hon väldigt känslosam och korkad, hon varken lyssnar eller fattar när man pratar med henne. Så det är väl typ vad som händer :) Man blir helt störd i huvudet.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
2013-11-25 04:27
#29

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[rumelle]
2013-11-25 05:00
#30

Varför frågar du ens om du redan vet om alla risker?

CupcakeGod
2013-11-25 07:09
#31

Bara så du vet. Att bli full EN GÅNG förstör kroppen mycket mer än om du hade rökt på eller testat kokain.

thenewbreed
2013-11-25 08:37
#32

min pappa har rökt på massor av olika saker nästan hela sitt liv, är även alkoholmissbrukare. Han är nog den korkaste människan jag känner (älskar honom ändå). Men det är som om han inte har några hjärnceller kvar, han bara går på rutin, kan inte tänka själv, allt är bara vanor liksom. Han förstår inte alltid när man pratar med honom och han upprepar saker typ 20 gånger på en konversation som kanske varar 10 min. 

Så liksom, det är väl den långvariga effekten, nu vet jag inte riktigt vad som har gjort vad med honom men jag själv undviker allt för att inte behöva bli en levande zombie.. ;o

Medarbetare på bildredigering! :)

[Tilde]
2013-11-25 10:49
#33

Ja, det är farligt. Dels kan du få psykos flera år efteråt, men du kan också drabbas av schizofreni och andra psykiska sjukdomar! Risken är dessutom ännu större när man är under 15, men finns såklart även där om man är äldre. 

Allt som, ursäkta ordet, fuckar med din hjärna är såklart farligt! 

*redigerade lite, fattar inte vad jag skrev innan, haha morgontrött*

lisora
2013-11-25 11:54
#34

Det sitter kvar spår av cannabis i upp till 50 år, lagrade i fettceller ja. Även om du bara röker en gång.

Annons:
Geru
2013-11-25 13:05
#35

Bara så man vet det: psykoser kan göra så man ser hallucinationer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Oter
2013-11-25 14:35
#36

#35 rökat ger dig dock inte en psykos…ett svagt psyke gör det…ordet hasch psykos finns nog bara i sverige hahah

Geru
2013-11-25 15:32
#37

#36 Det är någonting som är väldigt väl etablerat, om du förnekar att harsch skapar psykoser antar jag att du har en studie som visar på att det inte är så :)?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Oter
2013-11-25 15:41
#38

#37 jag förnekar inte att det inte kan hända som sagt, men det beror på psyket och inte drogen i sig..se det ungefär som att om du skulle få en sne tripp på något..vilket du självklart kan få på marijuna om man inte är i rätt sinne när du röker

[Glitterregn]
2013-11-25 16:21
#39

Orkade inte läsa hela tråden men jag säger som #6, ja man kan få hallucinationer och fastna i psykos. Har du en underliggande psykos du inte vet om räcker det med ett bloss och du kan fasta i den i dagar om du hara otur.

Geru
2013-11-25 17:05
#40

#38 Som sagt, länka en studie på det? Det beror alltid på drogen, och tro fan att du, oavsett mental hälsa kan få psykoser. Det har ingenting med hur starkt ditt psyke är, och det hade du vetat om du faktiskt läst någonting om det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Saaara
2013-11-25 17:20
#41

#32 Låter precis som min syrra.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Oter
2013-11-25 17:25
#42

#40 okej, men allt är egentligen irrelevant för jag försöker inte förespråka cannbis även odet låter så, men jag ha r aldrig stött på en människa som fått en psykos elelr eftereffekter av just cannabis, dock så är ju ingen drog bra och det spelar inte någon roll vilken det är men..jag pratar ju dock av egna erfarenheter så har ingen studie att länka eller en säker källa på att detta stämmer, tycker bara själv att det skulle vara underligt att detta skulle vara en vanlig bieffekt av cannabis bruk elelr missbruk då jag inte känner en själ som har ens fått tendenser till försämrad mental hälsa eller hamnat i psykosrisk :)

Geru
2013-11-25 18:34
#43

#42 Bara för att du inte har gjort det så betyder inte det att det inte förekommer. Dessutom är det inte säkert att de som faktiskt fått en psykos vet om det, eller att omgivningen märker det. Psykoser är rätt speciella saker.

Försämrad mental hälsa vet jag inte, men definitivt försämrad kognitiv förmåga. Du blir alltså mer dum i huvudet av det:p

Det finns flera studier som visar just det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[malda]
2013-11-25 18:45
#44

#42 Bara för att du inte träffat någon som fått en psykos eller eftereffekter av cannabis betyder det inte att det inte händer. Hört talas om droginducerad psykos? Ja, det beror på ens psyke, gener osv, om man är i riskzonen att får psykoser. Det är sådant man sällan vet innan. Men har man "läggningar åt det hållet" så kan psykoser framkallas av tex bruk av cannabis, liksom det kan framkallas av andra faktorer. Jag har mött flertalet människor som fått ganska otäcka effekter av cannabis, så det förekommer.

Men främsta skälet för TS att inte pröva är för att hon är så ung. Unga människors hjärnor är inte färdigutvecklade och påverkas mycket sämre av cannabis. Även enstaka användningstillfällen kan ge bestående men. Prova inte.

fidojunior
2013-11-25 18:57
#45

Här kan man läsa lite fakta innan man får för sig att testa eller om man bara är intresserad http://www.fhi.se/PageFiles/18054/Cannabis_lat-fakta-styra-dina-beslut.pdf

Här kan man läsa om skador som kan orsakas av cannabis bl.a. tar de upp psykoser (Del 2, sida 21) , kan vara lite svår text för vissa http://www.fhi.se/PageFiles/7915/R-2009-13-Skador-av-hasch-o-marijuana.pdf 

Har inte läst allt själv men eftersom det pratas om psykoser och risker här kan det vara bra att läsa på. Anser även att Folkhälsoinstitutet är en pålitlig källa och inget hittepå.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

gormiti100
2014-04-08 23:45
#46

Skrattretande att se hur mycket skit folk sväljer. Några få vettiga inlägg här och där, men majoriteten har ingen aning om vad dem snackar om.

gormiti100
2014-04-09 00:07
#47

Konstig trådstart, du säger att du känner till alla risker men sen frågar du om det ändå. Nåja, ska hjälpa dig så gott jah kan. Det är väldigt ovanligt att man hallucinerar på cannabis, jag antar att du menar påverkad. Dem psykoaktiva ämnen försvinner ur kroppen efter några timmar, det varierar. Dem psykoativa ämnena är det som gör dig påverkad, du är dock inte "ren" efter några timmar. Dem psykoativa ämnena lämnar restprodukter efter sig, det är inget farligt och det är omöjligt att bli påverkad utav endast det. Cannabioderna funkar som vitamin a, det är aktivt ett tag sen så flyter det runt restprodukter i kroppen ett tag. Inget farligt med vitamin a. Sen för att sätta spiken i kistan på psykos debatten. Man kan få en eller flera psykoser utav cannabis, man kan få det utav många droger och en massa andra saker. Psykisk ohälsa kombinerat med starka droger kan leda till det. TCH är en cannabiod i cannabis, detta ämne är vad man blir påverkad av. Detta ämne är psykos framkallande. CBD är också en cannabiod, detta ämne motverkar psykoser. Cannabis med mycket THC och lite CBD är alltså farligare att röka, dagens strains som odlas har nästan alla för mycket TCH och för lite CBD just för att man ska bli väldigt påverkad. Medicinsk cannabis odlat av folk som vet vad dem gör har en fin balans mellan TCH och CBD. Om man är psykisk stabil och lever ett relativt stressfritt liv så kan man hantera rätt så höga doser THC. Psykoser är alltså vanligare bland folk som har en destruktiv livsstil där man ibland tar flera droger samtidigt. Som avslut så vill jag bara säga att psykoser inte är jätte vanligt, okunskap och rädsla är grunden för denna "epidemi". Illamående är inte ovanligt om man röker för mycket dem första gångerna, ångest är också vanligt då personen som är påverkad blir rädd för effekterna och hamnar i en ond cirkel. Tack och hej för mig.

gormiti100
2014-04-09 00:09
#48

Skriver mina inlägg ifrån mobilen, så ber om ursäkt för alla felstavningar som kryddar mina texter.

Annons:
silverfiisk
2014-04-09 08:22
#49

Varför ens prova? Gör man det en gång så fastnar man väl för det och fortsätter.. När du själv vet hur otroligt dumt och skadligt det är så förstår jag inte varför man är intresserad av att prova.

[Tilde]
2014-04-09 09:22
#50

#49 Jag vet folk som har varit fast, men det är inte för själva drogen är beroendeframkallande så som heroin eller ens cigaretter. Jag tror att många fastnar för känslan de får av att vara helt avslappnade när de röker på. Visst låter det positivt, men det kan faktiskt förstöra liv.

I vilket fall som helst vill jag inte se inlägg som lyfter upp cannabis som något positivt. Sånt sysslar vi inte med här på TiF. 🤓

Erkling
2014-04-09 14:44
#51

För att klargöra, cannabis effekter beror väldigt mycket på din ålder, dvs de negativa effekterna. Hur man upplever det är helt från person till person.

Det de flesta är väldigt inriktade på och verkligen köper är den äldre forskningen kring drogen, tyvärr så är det väldigt mycket propaganda inblandat i detta med. Nu vill jag inte påstå att cannabis inte är ofarligt, för det kan det mycket väl va. Men däremot är det inte så farligt som median vill tro, att röka en joint är inte farligare än att ta en öl för en person runt 25 års ålder. Studier visar att de "negativa" effekterna, dvs att man blir seg i överlag försvinner snabbt.

Men för en ungdom kan dessa negativa effekter bli permanenta eftersom deras hjärnor fortfarande utvecklas. Men det gäller ju samma sak för alkohol. Om du går ut och super varje helg så är det väl klart att du kommer bli trög eller dum så att säga? Ganska uppenbart om man frågar mig.

Det är viktigt och förstå gränsen mellan bruk och missbruk, tror inte missbruk av någonting är vidare hälsosamt, vad det än är. Känner väldigt många personer som brukar cannabis/marijuana, men att säga att man blir någon soffliggare av att röka på är lite av en myt skulle jag vilja påstå. Visst finns det folk som faktiskt föredrar och va hemma och "chilla". Men många av dessa vänner pluggar faktiskt till ingenjörer, vissa jobbar även för väldigt kända datorbolag. Kan med gott samvete påstå att dom har mer vett i hjärnan än de flesta personer.

Att du blir beroende av att röka en joint eller femton, stämmer inte. Att det är nån inkörsport till andra droger stämmer inte heller direkt. De som röker är oftast nöjda med det, det är ett sundare val för många, istället för att supa skallen av sig, bete sig som en idiot och vakna upp med ångest. Varför folk kommer i kontakt med andra droger är just för att dessa langare säljer oftast väldigt många olika typer av droger. Där kommer kontakten med andra droger, dom kanske försöker sälja på dig något annat, vem vet? Men tror inte att folk skulle börja få ett sug efter andra droger om cannabis fast tillgängligt i affärer.

Dessutom vet du aldrig vad det är du får av att köpa av en langare, det skulle ju kunna va vad som helst. De är även öppna till att sälja till alla åldrar. Om staten tog tag i detta istället så skulle det åtminstone finnas en sorts kontroll på vad folk faktiskt får, ingenting som riskerar att skada dig för livet.

Och den här saken om psykoser, cannabis skapar inga psykoser vad jag vet. Men däremot kan det trigga/påskynda en psykos som redan ligger och lurar. Det handlar om hur starkt psyke man har.

Att hålla cannabis olagligt skadar mer än vad det hjälper, säg att en person som helt enkelt föredrar att sitta hemma och chilla på helgerna tar sig en joint som han tar en öl. Han kanske bjuder hem en vän för att titta på film och skratta lite, han är inte ute efter att skada eller störa någon. Är det verkligen rimligt att straffa den personen? Troligen så kommer han verkligen ha svårt att få ett jobb efter det, en prick i registret kan ett riktigt helvete. Staten och polisen påstår att de vill hjälpa dessa "missbrukare" men vilken person med lite vett i huvudet skulle söka hjälp om det är olagligt? Skulle ju va en käpp i hjulet direkt för personen. Man borde inte straffa en person för ett missbruk, man borde helt enkelt hjälpa dom. Vore det rimligt att straffa en alkoholist för sitt missbruk? Undrar hur många som är tacksamma efter att blivit straffade eller har kvar sin motivation att bli en standard medborgare.

"Men om man inte vill få en prick i registret varför ens ta chansen för att få sig sin drog?"

Människor har alltid igenom historien varit blandade med berusningsmedel/droger. För njutning eller medicinska skäl. I vissa fall kan ses det som en sjukdom, alkoholist t. ex.

Sorry för lite lång tråd, blev lite fast i det hela :) Men som sagt, cannabis är inte ofarligt, men en kriminalisering är farligare. Ungdomar borde verkligen inte hålla på med någon typ av drog överhuvudtaget. För er som ändå har planer på att bruka borde ju ändå kunna hålla er i kragen ett par år.

Erkling
2014-04-09 14:50
#52

Dubbelpost men aja,

för er som är intresserad borde läsa på själva, få båda sidor av storyn.

WEED2, en dokumentär om cannabis i medicinsk syfte

https://www.youtube.com/watch?v=tAFu-Ihwyzg

Som sagt, ta reda på båda sidor innan ni skaffar en åsikt.

[Tilde]
2014-04-09 14:56
#53

Jag tycker det är extremt bra att det är olagligt! Tänk om det inte var det, så sitter en person och röker på och får sedan för sig att gå ut eller kanske t.om. köra bil! Såklart är det inte bättre med fulla människor, men alkohol har varit i vår kultur så länge… Det "går inte" att göra det olagligt.

Erkling
2014-04-09 15:05
#54

#53 Så du tror att alla helt plötsligt skulle bli av med sitt förnuft och sätta sig i en bil bara för att något blir lagligt? 

Visst finns det redan folk som gör det, men dom som faktiskt håller sig borta från en drog för att det är olagligt tror jag inte blir av med allt sitt förnuft. Speciellt inte när dom vart förnuftiga nog att vänta på att det ska bli lagligt. Låter orimligt att dom får för sig att köra påverkade helt plötsligt.

[Tilde]
2014-04-09 15:12
#55

#54 Alla nej, men många fler än det är idag, ja. Tänker inte bara på vuxna nu, utan framtida generationer också.

Annons:
Erkling
2014-04-09 15:20
#56

#55 Tror nog att om man kan tänka sig att sätta sig i en bil påverkad så kan man nog även tänka sig att bruka en drog som är olaglig? Skulle nog inte bli någon större skillnad.

Ljusa
2014-04-09 16:01
#57

#56 Om man gör droger lagligt ger man ju signalen att det är okej att använda och ofarligt. Folk som använder droger trots att det är olagligt har ju åtminstone blivit varnade, jag tycker att det skulle vara katastrof att tillåta droger, det är lilla nog med snus, cigaretter och alkohol

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Erkling
2014-04-09 16:32
#58

#57 Måste va ganska körd i huvudet om man tror nån drog är ofarlig att använda. Dessutom finns det ju oftast varningsetiketter på det mesta idag. Att hålla det olagligt visar signaler att det är okej att straffa folk för en sjukdom/missbruk då eller?

Tycker vi borde sluta och anta att vi lever i stenåldern utan något som helst förnuft. De flesta av oss kan tänka för oss själva utan att man behöver farbror blå/staten ta hand om sina val. Inser man riskerna och fortfarande gör valet att bruka så borde man väl få göra det, så länge man inte stör någon annan dvs.

Sanning är att droger kommer alltid att brukas, kriget mot droger går inte att vinna så enkelt är det. Så det bästa vore väl att minimera skadorna?

Lägg pengarna på att informera och hjälpa människor istället för att straffa dom?

Geru
2014-04-09 16:37
#59

#58 På vilket vis skulle en legalisering av cannabis leda till bättre sjukvård?

Ja, missbruk ska fan straffas. Det är missbruk. Det förstör inte bara dig, utan din omgivning med. Inte bryr jag mig speciellt om du väljer att förstöra dig själv, men blir omgivningen lidande så blir jag irriterad.

Röka på skapar problem. Därav är det någonting som stör andra.

Visst, hjälp i all ära, men för att kunna bli hjälpt måste man vilja ta emot hjälpen. Det tenderar att vara det främsta problemet med missbrukare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Erkling
2014-04-09 16:46
#60

#59 På vilket vis skadar det omgivningen? Att bruka cannabis skapar inte bara problem, det hjälper även människor. Du kanske borde läsa på lite mer inom ämnet. Tror ingen vill ha hjälp om de blir straffade för att söka den hjälpen. Som sagt, hur många tror du är tacksamma efter de blivit tagna och anser att dom blivit hjälpta?

En legalisering eller åtminstone en avkriminalisering skulle ju iaf låta människor söka hjälp utan att behöva va rädda.

Ska vi börja införa straff mot socker och sådant också då eller?

Geru
2014-04-09 16:53
#61

#60 Om det är så att det hjälper människor är det inget problem att få det utskrivet av en läkare. Tro mig. Jag kommer antagligen få äta amfetamin snart(ADHD medicinen) så ja. Mindre lycklig över det.

De blir inte straffade av att söka hjälp. Om du visste hur systemet fungerade så hade du inte ens påstått någonting så befängt.

Rökning skadar generellt sett omgivningen. Skador på sig själv, som man ofta får om man te.x. röker mycket, eller sjukskrivning och så vidare kostar pengar, vilket påverkar din omgivning. Sen att du verkar ha en väldigt Youtube-propaganda-vriden bild av Cannabis(Specifikt den då, det pratas om harsh i tråden med). Sen kan vi gå igenom vilken av dom två som är värst med.

Sen kan vi också kolla vilka som börjat med cannabis, för att sedan gå över till tyngre droger. Den statistiken är väldigt underhållande att se…

För att ställa en motfråga: Hur många känner du som blir tagna, blir erbjudna hjälp mot drogproblemet, och faktiskt tar hjälpen? För jag kan säga dig att det är någonting som man får. Du får hjälp i Sverige om du vill ha den.

Inte direkt samma sak att lägga till livsmedel i samma genre som droger, utan det blir då jävig diskussionsteknik…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Erkling
2014-04-09 17:21
#62

#61 Njaa, det synen jag har på cannabis har jag väl fått av att uppleva dessa "knarkare" förstahanda. Tyckte det var löjligt att straffa människor för ett missbruk innan hela legaliseringsvågen slog Sverige. Finns dock jätte mycket bra information på Youtube, så förstår inte riktigt varför du tar upp det.

Tror att få cannabis utskrivet här i Sverige är nära omöjligt, de lär ju ska proppa dig full på andra preparat innan dom ger cannabisen en chans. Sista utvägen om ens det så att säga.

För att svara på frågan så anser dom att de inte behöver någon hjälp, man kan bara få hjälp om man vill ha den, precis som du sa det. De ser det inte som ett problem, som att gå på krogen anses heller inte som ett problem, så länge man mår bra av det. Men att tvinga folk att få "hjälp" eller att straffa dom, vad lär de sig av det?

Statistiken visar nog att de som håller på med annat tar nästan vad som helst. Gatewayteorin funkar inte. För det börjar ju med bröstmjölk, eller?

Du får gärna visa mig lite statisk om hur många som går över till tyngre droger.

Annons:
Geru
2014-04-09 20:28
#63

#62 Vad får dig att tro att jag inte har upplevt "knarkare" i förstahand?

Varför tror du att jag har en likvärdig syn på te.x. alkohol?

För att vem som helst kan säga vad som helst på youtube. Det är ingen källkritik eller källgranskning. 

Det är inte Cannabis i sig du får utskrivet, men samma verksamma ämne. Om inte samma ämne fungerar så är det en psykosomatisk effekt…

Men i så fall ska det inte heller vara den börda som dom är för samhället. Det är liksom därför vi har straff för saker. Du blir en börda för alla andra, varför ska dom bära det, bara för att någon inte kan sköta sig själv?

Seriöst så fungerar det till viss del. Men det handlar mer om miljö än något. Om du umgås med personer som sysslar med det är chansen väldigt stor att även du börjar.

Jag gjorde ett arbete förut i skolan om just det, och då jämförde vi statistik, tyvärr är det rätt många år sen nu, men tror du att det blivit en så stor förändring kring det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[EmmiieErixon]
2014-04-09 20:34
#64

asså jag läste inte alla kommentarerna det va för många men vad jag har hört så är det hasch och cannabis som fastnar i fettcellerna och som är farliga och även dem man blir beroende av…marijuana (stavning?) den ska vara ofarlig och inte fastna på samma sätt i fettcellerna och inte häller vara beroendeframkallande på samma sätt. Jag skulle nog inte tveka på lite grönt om de va så och ska jag vara ärlig så förstör alkoholen mer är grönt så jag skulle spola kröken och röka ist. Detta är såklart bara vad jag hört och mina åsikter. Dessutom plus på grönt då man inte kan blir sne som när man dricker och inte har bakfylla :D

solus
2014-04-09 21:05
#65

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociation_(psykologi)

Ni som vill testa, gör det inte! Jag har sett vad droger gör med en på långsikt och lita på mig, droger är inget att leka med, jag är uppvuxen med en missbrukar familj och det är inget jag önskar min värsta fiende, ett missbruk är ett helvete.

Ärligttalat, ni som vill testa, har ni inget bättre för er?

http://solus.blogg.se/ 

Erkling
2014-04-09 21:58
#66

#63 Varför jag inte tror det? För det låter väldigt extremt och som all propaganda man läst. Varför skulle man bli en börda för andra? Du vet kanske inte att många framgångsrika män har rökt eller röker cannabis, är dom en börda dom också eller vad? Om cannabis nu gjorde människor så dumma så finner jag det märkligt att personer som Obama och Bill Gates är så framgångsrika.

Erkling
2014-04-09 22:02
#67

#65 Herre jösses.. Då kan man ju undra om folk inte har något bättre för sig än att gå ut och supa på helgerna, ta ett glas vin på kvällen, proppa i sig mängder av socker. Antar att din "missbrukarfamilj" tar mer än cannabis.

Inse att det finns en stor skillnad mellan bruk och missbruk. Även ifall ALLA skulle missbruka, tror du att straffa människorna skulle hjälpa?

Geru
2014-04-09 22:07
#68

#66 Jag har inte läst propaganda. Jag har seriöst ingen uppfattning alls om hur ämnet ter sig i det allmänna rummet, utom det att den sida som vill ha det legaliserad växer. Det är ungefär så långt det sträcker sig.

Det har som säkert gjort. Det är rätt vanligt bland kändisar att använda droger. 

Om du nu ska välja "framgångsrika" människor väljer inte de som faktiskt tar väldigt stort avstånd från just droger. Kända är en helt annan term, väldigt många kända sysslar med droger. Men det är ju inte exakt samma sak som framgångsrik.

Man blir en börda när man är i vägen pga ens egna missbruk. Det kostar samhällsresurser.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Erkling
2014-04-09 22:15
#69

#68 Poängen var helt enkelt att cannabis inte gör alla automatiskt dum i huvudet.

Annons:
Geru
2014-04-09 22:32
#70

#69 Har du provat att beskriva någonting som är ens lite komplicerat för någon som rökt på? Det går liksom inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

gormiti100
2014-04-10 02:17
#71

#68 Många framgångsrika politiker och affärsmän röker eller har rökt cannabis, många amerikanska presidenter och Bill Gates bland annat. Skulle nog säga att man inte kan bli mer framgångsrik än dem männen. 

#70 Medans man är påverkad så kan det vara svårt att hänga med, beror på hur man reagerar och hur mycket man tagit. Inte konstigt att man inte fattar allt medans man är hög, det är så droger funkar.

Erkling
2014-04-10 02:22
#72

#70 Väldigt dåligt argument du kommer med där, har du provat förklara något komplicerat för någon som är berusad överhuvudtaget?

Det är väl också det som är tanken med droger, att slappna av och inte behöva tänka hela tiden.

knugi
2014-04-10 09:05
#73

Olika från person till person

Jag personligen tål inte gräs, min kropp ballar ur totalt och följande effekter:

Pupiller hoppar triangulärt, takten ökar tills man mår illa så inåthelvete, vilket medför att man medvetet vill spy för att lugna ner det

Kallsvettning + skakningar

Känsla som den värsta fyllan x 3 i ett par timmar

Nu är jag inte så dum så att jag anser det som nån form av dödsknarksdrog eller liknande, får den känslan man ska få i typ 20-30 min innan det blir denna reaktionen

Det beror säkerligen på mina övriga allergier från barndomen, jag tålde ingenting som liten och vissa saker gav mig sjukt konstiga symptom

Får man bara det positiva ser jag inget problem med det, dock vet man ju inte hur man reagerar innan man provat och skulle ni reagera som jag blir ni relativt utslagen

Ska ni prompt prova så rekommenderar jag att göra det med ett par kompisar som ni ska spendera resten av dagen med samt att ha käkat och har något att dricka under tiden :)

Anser att man ska testa och bilda sina egna uppfattningar om saker och ting!

Geru
2014-04-10 10:33
#74

#72 Har jag någonstans sagt att dricka är bättre? Nej. Ditt argument tryter alltså.

#71 Grejen är att det håller i sig länge. Och trögheten håller i sig i veckor(om man är en regelbunden brukare). 

Dessutom, tar man cannabis när kroppen inte vuxit klart får det konsekvenser på psyket.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Erkling
2014-04-10 11:33
#75

#74 Har snarare hört att trögheten försvinner efter 1-4 dagar. Så du tycker att alkohol och alla andra berusningsmedel borde va olagligt? Annars är det ju lite dubbelmoral.

Och ja, tar man det i ung ålder så kan det ha väldigt negativa effekter. Har aldrig sagt att det skulle va okej för en yngre person att ta någon drog, snarare tvärtom. Men som sagt, en langare bryr sig inte om ålder det gör åtminstone ett systembolag. JA folk kommer säkert köpa ut, men eftersom tonåringar redan kan få tag i det ser jag ingen skillnad i detta förutom att det skulle va kontroll på vad man faktiskt köper, så du inte får något beblandat skit som faktiskt kan ha risk för att innebära din död.

Eventuellt så skulle vi ju iaf kunna avkriminalisera det hela, istället för att gå på brukarna som anses vara sjuka, så skulle det inte skada dom. Risken och straffen skulle ligga hos dom som skapar drogen.

Det här med att få bort droger går inte, det kommer alltid existera. Men om staten/polisen måste ge sig efter nån så kan dom väl åtminstone gå efter de som verkligen är de kriminella, inte dom som anses vara sjuka.

Sverige borde verkligen ta en titt på sin drogpolitik och sluta va rädda för att säga vad dom tycker. Gör om, gör rätt.

Erkling
2014-04-10 11:34
#76

#74 Visst om du röker varje dag så kan du säkert bli seg riktigt länge, men om du röker varje dag kan det nog räknas som ett missbruk, som om du dricker varje dag skulle du anses som alkoholist.

Annons:
gormiti100
2014-04-10 12:28
#77

#74 Många mår prima dagen efter, för vissa så är man lite trög dagen efter. Att cannabis kan påverka unga negativt är jag och många andra medvetna om, jag förespråkar inte att unga personer ska röka. Röker man med måtta så påverkar inte cannabis ens vardagsliv. Akademiker behöver all intelligens dem har, många akademiker röker cannabis därför att det stimulerar ens hjärna och hjälper därmed med tänkandet.

Geru
2014-04-10 12:50
#78

#75 Det tycker jag faktiskt. Skillnaden är också att alkohol inte är en drog på samma vis, utan ett gift. Det ter sig annorlunda i kroppen pga det.

Hjärnan är klar när du är runt 25. Alltså är det rätt illa som 20-åring att använda också.

Langning är ett seriöst problem. Och saken är det att om du legaliserar någonting så får det en mycket mer accepterad ton, och därav kommer fler unga att använda det med. Alltså nej.

Vad du kan göra är att brukarna får välja mellan detox eller straff. Det hade antagligen fått bättre mottagning.

Klart det alltid kommer existera människor som antingen är för puckade för att förstå att droger är farligt, eller för svaga för att sluta efter de har provat, eller helt enkelt i så stor misär att de inte ser någon annan lösning. Och sen då puckorebellen som gör saker bara för att "fuck society" och #YOLO -.- Men det mesta av det går ju att ordna till viss del i vilket fall, om man lägger ner resurser på det.

Visst behöver drogpolitiken fixas, vi är bara inte riktigt eniga kring hur.

#76 Många som röker, gör det just varje dag. Därav problemet. Vi behöver varken fler som röker, eller fler som dricker.

#77 Det kan jag säkert tro på, men problemet är att det är så lätt att fastna i beroendet, och efter det blir du ett problem för samhället som kostar pengar. 

På vilket vis skulle cannabis hjälpa tänkandet? Om något ska man ta en centralstimulant i så fall.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Erkling
2014-04-10 15:25
#79

#78 Vilken ton det ger ut skiter jag fullständigt i, jag föredrar bästa resultat över hur det låter eller ser ut.

Men att skicka dom till detox kan jag gå med på, det är ganska rimligt och mycket bättre val än att straffa folk.

Själv så kommer jag fortfarande stå för en legalisering, livet handlar inte alltid att göra som man blir tillsagd eller göra rätt val. Man måste kunna njuta av livet, vad är det annars för mening? Om röka på låter folk göra det, så ser jag inte felet. Speciellt inte när dom faktiskt kan klara av att ha en helt okej livsstil som inte rör någon annan, vilket de flesta verkar klara av galant.

Vi kanske inte håller med om just den saken, men sjuka borde väl åtminstone få möjligheten att använda sig av cannabis?

KaiPon
2014-04-10 16:44
#80

Blir lite less på alla som säger 'Har man rökt på en gång är man fast i knarkträsket, punkt'. För man behöver inte bli fast eller knarkare för att ha testat det en gång.

Seriöst, inte alla blir megaknarkare för att de har testat en gång. Är dock lite så det låter på vissa av er här.

Visst, man KAN bli det, och skulle tro att MÅNGA blir det, men vissa människor kan faktiskt testa en gång, inse att 'Nää, det här var inte min grej' och sen aldrig mer göra det. Hade en kompis som, lite efter peer pressure, testade att röka på en gång. Hon ångrar det, ja, men inget hände och hon har aldrig testat det igen. Har inte den minsta tanke på att pröva något sånt igen.

Säger inte att alla ska testa, men säger också att inte alla blir knarkare av att testa något en gång.

Är droger farlig och olagligt? Absolut, och jag tycker det ska vara så. Men blir ALLA som testat även en gång knarkare som aldrig kommer sluta? Skulle inte tro det.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Denna kommentar har tagits bort.
Candela
2014-07-05 17:06
#82

Mitt ex rökte en del cannabis (inte ofta) och han har upplevt hallucinationer som var mycket obehagliga. Han fick för sig att hans vänner var ute efter att mörda honom, alltså vännerna som var i samma rum.

Jag har rökt på två gånger, har inte varit med om mer än känslan av att man är full.

Wellcraft
2014-07-05 20:16
#83

Alltså nej, det är inte farligt att röka en gång, det farliga är om du "snear" alltså blir nojig, gör dumma saker, överreagerar m.m
Hallisar lär du inte heller få lol, det får man ens knappt av LSD.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Jojaton
2014-07-05 22:28
#84

Har en bekant vara syster rökte på och hamnade i haschpsykos första gången. Jag tycker inte att det är värt risken iaf.

Johanna - Instagram

[postmortum91]
2014-07-06 01:01
#85

 lizzplace 
läs på innan du säger någonting.

Kurre97
2014-10-06 17:15
#86

Det är inte värt det, lyssna på mig asså jag har rökt på massor av gånger. Jag visste att man kunde få såna grova bieffekter som jag har nu.

Man bara försvinner och är inte alls med. 

Jag har fått panikångest av weed …
Plus jag är dock inte mig själv, snart kommer jag nog läggas in om det blir värre.

Men alla som röker på eller vill , det är inte värt det faktiskt man förstör hela sin framtid och inklusive sitt liv.

Jag kommer nog få leva med detta under långt tid.

CaptainBunchie
2014-10-06 20:33
#87

Har inte läst hela tråden.
Jag skriver av egna erfarenheter nu.

Det finns biverkningar med cannabis såsom att man blir paranoid och får ångest, även ökad aptit m.m. Dock är det "väldigt få" biverkningar jämfört med andra droger, inräknat tobak och alkohol.

Det farligaste med cannabisen är hur man röker den, då man oftast använder tobak som ger beroende, det dåliga för lungorna etc.

Sen är det ju inividuellt hur man reagerar.

Första gången jag rökte hostade jag mest och blev lite yr en stund då jag aldrig ens rökt cigg innan (nikotin-rus), sen var det inget mer med det, då jag antagligen inte fick i mig direkt mycket av själva cannabisen och jag gav upp då jag hostade för mycket.
Nu senast jag rökte så var det inte farligt alls, någon hostning men sen sveptes man in i dethär tunga-avslappnade stadiet där man blir lite småflummig.
Endel kan däremot börja hosta såpass att man kräks och liknande, bli extremt paranoida osv.

Men hallucinera av cannabis? Nej det tror jag inte på.

Jag har rökt några få gånger somsagt och skulle inte säga att jag är beroende. Jag blev mest sugen på att testa fler gånger då jag inte vågade ta ner det i lungorna riktigt de första gångerna och blev därmed bara mer nyfiken på att se hur det verkligen är att bli hög.
Däremot tror jag att man kan bli beroende av tobaken/nikotinen som man samtidigt får i sig.

Alkohol är i regel betydligt farligare än cannabis.

OM man nu ska röka så ska man vara i gott sällskap, som nära vänner eller pojkvän som ställer upp och tar hand om dig om något skulle hända eller om du skulle reagera på något dåligt sätt. Var dessutom i en lugn och trygg miljö (tillgång till badrum, säng osv.).

Tänkvärt: Varför ska du röka? Grupptryck? Vad får du ut av det? Hur får du tag dogen? Vilka konsekvenser kan det ha (lagen, psykiskt och fysiskt)?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Mirinda
2014-10-07 02:03
#88

Den största risken du tar, enligt min mening, är att du gillar ruset. Då kommer du högst troligt vilja må så igen. Då är ju risken stor att du gör om det, kanske många gånger. Och förr eller senare kommer du att må dåligt av det. Vore jag du skulle jag avstå.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Skogsraah
2014-10-12 01:48
#89

#81 "Röka tycker jag att alla ska prova en gång i sitt liv. Du kan gilla det eller hata de."

Känns högst olämpligt att skriva i ett forum för tonåringar. Tycker du inte det? Varför uppmuntrar du unga, som faktiskt är den mest lättpåverkade gruppen, att prova? Känns nästan som att det borde finnas en reglering där. Att uppmuntra andra till att ta droger känns väl i för sig inte okej på något forum, i varje fall inte här på iFokus.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Mirinda
2014-10-12 17:19
#90

#89 Bra skrivet! Kanske Sajtvärd eller Medarbetare rent av kan ta bort inlägget? Kontot bakom det aktuella inlägget är i vilket fall som helst avslutat.

Om sajtadm inte tar bort inlägget kan alla som anser att inlägget är olämpligt klicka på anmäl. Det modereras automatiskt bort om tillräckligt många anmäler.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Kurre97
2014-10-12 20:56
#91

Oj menade hasch! ^^

Denna kommentar har tagits bort.
Skogsraah
2015-03-17 23:12
#93

#92 Dina kommentarer kommer ändå bli borttagna…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

loppanlilla
2015-03-17 23:18
#94

Sverige fortsätter hylla alkohol som orsakar barnmisshandel, våldtäkter och så många andra brott, men cannabis, och de som yttrar ett ord om det, blir direkt nedtystade…
Yttrandefriheten, vart tog den vägen?
Där försvann det sista hoppet jag hade för Sverige…

Cragan
2015-03-17 23:39
#95

#92 aldrig sett nån studie om folk som blivit friska från cancer av cannabis men har du någon så länka gärna, kan säga att cannabis har aldrig använts som ett botemedel för terminalt sjuka utan som ett sätt att mildra symptomen. 
för glaukom så kan man dock använda komponenter som finns i cannabis för att behandla sjukdomen.

Jojaton
2015-03-17 23:48
#96

#94 Nej, Sveriges alkoholglorifiering är verkligen inte hälsosam eller bra, men blir det okej att glorifiera en annan drog för det? I vissa kontrollerade fall har cannabis kanske gjort bra, men det är fortfarande en inkörsport till tyngre droger, det finns dessutom bieffekter som jag verkligen inte skulle klassificera som "mirakeleffekter", och att normalisera cannabis leder, enligt mig, inte till ett bättre Sverige. Folk kommer inte dricka mindre alkohol för att cannabis blir lagligt, däremot tror jag att många fler kommer att utveckla ett beroende av droger.

Johanna - Instagram

[134643]
2015-03-18 08:15
#97

#94 om vi redan har ett gift som orsakar det du skriver, är det då så himla smart att släppa in en drog också? Det innebär ju bara fler misshandlar, våldtäkter och andra brott. Det handlar inte om att cannabis är farligare än alkohol, det handlar om att det räcker med ett berusningsmedel. Det känns som att dina argument är lite dåligt underbyggda, du kanske ska ta och läsa på lite mer om saker innan du kastar runt med argument som inte är logiska. Inom medicin till exempel används delar av cannabis, men berusningseffekten finns inte kvar. Att vi privatpersoner skulle sitta och röka på är inte på något sätt samma sak. Och yttrandefriheten finns kvar, men om du syftar på TiF så får du gärna läsa igenom våra Skrivregler. Om du inte kan hålla dig till dem får du hitta något annat forum där du anser att det finns yttrandefrihet. Vill du veta min åsikt om cannabis så förklarar den här sidan väldigt bra, den kanske kan lära dig något nytt också för den delen; http://www.accentmagasin.se/politik/7-myter-om-%C2%ADcannabis-och-%C2%ADlegalisering/

Annons:
catcult
2015-03-18 09:41
#98

#97 Tycker du inte att det är högst besynnerligt att vi stiftar vissa lagar på helt godtyckliga grunder? Alkohol är en av de värre drogerna som finns, ändå är alkohol det enda berusningsmedel som är lagligt. Att det "räcker med ett lagligt berusningsmedel" låter väldigt fånigt, bara för att någon har bestämt att alkohol är hans/hennes favoritbersusningsmedel så får banne mig alla andra också rätta sig i ledet, eller?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Tilde]
2015-03-18 09:56
#99

#98 Alkohol har funnits i vår kultur since forever. Nej men väldigt länge i alla fall och vin finns till och med i vår offentliga religion (även om många inte är troende). Cannabis är för oss i Sverige inte alls lika gammalt och därför skulle det i princip vara totalt omöjligt att göra alkohol olagligt i dagsläget. Sen blir man ju normalt inte påverkad av små halter alkohol medan du blir hög av att röka på.

Jag tycker att alkohol kan vara minst lika skadligt, men det skulle som sagt inte gå att totalförbjuda alkohol idag. Som tur är har vi lagar om att man inte får dricka på offentlig plats eller att köra bil och sånt när man har druckit, vilket hjälper att hålla allmänheten säker.

[134643]
2015-03-18 10:35
#100

#98 Tilde förklarade det finfint haha, precis så menar jag. Alltså vi har lagar om att narkotika = olagligt, och eftersom marijuana klassas som narkotika är det väl inte så konstigt att det är olagligt? I och med att vi är med i FN så för vi heller inte legalisera någon slags narkotika

Upp till toppen
Annons: