Annons:
Etikettundersökningar
Läst 6514 ggr
Yen-Chan
2/23/14, 10:08 PM

Dödshjälp - motargument

Det kan vara ett ganska intressant ämne, så nu undrar jag att om ni bara var mot detta vad skulle era åsikter vara då? 🙂

1. Jag tycker att man ska tillåta dödshjälp för att tänk om personen lider eller inte vill leva, då fortsätter ju ändå läkarna att hjälpa även om personen verkligen inte vill. 

 2. alla har rätt över att bestämma över ens eget liv 

 3. om man tillåter dödshjälp så kan man använda organen till att rädda andra liv.

Sajtvärd SydKorea Ifokus

Annons:
Itchy
2/23/14, 10:13 PM
#1

efter att jag fått läsa min mormors dagbok under tiden hon var döende i cancer så är jag för dödshjälp, utsätts ett djur för samma lidande så är det lag om att avliva djuret, men en människa måste fortsätta plågas, hur kan det vara rätt ?? 

skulle jag av någon anledning hamna i ett vegetativt tillstånd så skulle jag hellre dö än att hållas i det skicket

You can't spell Bitchy without Itchy

Cahira
2/23/14, 10:15 PM
#2

Jag är för jag med efter farfar led ihjäl. Men om det skulle vara lagligt så måste man ha rätt specifika regler så inte alla självmordsbenägna kan hitta kryphål att "avlivas" för att slippa leva.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tlover
2/23/14, 10:22 PM
#3

(jag är inte tonåring)

Jag är för iden om dödshjälp om det kan göras rätt, jag ser tre stora problem direkt.

problem1: en äldre person är inte helt hundra längre när det gäller språket, h*n har en hel del pengar och deras närmaste (som bestämmer om vård då man inte längre är 100) vill få ut pengarna och säger då att personen i fråga har tidigare pratat om dödshjälp och därför skaffar dom dödshjälp för att få ut pengarna.

Problem2: personen i fråga är deprimerad och kan inte ta bra beslut (depression kan faktiskt botas med rätt hjälp)

Problem3: personen i fråga kan inte ta välunderrättade beslut av andra orsaker (div hjärnskador och liknande skulle antagligen hamna här)

De flesta i dessa grupper kanske skulle avslöjas men antagligen inte alla tyvärr.

l'm back

Cahira
2/23/14, 10:27 PM
#4

#3 Man kan ha en dödshjälplista likasom organdonation och hålla i plånboken. 

Det kan vara så att man bara ger dödshjälp till människor där behandling inte längre går och hoppet är ute. När lidandet blir så stort att det inte är humant längre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Yen-Chan
2/23/14, 10:31 PM
#5

självklart förstår jag att vi liksom många av oss står för dödshjälp (inklusive mig själv).

Men nu var mer frågan, om du hade varit mot dödshjälp, hur hade det sett ut då? Eftersom jag vet att många är för, tycker jag det vore intressant och snurra lite på tankarna för att se vart man kommer.

(och till er som mist en nära släkting/vän, vill inte mena något illa med detta utan är som sagt bara tankar)

Sajtvärd SydKorea Ifokus

[Tilde]
2/23/14, 10:32 PM
#6

Motargument fick du bra av #3. Som sagt kan det vara en deprimerad patient, eller en förvirrad äldre eller hjärnskadad patient. 

För mig skulle man ha kravet på att personen har en obotlig dödlig sjukdom och lider. Sedan om personen är minderårig ska föräldrarna såklart ge tillstånd att det är ok med dödshjälp.

Annons:
Cahira
2/23/14, 10:36 PM
#7

Tänker hårt och jag kan verkligen inte komma på annat än att alla som tjänar pengar på cancerpatienter skulle få in mindre pengar när de väl är döda. 🤮

Vissa tycker det är en moralsak att läkare skulle tvingas ta livet av någon men det gör ju veterinärer varje dag och om läkare inte klarar av att utföra jobbet så får de väl jobba med nåt annat istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

RobinEH
2/23/14, 11:41 PM
#8

Folk skulle mördas lagligt. 

Teoretiskt är det förövrigt inte jämförbart med avlivning av djur, men det lär sluta på det viset. Människan gör val åt djuren medan människan har rätt till sina egna val. Med detta legaliserat så kommer människor att kunna styra över andra människors val. Människor kommer att "avlivas" för att det gynnar beslutsfattarna.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Cahira
2/23/14, 11:44 PM
#9

#8 Med rätt system kan man undvika det. Om de som inte vill lida ihjäl skriver ett kontrakt och får liknande organdonatorkort och finns i ett datorsystem så om det säger "Nej tack" så kvittar det vad familjen säger. 

Man avlivar djur för det är humant men man håller människor vid liv till varje pris. Avskyvärt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

RobinEH
2/23/14, 11:58 PM
#10

#9

Det du skriver är inget annat än ett påstående. Jag hävdar istället att det inte kan undvikas vilket system som än sätts upp, vem har rätt? Ser du någon skillnad mellan att ge bort organen efter att man dött och att "låta sig avlivas"?

"Man avlivar djur för det är humant men man håller människor vid liv till varje pris. Avskyvärt. "

Ja, det må vara avskyvärt att utföra humana åtgärder på icke humana varelser. Återigen så har människan rätt till sina val medan djur lyder under människan. Vill en människa dö så får den ta livet av sig på egen hand och på egen plats, likaså bör gälla för djuren…

Hur många gravt handikappade tror du upplever sig som en belastning? Hur många av dem tror du skulle offra sitt liv på grund av detta? Är det rätt att en människa offrar livet för att den ser sig som en belastning?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Disturbed-Angel
2/24/14, 12:10 AM
#11

Det jag skulle se som negativt är väl det faktum att vi lever i ett hårt samhälle där man som långtidssjuk(skriven) får det inpräntat att man är en belastning för samhället och man kostar så otroligt mycket pengar samtidigt som man inte ger ett skit tillbaka.
Man får höra att man är en parasit som lever på alla stackars skattebetalares pengar. Så jag tror att det skulle kunna bidra till att allt fler känner sig tvungna att väja dödshjälp för att sluta belasta och kosta pengar.

Cahira
2/24/14, 12:13 AM
#12

#10 Det är ju aningen stor skillnad mellan att känna sig som en belastning och gå och vänta på att plågas ihjäl för att man är för sjuk för att någon behandling ska fungera längre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tlover
2/24/14, 8:08 AM
#13

#4 det skulle krävas mer än så, tex psyktest innan man skriver sig på listan och sen psyktest med jämna mellanrum.

Depression är tex väldigt vanligt vilket man skulle kunna ha i perioden då man skriver på nått sånt.

Sen skulle det antagligen krävas ännu mer (tex ett väldigt säkert system så att folk inte mutar in sina rika anhöriga på listan) men jag kan själv inte komma på mer nu.

l'm back

Annons:
fidojunior
2/24/14, 8:31 AM
#14

Jag är för aktiv dödshjälp om en person bär på mycket lidande men det måste då på något sätt vara väldigt kontrollerat. Passiv dödshjälp har vi redan, dvs man slutar med livsuppehållande åtgärder. 

Men du frågade om mot-argument och det skulle kunna vara:

- Personen som är sjuk kanske inte tänker ordentligt över besluten.

- Minskat intresse för forskning på botande medel.

- Det går emot läkarnas etiska regel om att bevara människolivet och får inte medverka i åtgärder som påskyndar döden. (Vem annars skulle utföra dödshjälp om inte en läkare?)

- Äldre och sjuka kan må dåligt och se sig som en börda istället, att folk vill att de ska försvinna.

Det är det som jag kommer på nu.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Spöket
2/24/14, 10:38 AM
#15

Många pratar om äldre och dödssjuka här.

Det finns nog en del med psykiska störningar, kronisk depression eller tillfälligt deprimerad av tex sorg osv som vill ta livet av sig och som tillslut gör det (hoppar framför tåg)

Om dödshjälp finns så tror jag att dessa hinner tänka om.. tänk en väntetid på ca 3-6 månader. 

…..fan nu sitter jag och spånar utanför frågan..sorry trådskaparen.

Multi vad?

Lia
2/26/14, 10:51 PM
#16

#13 Jag måste bara säga att testen om huruvida man är deprimerad eller ej är extremt lätta att "klara". Man kan lura läkarna väldigt lätt och få dem att tro att man inte skulle vara deprimerad, så det skulle vara totalt onödigt och osäkert tyvärr 🤔

För övrigt är jag för dödshjälp så länge man kan svara för sig själv. För jag ser det som självklart att få bestämma både över sitt liv och sin död.

Imasy
2/26/14, 11:25 PM
#17

Jag funderar ju lite såhär; vilka är det som åker till Schweiz idag för att få denna hjälp? Jo, de som är sjuka rent fysiskt och inte kan botas, utan kommer att plågas till sista andetaget.

Är man så sjuk tycker jag helt klart att man ska kunna få denna hjälp. Men jag tänker också, att är man så sjuk har man säkert en hel del starka/farliga mediciner hemma, och kan man röra sig och är lite finurlig kanske man kan fixa detta hemma också?

Lia
2/26/14, 11:35 PM
#18

#17 Fixar man det hemma så är det under otroligt osäkra och ofta farliga förhållanden, då är det vanligt att man får lida ytterligare, och länge innan organen lägger av. I Schweiz tar man en drink och somnar bara in. Det är sån enorm skillnad i säkerhet, så det ska inte ens jämföras.

Imasy
2/26/14, 11:47 PM
#19

#18

Självklart är det väl så. Men, vill man verkligen ta sig av daga så gör man det på ett eller annat sätt, och alla har väl kanske inte heller den ekonomiska möjligheten att resa idag heller. Det är ju ingen mänsklig rättighet som man kan få på statens bekostnad.

Cahira
2/26/14, 11:54 PM
#20

Att åka till schweiz är lite smartare än att göra som killen som körde ut framför pappas bil. Han fick sin önskan, han dog senare på lasarettet och pappa har nu whiplash och PTSD för att karln inte ville plågas ihjäl.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
tlover
2/27/14, 6:44 AM
#21

#16 det är just därför jag anser att det inte går än, såna "buggar" (i brist på bättre ord) ska ha fixats innan.

l'm back

Lia
2/27/14, 2:10 PM
#22

#21 Dessa tester har funnits i väldigt många år och kommer antagligen aldrig förändras, om man inte hittar något vis att mäta depressionen i hjärnan med hjälp av teknik och inte papper. Och det kan bli svårt, så den metoden lär nog aldrig dyka upp (att kontrollera depression).

Men absolut kan man ju kontrollera om personen i fråga har något förflutet med psykiatrin och varför, samt hur länge sen det var och om vården har en bild av ifall denne är frisk numera eller ej.

tlover
2/27/14, 2:14 PM
#23

#22 det är därför jag är för idén men inte kan se hur det skulle funka i praktiken

l'm back

Lia
2/27/14, 2:22 PM
#24

#23 Absolut! Det kan bli jättesvårt! Dock ser jag inte problemet med testet, då jag även är för dödshjälp vid depression. Alltså att få bestämma över sitt eget liv i alla sjukdomar och tillstånd. Men det är en helt annan historia.

tlover
2/27/14, 2:29 PM
#25

#24 eftersom depression påverkar saker som beslutsförmåga och liknande skulle det vara fel enligt mig med aktiv dödshjälp till en deprimerad person, det skulle vara mord enligt mig då man tex lätt kan influeras, man kan inte se hur det påverkar ens när och kära osv.

Jag har själv varit djupt deprimerad (enda anledningen jag inte tog livet av mig var för att jag var rädd att misslyckas) och har botats från det (inte tack vare läkarvården men ändå) och jag vet att man tex inte kan se att det skulle kunna finnas en ljus framtid vid vissa situationer även om det faktiskt kan finnas det.

l'm back

Lia
2/27/14, 2:51 PM
#26

#25 Förstår hur du menar. Men jag till exempel är inte egentligt deprimerad, utan kroniskt deprimerad från min borderline som kommer hänga med mig hela livet. Jag kommer alltid vara mer eller mindre deprimerad, trots min medicin och terapi (som också är livslång). Och jag har ingen som helst lust med livet, ser inte fram emot någonting direkt, och jag är precis lika rädd för att aktivt ta livet av mig som jag är rädd för livet.

Jag kommer aldrig få en helt bra framtid, och så är det. Bara att suga in.  Men man ska ju alltid göra det bästa av vad man har. Dock är jag likgiltig till livet, jag vill helt enkelt inte behöva vara med här längre. Mormor är ett bra exempel på en människa som varit deprimerad hela livet, och som precis som jag lever med reumatism (smärta stora delar av livet, obotligt) och orkar helt enkelt inte mer.

Så det är enorm skillnad mellan depression och depression. Det finns den sorten man kan bota, och den som man måste leva med. Sen handlar det väl om hur länge man orkar det. Jag skulle själv aldrig, precis som mormor, ta mitt eget liv, för det skulle bara sluta med att något går snett (men inte tillräckligt snett). Men jag tror att både jag och hon skulle ta chansen om vi fick somna in på ett stillsamt sätt. Och jag känner att det är moraliskt fel att ta möjligheten att bestämma över sitt egna liv ifrån någon bara för sina egna egoistiska ändamål. Många anser att ingen ska behöva dö för tidigt. Men samtidigt anser de att dessa ska behöva leva för länge. Kronisk depression i samband med andra somatiska kroniska sjukdomar är så fruktansvärt smärtsamt, och jag anser att det är sjukt att tvinga folk att leva om de inte vill.

Jag tycker inte att man ska behöva skada sig själv (kroppen, organen) till döds bara för att ingen vill hjälpa en slippa sina smärtor.

Kronisk depression, dödligt sjuk - man plågas oavsett, och man vet att man aldrig kan bli helt bra.

tlover
2/27/14, 3:02 PM
#27

#26 jag vet att det är folk som kommer att "hamna mellan stolarna", men det kommer det att bli även om aktiv dödshjälp tillåts och jag tycker fortfarande att det är bättre att folk får leva än tvärtom.

När det är i diffusa områden så kanske man ska tänka på andra också tex att vara den som ger dosen, skulle jag jobba med det skulle jag vilja vara säker att det inte fanns nått hopp alls

Jag kommer antagligen inte heller vara helt fri från depressioner eftersom jag kommer att få depression då jag har skov och så ont att jag inte kan klä mig själv men även om det skulle vara "ute" med mig vill jag inte att misstag ska ske för att man tog beslut för några som antagligen ändå på ett eller annat sätt skulle hamnat mellan stolarna.

l'm back

Annons:
solus
2/28/14, 6:27 PM
#28

Självmord är en permanent lösning på något som kan lösas :) jag är mot självmords hjälp, men har andra tankar när det gäller folk som lider verkligen med smärtor och som aldrig kommer att försvinna

http://solus.blogg.se/ 

Lia
3/1/14, 1:16 PM
#29

#28 Om du hade läst högre upp hade du sett att all depression inte går att bota. Så nej, i alla fall är det inte en permanent lösning på något som kan lösas. Absolut i många, men verkligen inte i alla!

solus
3/1/14, 1:21 PM
#30

Depression kan visst "botas". Sen är det jobbigt och tidskrävande ibland men det går att "bota" sen visst kan man bli deprimerad då och då men det är en annan sak

http://solus.blogg.se/ 

Lia
3/1/14, 9:37 PM
#31

#30 Nej, du pratar just nu om EGENTLIG depression. Det är en sorts depression man kan bota. Men sen finns det olika andra typer av depression, som tex den sorten man har när man lider av borderline, alltså STÄMNINGSDEPRESSION. Den är i de flesta fall kronisk och går därför ofta inte att bota. JAG lider av denna kroniska form och vet vad jag pratar om. Så nej, ALL depression går inte att bota. Tala inte om saker du inte har erfarenhet om, tack!

Lia
3/1/14, 10:01 PM
#32

Borderline innehåller flera olika kriterier, och man ska uppfylla några av dem för att få diagnosen. Med terapi kan man bota 1-2 kriterier, så att säga, och om man då ligger på gränsen kan man bli kvitt diagnosen. En av dessa kan vara depressionen om man har tur.

Men oftast är det inte den man blir av med. Utan den håller i sig, ofta hela livet, och med hjälp av medicin kan man i alla fall hålla den i schack. Litium, en medicin man använder mot störningen många gånger, är ett typisk exempel på att depressionen är kronisk - då man i de flesta fall äter dessa livet ut.

Men som sagt, har man få kriterier så kanske man blir av med depressionen, eftersom den då inte är ett så stort problem som när man har flera. Ni kanske har hört uttrycket om droppen som fick bägaren att rinna över? En droppe mindre hade väl gjort det lite lättare. Men om man då, som jag, uppfyller precis alla kriterier för borderline, då har man inte så höga chanser att bli av med sin depression. Den sitter bergfast, och mycket annat prioriteras istället i terapin. Så jag kanske blir kvitt två andra kriterier som inte är så pass starka och laddade som depression (och kanske lätta upp sjukdomen), men det betyder i så fall att min depression sitter där, mer eller mindre, men aldrig (ens under kortare perioder) bli av med den.

Jag har varit konstans deprimerad i 5 år, utan ett enda litet avbrott. Och jag är absolut inte ensam om det. Många med samma öde kan säga likadant, fast med 40 år istället. Orsaker till depressioner är så pass brett, att nu fokuserar jag på andra viktiga saker, delar ur andra kriterier.

Så om två av mina kriterier försvinner, så kommer jag ändå aldrig bli av med min borderlinediagnos, det samma gäller också min depression.

MEN jag kan lära mig att hantera den mer och mer. Men det betyder inte att jag vill leva mer för det. Det betyder bara att jag accepterar att jag av någon anledning måste.

solus
3/1/14, 10:02 PM
#33

"Tala inte om saker du inte har erfarenhet om" Va f*n vet du om vad jag har gått igenom?  och ta det lungt haha, jag orkar inte med sånt här, jag skrev bara vad jag ville skriva och that's it. 

Har aldrig skrivit om olika slags sjukdomar som kan göra en deprimerad t.ex, har bara skrivit om helt vanliga depressioner sen självklart finns det dom med mer "tyngre" diagnoserna eller hur man ska förklara det som kan ha det hela livet men har jag skrivit om borderline t.ex? nej, vanlig depression.

Sen vet jag att det kan bli bättre, man kanske inte kan va glad varenda dag men man kan hantera sina dåliga dagar bättre, jag har i flera år mått dåligt, har till och med försökt ta mitt liv men sen började jag på DBT och visst, jag mår kanske inte alltid bra men jag kan hantera mitt mående bättre och självskadetankarna, det är för att jag har fått rätt hjälp även fast det har gått ett j*kla tag för mig att få den och jag kämpar fortfarande ibland men idag så mår jag sjukt mycket bättre än förra året.

Jag har skrivit det jag har viljat skriva, är det någon som inte håller med så hade jag uppskattat om ni skrev ett pm istället.

Tack för mig.

http://solus.blogg.se/ 

Lia
3/1/14, 10:07 PM
#34

#33 Med erfarenhet menar jag PRECIS det jag skrev: erfarenhet av stämningsdepression, den KRONISKA. Jag tvivlar inte på att du kan ha haft/har egentlig depression, den som är lättare att bota. DET är möjligt. Men du antydde att du VISSTE att ALL depression KAN botas, och det är FALSKT. Så nej, jag vet inte vad du gått igenom, men det antydde jag inte heller. Läs rätt.

Och ordet "depression" är ett samlingsnamn för alla sorters depressioner - och därmed antydde du återigen att ALLT går att bota. Vilket inte är sant. Ska du tala om "vanlig" depression, så får du allt använda rätt namn: det heter EGENTLIG DEPRESSION.

Så tack för dina kommentarer - jag ser bara till att rätta dig så du inte gör fler onödiga misstag och trampar folk på tårna.

Annons:
solus
3/1/14, 10:25 PM
#35

Damn…!

Läser du ens allt jag har skrivit för har verkligen inte skrivit att all depression kan botas men att det kan bli bättre och att man kan lära sig att hantera sitt mående bättre 🤔

Jag ser inga "onödiga" misstag? du kanske bara ha snabbläst mina kommentarer eller vad vet jag? 

Och du, du är medlem i ett forum, du kommer att stötta på folk som du håller med och inte håller med men det betyder inte att vad personer skriver och tycker är onödiga och fel 🙂

http://solus.blogg.se/ 

Lia
3/1/14, 10:29 PM
#36

#35 Du påstod helt enkelt att depression över lag går att bota, jag svarade med att inte ALL depression kan botas, och ditt svar på det var åter att depression kan botas. Som om du inte alls läst det jag skrev, att inte ALL depression kan botas. DET var det ENDA jag ville få fram, men tydligen läste du inte tillräckligt noga för att se det ^^

sweedie
4/12/16, 8:43 PM
#37

Många som får dödshjälp i länder där detta är legalt, har inte bett om det. 

Detta tycker jag är oerhört skrämmande. Det är lätt hänt att fokusera på att minska lidandet. Men hur ser vi på människovärde om dödshjälp blir legalt, och beslut om det kan tas av andra än den person vars liv man tar? 

I Holland och i Belgien utökas hela tiden grupperna som kan omfattas av dödshjälp. Barn, vuxna människor med rädsla att bli sjuka i framtiden är  exempel för att bara nämna några grupper som omfattas av "rätten till dödshjälp". 

Även en strikt legalisering kan snabbt urvattnas och användas som metod. När samhället blir mer och mer avtrubbat kommer vår syn på människovärdet att påverkas, och hur konsekvenserna blir i ett lite längre tidsperspektiv är omöjliga att veta men utsikterna är skrämmande.

Maria
4/12/16, 9:38 PM
#38

Jag är inte tonåring men hoppas det går bra att svara ändå.

Jag tycker att det är bra med den palliativa vård som finns och även palliativ sedering.

Att därifrån gå till aktiv dödshjälp är inte så enkelt.

Vem ska det gälla? Ska det gälla bara vissa sjukdomar? Ska psykiska sjukdomar räknas? Hur gör man med omyndiga? Är det då föräldrar/vårdnadshavare som ska ta beslutet?

Om man uttryckt en önskan om dödshjälp tidigare i livet så är det inte självklart att man vill ha det även om man blir svårt sjuk. Man kan ändra sig. Vem ska då ta beslutet för ex. en dement människa?

Vem ska utföra det? Kan man kräva av vården att "någon" tar ens liv?

Personligen ser jag bara en massa problematiska frågor än självklara svar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: