Annons:
Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 12399 ggr
[vigge_]
6/13/14, 7:58 PM

Är ni nöjda med betygen ni fick denna termin?

Hej!

Nu ska alla som gått i skolan fått sina betyg och jag är intresserad hur det gick! Blev ni nöjda med era betyg? Är ni missnöjda? Vad fick ni för meritpoäng? :)

Annons:
jossan...
6/13/14, 8:04 PM
#1

nja inte så nöjd… mina högsta var 3 stycken B och annars var det ovanligt många D i år och något E och lite C:n

Gud vad bra jag stavar…

wille_wille
6/13/14, 8:06 PM
#2

Jag är nöjd, fick bl.a 5 A:n och 7 B:n, det blev 295 meritpoäng totalt 🙂

Gick ut 8:an.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[vigge_]
6/13/14, 8:08 PM
#3

Jag vill själv säga att jag är så nöjd! Är så stolt över min prestation och är jätteglad över betygen! Har pluggat hyfsat mycket! Höjde mig med hela (!!!) 27,5 meritpoäng! :D

Betygen inom parentes är betyg från förra terminen 

Biologi: A (A)

Kemi: A (C)

Fysik: A (B)

Teknik: C VT 2013 (E)

Matematik: A (B)

Historia: B (C)

Religion: C (C)

Geografi: B (C)

Samhällskunskap: B (C)

Slöjd: A (C)

Bild: B (D)

Musik: A (A)

Hem- och konsumentkunskap: A (A)

Idrott: B (B)

Språkval (tyska): B (B)

Svenska: C (C)

Engelska: B (C)

Sammanlagd meritpoäng: 307,5 poäng

Kan säga att jag går i åttan och jag ska kvarstående två terminer gå all in i skolan och föröka att ta bort så många C:n och B:n som möjligt och behålla mina A:n

Claranordquist
6/13/14, 8:38 PM
#4

Jag är supernöjd! Har höjt mig i flera ämnen men även sänkt mig i några :/ fick 315/340 i meritpoäng så är jätteglad! Går i åttan (:

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

LuLeLo
6/13/14, 9:58 PM
#5

Jättenöjd, kunde knappast bli bättre. Ändå blev jag inte superglad, min MA-lärare blev lite ställd därför och sa "Josephine, jag kan inte ge dig högre än A." :P. Jag har blivit lite för van vid framgångarna ;P.

335/340. Gick ut 9an.

Tass Josephine

fridanordqvist
6/13/14, 10:07 PM
#6

''nu har alla som gått i skolan fått sina betyg'', fel, har inte fått mina än (;

Kommer på posten nångång under veckan ^^

Annons:
nadilda
6/13/14, 10:41 PM
#7

Fick 310 meritpoäng, så jag är glad. Har höjt mig i 10 ämnen så är super nöjd!

[Smultronet Ella]
6/13/14, 10:49 PM
#8

Vi har bara fått veta hur vi ligger till i bild, ska börja sexan till hösten. Jag låg på B, trodde jag skulle få väldigt såligt för min bildlärare är sträng och verkar avsky mig och allt annat levande på denna jord.

Flöffo
6/14/14, 12:06 AM
#9

Jag har börjat 7:an på en ny skola och har fortfarande inte fått super bra kontakt med alla lärare (det brukar ta tid innan dom inser att jag faktiskt är duktig och vill bli bra och så) och har därför inte super bra betyg. Det är inte många som har det i 7:an så det är nog rätt lugnt. Dock känner jag mig ändå rätt besviken. Jag fick D i både matte och slöjd. Nu är lärarna där lite konstiga men är sjukt sur på min slöjdlärare. Resten var i alla fall C och uppåt. Ska byta från syslöjd till trä nästa termin så kanske det går bättre. Känner bara att hon bedömde mig så sjukt orättvist.

//Flöffo

Pelzi
6/14/14, 12:25 AM
#10

7  st E, 2 D och ett C.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Crest
6/14/14, 1:28 AM
#11

Matematik 1c: A
Matematik 2c: A
Kemi 1: A
Svenska 1: A
Engelska 5: A
Religion 1: A
Samhällskunskap 1b: A
Spanska 3: C

Går alltså i gymnasiet, första året på naturlinjen :). Mitt snittbetyg blir än så länge 19,33 (utan meritpoäng), så är otroligt nöjd (även om det hade suttit fint med A i spanska också :P)!! Men har ju bara läst en tredjedel än så länge, så ja, vi får väl se hur det fortlöper ;)

Wenniz
6/14/14, 7:55 AM
#12

Har inte fått reda på mina betyg än men jag vet att jag har A i engelska x)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
FredTillSonen
6/14/14, 9:10 AM
#13

Oj vad de flesta verkade ha höga betyg ! Jag gick ut nian och min merit var 270 :) blev endå supernöjd trodde inte att jag skulle få så högt :) dock så kommer det läggas till 30 p på det eftersom att jag fick full pott när jag gjorde antagnings prov till gymnasiet jag ska gå :) så sammanlagt 300 p fick A i tre ämnen (musik. Bild och religion ) och mitt lägsta var E i idrott

Annons:
cookiedough101
6/14/14, 9:30 AM
#14

Jättenöjd! Har höjt mig i ca. 5 ämnen vilket jag är jättestolt över. Bild- C Musik-C Fysik-B Historia-B Religion-B Slöjd-B Engelska -A Svenska-A Idrott-A Matematik-A Biologi-A Kemi-A Geografi-A Samhällskunskap-A Teknik-A Modersmål-A Går i 6:an nu, ska börja 7:an till hösten. Mitt mål är att behålla mina betyg då vi går efter nians kriterier i 7:an, och gärna skrapa av C:en och höja dem till B eller A :)

Tokyo
6/14/14, 11:26 AM
#15

#14 Herregud, du har ju jättebra betyg 🤤 Och ändå går du bara i sexan än så länge, du får se till att behålla dom också! :3

Lique
6/14/14, 12:51 PM
#16

#15 Det är lättare att få bra betyg i 6an. Eftersom att då går man efter 6ans kriterier och sedan blir det mot 9ans kriterier.

swapp
6/14/14, 1:41 PM
#17

Nej jag är inte speciellt nöjd med mina betyg. Jag tycker att jag förtjänade högre betyg. Fick E (!!) i musik, helt sjukt eftersom jag fick toppbetyg på alla musikprov, kunde spela alla ackorden på gitarr, och kunde allt annat vi gjorde också. Musikläraren är helt störd, på riktigt.
Fick A i engelska iallafall, så det var ju bra.
Hoppas Hoppas bara att jag kommer in på det jag har sökt nu som första val, vet inte vad jag gör annars…

Tokyo
6/14/14, 1:50 PM
#18

#16 Precis, därför skrev jag att hen skulle se till att behålla de bra betygen också.

saaandras
6/14/14, 1:57 PM
#19

nja, är inte särskilt nöjd men har ändå höjt mig i många ämnen så det är jag ju glad över. Gick ut sjuan och har 212,5 i meritpoäng… ;S

You will never see me cry. 

Cherryfall
6/14/14, 7:11 PM
#20

Blir lite ledsen när alla säger att de ska behålla alla A och höja från deras B/C. Det är sjukt svårt att få höga betyg och jag vet att vissa tycker att det är jobbigt när någon får det och den sedan säger att den inte är nöjd. Nu menar jag ju självklart inte att det är fel att vilja höja sig, men ni behöver inte ha så höga krav på er ^^

Att sträva efter högre betyg har gjort mig så otroligt stressad, trött och när jag var mindre blev jag nästan utbränd tack vare att jag alltid ville ha högsta betyg. När jag började högstadiet fick jag ta det lugnare och tro mig, ni behöver inte ha över 300 poäng för att komma in på ett vanligt gymnasium. Det brukar räcka med runt 270 (för de svårare linjerna som natur). Yrkeslinjer kan man komma in på med typ 200 poäng.

Om ni satsar på 300-klubben, kom ihåg att de bara räknar med 16 betyg, inte 17 som ni har om ni läser språk. 

Sist men inte minst, vad kul att så många verkar nöjda! Det är huvudsaken :3

Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/

Tumblr:  http://simaricia.tumblr.com/

Annons:
Tokyo
6/14/14, 7:22 PM
#21

#20 Hur många poäng behövs för att komma in på ekonomi?

Min dröm är att gå ekonomi, sen juridik och sedan bli åklagare i framtiden 😇

cookiedough101
6/14/14, 7:40 PM
#22

#15 tack! Det ska jag :)

Tessan01
6/14/14, 8:11 PM
#23

Gick ut 6:an och är gamska nöjd. Hade tänkt höja lite i slöjd och kanske några C:n men mest på slöjd.

Bild - C

Engelska - A

Hem och konsumentkunskap - C

Idrott och hälsa - B

Matematik - B

Musik - C

Naturorienterande ämnen - C

Samhällsorienterande ämnen - B

Slöjd - D

Svenska - B

Teknink - C

[AnimalLover1]
6/14/14, 8:21 PM
#24

Sådär, mestadels C, några D och några enstaka E och B, inte jättenöjd men får väl prestera bättre i 7:an. Typ alla läraren sa att jag skulle fått högre ifall jag vart aktivare men det är ju det som är så svårt för mig, jag är inte direkt blyg men tycker det är jobbigt att prata inför klassen sådär :/

Cherryfall
6/14/14, 9:39 PM
#25

#20 Det beror helt på vilken skola du vill komma in på. Du kommer att få veta mer från din Syv (studievägledare) när det närmar sig att fundera på gymnasium :)

Men skulle tro att det krävs kanske 210 poäng, men har skolan fri intagning så är det godkänt i Matte, Svenska, Engelska, Geografi, Historia, Samhällskunskap, Religion och minst 5 andra ämnen till.

Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/

Tumblr:  http://simaricia.tumblr.com/

LuLeLo
6/14/14, 9:42 PM
#26

#20 Fel, alla betyg räknas! Maxpoäng är 340 (tror jag) och betygen omvandlas direkt till poäng. Från grundskolan räknas alltså alla betyg. Därför har jag 335 som inte skulle vara möjligt ifall bara 16 betyg räknades.

Dock vet jag inte riktigt hur det är med dem som har 18 betyg, alltså hemspråk med.

Tass Josephine

Cherryfall
6/14/14, 9:46 PM
#27

#26 Fel du med ;) Menar att för att komma med i 300-klubben räknas bara 16 betyg, medan för att komma in på gymnasiet räknas 17 betyg.

Så är det i alla fall i min skola, en tjej hade 307 poäng med 17 betyg och hon kom inte med i 300-klubben.

Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/

Tumblr:  http://simaricia.tumblr.com/

Annons:
LuLeLo
6/14/14, 9:48 PM
#28

Jaha ja, trodde att det bara var ett uttryck eller så. Viktigt att poängtera om förändringen av poängriktningen i alla fall :).

Vad är 300-klubben för något?

Tass Josephine

Cherryfall
6/14/14, 9:53 PM
#29

#28 Ja det var bra att du sa till så att inga missförstånd bildas :)

300-klubben är inget speciellt egentligen, det är som en liten merit man kan skryta med typ. Skolan delar ofta ut någon liten present till de som kommer med där i nian. Efter nya betygsystemet Lgr11 har det blivit svårare att komma med i 300-klubben i och med att det är svårare att få ett A än ett MVG.

Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/

Tumblr:  http://simaricia.tumblr.com/

LuLeLo
6/14/14, 10:00 PM
#30

#29, Är du säker på att detta gäller för alla skolor? Jag har aldrig hört talas om det tidigare, vare sig i min skola eller av elever som går i skolor i närområdet. Låter som en lite snobbig titel förresten ;)

Tass Josephine

Pinglan00
6/14/14, 10:12 PM
#31

Blev super nöjd då jag höjt mig.

Innan hade jag ca 3 A och 2 B och resten C

Nu har jag ca 3 A, 4 C och resten B

Fcik 295,5 i meritvärde. Har fortfarande 4 terminer innan gymnasiet fast har redan börjat öva på betygen som ligger lite lägra.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

Cherryfall
6/14/14, 10:13 PM
#32

#30 Nej, är inte helt säker på det men alla skolor jag vet om har det. Det är ju möjligt att det heter andra saker i andra delar av Sverige också. 

Jo lite snobbigt är det nog haha! xD

Simsblogg: http://chesims.blogspot.se/

Tumblr:  http://simaricia.tumblr.com/

Purr
6/14/14, 10:53 PM
#33

A i allt förutom slöjd och tyska som jag kommer slippa i gymnasiet! Gick ut nian.👍

Tokyo
6/14/14, 10:54 PM
#34

#33 👍🥳

Annons:
dansafastingenser
1/5/15, 9:00 PM
#35

Okej, jag fick 235 ungefär och när jag läser alla dessa skitinlägg blir jag sur. Jag ska komma in på 260p gymnasium men har softat hela åttan så nu fan, nu fan ger jag gärneeet<3

/äckligt anonym.

Flöffo
1/5/15, 9:30 PM
#36

Jag har höjt mig i många ämnen, bl.a matte, så ja, jag är nöjd. Förhoppningsvis höjer jag mig ännu mer. När jag började sjuan hade jag 240 (hade inget betyg på religion och hemkunskap dock) poäng, nu har jag höjt mig till 280.

//Flöffo

LillyAmanda
1/5/15, 9:38 PM
#37

Jag ganska nöjda med mina, med tanke på att det på att är första gången jag får betyg (6:an). Men jag fick ett par E:n några B:n och lite C:n. :)

**//Amanda

LuLeLo
1/5/15, 9:44 PM
#38

Hah, så mycket som kan förändras från en termin till en annan. Går nu sam i gymnasiet och ja, de där betygen kommer ju inte att hållas :P. Så kan det gå! (får inte betygen för terminen förrän senare i januari dock)

Tass Josephine

pennydog
1/5/15, 9:59 PM
#39

Haha jag babblar för mycket så har typ 3 E, 2 D, 5 C och ett A är dock irriterad på min bild lärare som gav mig D fast jag skulle få C ingentilgen.

pennydog
1/5/15, 9:59 PM
#40

Haha jag babblar för mycket så har typ 3 E, 2 D, 5 C och ett A är dock irriterad på min bild lärare som gav mig D fast jag skulle få C ingentilgen.

HPmarsvinet
1/5/15, 11:32 PM
#41

Matematik:C Teknik:C Idrott och hälsa:D Syslöjd:A Svenska:B Samhällskunskap:B Historia:C Fysik:C Engelska:B Jag går i sexan!:)

Annons:
HPmarsvinet
1/5/15, 11:33 PM
#42

Musik:C Hemkunskap:C

HPmarsvinet
1/5/15, 11:41 PM
#43

Blev ganska nöjd

LeeKnow
1/6/15, 1:01 AM
#44

Njaä ganska. Med tanke på att jag skolkade massor i femman och inte brydde mig ett skit om skolan i sexan så vet jag inte om det gills som bra betyg.. xD

Hade 2 C i sexan. Nu i sjuan hade jag 4 C, resten E och D. 

Hade sänkt mig i typ 2-3 ämnen, men det blev vi varnade för att man kunde bli när man började sjuan och fick nya lärare, och målen (kursplan eller vad heter det?) ändrades.

Tokyo
1/6/15, 8:53 AM
#45

Denna terminen (höstterminen i sjuan) fick jag 3 A, 9 B, (minns inte hur många) C och 2 D.

ebbamedruby
1/6/15, 6:42 PM
#46

Går i sjuan, fick lite sämre än förra året. Men tror jag skrapade ihop 252.5 poäng eller något sånt, helt OK för mig, men man vill ju ha högre så klart.

VictoriaNyrop
1/6/15, 10:51 PM
#47

Fick inte betyg nu, men senaste gången jag fick betyg var slutbetyget i 9an, och då fick jag 33o meritpoäng. 14 A, 2 B och 1 C

[MARWAKE]
1/6/15, 11:34 PM
#48

Går i 6:an ;) Njaa, vill helst att alla C:n ska bort och bli till åtminstone B:n, helst A:n Vill ha bra betyg tills jag börjar 7:an på ny skola. Men det man märker är att min ena lärare i NO har varit hårdare (hon har själv sagt det) med att sätta betyg än min lärare i SO. För själv tycker jag är dålig i samhällskunskap men rätt så bra i Fysik :P Och ändå hade jag Bättre i samhälls. Bild- A Musik-B Fysik-C Historia-A Religion-A Slöjd-A Engelska -C Svenska-A Idrott-C Matematik-C Geografi-A Samhällskunskap-A Teknik-C

Annons:
LillaGrödan
7/3/19, 12:24 AM
#49

Jag vet inte riktigt ifall jag tycker mina betyg är bra eller dåliga.. Jag fick ett C, vilket är i bild. Resten varierar mellan A och B. Meritpoängen för den här årskursen blev sammanlagt 322,5 poäng. Jag gick nyss ut sjuan.

Lillen

BokDuvan
7/3/19, 12:47 AM
#50

#49 LillaGrödan, det är BRA betyg, det är bara sjuan, du behöver inte prestera max, visst, du behöver inte lägga dig på ett E men ett C räcker gott och väl i sjuan. Det är inte förrän vårterminen i åttan du kan börja satsa på betygen, att ha 322,5 i merit i sjuan kommer inte göra dig något gott, eller ont heller, för den delen i framtiden. Låg också runt 320 i sjuan så är väl kanske inte rätt person men jag vet vilken stress och ångest betyg och merit kan orsaka. Ta det lugnt bara, det är i nian det verkligen gäller, du ska orka med alla nationella prov samtidigt som du har skola, gymnasiebesök och ångest inför valet, plus att du antagligen också ska klara av gymnasiet, kör inte slut på dig bara <3

[MelliOO]
7/5/19, 6:15 PM
#51

#49 Nej du har ju jättebra betyg!!👍

Upp till toppen
Annons: