Annons:
Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 1912 ggr
[oroligkaninägare]
9/7/14, 8:00 PM

Äntligen nått mitt mål jippi

Nu har jag nått mitt mål sluta röka och hata rökning tog min sista cigg vid 3 idag skönt faktist nu kör man snus som är lite bättre då inte jag kan få kol. Vill ALDRIG MER RÖRA EN CIGG.

Annons:
PrincessMelpomene
9/7/14, 8:04 PM
#1

Dock innehåller snus mer nikotin osv. Vilket innebär att ditt beroende endast kommer att öka. Man ska ALDRIG byta ut ett beroende mot ett annat. 

Men grattis till att du slutat röka. Blir du väl beroende av snus kommer det typ aldrig gå att sluta. Plus att snus är dyrare. Eftersom Sverige har ensamt monopl på snus kommer priserna förmodligen också bara öka. Man kan inte importera snus trots allt som man kan med cigg. 

Plus att snus fräter sönder både tänder och tandköttet. Många som snusat en längre tid får stora hål i tandköttet där de lägger prillan. Jag vet av egen erfarenhet. Många jag känner snusar.

Men som sagt grattis till att du slutat röka. Ta itu med snuset nu istället.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

[oroligkaninägare]
9/7/14, 8:05 PM
#2

Ciggen har ökat med :/

PrincessMelpomene
9/7/14, 8:06 PM
#3

Inte som snusen har. Cigg kan du fortfarande köpa billigt utomlands. Det kan du inte med snus. Finns bara i Sverige som sagt.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Fridaaaa
9/7/14, 8:09 PM
#4

Fast du slutade idag, så egentligen kan du inte säga att du nått ditt mål förräns det gått en tid. Samt att övergå till snuset är ju inte vidare bra det heller, förstöra tänderna bland annat.  Och du har sagt innan att du aldrig mer skulle snusa?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[oroligkaninägare]
9/7/14, 8:10 PM
#5

Japp men köpte aldrig utomlands :) Ja men de är lättare att snusa då jag rökte som en idiot varje minut :/

PrincessMelpomene
9/7/14, 8:15 PM
#6

då handlar det mest om lathet ju. Att det handlar om att det är enklare att stoppa in något och låta det vara där och få samma kick istället för att göra en monoton rörelse med en cigg fram och tillbaka osv. 

Men med snus ökar risker tiil salivproduktion, risken för bukspottköttelsecanser, munhålecancer och strupcancer, man fräter upp tandkött, tandemaljen men också fingrarna, blodtrycket blir sämre vilket blir skadligt för hjärtat men man sväljer även snus (även om det är i portionspåsar) vilket gör att ens magsäck tar stryk. 

Snus är långt ifrån bättre. Speciellt om du väljer det pga lathet. då borde varken snusa eller röka i min åsikt. Ingen borde behöva hålla på med ett beroende. Vet att det är svårt att sluta men det är samtidigt korkat att börja. Vill du sluta röka gör det istället. Börja då inte snusa istället.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Annons:
PrincessMelpomene
9/7/14, 8:15 PM
#7

då handlar det mest om lathet ju. Att det handlar om att det är enklare att stoppa in något och låta det vara där och få samma kick istället för att göra en monoton rörelse med en cigg fram och tillbaka osv. 

Men med snus ökar risker tiil salivproduktion, risken för bukspottköttelsecanser, munhålecancer och strupcancer, man fräter upp tandkött, tandemaljen men också fingrarna, blodtrycket blir sämre vilket blir skadligt för hjärtat men man sväljer även snus (även om det är i portionspåsar) vilket gör att ens magsäck tar stryk. 

Snus är långt ifrån bättre. Speciellt om du väljer det pga lathet. då borde varken snusa eller röka i min åsikt. Ingen borde behöva hålla på med ett beroende. Vet att det är svårt att sluta men det är samtidigt korkat att börja. Vill du sluta röka gör det istället. Börja då inte snusa istället.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

RobinEH
9/7/14, 8:33 PM
#8

#1 & #6 Snus är betydligt bättre än cigarettrökande. Vanligast portion snus innehåller 8mg nikotin varav 10-20% absorberas. Hur mycket nikotin en cigarett ger beror bland annat på hur man röker och snitt är runt 1mg om jag inte missminner mig. Så stor skillnad är det inte mellan dem.

Nikotinet via respirering tas upp mycket snabbare än i form av snus och således har cigaretter en mer beroendegivande effekt än snus. Vad gäller cancerrisk så är koppling mellan snus och de former du nämner mycket bristfällig.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

PrincessMelpomene
9/7/14, 8:43 PM
#9

#8 jag kollade upp för att se om jag hade fel och fann detta. 

Vid en jämförelse av blodnivåerna av nikotin och kotinin hos en grupp snusare med nivåerna hos en grupp rökare efter en dags normalkonsumtion av snus respektive cigaretter, fann man att snusare och rökare har ungefär samma halt av nikotin i blodet (37 ng/ml). Kotininhalten var dock något högre hos snusarna än hos rökarna (Holm et al., 1992). Nikotin, som förekommer i halter om 0.5 – 1 % i svenskt snus, har väldokumenterade farmakologiska effekter på det centrala nervsystemet  (Adlkofer et al. 1995). 

Så teknisksätt är det lika dumt att snusa som att röka. Enligt forskningen. Men samtidigt bör det tilläggas att den enda forskningen som går att få tag på är gammal. Så jag tvivlar inte på att procenten öka/minskat både för rökning och snusning. 

samtidigt som en cross-over studie av blodplasmanivåerna erhållna efter kontrollerad snusning av fyra olika portionssnus av olika vikt och format, olika nikotinmängd samt olika pH-värden visade att nikotinintaget varierar mellan 0.4  och 1.2 mg per prilla. Dvs. att det beror hel på vilket snus man använder sig av. Precis som att det endast handlar om portionsnus. Lössnus brukar se värre ut dock.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

PrincessMelpomene
9/7/14, 8:50 PM
#10

Gällande att snus inte skulle leda till cancer så säger forskningen att något som är cancerframkallande är de tobaksspecifika nitrosaminerna (TSNA) Även svenskt snus innehåller TSNA. Detta är varför man tror snus leder till en förhöjd risk för cancer.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

GemTwist
9/7/14, 9:00 PM
#11

Jag tycker det är bättre att snusa än att röka om man tänker på dem som lever runt en och får stå ut med passiv rökning

[AnimalLover1]
9/7/14, 9:28 PM
#12

Varför inte stoppa in ett tuggummi i munnen när du blir nikotinsugen? Om du nu vill ha något i munnen.

[oroligkaninägare]
9/8/14, 7:34 AM
#13

Jag har nu snusat i några timmar sen igår tänker inte ett skit på röka hatar lukten då mitt rum doftar fan. Spyr och drar mej helst för att gå in där jag har varit motiverad nu länge men ångrar starkt att jag rökt. Fajn de kanske inte är bra men jag väljer hellre snus framför cigg som skadar alla runt om kring mej mamma, mammas sambo, mina kaniner då dom fick känna denna äckliga stank och min bror. Även då jag glad att jag kom till denna goda och underbara insikt att nä nu plockar vi bort ciggen de är inte tuft längre att stå och tända en cigg de sista tog jag bara munbloss och rökte mindre av ciggen för att slippa äckligt. Min jacka doftar blä än och allt om kring mej så kommer vädra allt som inte är tvättat tex jackan. Jag tröttnar på att röka och min kropp sa stopp vilket känns underbart. En snuns skadar mej men inte andra cigg skadar alla ! Sluta få in mitt nikotin nä de vill jag inte då väljer jag med hjärta en snuns de smalt inte illa snarare gott. Jag har gjort min livs störta hel omväning och snus går de åt lite av men ciggen tog slut på en dag. Nu slipper man gnäll från mamma som jag vet vill sitt barn väl.

Annons:
Rumblebee
9/8/14, 8:22 AM
#14

Tycker det är bättre om folk snusar istället för att röka med tanke på att rökning drabbat omgivningen med, och även sätter sig på möbler och tapeter . Visst snusning är inte bättre men vill man inte sluta med nikotin så… Tycker dock det borde bli förbud på båda produkterna med tanke på hur dålig tobakstillverknkng är för miljön

[oroligkaninägare]
9/8/14, 9:20 AM
#15

Tyvärr sitter lukten kvar i rummet och över allt rynkar näsan att jag själv har gjort skiten. När man går från jympan där är rök stället rynkande näsan åt lukten fy nä de doftar inget gott plus att de pajar hälsan tänkte på när jag rökte min förevigat sista cigg då kommer nästan allt upp ur magen :/

00eme05
9/8/14, 11:04 AM
#16

TS: Vet att jag skriver detta på måååånga trådar men de finns ett klotterplank, kanske lite enklare istället för att skapa en massa nya trådar :))) (^_^)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Gaiezza
9/8/14, 11:59 AM
#17

När plånkan svider så blir det kaliber.

Bacon, svaret är bacon. 

[oroligkaninägare]
9/8/14, 12:01 PM
#18

Haha ja de är sant #17

RobinEH
9/10/14, 10:58 PM
#19

#9

Först och främst vad gäller nikotinmängden i snus. Jag skrev att "vanligast" portion snus innehåller 8mg nikotin. Det är stor variation mellan nikotinmängd i cigaretter, snus, tuggummi, plåster etc. Därav skrev jag "vanligast".

Holm et al. (1992) visar enbart i studie 1 absorptionshastighet av nikotin från snus i intravenöst blod. Benowitz (1990) visar att cigarettrökning toppar nikotinmängd i blodet hastigare än snus. Enligt Benowitz (1990) nås nikotintopp i venöst blod av snus efter ca 45min, enligt Holm et al. (1992) sker det efter ca 35min. Benowitz (1990) visar att nikotintopp i venöst blod nås efter ca 13min av cigarettröksinhalering.
Enligt Benowitz (1990) med data från Mapleson (1973) så beräknas nikotin nå hjärnan inom 11 sekunder och ha passerat hjärnan inom 19 sekunder efter inhalering av cigarettrök. Detta stöds av Rose et al. (2010) som visar att nikotin når hjärnan inom 7 sekunder efter att det upptäcks i munhåla.
Enligt Henningfield et al. (1993)[1] påvisas ca nämnda mängder nikotin i venöst blod efter cigarettröksinhalering samt kraftigt högre mängder i arteriellt blod, vilket även tas upp i Henningfield et al. (1993)[2] med bättre graf. Här är skillnaden mellan snus och cigarett. Vid cigarettröksinhalering absorberas nikotinet i lungorna varvid det direkt når det lilla kretsloppet och transporteras till hjärtats vänstra förmak och når cirkulation via aorta. Detta innebär att det snabbt når arteriell blodcirkulation, därtill dess snabba upptäckt i hjärna. Nikotin från snus eller annan icke rökinhalerad nikotin tar längre tid att nå hjärna i och med absorption i venöst blodflöde. Det venösa blodflödet tar längre tid att nå arteriell cirkulation.
Studie 2 i Holm et al. (1992) ser jag inte relevans för.
Samaha et al. (2005) har påvisat vikten av utveckling av nikotinberoende av hastig nikotintillförsel till hjärna. Något som även påtalas i Henningfield et al. (1993)[2] samt av Jaffe (1995).

Benowitz, N. L. (1990). Clinical pharmacology of inhaled drugs of abuse: Implications in understanding nicotine dependence. NIDA Research Monograph, 99, 12.

[1] Henningfield, J. E., Stapleton, J. M., Benowitz, N. L., Grayson, R. F., & London, E. D. (1993). Higher levels of nicotine in arterial than in venous blood after cigarette smoking. Drug and Alcohol Dependence, 33(1), 23-29. doi:10.1016/0376-8716(93)90030-T

[2] Henningfield, J. E., & Keenan, R. M. (1993). Nicotine delivery kinetics and abuse liability. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(5), 743-750. doi:10.1037/0022-006X.61.5.743

Holm, H., Jarvis, M. J., Russell, M. A., & Feyerabend, C. (1992). Nicotine intake and dependence in swedish snuff takers. Psychopharmacology, 108(4), 507-511. doi:10.1007/BF02247429

Jaffe, J. H. (1995). Encyclopedia of drugs and alcohol. Vol 2. New York: Macmillan Library Reference USA.

Mapleson, W. W. (1973). Circulation-time models of the uptake of inhaled anaesthetics and data for quantifying them. British Journal of Anaesthesia, 45(4), 319-334. doi:10.1093/bja/45.4.319

Rose, J. E., Mukhin, A. G., Lokitz, S. J., Turkington, T. G., Herskovic, J., Behm, F. M., . . . Fowler, J. S. (2010). Kinetics of brain nicotine accumulation in dependent and nondependent smokers assessed with PET and cigarettes containing ¹¹C-nicotine. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 107(11), 5190-5195.

Samaha, A., Yau, W. W., Yang, P., & Robinson, T. E. (2005). Rapid delivery of nicotine promotes behavioral sensitization and alters its neurobiological impact. Biological Psychiatry, 57(4), 351-360. doi:10.1016/j.biopsych.2004.11.040

#10

Vad gäller TSNA så har Borgerding et al. (2012) funnit mycket låga halter i vanliga snussorter, mycket lägre än cigaretter.

Borgerding, M. F., Bodnar, J. A., Curtin, G. M., & Swauger, J. E. (2012). The chemical composition of smokeless tobacco: A survey of products sold in the united states in 2006 and 2007. Regulatory Toxicology and Pharmacology : RTP, 64(3), 367-387. doi:10.1016/j.yrtph.2012.09.003

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[SisselaJ]
9/11/14, 5:27 PM
#20

Hur länge har du rökt?

Annons:
[SisselaJ]
9/11/14, 5:59 PM
#21

Kul att du nått ditt mål. Tycker ditt nästa mål ska vara att sluta snusa :)

RobinEH
9/15/14, 8:43 AM
#22

Nu har det gått en vecka. Hur går det?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

jossan...
9/16/14, 6:46 PM
#23

man borde enligt mig inte röka alls men… asså varför inomhus!? usch

Gud vad bra jag stavar…

Upp till toppen
Annons: