Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1761 ggr
MynonaE
2014-09-10 23:25

Relationer till lärare

Vad har ni för relationer till era lärare? 

På vår skola har vi helt underbara lärare. Alla lärare är trevliga, glada och öppna. De bjuder på sig själva och skämtar med eleverna. Det känns som att man verkligen känner dem. Lärarna bildar nästan som personliga band med eleverna och lär känna oss elever mer på djupet. Förekommer ofta internskämt och sånt. Blir lite som kompisar och personer man faktiskt tar hjälp av om det hänt något, t.ex hemma eller så. Men det hela sker självklart på ett bra sätt och betygen sätts utifrån hur duktig man är, såklart. I grundskolan var det inte alls såhär dock, var mer neutrala lärare och man visste ingenting mer än att de var lärare, i princip. Först nu på gymnasiet som det är såhär. Alla i vår klass tycker faktiskt att det är ROLIGT att ha lektioner just för att lärarna är roliga, pratglada och kreativa.

Annons:
jossan...
2014-09-11 07:01
#1

Det låter trevligt:) jag går i grundskolan och alla mina bra lärare har slutat utom en så för mig känns lektionerna ganska världelösa… särskilt mayten då jag varken gillar lärarens attityd eller hur han lär ut, alltså ingen fattar typ på hans genomgångar o han börjar typ skrika om han känner sig kritiserad…:(

Gud vad bra jag stavar…

Splitter
2014-09-11 07:54
#2

Jag har väldigt olika relationer till mina lärare. Vi har två mentorer, och dem känns nästan lite som extra föräldrar till mig. Speciellt vår manliga mentor, han är alltid snäll och glad och berättar om sin familj, händelser i livet och är alltid schysst och förstående om man berättar grejer för honom. Sen så har vi våran svenska lärare, och min tyska lärare. Jag tycker om dem båda två väldigt mycket. Min svenska lärare tar alltid ut oss en och en när hon berättar våra betyg, och det känns alltid så skönt när hon gör det för hon säger alltid saker som: "Du får det här betyget för du förtjänar det här betyget, ha alltid det i bakhuvudet Julia" (om hon frågat mig innan vad jag trott att jag ska få för betyg och sedan är det bättre än jag förväntat mig). När hon pratar låter det som om hon läser berättande ur en bok, trots att vi kan prata om författare eller verb. Hon läser verkligen jätte bra och med inlevelse! Min tyska lärare är störtskön. Jag tror att hennes föräldrar sade åt henne när hon var liten att hon var tvungen att gå en finare/nyttigare linje än teater, för när hon ska lära oss ett nytt ord eller hjälpa oss att komma på ett ord när vi läser högt så gör hon en massa minspel, hostar i handen om vi försöker komma på vad Kopf (hosta på tyska, om jag inte misstar mig) betyder, ritar hjärtan i luften och lägger sedan händerna på brösten och säger "aaah" medan hon blinkar med ögonen för att beskriva orden  liebe (kär, älska). När vi körde en lek sista tyska lektionen innan jul som hette mördarleken så utsatte hon sig själv till mördaren. Alla exploderade i skratt när dem blev dödade, och vi andra försökte komma på vad det var som var så roligt, tills vi själva blev tagna. Och jag tror att hon tyckte att det var minst lika roligt (om inte ännu roligare). Det är väl dem lärarna jag verkligen tycker om. Jag tänker inte beskriva dem andra, upptäckte att mitt inlägg blev så långt ändå 😊

Never look down on someone unless you're helping them up ~

MynonaE
2014-09-11 15:28
#3

#1 Ja det är så bra, man känner sig motiverad att göra sitt allra bästa vid varje lektion! Fy, det låter inte kul. Vi hade flera sådana lärare när jag gick i grundskolan. Urtrist :/

MynonaE
2014-09-11 15:29
#4

#2 Åh jag älskar lärare som du beskriver. Som gör allt med inlevelse och man märker att de brinner för sitt jobb och att de kan vad de lär ut. Tror det hjälper elever att få bättre betyg just för att man verkligen vill lära sig när läraren är bra och trevlig.

[EllenAlicia]
2014-09-11 16:18
#5

vår franska lärare r som en i släkten hon frågar typ om man vill låna hennes klofta om man fryser etc :p vår so lärare är typ som en elak storebror fast underbar ändå haha xD de andra är vl som normala lärare

Scorpio97
2014-09-11 17:29
#6

Olika. På det stora hela brukar jag ha bra relation med lärare. Av den enkla anledningen att jag lyssnar när dom pratar, kommer i tid och visar intresse. Åtminstone i klasserna jag har gått så är det rätt få som visar respekt för lärarna. Så lärare brukar gilla mig. 

Vår samhällslärare är helt underbar. Skojar och skämtar, men kan samtidigt vara seriös och säga ifrån ordentligt när det behövs. Matteläraren tycker jag också bra om. Tror inte jag har någon lärare just nu som jag ogillar faktiskt. Visst gillar man väl vissa mer än andra, men det är ingen jag direkt ogillar.


//Jessie

Annons:
NordicSunset
2014-09-11 18:29
#7

Vi har några stycken som är jättesnälla och jag har jättebra relation till, men sedan finns det vå stycken som jag verkligen ogillar. Jag vet inte varför, det bara är så ._.

Be the best version of you.

  • Zoella
Splitter
2014-09-11 19:41
#8

#4 Det är ju alltid kul att komma till skolan och känna att lärarna faktiskt bryr sig om en. Vår mattelärare kallade en tjej hopplös till exempel när hon misslyckades på provet, och har sagt att vi är dumma i huvudet ett antal gånger, och då blir det ju liksom inte så kul att gå dit… framförallt inte för sådana som har dåligt självförtroende och tar åt sig saker lätt. Men vi har underbara klasskamrater som ställer upp för varandra, så det brukar ordna sig ändå :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Kadoor
2014-09-11 20:05
#9

På min skola är lärarna väldigt roliga, de använder ett mer "ledigt" språk och är inte sådär tråkiga eller stela som de i grundskolan var! Jag har bara gått på gymnasiet i tre-fyra veckor, så jag känner inte lärarna jättebra ännu. Men av det jag har haft lärarna så känns de väldigt bra och roliga. Relationen känns inte så "ytlig". Visst, vi känner de inte som vi känner våra vänner i skolan, men du fattar.
Allt känns mer avslappnat, lärarna kan använda lite mer skämt och "svordomar"(dock inga jättefula haha). Vilket känns väldigt skönt. Nu längtar man till lektionerna för att det är kul att vara där. Lärarna gör det roligt!

"Tonåringar är flock- och nattdjur"- Min naturbrukslärare. Hahahah.. Det är fan sant. x'D

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Splitter
2014-09-11 20:10
#10

#9 Haha det stämmer ju! xD

Never look down on someone unless you're helping them up ~

[Sockertoppens_kaniner]
2014-09-11 21:55
#11

Min mentor är en jättebra och förstående lärare. Har liksom fått ett speciellt band med henne. Känns bra, för jag kan alltid lita på henne och att hon hjälper om det behövs. Gillar henne verkligen! :)

Cazzos
2014-09-12 15:33
#12

Jag har alltid haft bra relationer till mina lärare, t.o.m. på dagis :) Som person är jag allmänt charmig och lite fjäskig så lärarna gillar mig och jag gillar dem ;)


[oroligkaninägare]
2014-09-13 09:34
#13

Har bra relation till en lärare som är som min mamma typ :) Hon är jätte snäll och väldigt gosig lärare:)

Annons:
[Lollo 97]
2014-09-13 16:11
#14

Fram till 5:an så hade vi lärare som var 50-60 år. Dom ville inte göra något och var arga och skrek endel. Men i 5:an fick vi 2 unga lärare några år över 30. De kändes det som man kände direkt. Dom vill alltid vara med och busa, och de är roliga. Vi fick dom nu i 6:an också och det känns väldigt skönt. Vi fick också en annan lärare och han är också väldigt snäll och inte alls sträng och skriker.  Vi har en lärare som är lite över 40 eller nåt sånt där hon är lite strängare.

Vet inte om det är så för er att yngre lärare är snällare. Men så har det varit för oss. :)

Splitter
2014-09-14 19:49
#15

#14 Nästan alla våra lärare är över fyrtio. Om du läser det jag skrev i #2 så är dem lärarna jag beskrev allihopa över femtio år. Dem flesta unga lärarna vi har tycker jag är lite knepiga. Ger cigaretter till eleverna när dem ber om det (inte alla såklart), svär mer än dem äldre och försöker liksom få oss elever att tycka om dem genom att bete sig som yngre (om du fattar xD). Men min mentor vi hade när jag gick i sexan var runt 20 och hon var världens bästa, så hos oss är det olika med åldern :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Upp till toppen
Annons: