Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 498 ggr
GemTwist
9/12/14, 9:07 PM

Spänd vid redovisningar.

Hej, jag är vanligtvis utåtriktad, sprallar och är rätt galen. T.ex vid redovisningar kan jag vara en av dem som väljer att gå fram. För jag inte bryr mig så mycket. Men så fort jag ska börja prata och allas blickar liksom flyttas på mig blir jag illröd. Det räcker med att jag läser inför hela klassen när jag sitter vid bänken. Jag börjar läsa jätte snabbt, stamma och bli illröd. Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt. Jag kan vara helt peppad och som sagt vara en av de första att börja prata utan att bry mig för att sedan få detta och ibland kallsvettas. Skulle läsa en bok inför hela klassen då läraren skulle fixa en sak. Och alla tycker jag läser bra och har en riktig berättarröst så de valde mig. Men när jag satt där så blev jag helt röd och fick hela tiden hålla koll på att inte läsa för snabbt. Så här blir jag så fort jag vte att folk som kan döma mig ser mig. Är aldrig så inflr kompisar som är nära mig. Men t.ex en kille som jag tycker är snygg, en klass då alla blickar riktas mot mig, en helt random folksamling då det även är så. Jag blir sådan av att vara i centrum och vet itne hur jag ska fixa det. Vet ni några tips?

Annons:
_Fisken
9/12/14, 9:23 PM
#1

Försök och gå in i en annan roll. Kliv in på din scen och gör en show av det.
Så måste jag göra när jag ska stå på en mässa, i en monter. Jag är definitivt ingen säljare men måste agera som en sån. Jag är ganska trött efteråt.

Splitter
9/12/14, 9:42 PM
#2

#1 Det lät nästan som ett citat x)

#0 Jag har inte så mycket tips tyvärr… men jag vet hur det är att ha "scen-skräck". I början av sjuan förra året var jag livrädd. Vågade inte räcka upp handen, pratade jätte tyst hela tiden och blev röd i ansiktet så fort någon pratade med mig (detta  hörde jag av en vän, hon sade att en kille i min klass hade sagt det till henne x)) och kunde inte gå någonstans om inte min kompis var med. Nu går jag i åttan och räcker jag upp handen på vissa lektioner, kan läsa högt (vid bänken iallafall), och kan prata med alla, säga ifrån när niorna är taskiga och är inte ett dugg blyg för att fråga lärare någonting. På vårterminen stammade jag otroligt mycket, skakade och blev yr om jag ställde mig framför klassen, kunde avsluta mitt i en mening för att jag inte längre kunde läsa min egna text. Nu har vi inte hunnit med något sådant ännu, men det känns som om det har blivit bättre. Det jag ville säga är bara att jag tror det kommer bli bättre. Det kanske tar ett tag, men med tid så släpper det nog :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

[Lollo 97]
9/13/14, 3:25 PM
#3

Jag mår illa och vågar knappt prata på redovisningar:/

Upp till toppen
Annons: