Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 744 ggr
GemTwist
2014-09-16 22:59

(x)Lärare som förtår men inte vet

Jag sätter X då vissa kan ta illa vid sig med sådant här

Jag går på en jätte bra skola. Jag kommer överens med alla lärare och så. Min favorit lärare är min idrottslärare. Han förstår när ingen annan lärare förstår. Jag är oftast utåtriktad och glad. Särskilt på idrotts lektionerna för då rör jag mig mer och får mer endorfiner och sådant. Jag brukar vara det med på rasterna. eller egentligen inte. Jag kan liksom sätta dit ett ansikte när jag ser lärarna. Det roliga är att detta ansiktet är riktigt. Jag mår bra av dem. Just nu har jag fått nog med alla personer i min klass. Även mina bästisar. Folk små retas med att kalla mig fjäskare och plugghäst. Jag säger till dem och sådant men de fortsätter bara som jag inte kan ta emot det. Min idrottslärare frågade om jag var lika glad hemma. Och oftast är jag ju det. Så länge jag slipper alla "människor". Så jag sa ja. Han tyckte mitt liv måste vara fruktansvärt bra att vara så glad hela tiden. Men det är det inte. För att lyckas bli glad har jag gått igenom mycket. Jag har haft PTSD och har panikångestattacker. Jag har även skaffat en avsky mot elever. De som jag känner tror de är allt. De skryter, tror att alla killar är kära idem. Och massa sådant. Värst av alt så tror ingen  att jag kan må dåligt. Ingen orkar lyssna på mig. Ingen bryr sig om det. Jag känner mig utanför, men beter mig som jag inte bryr mig. Jag brukar gå ifrån då jag fått nog av all skit. Folk snackar bakom ryggen på varandra och jag orkar inte med det. Jag vet väll inte om folk snackar bakom min rygg. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag har prövat berätta för min fosterfamilj. Men de säger att det är hormoner. Det kanske det är. Men, ska folk kunna få bete sig såhär och tro att inget kan skada mig. Det värsta är att de tror allt har med dem att göra. Ett bråk mellan 2 personer kan bli bråk mellan 2 klasser. De säger att de kan se om någon mår dåligt, men de kan dem ju inte! Lärare tror att jag är trött när jag är deprimerad pga min gladhet. VAD SKA JAG GÖRA!? Jag mår inte bra

Annons:
Cindy S
2014-09-16 23:13
#1

Det enda du kan göra är att sätta ner foten. Du gör redan rätt, du försöker få folk att förstå fast de vägrar. Det är inte ditt fel ifall de inte lyssnar, men du kan behlva vara mer bestämd.

Det du kan göra är att ta en paus från dina vänner. Kanske säga att "Ni lyssnar inte, så jag vill behöver avstånd." Säg varför du ibland måste gå därifrån. Kanske hitta på någon hobby du kan ägna dig åt när du behöver en paus. Läs, sticka eller spela spel på rasterna när du känner att det är för mycket. Det är helt rätt att du går därifrån när det blir för mycket.

Du kan skriva ett brev om hur det är lättare att le, men att det inte betyder att du inte vill gråta ibland, fast du ler. Var specifik i brevet. Visa brevet(eller olika brev) för vänner, lärare, familj. Ifall du tror att dina vänner kommer att retas eller eller inte ta det du skriver, de vännerna är kanske inga vänner?

Annars så kan du prata med BUP eller ungdomspsyk. Att öppna sig för främlingar som inte får berätta för någon annan kan hjälpa, så pröva det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: