Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 8092 ggr
Nelley
2014-09-18 01:53

(x)Ett liv som gris.

Såg just ett liv som gris -videon och nu storbölar jag. Det var mest för lite pepp när det tvider med det veganska. Men nä usch jag ska aldrig röra ens mjölk igen. Hur kan vi utnyttja djur så här? Jag förstår inte. Ge mej ingen skit om schysst mjölk/kött -produktion, jag är inte intresserad. Jag respekterar er till fullo som tar er mödan att köpa bra behandlat kött, men det är inget för mej. Nu undrar ni kanske "men respekterar hon inte folk som äter annat kött?" (dåligt kött) och mitt svar är nej. Nej det gör jag inte. Vad tycker ni om den här industrin? Äter ni oekologiskt svenskt kött? Är det ert val? Era föräldrars? Är ni medvetna om vad som pågår? www.ettlivsomgris.se

Annons:
cookies
2014-09-18 06:51
#1

Vet helt vad som pågår. Dock mjölk förstår jag inte varför du har nåt emot, då min erfarenhet av svensk mjölk är att den iaf är bra producerad och med välmående kossor och inte instängda kossor som trampar på varandra.

Jag har inte slutat äta kött efter jag har sett sådana här videos, har sett värre än denna. Jag gillar kött tycker det smakar gott. Brukade vi köpa svenskt kött när jag bodde hemma? ja. (har nyss flyttat hemifrån och knappt köpt kött, än). Tycker att regeringen (vem det nu blir..) borde införa inspektioner och hårdare krav/straff så  man får bort detta. Tycker inte att det kan kosta så himla mycket att i alla fall göra burarna dubbelt så stora, ha dom på gräs/lera (som grisarna gillar) och lite färre.

IceTee
2014-09-18 17:23
#2

Personligen skulle jag vilja äta svenskt ekologiskt kött, men då hade pengarna tagit slut långt innan månaden var över, för det ät tyvärr dyrt…

Medarbetare på Skor iFokus

[Twiggys]
2014-09-18 17:45
#3

Vi äter mkt ekologiskt både kött och grönfoder. I mitt hem finns i dagsläget ekologisk falukorv , bacon, ägg, äpple, bananer, färdigblandad sallad, socker, havregryn. När vi nån gång köper mjölk så är den också ekologisk. Resten som tex makrill, tonfisk, kvarg, fiskbullar, potatis, ris, kaffe , bröd osv är tyvärr oekologisk.

Arinya
2014-09-18 18:07
#4

#1 För att kossorna överproducerar sin mjölk, precis som vi människor ska komjölken gå till kalvarna inte till så många som en stackars ko faktiskt gör.

Tillägg: "En ko skule i snitt producera 5-10 liter mjölk per dag till sin kalv. Men genom en sjuk och omfattande avel innebär det att idag producerar en mjölkko hela 50 liter."

Källa: veganen.se

Arinya
2014-09-18 18:10
#5

Och just det, TS- jag väljer bort kött så mycket jag kan, tycker det är sjukt onödigt att äta massa kött i onödan när man kan välja bort det. Dock bor jag fortfarande hemma och min far har inte råd att köpa både mat till alla andra och specialmat till mig så tyvärr får jag äta det som bjuds på. Men när jag handlar till mig själv blir det 80% av gångerna (beroende på min ekonomi just den månaden) vegetariskt och ekologiskt, tyvärr kommer det inte hända lika ofta när jag flyttar ihop med min kille och kommer behöva försörja mig själv på 7-8000 varje månad innan hyra/räkningar.

Dock vet jag med mig själv att i framtiden när jag har fast inkomst så blir det vegetariskt fullt ut. <3

Wellcraft
2014-09-18 20:18
#6

Det är tyvärr så det ser ut hos majoriteten av grisbönder.
Har själv varit på studiebesök hos ett grisstall som skulle vara "bra".
Det var något av det värsta jag varit med om.
Där fanns det även en ladugård för mjölkkor, önskar att jag hade fått tagit bilder/filmat men det är inte tillåtet under lektion.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Fia9000
2014-09-18 21:21
#7

Nu kommer någon förmodligen bli sur på mig och börja ifrågasätta men det får jag väl ta. ;) Min pappa är grisbonde och ni skulle bara veta hur tufft det är! Vad jag har förstått så har köttpriserna sjunkit och slakterierna vill inte längre ge lika mycket betalt vilket leder till sämre ekonomi för grisbönderna. Det är dyrt att anställa folk så just nu gör han allt själv. Han jobbar i princip häcken av sig för att det inte ska se ut som på den där filmen och jag tycker att han lyckas bra, för att vara en enda person att göra allt som måste göras. Sen så är det ganska "normalt" att några smågrisar dör i varje kull och då tycker jag att det är betydligt bättre att de läggs i stallgången tills man har tid att flytta på dom istället för att de ska ligga kvar inne hos de andra grisarna. Såg inte hela videon men ifall det fanns med och någon reagerade på det. EDIT: Jag glömde skriva att det inte är i närheten av lika illa hos min pappa som i videon, men det är nog ganska många (inklusive mig själv) som tycker att det borde vara bättre.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[SisselaJ]
2014-09-18 21:56
#8

Jag tror att om bönderna haft råd hade de givit dina djur ett bättre liv. Men som #7 skriver blir det tidspressande och ekonomiskt pressande. Jag tror inte bönderna vill se grisar såhär, lika lite som vi andra vill se det.

Det är en industri, och för att överleva måste man dra ner på kostnaderna och producera mer: mindre stall/strö och mer grisar.

Wellcraft
2014-09-18 22:45
#9

Det är vi producenter som gör skillnad!
Allt för många stolpskott köper danskt exempelvis, vilket är en skam!
Sponsra våra svenska grisbönder och köp den dyrare fläskfilén i köttdisken. Köp KRAV & ekologiskt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

wille_wille
2014-09-19 18:00
#10

#4

Då måste jag inflika att veganen.se har fel angående mjölkproduktionen.

På helgerna jobbar jag på en bondgård med 68  mjölkkor.

Rasen de har är SRB (Svensk Röd Boskap), och den kossan som mjölkar mest mjölkar ca 45l/dygn. 2:an ca 40l/dygn och resten har jag inte koll på. Dock så ligger genomsnittet på ca 22l/dygn, vilket innebär att hälften mjölkar mer än 22l/dygn och hälften (34 kor alltså) mjölkar mindre än 22l/dygn. Alltså mindre än hälften av sidan du länkar till säger!

Visserligen kanske det finns någon speciell ras där många mjölkar uppåt 50l/dygn, men det är nog knappast alla kor.

Alla kor är olika. Både i personlighet, utseende och hur mycket de mjölkar!

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Miniland
2014-09-19 18:55
#11

Jag köper alltid svenskt kött nu för tiden, sen ekologiskt & krav när det är bra pris.  Sen försöker jag att minst 1 dag i veckan äta vegetariskt.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

[Twiggys]
2014-09-19 21:11
#12

Det är sällan bra pris på Ekologiskt kött.

Vi har gett oss attan på att iaf  2 kötträtter i veckan ska vara ekologiska.

Höll på att tuppa av i julas när vår julskinka kostade ca 400kr

[Yllhilda]
2014-09-19 22:05
#13

#12 Såvitt jag förstått så kostade köttet mycket mer i jämföresle med andra varor förr, så det var inte varje dag man tog sig råd att äta det. Så kanske att det faktiskt var en lyx att äta julskinka om djuren inte var i samma massproduktion som idag. 🤫

Annons:
Endezeichen
2014-09-20 08:28
#14

Problemet med mjölkproduktion är bland annat att man skiljer kalven från kon långt innan det skulle ha skett naturligt och att detta skapar lidande. Är kalven en tjur så slaktas den normalt efter en tid, då den inte kan producera mjölk. Är kalven en kviga så får den normalt bli mjölkko. Mjölkkor slaktas när de blivit uttjänade, vilket sker i en ålder av cirka 5 år. Sedan får man inte glömma att lantbruksdjur är hårt avlade. Jag konsumerar varken kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter, gelatin, E120 eller annat som härstämmar från djur. Inte ens ekologiskt. Det behöver inte vara dyrt med vegetariskt eller veganskt. Såvida man inte lever på frysdiskens färdigmat för då kan priset springa iväg. Bönor, linser och ärter är klassiska proteinkällor som är användbara. Kombinera dem med ris, pasta, potatis, havre eller annat spannmål ni har i era hem, samt grönsaker så behöver det inte kosta så mycket (för den som planerar att äta helvegetariskt dvs utan ägg/mjölkprodukter kan dock vara värdefullt med tillskott av D-vitamin om vintern och B12 året runt).

IceTee
2014-09-20 11:11
#15

Måste vara skönt att kunna äta veganskt! Skulle vilja, men min mage klarar inte riktigt av att smälta sojaprodukter och baljväxter bra, så jag får jätte ont… Och när jag äter kolhydrater sväller jag upp jätte mycket och kommer knappt i mina kläder! Finns det något annat man kan äta som är veganskt och billigt? Och det måste innehålla mycket proteiner och kalorier då pojkvännen rasar i vikt annars… (Vi har inte råd att äta 2 skilda maträtter varje mål)

Medarbetare på Skor iFokus

[Twiggys]
2014-09-20 13:20
#16

#15 håller med, jag har själv problem med min mage(ibs) och det ställer till det direkt. Det jag tål utan krusiduller är kött, fisk, fågel,sallad . Resten måste jag noga välja ut och inte ta förmkt av. Hade det inte varit för min förbaskade mage så hade jag iaf provat veg i åtminstone 4 dagar/ veckan

-Cissi-
2014-09-20 15:50
#17

#10 Min skola hade både SRB och SLB (Dom svart vita korna) SRB:na mjölkade mindre än SLB. Om mitt minne stämmer hade en av dom svartvita korna mjölkat runt 40l på en mjölkning under högmjölkningen och ungeför lika mycket på andra mjölkningen dom dagarna.

Svensk låglandsboskap (SLB) Är större i kroppen än en Svensk röd och vit boskap (SRB) och större djur brukar producera mer.

SLB mjölkar ca 9700kg /år

SRB mjölkar ca 8700kg /år dock är deras mjölk mer fettrik.

http://www.agria.se/lantbruk/artikel/srb-slb-och-sjb---tre-mjolkoraser-pa-svenska-gardar

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

wille_wille
2014-09-21 09:45
#18

#17

Oj, det var mycket 😮

Men då kan vi ju ganska lätt räkna ut att en genomsnittlig SLB producerar ca  26,57l/dygn och en SRB ca 23,84l/dygn, vilket är ganska mycket mindre än de 50l/dygn som #4 säger.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
2014-09-21 15:31
#19

Nu har inte jag orkat läsa igenom det #4 länkat till men tror nog att dom bara räknar på hur mycket kon mjölkar på en dag under högmjölknigen.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

wille_wille
2014-09-21 17:22
#20

Det står såhär på den sidan; OBS!!! En ko skulle i snitt producera 5-10 liter mjölk per dag åt sin kalv. Men genom en sjuk och omfattande avel innebär det att idag producerar en mjölkko hela 50 liter!!! Det medför även att korna får dras med permanenta sjukdomar och får leva i drygt fem år, innan de skickas på slakt (glöm inte att dessa djur skulle leva i över 20 år om de inte var förvisade till en systematisk avel och ett omfattande djurplågeri).

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
[Twiggys]
2014-09-21 18:18
#21

Det är fan sjukt ju :(

-Cissi-
2014-09-21 19:51
#22

#20 Okej.. det är ju lite missvisande.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

stinakrok
2015-04-28 11:26
#23

Kött är ej något bra..

ponnytjejen_99
2015-04-28 11:32
#24

Jag är icke vegetarian, vegetarianer trotsar eder Gud! Jag citerar tredje moseboken 16:3 "När fienderna längtade efter mat skulle de till och med mista den livsnödvändiga lusten att äta – så vidriga var de djur som sändes ut mot dem – medan ditt folk skulle få mat, till och med sådan som de aldrig smakat, efter bara en kort tid av brist."

IceTee
2015-04-28 11:48
#25

#24 där står det ju ingenting om att man inte får vara vegetarian?

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-04-28 11:52
#26

#25 Bry dig inte om #24, trollar runt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cochon
2015-04-28 13:15
#27

Blir irriterad på folk som hela tiden klankar ner på kött- och mjölkindustrin. Bönderna gör så gott de kan, de är inga sadister som njuter av att plåga djur. Bönderna älskar sina djur och gör allt för att de ska må bra, men de har begränsat med pengar. De pengarna de får gör de sitt bästa med för att få det hela att gå runt och ha välmående djur. Så bönderna själva är det inte som ska klankas ner på. Klanka ner på alla de som inte vill betala för kvalitativt svenskt kött, de svenska bönderna är världsledande inom produktionsdjurs välmående och hälsa. Därför bör de svenska bönderna vara de sista som smutskastas. 

Sedan får jag väll tillägga att det är underbart hur vinklad filmen är.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Skogsraah
2015-04-28 23:17
#28

#27 Det går att skaffa andra jobb där man inte tar liv. Att bönderna gör så gott de kan finns det ingen respekt i. Finns inget respektfullt eller hedervärt i att döda. Det låter simpelt och är simpelt - det är fel.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[RC1393]
2015-04-28 23:38
#29

#28 Säg det till lon, vargen, björnen, räven, järven med mera vi har ute i skogarna. Det är bara människorna som förslavats av moral, en ko/gris bryr sig inte som längden av sitt liv, vad den bryr sig om är att må bra för stunden.

Jag känner och har besökt många lokala bönder och jag stöttar stolt deras produktion. De sliter hårt med sina djur och gårdar och har sällan nog med tid till att äta eller sova under delar av året, men de fortsätter för att de gillar att hålla på med djuren. Ekonomin gör tyvärr att saker brister, djuren kanske inte får nog med plats och personalbrist råder men omsorgen brister inte för den sakens skull. Jag har själv åkt ut till en av gårdarna med frukosten i handen för att rädda en akutsjuk ko, en av deras äldre som de lika gärna kunnat slakta istället för dyr veterinär om de nu var så känslokalla. Kon fick kalcium (kalvförlamning) och var snabbt uppe på benen igen. Husse var glad och gullade om sin ko innan han fortsatte med att sköta övriga kossor. Varför göra något som kräver så mycket av en om man inte gillar att göra det och vill djurens bästa? 

Men jag ska väl hålla tyst då jag är en djurplågare och sadist själv som har kaniner för slakt.

Skogsraah
2015-04-28 23:50
#30

#29 Självklart dödar du ju och plågar kaninerna när du har dem till slakt. Mer om det behövs inte förklaras. Djur som föds upp till att bli mat lever ett förkastligt liv. Nej det spelar ingen roll "hur fint liv de levde" - de levde bara för att flås och bli mat till egoistiska människor. Du behöver inte kaninkött på bordet i dagens Sverige och I-land. Därför är det ego. På bekostnad av oskyldiga varelsers liv. Rätt? Fel? Försvarsbart hur? Vad ska jag säga till de vilda djuren i skogen menar du? Nej, vi har inte förslavats av en moral… Att ta ett moraliskt ställningstagande till att inte förtrycka djur är en rätt fin och naturlig grej, för många. Nog om det. Deltagit i alltför många sådana här diskussioner på iFokus, vill man inte ändra på sitt liv och sina handlingar vill man inte.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Nelley
2015-04-28 23:54
#31

#29 Vi handlar inte på instinkt och det ger oss ansvar. Och sålänge din död var smärtfri, skulle det vara okej då? Eftersom du levt ett bra liv? Det är inte så att människor är värda mer, punkt. Precis som män eller vita inte är värda mer än andra människor. Speciellt eftersom vi verkligen inte behöver göra det, och det är det som gör det så hemskt.

Vem bestämde att du var värd mer än de där kaninerna? Och varför är det mer rätt än att hålla människor och döda dem? Men sålänge det har det bra för stunden… jag kanske borde bli seriemördare för att dra ned på matkostnaderna. Sålänge de inte ser det komma.😉

jossan...
2015-04-29 06:13
#32

jag har en liten fråga bara, tycker ni att jagat kött är mera okej?

Gud vad bra jag stavar…

[MARWAKE]
2015-04-29 08:02
#33

Kunde inte sagt det bättre själv #27

hamstertokiglisa
2015-04-29 08:19
#34

Djur på bondgårdar är väl typ till för att ätas. Om inte bönder fanns så skulle väl inte grisar finnas, för dom gör väl ingen nytta. Det är tack vare oss människor som djuren finns, för om vi varken få ta päls av dom, äta dom eller ta mjölk av dom så är det ingen idé att vi föder upp dom.

Och utan bönderna, vart ska dom bo? Hade ni tänkt att kor och grisar skulle springa löst ute i naturen? Bondgrådsdjur finns tack vare oss människor och är till för att ätas. Dom hade inte haft ett liv överhuvudtaget om dom inte hade varit avlade till mat.

Annons:
[RC1393]
2015-04-29 12:42
#35

Men om ingen äter kött, hur ska då den biologiska mångfalden hållas? Hur ska ni lösa matbristen? I norra delen av Sverige skulle landskapen växa igen, visst skulle man kunna använda markerna till odling av växter, men det skulle inte finnas någon lönsamhet här p.g.a. den korta växtperioden. Masslakt av kor, grisar osv skulle ske om inte alla som vill avskaffa köttätande/mjölkdrickande är beredda att ta en besättning vardera. Då snackar vi inte två-tre djur utan ett 50-tal, minst. Det kommer inte gå runt om man inte får någon inkomst av djuren också, just sayin'. Hur ska ni klara matbristen? Hugga ner regnskogarna och odla soya? Med köttindustrin idag så räknas ändå inte mattillgången vara bra nog i framtiden, tar man bort köttindustrin så blir situationen värre. 

Jag håller med om att situationen kan och ska förbättras hos djuren och köttkonsumtionen borde gå ner, men det blir inte hållbart att alla skulle sluta äta kött.

I naturen hade djuren fångats och ätits, vad säger då att vi människor ska säga emot naturen och vägra döda? 

#30 Säg till dem att  börja äta broccoli, de får inte jaga längre.

[RC1393]
2015-04-29 12:47
#36

Och nej, jag skiter fullständigt om jag tvärdör i morgon och blir mat, jag blir bara glad om min död bidrar till någonting istället för att jag bara ska grävas ned och vara till 0 nytta. Det är så livet på jorden fungerar och har fungerat i årmiljoner.

Nelley
2015-04-29 13:17
#37

#35 Majoriteten av all soja går till djurfoder. Påstår du sedan att människor inte gör något onaturligt annars? Lever onaturligt? #36 Bara att det skulle inte vara till nytta, det skulle vara vara några giriga individer som värderar deras liv högre än ditt. Samt tycker att det är såå mycket godare med människokött än bönor och sånt.

[RC1393]
2015-04-29 13:50
#38

#37 Självklart, men det är väl onödigt att ännu mer går åt? Självklart smartare att vi förstahandskonsumerar soyan istället men utan kött så kommer mer soya behövas än nu. Mattaku…

Awoma
2015-04-29 17:15
#39

Kolla på denna och ni får de flesta svaren, om ni inte har kollat på hela klaga inte.

https://www.youtube.com/watch?v=W4HJcq8qHAY 

:)

Nelley
2015-04-29 17:47
#40

#38 Ungefär 90% av sojan importerad till Sverige går till köttindustrin. Och det finns mycket annat man kan äta.😉Skulle alla uteslutande byta ut allt kött mot lika mycket soja så kanske det skulle behövas mer men som sagt finns det såå mycket annat att äta. 

#39🌺👍

*~HamsterHamster~*
2015-04-29 18:10
#41

Tog mig friheten att kopiera mitt egna inlägg. 

Okej, För att producera animaliskt protein behöver djuren vegetabiliskt protein, Just nu så används soja framförallt för att producera kött, samt ägg och mjölk, till och med inom fiskodlingen används soja.

Ca. 80% av allt soja som produceras blir till djurfoder. Så nu får vi räkna lite.

För att Producera 1 kg animaliskt protein Behövs 5 kg vegetabiliskt protein. Inom lantbruket förbrukas mest soja i form av sojamjöl.

För att producera ett kg kött behövs ca. 11,65 kg sojamjöl.

Det behövs ca. 4,81 m2 för att producera 1 kg sojamjöl dvs. att det behövs ca. (4,81x11,65=56,0365) 56,04 m2 för att producera 1 kg kött.

Så, om vi äter sojan på direkten istället för att låta den filtreras genom ett djur så sparar vi mycket landområden.

Om jag förstått rätt enlig jordbruksverket använder sig varje svensk i genomsnitt utav 85 kg kött per år. så om vi nu räknar med icke rent kött så får vi se vad det blir. Ovan såg ni hur mycket landområde som behövs för att producera ett kilo kött med sojamjöl.

56,04x85=4763,4 m2, Så mycket landområde går det ca. åt om man äter kött.

4,81x85=408,85 m2, så mycket landområde går det åt om vi skulle förtära sojan på direkten.

4763,4-408,85= 4354,55 m2, så mycket landomrode skulle vi spara per person om denne bara åt soja istället för kött.

Regnskogar och andra landområden skulle till och med kunna återhämta sig om vi äter veganskt. Också om vi skulle importera baljeväxter skulle importen ändå minska.

På nätet hittade jag en massa olika importsiffror av soja till sverige, så jag vet inte vilket som är närmast de "sanna" importtalen, men importen skulle iallafall minska.

Dessutom är det inte bara bönor som veganer käkar, Protein finns i nästan vad som helst.

Det går bra att odla vete i sverige och Seitan består utav Veteprotein, och om vi skulle äta seitan istället så skulle vi minska importer, förbrukning utav landområden och såklart öka storleken på skog och mark för att få igång en mångfald av både djur och växter. (och isåfall också få ännu mer plats för naturbeteskött ;D, fast ännu bättre vore det ju om naturbetarna får fortsätta leva i sina nyvunna landområden)

Jag kan ta och skriva om Biologisk mångfald och monokulturer senare, Finns inte mycket argument som håller länge.(Mångfalden i regnskogarna skulle kunna återhämta sig eller stanna där den är nu, istället för att en massa regnskogsdjur fortsätter utrotas genom onödigt mycket soja eller betesmark för djur)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Nelley
2015-04-29 18:16
#42

#41 Tha's right🌺🦸‍♂️

[RC1393]
2015-04-29 18:33
#43

#40 Givetvis, men med dagens utveckling kommer det inte vara hållbart i framtiden (fast det är inte mycket som är det). Hur man än vrider och vänder på det är alltid röven bak och alla tycker olika. I dagsläget tycker majoriteten att det är etiskt och moraliskt försvarbart att äta kött- folk fortsätter äta det. Jag kan bli vegetarian/vegan, men då vill jag ha svart på vitt att det leder till en hållbar utveckling och bidrar till biologisk mångfald. 

#30 Kanske ska kolla på definitionen av djurplågeri förresten? Det innebär att tillfoga djur lidande och vad som är lidande bestäms av gällande lands lagar.

Nelley
2015-04-29 18:49
#44

#43 Precis som det var moraliskt försvarbart förr med mänskligt slaveri upp tills en grupp människor insåg att det inte var det, och ändrade på det. Emot mångas vilja först (som ville fortsätta döda och förslava för de ansåg det som deras personliga val) men oavsett så hände det. Har du inget svar på #41 förresten.

Är det verkligen de dock som bestämmer vad lidande är? Kan inte majoriteten hålla med om att köttet från mcdonalds har lidit? Eller att barn lider ifall de blir uppfödda i en fabrik och dödade. Självklart ("självklart") får de stimulering ändå.Vilar huvudet i handenVerkar inte som om vi kommer någonstans, du kommer troligen fortsätta vara speciesist tills du blir tvingad ifrån det. Och det är ju synd. Men nu vet du iallfall hur det faktiskt är.Glad(#41)

[RC1393]
2015-04-29 19:06
#45

#44 Ser inget lidande i att äta varken älg eller kanin, så som jag gör. Korna jag dricker från har jag själv besökt, så hur de har det har jag koll på (och jag kan glatt stå för hur de sköts).

Nog kan majoriteten bestämma, men SAO har en sin bestämda benämning om vad ord betyder. Ett djur som har det bra och sköts som ett sällskapsdjur lider däremot inte, även om det senare ska slaktas. 

Att jämföra människor med andra djurarter (människor kan förstå framtid också, djuren lever i nuet och har är nöjda om de har det bra för stunden) är inte riktigt rätt. Människor är av samma art och förstår varandra så vi kan plåga varandra både verbalt och fysiskt. Ett djur kan vi bara plåga fysiskt (och mentalt genom att förneka dem naturliga rörelsemönster), men vad jag sett på de gårdar där jag varit förekommer inte fysisk misshandel. Samma sak gäller på den egna gården så jag ser inte något lokalt problem hos mig. Andra ställen kan rent ut vara för j*vliga men därifrån köper inte jag så det är inget som påverkar mig. 

#41 Karl-ivar Kumm och Malin Larsson (på uppdrag av Jordbruksverket och Naturvårdsverket) hävdar däremot i Import av kött- export av miljöpåverkan att Sveriges betesarealen måste öka, inte skogsarealen. Varit norr om Örnsköldsvik någon gång? Här är klimatet kallt och spannmål är svårodlade, har kan bara djur "odlas" för att gårdarna ska gå runt. Utan kött- och mjölkdjur äts ängarna upp utav skog och mångfalden motverkas.

[RC1393]
2015-04-29 19:08
#46

Men nu, frågan som ingen vill besvara: Vad ska ni göra med alla kor, grisar, får och kycklingar om man inte får äta dem, ta ägg från dem, mjölka dem eller raka dem? Släppa ut i skogen? Masslakta? Ha alla hemma i trädgården?

vallhund
2015-04-30 05:28
#47

#44 Du får allt komma med bättre källor än vegansk propaganda om du nu vill påstå att "nu vet du hur det faktiskt är" 

När du o #41 ändå är i farten kan ni ju passa på att redogöra för hur många jordliknande planeter vi skulle behöva om alla skulle bli veganer. Hur har du tänkt att gödsel skulle tillföras o från vad/var skulle gödselt komma?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
2015-04-30 10:54
#48

#47: För att inte tala om var all areal skulle komma ifrån, där vi ska slita sönder smådjur och svälta ut större djur för att förstöra jorden med att odla allergiframkallande och dödligt veteprotein, som #41 önskar sig. Inte för att hen verkar ha någon aning om odlingsgränsen för vete, men det löser sig nog, om vi bara fortsätter att sprida ut olja på åkrarna för att ta död på de djur som eventuellt överlever monokulturerna …

Annons:
Skogsraah
2015-04-30 10:58
#49

Det alltför löjliga, klassiska och uttjatade argumentet att "djuren kommer ta över och vad vi ska göra med dem" gör i ärlighetens namn att få vegetarianer och veganer orkar svara. Tänk efter lite… Låter det troligt och realistiskt? Är det en så viktig frågeställning för er kan jag upplysa: Varken hela Sverige, hela Norden, hela Europa eller för den delen hela VÄRLDEN kommer bli veganer över en natt. Inte ens över 5 år. Troligtvis kommer aldrig hela jordens befolkning bli veganer, så "för många djur-frågan" är helt irrelevant och bygger på stor okunskap. Läs på lite mer. Så enkelt var det :) Besviken? Ganska coolt att ni tror att vi har tendensen att alla blir veganer över en natt. Det tror inte ens vi veganer. Det är lovande! Strongt! För skulle alla bli veganer över en natt skulle förstås djuren bli ett problem. Men vid det här laget förstår ni ju att det inte kommer bli så ;) Peace.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Gronstedt
2015-04-30 11:09
#50

#49: Ehh - ditt svar på hur veganer vill lösa frågan om tamdjurens framtid är alltså "Det är så många som inte blir veganer så det är inget problem?". Det är rätt betecknande för veganrörelsen och säger väl egentligen allt …

Skogsraah
2015-04-30 11:16
#51

#50 Nej, det var inte den frågan jag besvarade. Men det förstår vem som helst, att alla inte kommer bli veganer över en natt, och tills dess kommer djurhållningen ha löst sig. Det är inte ett särskilt omöjligt mission. Trodde det var underförstått! Det fungerar utmärkt att hålla djur utan att ta deras liv! Men jag är i varje fall ingen konspirationsteoretiker och vet inte i vilka steg och exakt hur djurhållningen skulle ta form. Vi pratar ju om en rätt rejäl förändring om hela Sverige eller kanske hela jordklotet skulle bli veganer. Inte så relevant att oroa sig för än, alltså. Fel frågor att ställa idag. Tror knappast att du inte är vegan idag för att du inte vet vad som händer med djurhållningen sedan? Galet märklig anledning.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Gronstedt
2015-04-30 11:23
#52

#51: Menar du på fullt allvar att det är fel att ställa sig frågor om sin ideologis konsekvenser? Att det är rimligt att stoppa fingrarna i öronen och säga "det pratar vi inte om nu, det löser sig säkert någon annan gång"? Det är i och för sig ännu mer betecknande för veganrörelsen.

[134643]
2015-04-30 11:55
#53

#52 Anöedningen att vi inte pratar om det är för att det är fullständigt orrelevant. Vi människor massuppföder köttdjur för vår användning, skulle alla bli veganer skulle alltså antalet djur minska till en naturlig nivå. Vi skulle med andra ord inte bli översvämmade av kossor, alltså fattar jag inte varför vi skulle prata om det när det inte kommer hända?

Zolah
2015-04-30 11:58
#54

vad händer med alla husdjur då?
vi kan ju inte ge vegetarisk kost till tex katter - även om vi inte förtär just köttet så har vi skapat behov genom våra husdjur.

vallhund
2015-04-30 12:38
#55

#49 Vilka "er" adresserar du med ditt inlägg?

Lite ordkunskap skulle inte skada, googla på tendens till att börja med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[RC1393]
2015-04-30 13:19
#56

#49 Så som jag förstod Nelley så skulle all kost utom vegansk bli förbjuden och då har vi ju djurfrågan. Jag vet inte en enda människa som har varken kor, höns eller får för att bara ha dem. Någon har gris, men då pratar vi inte slaktsvin på 200 kg utan minigrisar på 60.

Gronstedt
2015-04-30 13:32
#57

#53: Se där, du svarar ändå, trots att du anser svaret irrelevant. Enligt dig är således den veganska världen en värld där tamdjur upphört att existera genom naturlig avgång? Jag antar att det gäller alla tamdjur, även sällskapsdjur?

*~HamsterHamster~*
2015-04-30 13:35
#58

Vänta på mig jag hänger inte med, mitt inlägg blir för långt😕

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[134643]
2015-04-30 13:40
#59

#57, ja du slutade ju inte fråga så jag antog att mitt svar kunde få dig att släppa det. Jag fattar inte ditt argument? Klart att människor får ha tamdjur om de vill? Problemet är ju att kossor, grisar osv föds upp för att slaktas, det gör inte våra sällskapsdjur. Men ja, jag antar att vi skulle få vilda kor och grisar osv, precis som det var förr i tiden . Alltså jag är väl fel person att diskutera med, eftersom jag själv anser att vi har en skyldighet att förse våra sällskapsdjur, t.ex katter, med kött. Däremot skulle den produktionen såklart vara mindre, och jag anser att människor inte skulle behöva äta kött :)

Rumblebee
2015-04-30 14:12
#60

Angående det här med djurens framtid… Veganer vill inte att djur ska ägas. Skulle nu hela världen långsamt bli veganer så skulle våra tamdjur bli utrotade. Eller ska alla våra bondgårdsdbur bli rehabiliterade tillbaka till det vilda? Om det ens är möjligt i och med att de har blivit uppfödda av oss så pass länge. Sedan det faktum att det inte bara är människor som äter de djur som slaktas. Vad tror ni alla tillexempvis utrotningshotade tigrar i djurparker äter? Risken skulle även finnas att folk födde upp djur till slakt ändå, som fick leva i hemska förhållanden. Undrar hur många djurarter som skulle bli utrotade om djuruppfödning skulle bli förbjudet. Vill man inte konsumera djurprodutker så är ju det fint gjort. Men det är naivt att tro att köttproduktionen någonsin kommer att stoppas. Däremot borde den helt klart minskas, det håller jag med om. Och då inte bara köttproduktionen utan även mejeri och äggproduktionen. Samt produktionen av fisk och annan vattenlevande föda.

Cragan
2015-04-30 14:23
#61

#59 så kött till djur som måste ha det för att överleva ja men då är det ju lungt finns många djur i sapiens släktet som behöver kött för att överleva, lika så finns det många djur i sapiens släktet som ej kan förtära andra djur pga allergier.
fast får erkänna du är nog den första jag sett som gett ett svar som skulle kunna fungera i liten skala iaf utan att döda jordarna i det långa loppet.

*~HamsterHamster~*
2015-04-30 14:36
#62

#61 jag tror att hon menar att Människor utav god hälsa och möjligheten ej behöver förtära kött. Såsom troligen du och jag, men som du säger finns det människor som är beroende utav slakt, där man inte kan odla något osv. Men vi är inte av den sorten gentligen.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Cragan
2015-04-30 14:48
#63

#62 nja för min del är det svält eller kött gissa vad jag väljer 😛 men beror inte på allergier eller att marken ej bär för odling av grönt, kan verkligen inte med gönfoder går i retur snabbare än jag får i mig det.  o så är jag extra ond då jag har jakt reflex men shhh säg inget till veganerna då vi mänskliga varelser tydligen ej ska ha sådana saker utan bara sitt snällt o tugga på våra grödor 🤫

vallhund
2015-04-30 23:59
#64

#62 Säg det till Inuiterna, eller skall de flytta söderut o odla avokados?

kl
Innan man anklagar icke veganer för att vara speciesister kanske man skulle sluta "äga" djur?

Btw, #59 din sadel är gjord av?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[134643]
2015-05-01 01:08
#65

#64 Jag är inte vegan, så anser inte att det spelar någon roll, men materialet på min hästs sadel är ett syntetmaterial, exakt vad det innehåller vet jag inte. Däremot så är min häst tyvärr såld och har nu flyttat ifrån mig, så vad de nya ägarna använder vet jag inte :) Som sagt är jag inte vegan, och har heller inget problem med att hålla djur som husdjur, så jag kan inte riktigt svara på ifall det är rätt eller inte att äga djur ^^ Har du funnits/finns du på bukefalos förresten? x)

*~HamsterHamster~*
2015-05-01 01:34
#66

#64 ?🤔😂Hahaha, Fast om du säger så skulle avocado faktiskt passa bäst till inuiter 😂

Jag sa just att vissa folk är beroende utav slakt och dit ingår just inuiter just nu,  jag säger inte till någon som är beroende utav något för att överleva att sluta med det de behöver göra. Men Inuiter skiljer sig faktiskt ganska mycket från oss inte bara deras saliv som visar att de har ätit animaliskt i flera hundra år också deras sätt att leva.

Vi däremot har helt annat saliv som är bra för stärkelse osv.

Om de vill flytta söderut, vilket de snart kommer att behöva om vi inte Reducerar köttindustrin mycket så har jag inte mycket emot det just nu, de kanske skulle gilla avokados👍 Men nej, Jag vill inte vara del utav den ökade växthuseffekten genom att förtära kött så att de tvingas att flytta.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Gronstedt
2015-05-01 08:43
#67

#5: Brukar inte veganer hävda att djur inte under några omständigheter ska "förslavas" för människans skull? Och därmed kan inga tamdjur vara tillåtna, eftersom tamdjur existerar enbart för människans skull?

"Men ja, jag antar att vi skulle få vilda kor och grisar osv, precis som det var förr i tiden ." Var skulle vi "få" dem från? De grisar och kor som föds upp för slakt kan inte leva vilda.

:#66 Vilka är "vi", som du talar om? Jag skulle tro att de inte finns en enhetlig salivanalys för alla som inte är inuiter.

Larissa
2015-05-01 10:55
#68

#68 Men herregud. Att föda upp djur enbart för att slakta dem är inte jämförbart med att ha tamdjur såsom hundar/katter, då katter och hundar får kärlek, mat och veterinärvård för att överleva och vara friska, och vi INTE har dom enbart för att döda dom, så det argumentet kan du bara släppa direkt för det var otroligt dåligt.

Människor har tamdjur för sin egen skull, men om man har djuren av kärlek och vilja att dem ska hållas friska och leva så länge som möjligt så tror jag inte någon vegan/vegetarian ser något som helst problem i att ta hand om djur och se till deras välmående, istället för att föda upp djur endast för att döda dom.

Gronstedt
2015-05-01 11:38
#69

#68: Jag antar att du menar att svar mig, inte dig själv? Argumentet att man inte ska hålla tamdjur alls, oavsett orsak, är inte mitt, utan veganskt - attackera därför veganismen om du har problem med det. Se till exempel inlägg #23, #40, #82 med flera i tråden http://vegan.ifokus.se/discussions/52bbda24ce12c41899000a48-kan-en-vegan-ha-husdjur.

Annons:
Zolah
2015-05-01 13:30
#70

#68

man har ju inte djur bara för att döda dom, husdjuren måste ju få sin mat någonstans också.  Så att jämföra husdjur och bonddjur är högst relevant.

För som vi har utvecklat världen s kan vi inte helt strunta i köttindustrin, men vi kan försöka förbättra den. Bli av med pälsfarmer ( som inte ens använder hela djuret tex, det tycker jag är bara 'döda' )

Medan en ko kan vara lika omtyckt skillnaden blir väl att man måste ta bort dom när dom är utnötta för att kunna komma i i det kretslopp vi människor har skapat idag.

Så att tro att det ska gå att alla ska bli vegetarianer och att vi ska sluta med kött industri gör att vi kommer få en massa andra problem, men jag är helt på att vi kan sänka kött konsumtionen, köpa mer närodlat ( så vi inte stödjer dålig djurhantering från andra länder bara för det är billigare ), Då ger vi även våra bönder större chans att få mer inkomst så att det går runt och man inte måste ta genvägar.

Halvdansken
2015-05-01 14:53
#71

#41. "Okej, För att producera animaliskt protein behöver djuren vegetabiliskt protein"

Nä, de behöver gräs. Hur tror du en älg klarar sig? Eller rådjur? Att den moderna djurindustrin proppar i djuren soja och spannmål är enbart för att de ska växa fortare.  Om vi släppt ut djuren på bete, och lagt ner den delen av spannmålsproduktionen som enbart går til djurfoder, så hade vi haft en bättre miljö med större mångfald och ekologisk bärbart (naturlig gödning osv).

Plus att folk ska lära sig äta alla delar av djuret - grisfötter, inälvor, koka buljon på ben, använda tarmar till korv osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

*~HamsterHamster~*
2015-05-01 15:10
#72

#71 "Nä, de behöver gräs. Hur tror du en älg klarar sig?" Jag hoppas att du skämtar, Vad tror du gräs består utav?😂 Gräs och andra markväxter inehåller protein, framförallt det färska gräset i tidig sommar. 

"Om vi släppt ut djuren på bete"Jaha, okej. Vad ska Man få all den platsen ifrån? an kan inte bara släppa ut djuren, Ska vi förstöra ännu mer utav naturen för att kossorna ska gödas på gräs? Dessutom glömmer u av att Korna fortfarande producerar en massa metan som skadar naturen också om de släpps ut.

Dessutom så bortser du från att kossorna själva har intresse utav att leva, de vill inte bara finnas för att ätas.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Halvdansken
2015-05-01 15:26
#73

#72. Inte om du jämför med soja och spannmål.

Läs nu vad jag skriver "Om vi släppt ut djuren på bete, och lagt ner den delen av spannmålsproduktionen som enbart går til djurfoder, så hade vi haft en bättre miljö"
Spannmålsodling är inte en del av "naturen". Det är besrutad monukultur som utrotar insekter och vilda växter och är ett stort hot mot mänskligheten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vallhund
2015-05-01 16:58
#74

Tja en högt profilerad vegan här på iFokus föreslog på fullt allvar att inuiter m.fl. arktiska folkslag skulle flytta till Sahara o odla avokados.

Huruvida jag är medlem o aktiv på Bukefalos krävs ingen ingenjörsutbildning för att lista ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[134643]
2015-05-01 17:53
#75

#74 Jag hängde på buke för några år sedan. Tyckte att jag kände igen dig, och tyckte att det var lite kul. Men vad kul att jag och min icke existerande ingenjörsutbildning också kunde lista ut något! Ett tips är att skriva vilket nummer inlägget du svarar på har, så blir det inga missförstånd och det är lättare att veta vem du skriver till :)

*~HamsterHamster~*
2015-05-01 18:12
#76

#74 Hahahahahaha😂,  Jag tror dock inte att det går så bra att odla avokados i Sahara tyvärr😕

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Cragan
2015-05-01 21:03
#77

#76 med konstbevattning och jäkla massa arbete så kan det nog bli att funka eventuellt måste dock växthus till då öken blir kall om nätter men kan garantera att det inte uppfyller kraven för ekologiskt

emms
2015-05-01 22:52
#78

En rolig sak veganer säger är att dom tycker att alla djur är lika mycket värda. Kanske tom mer värda än människan för att dom är oskyldiga och inte onda. Har liksom en svag känsla av att ni ljuger. Tänk er denna situation: Erat hus brinner. I huset har ni eran älskade katt som ni haft i 11 år som ligger och sover. Ni har också erat fyra åriga barn som ligger ovetandes i rummet bredvid. Min fråga till er är. Vilket liv räddar ni först? Och vilket liv räddar ni om ni bara får välja ett? 

Juste. 
Och kom inte och säg att ni räddar katten för det gör ni inte. Människor tycker inte att andra djur är lika mycket värda, end of story. Även om det hade varit en person som ni inte hade haft ett särskilt starkt band med hade ni räddat människan, inte djuret.

Och en annan sak ni använder som argument är att "dom får ju inte leva sitt liv, dom mördas ju så tidigt".
Okej om vi säger såhär, du lever ett bra liv, med dina syskon. En dag dör du, bara sådär. Någon sätter en metallgrej mot ditt huvud och sen är du död. Är du ledsen för att du är död? Ångrar du allt du aldrig hade tid för att göra? 
Svar nej, för du är död. Du kan inte må dåligt över något som du inte kan tänka på. Djuret vet inte att det kommer dö och kan därför inte må dåligt över detta.
Sen om det är moraliskt rätt eller inte är en annan sak, men det är vi människor som mår dåligt över det. Inte djuret. Djuret skiter fullständigt i om det dör vid 6 månaders ålder eller 6 års ålder. Det är du som mår dåligt över det.
Så länge djuret har ett bra liv så lider det inte.

Och som sagt, bönder älskar sina djur. Varför tror ni dom har valt ett jobb som kräver så mycket arbete för så lite lön? Jo för att det är deras passion, dom gör det dom älskar mest. Jobbar med djur. Och dom gör allt dom kan för att djuren ska ha det så bra som möjligt men det räcker inte till när folk inte är beredda att betala för sin mat. Visst köp kött men ät det 3-4 gånger i veckan istället för 7 så har du råd att betala mer för det. Det är vi konsumenter som måste göra något åt det. Köp ekologiskt, prata inte skit om bönderna, köp svenskt så långt det går! Byt ut riset och den italienska pastan mot svenska råvaror som matvete och potatis. Kolla på baksidan av paketen i butiken, det tar inte många sekunder. Det är inte bara de animaliska produkterna som stödjer bönder om det är svenskt, det är all mat. Och det är även bra för miljön.

Och angående sojan, ekologiska djur får ingen soja. De kan få ekologisk odlad soja men de flesta ekologiska gårdar försöker ta in så lite foder som möjligt utifrån.

Emma

*~HamsterHamster~*
2015-05-01 23:07
#79

#78 Har du hört något om Moderkänslor? Såklart skulle jag välja den som jag haft i Magen i nästan ett år och Fött med ansträngning, Också om barnet är adopterat, vi skulle ha mer känslor för barnet, som vi kan kommunicera med. Ett barn kan bli stort och förändra världen ännu mer och rädda fler liv, Katten skulle tyvärr inte göra så. Skulle jag Varit gravid med katten, skulle katten kunna prata, kommunicera och förändra världen så skulle jag rädda katten.  Men jag har har inte mött någon människa som varit Gravid med katter hittils 😉

Har tyvärr ingen tid att svara på resten just nu.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

emms
2015-05-01 23:13
#80

#79 Det var även därför jag la till "Även om det hade varit en person som ni inte hade haft ett särskilt starkt band med hade ni räddat människan, inte djuret.".

Emma

*~HamsterHamster~*
2015-05-01 23:14
#81

#80 och du har fortfaranda fått svar på frågan, svarar nog på resten imorgon.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

emms
2015-05-01 23:20
#82

#81 Du svarade att man inte kunde bli gravid med en katt, lite orelevant kan man tycka. Men som du säger, vi värderar människor högre än djur. För vi kan inte kommunicera med djur och därmed inte få samma medlidande eller samhörighet med ett djur. Vi kan älska dom men vi kommer alltid sätta människor före. Vi tycker inte att alla är lika mycket värda.

Emma

Nelley
2015-05-02 06:41
#83

#78 Suck säger jag bara. Du vet inte, och kommer aldrig veta vad andra människor skulle göra i en sådan situation.😕Sitt eget barn självklart? Men då har ju det också omkring 80 mer år att leva. En främling? Beror helt på vem. Veganer värderar djur högre än andra, sant. Vissa lika högt som människor, och vissa högre. Pga de "nedvärderar" människor för vad vi gör. Oavsett kan du aldrig säga vad en annan person än du skulle göra i en sådan situation. Alla tänker inte som du, och alla veganer tänker inte lika.

Annons:
vallhund
2015-05-02 08:20
#84

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/kampar-i-panik---pa-utsidan-av-balkongen/

#83 Majoriteten människor har ingen aning om hur de skulle reagera i katastrof, iaf inte om man inte har adekvat kris o katastrofutbildning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
2015-05-02 13:01
#85

"- Om du var strandsatt på en öde ö utan ätbara vegetabilier, skulle du svälta ihjäl eller döda ett djur att äta?" (icke-vegan)

"- Jag skulle då tyvärr vara tvungen att döda ett djur för att överleva" (vegan)

 " - Aha, vilken dubbelmoral, där är en bra anledning för mig att inte bli vegan och fortsätta stödja utnyttjande och dödande av miljarder individer varje år". (icke-vegan)

🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
2015-05-02 14:06
#86

#85 On spot! Logiken…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Zolah
2015-05-02 14:19
#87

nu böjar diskussionen tyvärr bara bli löjligt ' ni är så, ni gör det '

var rätt intressant i början

*~HamsterHamster~*
2015-05-02 14:38
#88

#87 vad tycker du är löjlig?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Zolah
2015-05-02 14:51
#89

#88

hur folk börjar dra varandra över kanten, istället för att föra en konstruktiv diskussion med information osv. tycker det är intressant när det kommer in saker man kan läsa om och lära sig mer utav, förstår du hur jag menar?

veggie4every1
2015-05-02 15:08
#90

#78 "Okej om vi säger såhär, du lever ett bra liv, med dina syskon. En dag dör du, bara sådär. Någon sätter en metallgrej mot ditt huvud och sen är du död. Är du ledsen för att du är död? Ångrar du allt du aldrig hade tid för att göra?  Svar nej, för du är död. Du kan inte må dåligt över något som du inte kan tänka på. Djuret vet inte att det kommer dö och kan därför inte må dåligt över detta. Sen om det är moraliskt rätt eller inte är en annan sak"

Ja, precis, det är en annan sak. Tycker du då att det är moraliskt rätt att mörda personer bara för att de inte vet att de kommer att dö och kan inte må dåligt över det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
emms
2015-05-02 15:18
#91

#90 Jag skulle ju inte bli ledsen över att jag dog. Det är omöjligt. Min familj och mina släktingar och vänner skulle bli ledsna. Och därför är det fel, personen mår inte dåligt över om den får leva i 10 år eller 10 sekunder till, personerna runt gör det. Skillnaden är också att vi människor vet om att vi kommer dö i många fall. Hade jag gått på gatan och blivit påkörd hade jag inte märkt något, jag såg det inte komma och kan då inte känna ångerst inför det.

En gris eller ko blir inte ledsen när deras släktingar slaktas för dom förstår inte att det är det som händer. Dom har aldrig blivit utsatta för situationen innan och vet inte vad det är som händer, det är ingen som berättar för dom att du kommer dö nu, dom har inte lärt sig hur man dör. Dom kan känna sig osäkra då det är en ny situation men dom vet inte om att dom kommer dö.

Emma

Gronstedt
2015-05-02 15:22
#92

#83: "Veganer värderar djur högre än andra, sant. " Det är ingenting veganer praktiserar, även om de gastar högt om det. I alla fall inte alla de djur, från mikrogram till flera undra kilogram, som mosas, förgiftas och svälts ihjäl för att producera veganernas spannmål och soja.

Det är för övrigt ganska få djur på våra breddgrader som är rena gräsätare. Moderna kor kan leva hyfsat på bara gräs, men de allra flesta växtätare har betydligt mer blandad kost och kan därmed livnära sig på mark som inte behöver odlas alls. När spannmålsåkrarna växer igen kommer de att kunna livnära mängder av djur och växter i varierande storlekar - inte bara människor. Vilket borde vara välkommet för veganer?

veggie4every1
2015-05-02 15:35
#93

#91 Det bör då enligt den logiken vara moraliskt rätt att mörda personer "humant" som inte har några efterlevande som sörjer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

emms
2015-05-02 16:45
#94

#93 För personen i sig så är det ju humant. Det är ju du som person som mår dåligt utav det. Sedan är det ju ganska onödigt att döda något om man inte får ut något av det, som kött. 
Sedan är det få människor som inte har någon som bryr sig alls, arbetskollegor, kompisar, grannar.

Det jag menar är att ett djur som har levt ett bra liv inte bryr sig om hur länge den får leva. För den vet inte när det tar slut. 

Och angående filmerna och bilderna på "mitt liv som gris" så är det otroligt vinklat från många gårdar. Har varit på ett par av dom gårdarna dom har brytit sig in hos. Jobbar själv på en av dom ibland och dom har tagit bilder i sånna vinklar som visar hur dom har det när dom äter. Dom går in i varsitt bås där dom får äta själva utan att behöva bråka om maten. Dom visar inte djupströbädden bakom utan säger: "här på denna gården sitter djuren instängda på betong".
En av gårdarna dom filmat är en ekologisk gård där grisarna får gå ute året runt, dom har det lika fint som en sällskapsgris skulle ha det men även då tar dom foton från en sådan vinkel att man bara ser deras utfodringsstation, som är gjord av betong och stål. Bakom har dom en stor djupströbädd och en hage utomhus.

Så klart har vissa gårdar det sämre än de borde och det är inte okej. Där borde kontrollerna vara bättre. Men många gårdar dom fotar och tar filmer på är verkligen inte så dåliga som dom får det att se ut som. Inte ens i närheten.

Emma

*~HamsterHamster~*
2015-05-02 17:30
#95

#94 "Sedan är det ju ganska onödigt att döda något om man inte får ut något av det, som kött." 

Så om jag dödar dig i sömnen och sedan äter upp dig är det mer okej och mindre onödig än när jag bara dödar dig och låter dig ligga?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

emms
2015-05-02 18:12
#96

#95 Ja?

Därför det inte är okej med pälsavel. Därför man ska använda så mycket man kan på djuret. Slänga så lite som möjligt. Inte så att man slaktar djur för skojs skull och slänger kropparna. Hade ju varit idiotiskt.

Emma

vallhund
2015-05-02 18:24
#97

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
veggie4every1
2015-05-02 18:44
#98

#94 I din värld kanske det är få personer som har någon som bryr sig, men det finns en del personer här i världen som inte har det. De personerna är inte rätt att mörda. Deras liv spelar lika mycket roll för dom som ditt liv gör för dig.

Poängen är att det spelar ingen roll om man har efterlevande som sörjer och om man mördas snabbt och smärtfritt. Man har ett intresse av och rätten att leva sitt liv. De gäller både mänskliga och icke-mänskliga individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
2015-05-02 18:49
#99

#96 Men det är ju i princip att slakta för nöjes skull. Att äta kött är ett val baserat på smak eller nöje, av egoistiska skäl så att säga. Inte är det ju för att vi ska överleva det slaktas. Så det håller inte riktigt det du skriver.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Cragan
2015-05-02 21:57
#100

#99 så som du ser det så kan det vara så för någon annan så är det ej så utan då avlivar och slaktar man för kött nått som är mat o gissa vad mat äter man för att leva, att vissa kan och vill skippa köttet och leva betyder inte att alla kan göra det.
är ju nästan lika strålande sagt av dig där som med att ni veganer inte behöver tänka på hur man ska lösa biologisk mångfald i grönskas odlingar då inte alla kommer bli veganer.  nått du själv skrivit tidigare i denna tråd   tyder på att vissa veganer verkligen har otur när dom försöker tänka

Skogsraah
2015-05-02 22:45
#101

#100 Wait… Det du skriver är väldigt osammanhängande. Får återkomma när jag har större tålamod! Rekommenderar dig och andra att sluta använda "ni veganer" hela tiden. Man blir regel inte tagen på så stort allvar när man uttrycker sig så. Fast jag ser oss gärna som någon slags utomjordisk och oresonabel grupp individer om ni så vill. Spelar ingen roll hur många människor det finns som biter naglarna i bl.a denna tråd för att "sätta dit oss". I verkligheten orsakar våra liv extremt mycket mindre lidande, och det gör mig så nöjd. Det förstår alla i din här gruppen med vanligt vett. Skiter fullständigt i typexempel på användare i denna tråd son enbart går in för att göra till åtlöje och driva. Det säger sitt om er. Men ett stort MEN: Sorry om "vi veganer" orsakar er lidande, då ni vet att våra val inte innefattar död och likdelar. Förstår att det kan vara svårt att få det i ansiktet vilka industrier en stödjer. Men en tankeställare för kvällen :) Kan du välja bort ett lik? Yes, det tror jag att du kan! Se, då är du redan ett bra steg på vägen. Respektera gärna "oss veganer" tills vidare. Det gynnar er i längden. Även djuren. Om ni några av er köttätare har hjärta för dem.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Idakarrlsson
2015-05-02 22:53
#102

"Inte bra pris på ekologiskt svenskt kött". Tycker att man kan äta mindre kött och kanske köpa det där lite dyrare svenska köttet. Du bidrar till den svenska bönderna + att du vet att djuret haft ett fair liv innan det slaktades. Vi behöver inte så mkt kött som vi äter idag. Vi överlever om vi minska på mängden.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

vallhund
2015-05-02 22:53
#103

#101 Intressant resonemang med tanke på att majoriteten veganer tar varenda tillfälle som ges att idiotförklara blankostare o dessutom kalla dem för mördare. Gärna avslutat med "punkt"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Bellet
2015-05-03 05:50
#104

#101 Wow… Du är riktigt otrevlig. Om jag var du så skulle jag tänka över den där 'holier-than-thou' attityden, finns verkligen ingen orsak till den. Förövrigt så håller jag med #102 och tycker att man ska tänka till lite extra. Det är jättebra att folk försöker förbättra grisarnas liv, men jag tycker inte riktigt det är ok att tvinga på sin åsikt på andra som många verkar göra här. Jag har inget bra argument för något då jag egentligen bara kom för att skriva det första. Jag har följt diskussionen och båda sidorna har några bra poänger, men för nuet så håller jag mig till svenskt kött. :)

Annons:
*~HamsterHamster~*
2015-05-03 11:51
#105

#104 Ett tillägg, Att diskutera åsikter är helt naturlig och att kritisera andras åsikter är lika naturligt. Människor ser dock såklart skillnad på att ta kritik och ge kritik, Det är alltid svårare att ta kritik än att ge kritik och acceptera den kritiken. Samtidigt tycker vi att andra ska ta till sig den kritiken vi ger och samtidigt tycker vi att vi själva inte behöver ändra någonting. I vegandiskussioner anses ofta att detta är ”påtvingande av åsikter” och meningen  ”Du försöker tvinga på mig din åsikt, jag accepterar din åsikt också!” fungerar ofta som en sorts Nödbroms när argumenten gått ut och denna meningen brukar enligt Blandkostare då torrlägga alla föregående argument mot konsumeringen av kött. Detta har nästan blivit en handling som kommer på reflex när jag diskuterar Veganismen med blandkostare.

Detta är bara diskussioner, Argument och motargument Veganer skulle likaväl kunna säga att köttätare försöker tvinga på veganerna en åsikt, men majoriteten är blandkostare. Det är ju klart att man är fast vid den åsikten. Att det är okej att äta kött har man ju redan vetat när man varit liten,  du är uppfostrad med åsikten att det är okej, och framförallt är det okej om djuret haft det bra. Du har vuxit upp med kött, och ju äldre du blir desto djupare inom dig sitter tankarna att det är okej att äta kött. Därför är det lättare att övertyga unga än andra människor. Om man nu Kritiserar en åsikt som är djupt inom dig och man inte är förberedd på att ge riktiga argument kommer då försvaret att man får ha sina egna åsikter.

Ju mindre man vet desto mer åsikter brukar man ha, ju mer du vet desto mer av dina åsikter är fakta och denna fakta baserar då inte på önskemål eller det du vuxit upp med. Alla har rätten att yttra det man tänker och att kritisera andras tankar, det betyder dock ej att varje åsikt är lika rätt. Det vill säga att alla har rätten att kritisera handlingar som man tycker är Oetiska, det vill säga att man har rätten att yttra kritik på åsikter.

Om man yttrar sin åsikt måste man också acceptera att åsikten kan dra åt sig kritik. Att tycka att döda, äta, utnyttja och stänga in oskyldiga individer med känslor ej är okej är också en åsikt som man får yttra.

 Ett fel som dock uppkommer väldigt ofta är att Handling och åsikt sätts på samma höjd. Att döda och utnyttja djur är dock ingen åsikt, men det baserar på åsikten att detta är okej, men det är en handling.

Att man får säga och tänka det man vill betyder inte att man får göra allting man tänker, tycker och säger. Det är helt okej att inte acceptera åsikter om dessa är moraliskt fel, inkorrekta och skadar andra.

Problemet nu är att det för det mesta är Köttätare som säger att var och en får ha sin åsikt och att döda och att utnyttja är okej. Det betyder att Köttätare tvingar på djuren att bli dödade och utnyttjade och att klassa denna handling som en åsikt är egentligen ej rätt.

Också om en person inte alls bryr sig om djurens rätt att leva har köttkonsum och deras handling som dom själv klassar som åsikt negativa följder, Genom att äta industrikött här rövar vi vissa människor på andra platser på denna jord deras råvaror som skulle behövas för deras existens. Regnskogsskövling, Överfiskade hav, torrlagda områden och redan detta sätter fri en massa gaser som orsakar den globala uppvärmningen. Jämte svältande folk odlas spannmål som används för djuren i rikare länder. Människor har redan börjat fly för klimat det ska inte bli mer. Om du Har en person som flyr för att en viss del skövlades bort och för att köttindustrin tagit deras resurser för existens framför dig, skulle du då säga att du inte låter andra tvinga på dig en åsikt?

Om det följer handlingar på åsikter som skadar andra individer kan man inte längre säga att det är din åsikt. Det är samma som människans frihet. Du kan göra vad du vill så länge du inte skadar, utnyttjar, dödar, kränker, inskränker osv. andra individer.

I slutet av diskussioner brukar många ickeveganer försöka slå sönder veganers argument och hitta fel. Ofta kommer då orden ”dubbelmoral” och ”Inkonsekvent” i mun eller text på ickeveganer. Ofta ska argumentet att man har en egen åsikt dock räcka för att slå sönder alla veganers argument.

Ofta blir veganer också Kritiserade för att de tycker att sin åsikt är den ända rätta, det må i detta sammanhang vara sant. Men i slutänden så handlar inte veganismen om att tycka olika i Musikstilar, klädstilar eller om man tror på gud eller ej.

Smak, tro och etik är inte samma sak. Om kött smakar bra är en fråga om smaken. Om kött förorsakar lidande, förkortad livstid eller annat är inte en fråga om smaken det är fakta. Om du har rätten att äta kött är också en etisk fråga.

Nästan ingen skulle säga att slaveri är en åsikt som man måste acceptera då slaveri inte är en individuell smakfråga utan en handling som förorsakar lidande, inskränkningar i livet osv.

Så ordet ”åsikt” kan egentligen inte användas för att försvara en handling. Om man har en åsikt måste man ha bra argument för att folk ska acceptera den, bara att säga ”egen åsikt” räcker inte.

Alla ska ha rätten att ha sin egen åsikt och som tur är kan ingen hålla dig borta ifrån att säga och tänka vad du vill också om det du säger eller tänker egentligen bara är konstigt, men denna rätt betyder ju inte att du har rätten att handla hur du vill på grund utav åsikten du har och inte heller betyder inte den rätten att du är immun mot kritik.

För att kämpa för rättigheterr, till exempel djurens rätt är det ganska viktigt att ofta konfrontera människor med fakta, information och kritik.

En annan sak är att det, ofta händer att veganer blir väldigt frustrerade efter ett tag och då väldigt lätt blir ovänliga, klart att detta inte är okej. Men ur frustration blir ibland texter, eller meningar som man inte menar. Jag har dessutom inget emot att alla säger ”ni veganer” för vi säger köttätare. Så jag förstår inte riktigt felet med ”ni veganer”.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Horse24]
2015-05-03 12:45
#106

Jag är varken vegetarian eller vegan. Har växt upp med att äta kött, men hur djuren har det innan de blir slaktade är ändå viktigt för mig. Ifall jag kan köper jag ekologiskt. I allmänhet så bryr jag mig om djur väldigt mycket, köper fuskpäls t ex. Kanske inte verkar som sådär jättespeciellt att köpa fuskpäls, men det är i alla fall viktigt för mig.

När man bara är 14 år och bor med en familj som äter mycket kött så är det svårt att plötsligt bli vegetarian, inte minst vegan. Sen är jag väl också rädd för att inte få i mig tillräckligt med näring, och är så kinkig när det gäller mat😟

Jag antar att jag skulle kunna äta mindre kött när jag blir äldre, tycker att det är super att många inte äter något kött alls! Viktigt att bry sig om djurens rättigheter!

Halvdansken
2015-05-03 13:53
#107

Veganer är inte så miljövänliga som de går runt o tror.

  • Massor av djur hackas och mosas ihjäl av skördetröskor och traktorer.
  • Monokulturer utarmar det naturliga djurlivet.
  • Besprutningar förgiftar grundvattnet, och har ihjäl "ogräs" som är livsviktigt för bin och insekter, som i sin tur är föda för fåglar och smådjur. 
  • Konstgödning är gjord på olja, som sprids ut i enorma mängder och som rinner ut i havet och skapar algblomning och syrebrist och fiskdöd.
  • Traktorer och andra maskiner förbränner fossila medel.
  • Maten ska transporteras över hela världen.
  • Risodlingar släpper ut stora mängder metangaser, som är en mycket värre växhusgas än koldioxid.

Innan ni nu går igång med "djuren käkar sojaprotein", så är alltså soja och spannmål helt fel mat för idisslare. Gräsbetande djur ska käka gräs. Inte odlad spannmål. Alltså ska hela matindustrin läggas om, en stor del av spannmålsodlingen kan läggas ner och omvandas till gräsmarker, spannmål/soja kan odlas i betyligt mindre skala. Win-win. Men det är ju inte så enkelt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2015-05-03 13:58
#108

Fantastisk TED föreläsning (engelska med svensk text) om hur mer boskap förhindrar öknarnas utbredning och kan hjälpa till med klimatförändingarna, svält och vattenbrist

Egentligen allmän trädgårdskunskap (gödning, kompost, grävning), men i en enormt större skala.

Kanske boskapen är räddningen, inte problemet!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

*~HamsterHamster~*
2015-05-03 14:21
#109

#107 det är lugnt jag tar det sedan =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Wellcraft
2015-05-03 15:13
#110

#78 Vilken kunskap du besitter.
Jättebra skrivet. 👍

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenmjao
2015-05-03 19:18
#111

Har inte läst igenom tråden, men kollade på filmen. jag var på besök hos en grisfarm (inte av eget val) förra veckan, dom hade små ytor ja, men dom var INTE sådär många på samma yta, dom hade inte smutsigt då "bonden" städade och gjorde rent varje dag, dom hade runt 400grisar och vi fick ha skyddsdräkter för att inte ta in sjukdomar eller dylikt. Grisarna hade ett litet "rum" i varje "box" som fungerade som en toalett annars hade dom halm i övrigt, inte mycket, men lite halm som dom bökat runt så det såg nog mindre utän vad det egentligen var.

Annons:
Cragan
2015-05-03 19:42
#112

#101 slutar använda det så fort ni slutar med ni köttätare/blandkostare, o tja har en orsak till att skriva som jag gör dyslexi heter den.

Bellet
2015-05-03 20:15
#113

#105 Förlåt men just nu har jag lite huvudvärk så jag förstod inte riktigt allt du sa. Jag tycker att det är att tvinga på en åsikt när du kallar någon annan mördare för ett val dom har rätten att göra, att man kallar någon äcklig för att dom gör en annan sak. Genom att förnedra personen nog så att hen sänker huvudet och gör det som tydligen är 'rätt'. Vilket tyvärr händer och förekommer nästan alltid i liknande diskussioner eftersom det är just en moralfråga, en 'tycke'-fråga. Kan också tillägga att jag är 14, så jag känner mig fortfarande rätt pigg och lättpåverkad. :)

Cochon
2015-05-03 21:56
#114

#70 Pälsindustrin är dem som använder mest av hela djuret.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Zolah
2015-05-03 22:04
#115

#114

Vad jag vet så kan man inte göra så mycket med carnivorer annat än att nyttja pälsen

Cochon
2015-05-03 22:13
#116

#78 Bra skrivit! :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

veggie4every1
2015-05-04 13:46
#117

#107 Dessa problem finns idag orsakade av icke-veganer.

Har inte det naturliga djurlivet i öknen lika stor betydelse som annat naturligt djurliv?

http://www.kcet.org/updaily/socal_focus/commentary/east-ca/learn-how-to-hate-the-desert-with-ted.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Halvdansken
2015-05-04 13:54
#118

#117. Det finns inte så mycket naturligt djurliv kvar längre, eftersom människorna tar deras plats. Alltså är ett sätt att rädda natur och klimat att använda boskap och på det sättet hålla jorden vid liv, istället för att utarma den. Och jag tror inte att de som bor där har lust att ge upp sitt jordbruk för att släppa in gnuer, eller vad det nu är.

Problemen finns, det viktiga är väl att lösa dem, inte att peka finger? Vad hjälper det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Gronstedt
2015-05-04 14:16
#119

#105: "Det är ju klart att man är fast vid den åsikten. Att det är okej att äta kött har man ju redan vetat när man varit liten,  du är uppfostrad med åsikten att det är okej, och framförallt är det okej om djuret haft det bra. Du har vuxit upp med kött, och ju äldre du blir desto djupare inom dig sitter tankarna att det är okej att äta kött.."

Du har ett väldigt svepande och nedlåtande sätt att förminska och förlöjliga de du vill attackera. Varför inte acceptera att många blandkostare äter kött av genomtänkta och informerade miljöskyddsskäl, i stället för att hävda att de indoktrinerades som småbarn och sedan aldrig mer har tänkt? Inte heller är det på något sätt givet vad som är "etiskt" - var och en har sin egen etik, formad över tid av vars och ens erfarenheter och tankar. Din är inte mer etisk än andras, hur gärna du än vill tro det.

"Genom att äta industrikött här rövar vi vissa människor på andra platser på denna jord deras råvaror som skulle behövas för deras existens. Regnskogsskövling, Överfiskade hav, torrlagda områden och redan detta sätter fri en massa gaser som orsakar den globala uppvärmningen. Jämte svältande folk odlas spannmål som används för djuren i rikare länder. Människor har redan börjat fly för klimat det ska inte bli mer. Om du Har en person som flyr för att en viss del skövlades bort och för att köttindustrin tagit deras resurser för existens framför dig, skulle du då säga att du inte låter andra tvinga på dig en åsikt?"

Du säger det ju själv: Det är industriköttätande som ska motarbetas, inte köttätande. För det är inte ett dugg bättre att få sitt liv skövlat för att ge plats åt de veganska spannmåls- eller sojaåkrarna, som måste utvidgas för varje dag allt eftersom de jorden förstörs av bearbetning och undergödning. Eller det tycker kanske du att det är?

#101: "Sorry om "vi veganer" orsakar er lidande, då ni vet att våra val inte innefattar död och likdelar." Gör det inte? Säg det till paddan under harven, till rådjuret i tröskan, till maskarna och mikroberna i jorden, till insekterna och fåglarna och smågnagarna som ligger mellan raderna i fälten, till alla varelser som dör i oljeutsläpp för att ni ska få er konstgödning och era syntetmaterial - alla gifter och störda genkedjor onämnda, för ni äter väl varken besprutat eller genmodifierat, antar jag. Ni vältrar er i död och likdelar och hävdar er moraliska förfining med näsan så högt i vädret att ni inte känner lukten. Ta reda på hur många liv ditt kosthåll tar varje dag och fundera lite över hur mycket förträffligare du faktiskt är än de som vet vad deras kosthåll gör och står för det.

Skogsraah
2015-05-04 22:06
#120

Nu tänkte jag rätta till lite frågetecken här och förvirrade meningar med hjälp av några fellow vegans som inte har användare här. Sån himla tur att det alltid finns veganer som vill ta fighten och formulera sig när man tappar tålamodet själv 😉

Det är riktat speciellt till #107 och #119 

1. Ja det är sant att djur kan skadas och dödas under odling av växter, men det blir ju iaf mycket FÄRRE döda djur med vegankost jämfört med om man äter mat gjord på djur. Och om hela Sverige var djurrättare så skulle man förmodligen kunna komma på olika metoder för att minska dessa problem så mycket som möjligt (däremot så går det av naturliga skäl inte att minska på dödandet i köttindustrin).

2. Hela den där grejen med att alla djur ska äta gräs… Ja nu är jag ingen expert på jordbruk, men en vild gissning är ju att bönderna INTE har hittat på att ge djuren kraftfoder bara för att de hatar miljön och vill vara så miljöovänliga som möjligt, eller för att de tycker illa om profit och vill minska profiten genom att köpa helt onödig mat till djur som lika gärna kunnat äta bara gräs och hö. Jag gissar att det snarare är så att man faktiskt får ut MER KÖTT från djuren genom att stoppa i dem kraftfoder också, och att det är därför som bönderna gör det. Men i så fall så kan vi inte utan vidare ställa om till att låta alla köttdjur äta gräs samtidigt som vi fortsätter vräka i oss kött på dagens nivå, utan den här utopin (som rätt många köttisar verkar propagera för) där alla köttdjur enbart lever på gräs skulle ändå kräva en rejäl minskning av köttätandet. 

Om någon jämför med en potentiell djurhållning som inte existerar idag, så då är det väl rimligt att andra också får prata om en potentiell växtodling som inte existerar. En växtodling som inte har dom problemen som personen påpekar. Dessutom är det väl bättre att äta mat där en olycksam gnagare förlorar livet under tröskan än mat där 9 gnagare dör under tröskor för att föda ännu ett djur som mister livet?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-05-04 22:09
#121

 

Dessutom skulle jag vilja nämna ett fenomen här som jag ser. Kognitiv dissonans. 

Kort beskrivet: Kognitiv dissonans innebär att det finns en dissonans i sitt liv, till exempel att man äter kött men får höra att det är fel. För att minska denna dissonans börjar man "motivera, klandra och förneka saker. " Som att motivera att äta kött, tex att det skapar jobb, klandra veganer och förneka att djur mår dåligt.

 Värt att ha i åtanke när en diskuterar veganism som något dåligt och skuldbelägger…? 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Cochon
2015-05-04 22:26
#122

#115 Av minkar kan man utvinna päls (surprice), man kramar i vissa fall ur oljan ur deras kroppar och gör en väldigt dyr och fin perfym av den och av kropparna kan man utvinna biogas. (Eller sprida ut kropparna, malda på åkern om man känner för det. :-P ) Sen får man väll tycka vad man vill om det, men allt används i alla fall.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Bellet
2015-05-04 22:45
#123

#121 När har någon sagt att veganism är något dåligt? Jag tror dom flesta här försöker respektera andras livsstilar.

veggie4every1
2015-05-05 10:59
#124

#123 Man bör inte respektera handlingar som dödar och skadar icke-mänskliga djur mer än man bör respektera handlingar som dödar och skadar mänskliga djur.

Veganism är ett moraliskt ställningstagande och detsamma gäller icke-veganism. Det är inte en livsstil att man som icke-vegan stödjer lidande och död för miljarder icke-mänskliga djur varje år, utan det är ett medvetet moraliskt ställningstagande.

Det positiva är att vi kan ändra vår moral, det finns det många exempel på genom tiderna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2015-05-05 11:13
#125

#124 har du puls och bor på planeten jorden gissa vad saker kommer att dö för att du lever så det där heligare än er snacket kan du skippa.
veganism kan säkert kortsiktigt och väldigt lokalt funka så det inte går åt så mycket liv för det men slå om det långsiktigt och på stor skala så blir skillnaden nått helt annat.
speciellt om du ska uppnå det där med 0 utnyttjande av djur då djur krävs för att natur och odlingar ska må bra.

Annons:
veggie4every1
2015-05-05 11:21
#126

#125 Vad har du för källa till påståendet att veganism inte skulle fungera långsiktigt och i stor skala?

Vi har gått igenom det här med gödsel på vegansajten ett flertal gånger, kolla gärna i de trådarna om du undrar hur jag tänker i den frågan.

Veganism har ingenting med att vara helig att göra Cragan, däremot så kan man tro att djurutnyttjande är heligt för icke-veganer som ni försvarar det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Halvdansken
2015-05-05 11:22
#127

Vad är ett mänskligt djur?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cragan
2015-05-05 11:40
#128

#126 för att uppnå utopin med 0 djur uttnyttjande så gissar jag på att alla organismer räknas o gissa vad som håller liv i markerna. så det har inget med helighet att göra varför skriver ni då som att ni vore bättre/heligare än dom som äter muskelfibrer aka kött?   själv är jag ingen förespråkare av min egen diet den håller liv i mig nått mer är det inte men jag är minst lika extrem i min diet som en vegan bara inte åt samma håll.
och jag tänker inte påstå att djurhållningen inte har mycket att förbättra och då inte bara i hur djur behandlas på en del ställen utan hela kedja från vall till slakt.

och jo ni är den korrekta termen då det är mer än en person med en vegansk livsstil som skriver på ett sådant sätt att det är svårt att tolka på annat sätt än dom tycker att dom är bättre än andra pga sin kosthållning.

Bellet
2015-05-05 11:46
#129

#124 Det var därför jag sa 'dom flesta'.

Cragan
2015-05-05 11:53
#130

#126 det finns ju ett hyfsat storskaligt experiment som utfördes med minimal tillförsel av animalisk avföring som gödsel som nästan tog död på jordarna totalt i helt land, o där vill du bland annat har ner siffran till 0 tror du det kommer gå bättre.  om du vill veta vilket land o när experimentet skedde så England i början av 40 talet fast tja kanske inte var storskaligt nog för du ska kunna dra några slutsatser av det

Skogsraah
2015-05-05 12:14
#131

Påminnelse: Att vara vegan menas att göra det bästa en kan för att göra så lite skada som möjligt. Idag finns hur många sätt som helst att göra detta på. Finns massor med bra information för den som är intresserad! Bara göra lite googlingar eller gå in på vegan-sajten här på iFokus. Nästa gång du är i affären kan du kolla in det veganska utbudet. I de flesta städer är det riktigt bra och dessutom nyttigt! Veganismen har fått ett sådant supersving uppåt bara de tre senaste åren och det märks. Jag har sååå många vänner som bara det senaste året valt bort kött ur sin kost, samt att många uteslutit allt animaliskt. Det är helt fantastiskt bra!

Jag antar att det är därför många strikta köttätare blir provocerade. Men det finns inte särskilt mycket försvarsbart i att förslava, döda och äta djur idag. Det är faktiskt bara så. Fastän det kommer ta längre tid för vissa att förstå. Den yngre generationen är helt klart mer mottaglig än den äldre. Därför tycker jag att det är super att den här tråden faktiskt finns inne på tonåringar 🙂 Fastän det blir rätt mycket skit med.

Och ärligt, ni kan sluta med ert gråtande över insekter som vi så brutalt mördar på åkrarna. Ni bryr er ju inte inners inne, det vet vi, där ni sitter och äter bitar av kött som krävt ännu mer småkryps och möss liv, samt det självklara - det mycket smartare djuret som exempelvis grisen eller kon. En gris har högre intellekt än en hund, för att jämföra. Jag menar, det är ju komiskt 😂 Hur mycket dubbelmoral? Ni vet allt det här, och gör ni inte det, läs! Tyvärr kan inte en vegan hjälpa heller om en skulle råka köra på en igelkott eller sork ute i naturen. Det är skillnad på olyckor och aktiva val att äta kött, slakta, utnyttja och förslava. Ungefär likadant som om en tragisk olycka skulle hända där en råkade köra över ett barn. Jättehemskt jag vet. Men det betyder ju inte att jag vill börja göra illa barn på daglig basis för det. Förstår ni vad jag menar? Det är ironiskt att ens föra en diskussion på det viset många av er gör. Ni måste se det själva.

Samma som ifall en fluga skulle fastna i cykeldäcket. En fågel krascha in i fönsterrutan. Tror inte jag behöver bli mer långrandig… Bara snälla höj standarden om ni vill diskutera.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Cragan
2015-05-05 12:28
#132

#131 säger den som presiss drog ner diskutionen i rännstenen genom att jämföra köttätande med mord och med barnmisshandel  
jisses är nästan så jag börjar tro att iq faktiskt är nått man ska börja bedöma folk efter.
du vet det finns folk som ser till planetens bästa och via det väljer att includera kött i sin diet och inte bara sin egna skenhelighet.

o så en liten undran när blev rådjur att räknas till insekter/gnagare (som möss tillhör)  fast du har väl aldrig hört en bonde berätta om när bambi inte kom undan från skördetröskan.

Annons:
Skogsraah
2015-05-05 13:03
#133

#132 Tyck precis vad du vill. Att den raden är det enda du reagerar på säger mycket. En jämförelse är vad det var. Och inte det viktigaste i inlägget, vilket du nog förstår. Du är inte här för att diskutera, bara för att "sätta dit" oss veganer.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jenmjao
2015-05-05 16:12
#134

Detta kanske är OT men jag måste fråga, om man är vegan och äger ett djur som är köttätande, hur gör ni? Dom måste ju kött, till skillnad ifrån människan som är allätare.

veggie4every1
2015-05-05 18:48
#135

#134 Jag har talat om mina åsikter i den frågan i den här tråden, så titta gärna där.

Hur veganer som är emot animaliekonsumtion/produktion men för fortsatt uppfödning/hållande av rovdjur och som är för att rovdjuren ska äta köttbaserad kost tänker sig lösa den frågan vet inte jag. Det skulle vara intressant att höra dock.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
2015-05-05 21:20
#136

#135 Skrapa allt roadkill från asfalten… Kan ju funka… haha ha…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
2015-05-05 21:45
#137

#136 Även om vi verkligen försökte att köra ihjäl så mycket vilda djur vi bara kan så tror jag inte de räcker till, det är ju många köttätande rovdjur i fångenskap som vi talar om. Inte så veganskt heller kan man kanske tycka😉

Jag hoppas och tror att vi istället kommer att prioritera att göra vägarna säkrare så de vilda djuren slipper sätta livet till i onödan och att det blir minimalt med roadkill🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-05-05 22:14
#138

#127 Ett mänskligt djur är arten människa.

Vi är djur och även om vi tillhör arten människa, eller nu modern människa, så är vi däggdjur, en primat.

Vi är en art bland andra arter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

jenmjao
2015-05-06 11:35
#139

Jag anser att äga ett köttätande djur eller ett djur öht inte är särskilt "veganvänligt" själv. Men är inte själv vegan så kanske inte ska uttrycka mig så, men jag skulle och kommer alltid ha kött och köttprodukter hemma sålänge jag äger t.ex en hund. Oavsett om jag själv äter det eller inte.

Annons:
[134643]
2015-05-06 12:04
#140

#134 Men att äga ett husdjur är väl inte veganskt? Så det problemet existerar ju inte isåfall :)

jenmjao
2015-05-06 14:55
#141

#140 Fast måste det ju finnas veganer som har djur. Har sett många veganer (i min bekantskap) som har katt t.ex. Så det finns ju veganer som har djur även om dom är emot..det? eller.. emot.. djurdöd, djur i fångenskap, kött m.m.

Skogsraah
2015-05-06 15:18
#142

Jag har hund och katt sedan långt innan och har inga planer på att göra mig av med dem. Jag vet att många veganer tar hand om hemlösa djur, vilket definitivt är en vegansk handling. Sedan är det få veganer som ser det som att de äger ett djur. Våra domesticerade djur som hund och katt klarar sig inte ute i naturen, därför ses det snarare som att man tar hand om och hjälper djuret att ge det ett rikt liv. Ingen hund eller katt skulle klara sig ute i  vår svenska natur året runt. Det är inte schysst eller veganskt på något sätt eftersom de helt enkelt skulle plågas av hunger, kyla och dö.  Att sedan djuren behöver mat som är gjord för dem är en annan femma. Katter är till exempel karnivorer, det är inte vi.

Dessutom är det inget djur som dör för att bli djurmat. Djurmat är restprodukter från slakten, och eftersom jag inte vill att mina djur ska svälta ihjäl eller plågas utan deras rätta föda får de såklart djurmat. 

Det är min och många andra veganers syn på saken.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jenmjao
2015-05-06 16:09
#143

#142 "Dessutom är det inget djur som dör för att bli djurmat. Djurmat är restprodukter från slakten", Fast då dör dom ju, och även om alla människor skulle vara veganer skulle djur bli slaktade för mat till våra husdjur?

Skogsraah
2015-05-06 16:14
#144

#143 Haha nej… Jag tror inte att några djur skulle slaktas om alla blev veganer ;) Det säger sig självt. Hur husdjuren, alla hundar och katter bl.a skulle dö ut eller klara sig själv utan någon som tog hand om dem och gav dem mat har jag ingen aning om. Det är en framtid långt långt borta och ingen vegan vet hur det skulle bli. Så de frågeställningarna kan åtminstone inte jag svara på. Högst förståeligt och orelevant till vår nutid. Bara för att en är vegan kan en inte spå in i framtiden! Kanske någon smart ass teoretiker kan. Hänvisar till länken i #135 för mer synpunkter.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jenmjao
2015-05-06 16:19
#145

#144 Vet inte om du är påriktigt eller vad det är för fel. FÖR JO djur skulle slaktas om vi alla var veganer FÖR vi har anpassat oss efter våra husdjur och DOM kommer finnas kvar. Dom kommer inte börja dö ut bara för människor slutar äta kött.. så JO slakt kommer alltid finnas och har alltid funnits sens människan. 
Och dessutom stödjer du ju kötthandeln igenom att köpa "slaktrester" till dina husdjur. Påstår inte att du ska sälja dina djur, JAG tycker det är bra att folk har husdjur och tar hand om dom på rätt sätt, och credit till dig som (jag förmodar) är vegan men ändå ger dina djur rätt mat, för det är något som stör mig om något, folk som ger sina djur fel mat bara för DOM anser att kött är fel, men det är inte kattens fel att vi anser att det är fel, eller hundens fel, eller något djurs fel, speciellt inte när vi valt att skaffa husdjuret.

BTW är biogas också att stödja slakterier, då det mesta av biogasen kommer ifrån just slakteriernas "avfall"/skit.

Skogsraah
2015-05-06 16:25
#146

#145 Alltså, du pratar om en värld som inte existerar. Omöjligt att svara på dina frågor. Jag är vegan samt har husdjur, ja. Jag har förklarat min situation och syn på saken. Inte med det sagt att alla veganer tycker likadant, verkligen inte, men det är min syn. Så varför så upprörd? Är det så fruktansvärt ologiskt det jag skrivit kan jag bara beklaga. Allt är inte logiskt i vår värld.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
jenmjao
2015-05-06 16:29
#147

#146 Jag är inte upprörd? Jag bara undrar. Och ja jag pratar om en värld som inte existerar, men  veganer vill väl att det ska vara så? Eller? Alltså att människan inte äter kött alls?

Gronstedt
2015-05-06 16:30
#148

#131: Det är uppenbart att du inte har kapacitet att själv förstå skillnaden mellan en rik biotop med ett  visst kontrollerat, humant köttuttag och systematisk biotopförstöring med massdöd, men tror du verkligen att inte "vi" förstår den och träffar våra val utifrån detta? Tror du verkligen att problemet handlar om "insekter som vi så brutalt mördar på åkrarna"? Kan du inte förstå att när jordarna är utarmade av brist på animaliska substanser kan ingenting leva av dem, varken mikrober, djur eller växter? Dina "resonemang" är de bästa argument mot veganism man kan tänka sig.

#142: "Dessutom är det inget djur som dör för att bli djurmat. Djurmat är restprodukter från slakten …". Jamen så bra! Med samma så kallade resonemang är det ju helt och hållet OK att äta till exempel godis tillverkat av köttbiprodukter. Eller varför inte korv, det tillverkas ofta av överblivna slamsor. Det är ju bara restprodukter från slakten, eller hur? En sådan tur för dig att "vi" onda köttätare ser till att du kan utnyttja förslavade djurs likdelar utan att behöva stå för det!

Zolah
2015-05-06 16:31
#149

#144

Varför avisar du det till framtiden? är inte det poängen att kunna möta upp sådant som kan ske i framtiden? att fundera så att det går att förbättra eller se till att det inte händer? att samtidigt säga att folk ska låta bli att bruka kött produkter så bör man ju fråga sig hur det ska gå till och vilka alternativ som funkar.

inget av detta är orelevanta frågor, utan saker man BÖR tänka på innan det sker :P 

att gasta att folk är mördare är inte direkt hjälpande, mer stjälpande och avskräckande exempel hur man blir bemött av vissa veganer. Om jag skulle döma ut från hur du har skrivit här så skulle jag inte vilja vara en vegan. Jag blir knappt nyfiken på alternativ som skulle kunna finnas.

Nelley
2015-05-06 17:15
#150

#145 Veganer tror inte på djurhållning, (ja, eller djuravel) och det går snabbt för tex en katt, hund eller illergeneration att dö ut. Så jo. :-)

Skogsraah
2015-05-06 17:30
#151

#149 Jag tycker det är orelevant i den här tråden. Skapa gärna en egen tråd på vegansajten om du är intresserad av att komma fram till framtida veganska lösningar! Jag i mitt fall är inte intresserad av att konspirera framtida djurhållning (vi snackar minst 50 år eller så) för tillfället i en tråd där köttätare vill racka ner på veganer och deras förhållningssätt. Lägger gärna in en tanke eller så i en tråd ägnad diskussionen. Nej men mitt syfte i livet är ju inte att göra dig vegan… Jag tycker att det är att döda en individ, att ta livet av ett djur och sedan gladeligen äta upp det. Många av industrierna är inget annat än massmord. Menar du att det är en lögn? Jag informerar och ger min sida av myntet. Tål en inte att höra vad man äter eller vad ens handlingar innebär får en se åt sig själv. De flesta tror jag är relativt vuxna människor i tråden och bör kunna stå för sitt köttätande. Inte min plikt att lulla in det i rosa moln. Ditt beslut om att bli vegan eller sluta äta kött baseras på dina värderingar. Beslutet hänger inte på andra veganer som talar om för dig hur verkligheten ser ut. Men, som vi redan känner till, så är mångas stora nöje i tråden just ATT skuldbelägga veganer. Så hur intresserade är ni egentligen? Lovar att ingen vegan har lust att ägna tid åt att "bråka" för att ni känner er kränkta. Genuint intresse är en helt annan sak, men det har jag inte sett mycket av här.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jenmjao
2015-05-06 17:34
#152

#150 Okej så det vi ska göra är låta alla boskapsdjur dö ut och alla våra husdjur? Japp blir så mycket bättre för djuren då! Låter underbart.

Skogsraah
2015-05-06 17:41
#153

#152 Du ser inte till hela bilden och hakar upp dig på en grej. Det är inget problem IDAG och vi vet inte hur vi ska ta tag i problemet då det kommer än. Tyvärr alltså! Vore härligt att vara en spågumma men det kommer inte per automatik för att en blir vegan. Tror du ärligt att vi sitter på alla framtidens svar och konspirationer? Det är inte ens plikt som vegan att forska och konspirera kring framtidens alla frågetecken… Tror du förstår det.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Nelley
2015-05-06 17:41
#154

#152 Hur blir det sämre? En har inget behov av att leva om en aldrig gjort det. ;) Vad är din poäng? Det är ju inte för djurens skull vi utnyttjar dem för allt vi gör. :) Djuren får leva i sina naturliga miljöer och människan i våran "valda" men vi borde inte tvinga på dem någonting.

jenmjao
2015-05-06 17:46
#155

#154 Fast då anser jag att människan istället kan dö ut, för det är vi som skapat all skit, så varför ska djuren lida och få dö ut för att man inte stödjer köttproducering? Och ja djuren i naturen skulle döda varandra och äta upp varandra, men vart ska djuren ha sina val att leva? Vi har ju tagit upp en så stor del av världen? Borde inte då rasen människa istället få dö ut istället för djuren vi skapat till vårat eget syfte?

Nelley
2015-05-06 17:54
#156

#155 Det håller jag absolut med om, men nu kommer det nog inte hända på några hundra år så. ;) Sedan lider inte djuren av att inte dö ut. Visst om man tar och jagar alla med en hammare men nu är allt som krävs att sluta avla. Hur lider de då? Sedan håller jag verkligen med om att människan borde dö ut snarast även fast du nog inte ens tycker det och bara greppar argument från tomma luften. Alltså inte en vanlig åsikt bland veganer men jag är ju största misantropen. ;-)

Nelley
2015-05-06 18:17
#157

Sedan tror jag heller inte att alla människor kommer gå med på att dö ut. ;-D ;)

Rumblebee
2015-05-06 18:50
#158

#153 Så du förespråkar att man ska ta tag i problemen när de dyker upp och inte försöka att förebygga dom? Även om frågan angående framavlade djurs framtid inte är aktuell just nu så är det ju inget som man bör totalt ignorera. Handlar helt enkelt om att bidra med idéer till saker som kan spela roll i framtiden. Och det har ju egentligen inget att göra med om man ingår i en viss "grupp" av folk eller inte. (Vet, fel att kategorisera folk men kom inte på ett annat ord) Det ser vi ju redan idag hur pass dåliga vi har varit på att tänka på framtiden, både vad gäller diverse gifter vi pumpar ut samt djur som jagas till utrotning. #154 Fast då är ju frågan var nötkreaturens naturliga miljö är, samma sak med alla andra djur vi har. Hundar tex skulle helt klart bli utrotade då de härstammar från vargar. Vissa av de djur vi håller idag redan är, eller är på god väg att bli utrotade i det vilda, både husdjur samt djurparksdjur.

veggie4every1
2015-05-06 19:00
#159

#155 Djuren lider och dör idag på grund av att vi stödjer animalieproduktion, inte tvärtom.

De domesticerade djuren har vi skapat för att utnyttja och vi har gjort de djuren beroende av oss för sin överlevnad. Om eller snarare när människan dör ut så kommer även de domesticerade djuren att dö ut. Men vi bör upphöra med aveln av domesticerade djur innan vi dör ut.

Haha, jaa du Nelley, ingen kommer nog att fråga oss om vi vill dö ut, vi får tycka vad vi vill om det 😉

Permafrosten smälter och under den ligger väldigt mycket metangas. När den kommer ut så blir det problem med klimatet som vi aldrig tidigare sett och det behöver inte vara hundra år vi talar om, en del forskare säger 15-30 år.

Så lev och uppskatta livet och låt andra individer mänskliga och icke-mänskliga göra det samma.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
2015-05-06 19:44
#160

#158 Nej, läs igen. Du bör förstå vad jag menar vid det här laget. Jag har aldrig påstått att vi ska ignorera problem tills de dyker upp. Jag PERSONLIGEN har dock ingen teori eller plan på vad vi bör göra om 50+ år. Har ingen skyldighet att sitta med penna och papper och räkna ut matematiken fram till den dagen heller. Jag gör det jag kan nu. Det är nu jag lever och kan förändra. Mina handlingar, tillsammans med många andras, gör skillnad varje dag. Varför gör inte du det? Det är viktigare de val du gör idag än det du vill spekulera om i en vegansk utopi.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
veggie4every1
2015-05-06 20:47
#161

#160 Bra skrivet🌺🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2015-05-06 22:30
#162

#153 trevlig värld du lever i när man kan ta sig lyxen att ignorera problemen som forksning visar på att dom kommer dyka upp som utarmade jordar, fast tja troligen är du ju klar med ditt liv innan det blir ett allt för stort problem o då  lämnas problemen helt sonika över till nästa generation som får ta över en planet med ännu större problem än den har i dag.

o nej jag är inte ute efter att sätta dit någon kosthållning men det finns viktiga frågor som behöver sina lösningar o ska man vara hel ärliga skulle dom behövt svar igår inte i morgon.  o jo då jag kommer nog fortsätta  inflika mot folk oavsett diet när dom kommer med ideer som vi kan kolla upp historiskt och se att dom är katastrofala för jorden

Skogsraah
2015-05-07 11:51
#163

#161 Tack 🤗

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-05-07 11:54
#164

#162 Trevligt att du bara läser det du vill läsa. Tar jag mig lyxen att ignorera framtidens problem? På vilket sätt då? Vill du specificera dig?  Som inte är lika ignorant som dig, som jag förutsätter äter kött? Genom att äta veganskt gör jag MASSOR med bra nytta för framtiden, om vi ska vara på det sättet. Jag har argumenterat för min sak otroligt mycket i den här tråden, bara att scrolla uppåt om du undrar mer kring det.

Tänk om personer i trådar bara kunde läsa det en skrev. Hänvisar till mina inlägg: #151 #152 #160

Mer tydlig kan jag inte bli! Tror du/ni får nöja er med det. Det vore ett tungt ansvar om jag bar hela framtiden på mina axlar. Och nej, jag gör faktiskt inte det. Ledsen att göra någon besviken. Vill du hitta en syndabock - titta först på dig själv och dina handlingar.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Cragan
2015-05-07 12:54
#165

#164 det enda du sagt är att du inte har något intresse av div olika saker som folk frågat om bla hur man skall kunna motverka döda jordar och hur man skall göra med husdjur/domesticerade djur syntet material som jag tar för givet att du använder då djur produkter som ull och skinn/läder är uteslutet där av du tar dig lyxen att ignorera problem.  (vet du hur mycket trevliga kemikalier som används vi framställning av syntet material o för den delen bomulls odling?)
kräver inte att du skall ha en lösning men om du skall basera hela din livsstil på det så kan man ju tycka att man vill vara så insatt som möjligt i dom olika frågorna det berör.  
mina handlingar leder till liv, död och kretslopp
händer dock att jag är så fruktansvärd att jag äter kyckling men dom föds upp helt utan lidande
o jodå det är jag säker på då jag föder upp och slaktar dom själv  och hur jag kan veta att dom ej lider vid slakt så dom hinner helt enkelt inte känna nått och inte ens i dina vildaste fantasier kan du väl komma och påstå att man lider om man inte hinner känna nåt.  eller ska väl inte ge dig en utmaning om att hitta på en ny definiton för lidande

Taxelina1
2015-05-11 14:46
#166

#51 Vet du hur mycket det kostar att ha djur som inte betalar sej? Det är inte "Edens lustgård" utan verklighet.

Hälsning från en stor djurvänCool

veggie4every1
2015-05-13 15:34
#167

Mycket sevärd föreläsning.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[peter54]
2015-05-26 15:20
#168

Om människor på jorden blir veganer allihopa kanske planeten kan räddas ändå? Jag menar, då kommer ju inte barnen att utvecklas ordentligt och färre överlever och i förlängningen är vi tillbaka på ruta 1 som det såg ut för sisådär 2 miljoner år sedan när de mänskliga förfäderna kom ner från träden. 😉

Nelley
2015-05-26 15:34
#169

#168 Åh, hahaha vad rolig du är! Jätterolig, faktiskt. Vad hörde du detta skämt? På 20-talet?

[Synnerlig]
2015-05-26 16:03
#170

#168 Du måste skoja, eller?

Halvdansken
2015-05-26 17:14
#171

#168 har inte helt fel. Människans hjärna började utvecklas när vi lärde oss att tämja elden. Och steka kött på den. 
Så det skulle vara intressant att forska i vad som skulle hända med människan med en rent vegansk diet - eller en kombination med rått kött - över 100.000 år eller så. 
http://www.history.com/shows/mankind-the-story-of-all-of-us/videos/mankind-the-story-of-all-of-us-fire
http://www.livescience.com/24875-meat-human-brain.html

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nelley
2015-05-26 17:42
#172

#171 Det var inte köttet som utvecklade våra hjärnor, utan kalorierna vi fick från det. Och det är väl inte så svårt nu för tiden.😉

Rumblebee
2015-05-26 18:00
#173

#172 Fast går det att närproducera allt som behövs för att ersätta animalier? För det känns som att import/export skulle öka om alla animalier försvann från marknaden. Och mer transporter skulle påverka alla negativt i det långa loppet. En annan sak jag undrar över (inte riktat mot något specifikt inlägg elelr person).: Tyvärr sprider ju vi människor ut oss så mycket så att vi minskar på vilda djurs habitat och tyvärr har det resulterat i att en viss jakt måste förekomma så att populationerna inte blir för stora vilket skulle leda till mer trafikolyckor eller mer vilda djur som irrar sig in i samhällen.. Hur skyddar man på bästa sätt både oss och dom i en vegansk värld? Samt förhindrar folk från att ta död på djur för att de ogillar dom (varg tex)? Det enda jag kan komma på är, och det är väldigt morbid, att vi i början av en vegansk värld är att minska på antalet människor. Att ta bort de som inte passar in i en vegansk värld….

vallhund
2015-05-26 18:03
#174

#172 Jasså?

"This supports the theory that meat fueled human brain evolutionbecause meat — from arachnids to zebras — was plentiful on the African savanna, where humans evolved, and is the best package of calories, proteins, fats and vitamins B12 needed for brain growth and maintenance."

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
*~HamsterHamster~*
2015-05-26 18:05
#175

#173 Just du Importeras en massa djurfoder, också om importen skulle öka skulle det fortfarande produceras mindre växthusgaser än kossorna gör idag. Det andra kommenterar jag kanske senare.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Halvdansken
2015-05-27 09:26
#176

#172. Kalorier finns det gott om, men jag tror inte våra hjärnor skulle utvecklas så bra baserat på socker. Det ska till mättat fett och proteiner för det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Synnerlig]
2015-05-27 10:59
#177

#174 Förlåt, men jag kan inte ta den artikeln seriöst. Enligt en ganska så stor dokumentär med en forskare som programledare (ska se om jag kan hitta vad den dokumentären hette) så skulle de ta reda på vad vi människor var menade att äta. Tydligen så  var det inte alls alltid säkert att människan kunde få tag på kött och det tog mycket energi, så det var en stor risk att jaga kött. Det var inte själva köttet som gjorde oss smarta, det var att vi lärde oss att tillaga maten över eld. Man kan t.ex. steka rötter osv över elden och det finns det fortfarande stammar i Afrika som gör. De äter bär från träd eller buske, vad det nu var, och grävde upp stora rötter ur marken som de la på elden och sedan skalade.

matildahamster
2015-05-27 16:37
#178

Jag är vegan av etiska själ. Det är fel att plåga och mörda djur. Köttindustrin är brutal. Jag fattar faktiskt inte hur detta kan pågå idag, år 2015. Ägg och mjölk-industrin är inte mycket bättre. Det är en dröm som folk lever i, ni som säger att det är inge fel att dricka mjölk osv… Jag har sett även svenska djur (mjölkkor, ägghöns, grisar osv) och jag kan säga er att bara för att dina ägg, till exempel, är svenska så är de inte genast bra bara för det!!! Varken kött eller ägg/mjölk-industrin är acceptabel. Över huvud taget!

Jag respekterar folk som äter kött. Det är inte deras fel. De vet inget bättre. Det är samhällets fel. När jag ifrågasätter mina vänners matintag så skrattar dom och säger att 'Kött är ju gott'. Visst. Det är gott. Men dessa personer har heller inga andra argument för att få äta det man gör. Visst, kött är proteinrikt. Men det är bönor och baljväxter också. Kött är en lat/brutal väg till protein. Visst det är, i dagens samhälle, klassat som det 'normala'. Men bara för att någonting är ansett som 'normalt' betyder inte det att det alltid är det rätta. Ibland kan någonting ha gått helt fel och då måste man lära sig att ifrågasätta och granska detta. Men de flesta är för lata. För ja, kött är gott.

emms
2015-05-27 16:52
#179

#178 "Jag resperkterar folk som äter kött. Det är inte deras fel. De vet inget bättre"

Ursäkta? Du kallade precis en stor del av Sveriges befolkning dumma och ovetande. Jag och många fler vet absolut vart vår mat kommer ifrån.  Jag vet hur det ser ut på både fårfarmar, mjölkgårdar, hos äggproducenter, slaktsvinhus och suggstall. Jag har sett ungefär alla olika sorters djur som jag konsumerar och jag vet att dom flesta har det bra. Och gör allt jag kan för att välja mat från de djuren som har det bäst. Ekologiskt, närproducerat osv. 

Du säger att mjölk och ägghöns har det bättre än köttdjur och det visar bara hur ovetande du är. Hönserier (där ägg kommer ifrån) har det värst i Sverige idag. Dom är de mest utnyttjade producentdjuren vi har idag. Speciellt då det fortfarande finns burhöns än idag. Och uppbundna kor har det väl inte bättre? Dom sitter fastlåsta större delen av året. Då skulle jag säga att grisar, lamm och nöt(kött) har det så mycket bättre för de alltid kan röra sig fritt, till skillnad från de stackars hönsen i minimala burar. Men juste, jag vet ju inte bättre kanske…

Emma

*~HamsterHamster~*
2015-05-27 17:02
#180

#179 Hon kallade er inte dumma bara ovetande och att de inte är erat fel att industrin och samhället är somd et är. Dessutom sa hon inte att mjölkkor och ägghöns har det bättre.

Tycker att hon svarat helt okej, folk blir så lätt upprörda över saker.

"Men juste, jag vet ju inte bättre kanske…" detta är en av reaktionerna som man får ganska ofta.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

matildahamster
2015-05-27 17:05
#181

#179 Jag sa att mjölk och ägghöns absolut INTE har det bättre än köttdjur. (Sry om jag skrev fel orkar inte läsa igenom min text och se ifall jag faktiskt gjorde det) Och jo , jag skulle faktiskt fortfarande säga att folk inte vet bättre. Jag syftar mest på barn/ungdomar och tonåringar för dom har ju inte fått någon lärdom om detta. På hemkunskapen idag så lärde sig de i min klass om hur man tar ut benen ur en kyckling (eller vad f*n dom nu lärde sig jag kollade inte) . Ingen regarerar/bryr sig om det till exempel. Och man får faktiskt ingen information om hur 'maten' produceras/behandlas osv. Djurplågeri är en dold industri som man faktiskt får ta och söka upp om detta på egen hand. Och damn du var inte på så bra humör verkar det som…. 😐

Annons:
*~HamsterHamster~*
2015-05-27 17:09
#182

Älskar denna video =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

emms
2015-05-27 17:10
#183

#180 Ovetande = okunnig och omedveten. 
De är väl ändå samma sak som dum? -.-

"Köttindustrin är brutal" "Ägg och mjölk industrin är inte mycket bättre"

Eh jo det skrev hon? Inte mycket bättre = det är iaf lite bättre. 

Svarat på vad? Hon har bara skrivit ut sina åsikter? Det är jag som svarar på henne.

IRONI är en grej som inte ni verkar fatta dock. 
Iom att jag visar att jag är kunnande menar jag sista meningen som ironi. Kanske ska skriva ut det så det blir lite lättare att förstå. 

Ironi = Det är att säga en sak och samtidigt antyda att mena motsatsen.
Liten förklaring kanske hjälper.

Emma

[peter54]
2015-05-27 17:11
#184

#179 Du lever i en fantasi. "Köttätare vet inte bättre", vad är det för larv? Jag är blandkostare av flera skäl, dels därför att människor precis som björnar, grisar, råttor och möss utvecklats till att vara det och dels för att jag är kroniskt njursviktig och inte får i mig tillräckligt med protein utan kött, fisk, laktoprodukter och ägg. Jag tillhör med andra ord en grupp människor - i Sverige mellan 5000 och 10000 - som inte kan leva som veganer.

Växtproteiner går bort för mig därför att de växter, exempelvis baljväxter, som innehåller mycket protein, också innehåller mycket kalium. Kalium är dödligt om man får för höga nivåer i kroppen. Hos friska gör sig kroppen av med överskottskalium via njurarna/urinavgång, men har man ingen njurfunktion så ackumuleras kalium i blodet och nivåerna blir snabbt livsfarligt höga med för mig felaktig kost.

Veganism gäller inte för alla, inte ens för alla friska, för hur ska alla som lever norr om polcirkeln överleva som veganer? Som jag ser på saken är veganism ett lyxuttryck som inte är hela världens befolkning tillgänglig, lika lite som skola för alla och skor på fötterna är det.

*~HamsterHamster~*
2015-05-27 17:15
#185

#184 veganismen går ut på att undvika djurprudukter i högsta möjliga mån, och människor som bara kan överleva på djur som t'ex inuiter ska såklart få överleva.

Får skriva utförligare senare, ska fixa resten för skolan innan betygen sätts.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

matildahamster
2015-05-27 17:23
#186

#183 Läs mitt inlägg 181, och så kan du läsa resten av mitt inlägg i nummer 178 så kanske du fattar att jag menar att jag inte stödjer några utnyttjande av några djur över huvud taget. Plus så betyder ovetande att man inte har någon vetenskap om detta ämne. Inte att man är dum i huvudet. Utan att man helt enkelt inte har blivit informerad om detta, eller inte tagit sig tid att lära sig om detta. Vilket jag även tycker att jag beskrev ganska tydligt i min text nummer 178 och 181

matildahamster
2015-05-27 17:25
#187

 #184 Och jo Peter nummer 184  jag anser att anledningen till att så pass många är köttätare i dagens samhälle är just på grund av okunskap. Det är min teori och min tro. De flesta bryr sig inte, eller så vill de helt enkelt inte veta. 

Det finns ett klassiskt citat som säger att 'Om alla slakterier hade haft glasväggar så skulle alla vara vegetarianer'. Jag tror inte bokstavligen på det, men tror i 100% att få hade fortsätt med sitt köttätande ifall de hade mött sin framtida måltid öga mot öga i till exempel bondgårdar och slakterier. För även ifall någon försöker beskriva till mig hur köttindustrin fungerar tror inte jag på att man riktigt tar åt sig utan att ha bevittnat detta på riktigt. 

Men jag vet faktiskt inte. Min bror, till exempel, han har, tillsammans med mig, sett allvarliga typer av djurplågeri i grisindustrin och är fortfarande lika kär i bacon. Vilket är någonting som jag inte respekterar han för.

Halvdansken
2015-05-27 19:53
#188

#181. "På hemkunskapen idag så lärde sig de i min klass om hur man tar ut benen ur en kyckling (eller vad f*n dom nu lärde sig jag kollade inte) . Ingen regarerar/bryr sig om det till exempel. Och man får faktiskt ingen information om hur 'maten' produceras/behandlas osv. Djurplågeri är en dold industri som man faktiskt får ta och söka upp om detta på egen hand."

Alltså, kycklingen är död när man tar ur benen. Varför man gör det begriper jag inte, för ben o fett är det som ger smak.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
vallhund
2015-05-27 21:16
#189

#177 Citatet kommer från http://www.livescience.com/24875-meat-human-brain.html o länkar till artikeln http://www.livescience.com/19770-meat-eating-humans-weaning.html skriven av 

Jennifer Welsh

"Jennifer Welsh graduated from the University of California, Santa Cruz's Science Communication graduate program after working at a start up biotech company for three years after getting her Bachelor of Science in Biological Sciences from the University of Notre Dame. She has worked at WiredScience, The Scientist and Discover Magazine before joining the Live Science team."

Att du inte kan ta artikeln på allvar utan hänvisar till en TV dokumentär som du inte minns vad den heter eller vad presentatören heter/vad hens forskningsämne är visar mest på att du inte är speciellt insatt i att kunna läsa/utvärdera artiklar om forskning eller forskningsresultat.

Läs gärna båda artiklarna noggrant o försök förstå vad de handlar om. B.t.w. tar de oxå upp det där med eld o tillagad mat som en stor del i att våra hjärnor utvecklats till vad dom är idag eftersom tillagning av stärkelse gör att vu kan tillgodogöra oss den betydligt bättre än rå sådan.
Om våra förfäder varit veganer hade vi inte utvecklats till vad vi är idag eftersom det inte finns B12 i växter o det inte fanns att köpa som kosttillskott på närmaste apotek.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

*~HamsterHamster~*
2015-05-27 21:24
#190

#189 B12 finns rikligt  i jorden där de flesta baktier som producerar B12 kommer ifrån, Kossorna får sitt B12 från "jordriket" och djur i köttindustrin får B12 tillskott.

Förr så åt man inte så rena saker och inte så bra tillagade och då fanns det tillräckligt med B12, I indien där mpnge veganer finns tar de inga B12 tillskott als för att de äter så "oren" mat. Och B12 är inte bara ett veganproblem.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

vallhund
2015-05-27 22:45
#191

#190 snarare pga dålig handhygien i samband med toalettbesök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Synnerlig]
2015-05-28 18:29
#192

#189 Jag är nästan säker på att det var Alice Roberts som var programledare, men jag har letat som en tok efter dokumentären men hittar inte. Det var typ 1 år sedan jag såg dokumentären som gick på tv.

Dessutom förstörs vitamin B12 när man tillagar köttet så det är nog inte så konstigt att så många icke-veganer har B12-brist. Alla, vare sig de är veganer eller icke-veganer, bör ta B12-tillskott.

vallhund
2015-05-28 18:50
#193

"Till det kommer rapporter om att vitaminet lätt förstörs under tillagning och främst i mikrovågsugn.

–Det finns stora skäl att utreda hur uppvärmning i mikrovågsugn påverkar vitamin B12. Det finns oroande forskarrapporter samtidigt som man inför system där äldre dagligen erbjuds mikrad färdigmat, säger Miia Kivipelto.

Redan 1998 visade en japansk forskargrupp att mer än en tredjedel av vitamin B12 förstördes i mikron. På senare år har forskare i Spanien och Nederländerna sett skadliga effekter på andra vitaminer.

–Vi har inte tittat på B12 men vår erfarenhet är att vitaminer far mycket illa i mikrovågsugnar medan mineraler klarar sig bra. Skadorna förstärks om maten värms länge, på hög effekt och med tillsatt vatten, säger Diego Moreno, forskare vid det spanska vetenskapsrådets forskningscenter i Murcia."

http://www.svd.se/b12-skydd-mot-alzheimer

Läs gärna: http://ajcn.nutrition.org/content/48/3/852.full.pdf+html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ElisabethB
2015-06-10 21:43
#194

Om det nu är djurhållningen som är så hemsk för veganer så finns ju alternativet med gårds slaktat kött (äter det själv), då vet man mycket väl hur djuren har det. Jag har även varit med på slakt och det var inte något lidande som de djuren utsattes för (säkrast att säga att det var gårdsslakt).

Som mitt alias antyder har jag även jobbat som både hästskötare och djurskötare under lång tid och har aldrig sett någon omfattande misskötsel av djuren. Kanske jag som haft tur, men i princip alla djur jag jobbat med/alla gårdar jag varit på har haft god djurhållning..

Ett problem med 100 % vegansk kost är just vad ska man göra med t.ex. trafikskadade älgar (jättegott kött och ett otroligt slöseri att bara låta det ligga och ruttna). Sen har vi djurfoder och djurhållning i allmänhet, för om vi slutar slaktar djur så kommer det inte finnas några köttbiprodukter kvar att använda…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Nelley
2015-06-11 23:38
#195

#194 Gårdslaktat kött är fortfarande en del av djurhållningen. Självklart är det värre om djuren torteras och lever ett liv i lidande innan. Men veganer vill inte döda några djur. Speciellt inte lyckliga djur.🙂

Annons:
vallhund
2015-06-12 09:41
#196

#195 Säg det till PETA.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
2015-06-12 10:55
#197

#196 Många veganer tar avstånd från PETA. Deras sexistiska kampanjer och avlivningar är något som många inte stöttar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[vikinga ängel]
2015-06-28 02:48
#198

Jag såg att deta inlägget är ganska gammalt men jag måste bara säga några saker. Jag har jobbat med mjölkkor, och grisar. Och jag jobbade på stor gård där e hade både ekologisk och vanlig production. Sanningen är att de flesta har både och för det är inte ekonomiskt att enbart ha ekologiskt. Det är dyrt och därför få som köper. Men det var inte det jag skulle säga. Jag kände inte att det var någon misshandel på djuren, de hade det relativt bra. Även om de skulle kunnat ha det mycket bättre (men det kan dom alltid). Korna ryktades 2gånger per dag, det kokades 3gånger per dag hos varje ko. Alla mjölkades 2gånger per dag. De rakades med gemna mellanrum då de lägger sig i skiten på golvet (man kan intemocka hela tiden då det finns över 100st kor. Och då blir dom skitiga. De får den bästa mat man kan tänka sig, moroten och ha i massor. Och alla korna är facktiskt ganska nöjda med sin tillvaro. Mammorna födder i en stor halmbelagd Box, där hon går med kalven i några dagar inan de separeras. Och varken kalven eller mamman tar det så hårt. Mamman är kvar några dagar i boxen för att man mjölkar henne separat och ger hennes mjölk till kalven. Det är smärtfriast att ta kalven så tidigt som möjligt från mamman då hon annars får ett starkt band till kalven och hon blir helt förstörd. Så för kons skull tar man kalven tidigt. Och när det kommer till grisarna så är de facktiskt folk djur med helarket, och de kan döda varandra om man har otur och inte har koll på dom. Mammorna kan också sätta sig på de svagaste ungarna. I naturen är livet mycket hårdare och enbart de starkaste överlever och mamman vet deta därför mördar hon de svagaste av sina egna barn. Dessa bilder du visar ser hemska ut. Och det känns inte okej att de springer runt i sin egen avföring eller att de är stressade över döda Box kamrater. Men deta är inte alls så som jag vet att värkligheten är. Och för att veta hur grisar är borde man läsa på om dom innan man kommenterar att de sköts dåligt. Nu säger jag inte att dessa inte skötes dåligt. De skötes fruktansvärt, men många gånger tycker jag att folk klagar på saker de inte vet ett skit om. Jag har jobbat med dom och vet hur aggressiv en gris kan vara. Och jag har till och med blivit översprungen av en arg grismamma som inte ville gå ut ur sin Box. Så jag vill bara säga att allt inte alltid är som man tror. Jag kan dock ifrågasätta varför grisarna får mjölpulver som mat, jag blev så allergisk av deras mat att det inte ens gick att mata dom med en gasmask på. Så själv skulle jag tro att det är bättre att mata dom med pellets, och boxarna görs rent 3gånger per dag. Så de är aldrig jätte skitigt. Och så gör man ju en massa annat som inseminering och liknande. Och det förekommer som sagt att ungar dör, men det är facktiskt deras mamma som orsakar deta vilket jag skrev här över

Upp till toppen
Annons: